فرهنگیان نیوز - تدبیر: وبلاگ > عابدینپور، ابوالقاسم - آموزش و پرورش به صورت مستقیم و غیر مستقیم تمام کشور را در بر می گیرد و تا زمانی که ساختار آن از شکل وزارتخانه تغییر نکند و در همین قالب و شکل بماند نه مشکل معلم حل می شود و نه توقع دانش آموز و خانواده اش براورده می شود .استیضاح و پرسش از وزیر هم کاری از پیش نمی برد که تا کنون نبرده است. معیشت، منزلت و دوری از جریانات سیاسی ؛نیاز این نهاد است که تا فکری به حال آن نشود حکایت همچنان باقی است. وزارتخانه تعریف مشخص و وظیفه ی مشخصی دارد .مثلأ در وزارت کشور تعدادی کارمند چه در رده ی ستادی که معمولأ در خود وزارتخانه متمرکزند و چه در رده ی صف که شامل کارمندان فرمانداریها و بخشداریها و... می شوند .بر اساس ساعت کاری ،لحظه ی ورود و خروج دارند و مسوولیتها تعریف شده است . در کنار ساعات موظف امکاناتی برای اضافه کار و سبد کالا و یک سری مزایای دیگر نیز در نظر گرفته شده است . همین روال در وزارت ورزش یا وزارت نیرو و سایر وزارتخانه ها مشاهده می شود . اما در آموزش و پرورش هیچکدام از روشهای معمول در سایر وزارتخانه ها قابل اجرا نیست . وزارتخانه ای با بیش از یک میلیون کارمند و بیش از ده یا دوازده میلیون مراجعه کننده به نام دانش آموز و غیر مستقیم در گیری تمام آحاد مملکت و خانواده ها که چشم انتظار تربیت بهتر برای فرزندانشان می باشند و انتظار دارند آنچه در خانواده آموخته نمی شود در مدرسه آموزش داده شود . تاثیر پذیری تمام کشور از یک وزارتخانه که نه شدنی است و نه اجرایی. آموزش و پرورش نیاز به رفع سه مشکل دارد ؛نخست منزلت و جایگاه اجتماعی معلمین که تا این جایگاه تعریف نشود و منزلت اجتماعی معلمین به عنوان کسانی که قرار است عزت و افتخار را به نسلهای آینده منتقل کنند تعریف و باور نشود نمی تواند وظیفه ی خود را درست انجام دهد. دوم معیشت معلمین است که با وضع موجود ودر مقایسه با سایر کارمندان که راههای مختلفی برای جبران کمبود حقوق دارند ( البته بدان معنی نیست که سایر کارمندان وضع بهتری دارند .اساسأ مقایسه در این مورد کاری نادرست است)نمی تواند عزت مورد انتظار از جایگاه معلم را دریافت کرد. معلمی که راننده ی تاکسی تلفنی شاگردش شود نه جایگاهی دارد و نه عزتی که بخواهد به نسل بعد از خود منتقل کند . سوم روش اداره ی این نهاد است که تا زمانیکه با جریانات سیاسی حاکم بر جامعه مدیریتها و مسوولین جابجا شوند ثبات لازم برای امر آموزش و پرورش بوجود نمی آید و با استیضاح وزیر و توبیخ فلان مسوول مشکلی حل نمی شود . لازم است آموزش و پرورش از شکل کنونی تغییر یافته و تبدیل به نهادی شود که با جریانات موقت در عرصه ی حکومت دستخوش تغییر نشود و با تعریف مشخص برای منزلت و معیشت معلم که در ساختار کنونی غیر ممکن است کاری اساسی صورت پذیرد. معلوم است که یک فراخوان عمومی با مطالعه در آموزش و پرورش کشورهای موفق می تواند مشکل را حل کند www.farhangiannews.i |