In many countries, the quality of education is undermined by a deficit of teachers. An extra 1.4 million teachers are needed in classrooms across the world to achieve universal primary education by 2015, and 3.4 million additional teachers will be needed by 2030, according to the UNESCO Institute for Statistics.
Added to the challenge of numbers is the issue of quality. All too often, teachers work without resources or proper training. The stakes are high: we face today a global learning crisis, with 250 million children not learning the basics, over half of whom have spent four years in school.
Equipping teachers to succeed is therefore a priority. This means rigorous training, better conditions for employment, quality-based teacher recruitment, thoughtful deployment and attracting new teachers and talents, especially young people and women from under-represented communities. Reflecting on the lead-up to, and looking beyond, 2015, the Global Thematic Consultation on Education in the Post-2015 Development Agenda aptly sums up the essentials for supporting teachers’ effectiveness as follows:
Moreover, quality teaching depends on teachers enjoying basic rights, such as protection from violence, academic freedom and the freedom to join independent unions. Protecting teachers' rights also helps them to promote the safety and security of the girls and boys in their charge; we must insist that schools remain a protective space for children and teachers.
Children and young people are at the heart of society. A good education enables them, as global citizens, to respond to the challenges of a complex world, and contribute to building peaceful and sustainable communities. The teachers of today and tomorrow need the skills, knowledge and support that will enable them to meet the diverse learning needs of every girl and boy. We must remember that teachers are an investment for the future.
The international community and governments must stand united to support teachers and quality education worldwide, and especially in those countries where the highest number of out-of-school children exists. We invite you to join us in spreading the message that 5 October is World Teachers’ Day and that investing in teachers means investing in the future.
ترجمه بیانیه
سرمایهگذاری روی معلمان
یعنی سرمایهگذاری برای آینده
هر نظام آموزشی فقط آن اندازه خوب است که آموزگارانش خوب باشند. آموزگاران برای هر آموزش همگانی و با کیفیت برای همه، حیاتی هستند: آنان برای شکل دهی به ذهنها و رویکردهای نسلهای آتی جهت برخورد با چالشها و فرصتهای جهانی جدید اساسی هستند. اگر قرار است بهترین فرصتهای ممکن را برای میلیونها کودک، جوان و بزرگسال در سراسر جهان فراهم آوریم، آموزش خلاقانه، فراگیر و نتایج-محور برای 2015 و ورای آن، مهم است.
در بسیاری از کشورها، کیفیت آموزش به خاطر کمبود معلم تضعیف میشود. طبق مؤسسه آمار یونسکو، برای دست یابی به آموزش ابتدایی همگانی تا 2015، یک میلیون چهار صد هزار معلم دیگر برای کلاسهای سراسر جهان مورد نیاز است، و تا 2030 سه میلیون و چهار صد هزار معلم بیشتر مورد نیاز خواهد بود.
علاوه بر چالش تعداد، کیفیت نیز مسأله است. اغلب اوقات معلمان بدون منابع یا تربیت مناسب کار میکنند. ارقام بالاست: امروز ما با بحران جهانی آموزش مواجه هستیم، با 250 میلیون کودک که مبانی را فرا نمیگیرند، بیش از نیمی از آنان چهار سال را در مدرسه گذراندهاند.
بنابراین، تجهیز معلمان برای موفقیت یک اولویت است. این امر به معنای تربیت سختتر، شرایط استخدام بهتر ، گزینش معلم بر اساس کیفیت، جذب و به کارگیری دقیق معلمان و استعدادهای جدید، به خصوص جوانان و زنان از جوامع حاشیهای خواهد بود. تأملات منجر به «مشاوره موضوعی جهانی» در خصوص آموزش در «آجندای توسعه پسا 2015»، به درستی، عوامل اساسی زیر را برای حمایت از کارآمدی معلمان جمعبندی کرده است:
شرایط استخدام شایسته، از جمله قراردادها و دست مزدهای مناسب، و چشماندازهایی برای پیشرفت و ارتقای شغلی؛
شرایط مطلوب در محیط کار، مبتنی بر فراهم سازی شرایطی در مدرسه کهتسهیلگر آموزش باشند؛
آموزش پیش و حین خدمت با کیفیت عالی برای معلمان، مبتنی بر احترام به حقوق بشر و اصول آموزش فراگیر؛ و مدیریت کارآمد، شامل جذب و به کارگیری معلم.
به علاوه، کیفیت آموزشی وابسته به معلمانی است که از حقوق اساسی، مثل محافظت در برابر خشونت، آزادی آکادمیک و آزادی برای اتحادیههای مستقل متحد، برخوردار باشند. حفاظت از حقوق معلمان همچنین به آنان کمک میکند تا ایمنی و امنیت دختران و پسران تحت نظارت خودشان را تأمین کنند؛ باید تأکید کنیم مدارس باید فضای امنی برای کودکان و معلمان باقی بماند.
کودکان و جوانان در قلب جامعه جا دارند. هر آموزش مطلوب آنان را به عنوانشهروندان جهانی، قادر میسازد تا با چالشهای یک جهان پیچیده پاسخ بدهند و در ساختن جوامع صلحآمیز و پایدار مشارکت کنند. معلمان امروز و فرداد به مهارتها، شناختها و حمایتی نیاز دارند که آنان را توانا خواهد ساخت تا با نیازهای متنوع آموزش هر دختر و پسری برخورد کنند. باید به خاطر داشته باشیم که معلمان سرمایهگذاری برای آینده هستند.
جامعه بینالمللی و دولتها باید در حمایت از معلمان و کیفیت آموزش در سطح جهان، به ویژه در کشورهایی که تعداد دانشاموزان بیرون مدرسهای در آنها بسیار بالاست، متحد باشند.
از شما دعوت میکنیم در انتشار این پیام که 5 اکتبر (13 مهر) روز معلم است و سرمایهگزاری روی معلمان به معنای سرمایهگذاری برای آینده است به ما ملحق شوید.
- ایرینا بوکوا، مدیرکل یونسکو
- گاری رایدر، مدیرکل سازمان بینالمللی کار (س.ب.ک)
- آنتونی لیک، مدیر اجرایی، یونیسف
- هلن کلراک، مدیر، یو.ان.دی.پی
- فرد وان لیون، دبیرکل، آموزی بینالمللی (آ.ب)