ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
آموزش و پرورش به عنوان نهادی که بنیانهای اصلی حقوق شهروندی در آن پایه ریزی میشود، میتواند جایگاهی والا برای رشد این حقوق باشد . این نهاد با اقتدار و ارزشی که باید برای مجموعه خویش قائل باشد راه پرش از سکوهای اندیشه را باز میکند و به اهالی این نهاد فرصت ابراز اندیشه و دفاع از حقوق اجتماعی خویش را اعطا میکند. معلم با آگاهی کامل از حقوق خویش و شناخت دقیق دموکراسی سعی میکند تا دانشآموز را نسبت به حقوق اجتماعی او آگاه کند و به او بیاموزد که چگونه باید طالب حقوق خویش در جامعه باشد.ذکر این نکته مهم است که این نهاد باید جایگاهی مطمئن برای ظهور این گونه اندیشهها باشد بدین معنی که، پشتوانهای قوی برای ارائه فرصتهایی این چنینی برای معلمان و دانشآموزان خویش فراهم کند. باید سعی شود محتوای کتب درسی مبتنی بر آشنایی با اندیشههای اجتماعی و حقوق مدنی باشد. به معلم و دانشآموز فرصت اظهار اندیشه داده شود و با منتقد به گونهای رفتار شود تا به حاشیه رانده نشود زیرا، معلم منتقد، دانشآموز منتقد و دانشآموز منتقد زندگی مبتنی بر اندیشه را به ارمغان خواهد آورد.نکته قابل ذکر بعدی، ایجاد قانون گرایی در محیط آموزش و پرورش است . همه عوامل باید قانونگرایی را بیاموزند و آن را به خو بی لمس کنند زیرا، رفتارهای قانونی علاقه و ابتکار را افزون میکند.دانشآموز در محیط مدرسه به عنوان خانواده دوم خود باید جامعه پذیری را بیاموزد تا بتواند در جامعه نقشهای محوله را به خوبی اجرا کند. راههای تعامل را بفهمد تا ارتباطی مطمئن را به ارمغان آورد.معلم باید آزاد اندیش باشد و نهاد آموزش و پرورش باید این زمینه ( آزاد اندیشی ) را در او بارور کند . در محیط آموزشی نباید تفکر را قالب بندی کنند تا شخص مبتنی بر اعتقاد خویش تفکر خود را به منصه ظهور برساند.معلم باید بداند و بتواند که خواستههای صنفی خود را از راه قانونی طلب کند. این حق اوست و باید محترم شمرده شود تا او بتواند الفبای دموکراسی و آزادی خواهی را به دانشآموز خویش بیاموزد. خلاصه کلام این که در نهاد آموزش و پرورش همه باید از حقوق مدنی برخوردار بوده و آزادانه طالب خواستههای صنفی خویش باشند.
http://www.karimpoor53.blogfa.com/