تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

مدیریت آموزشی(مدیریت در مدارس)

دبستان امام حسن(ع) منطقه 9

مدیریت آموزشی(مدیریت در مدارس)


مدیریت آموزشی نوعی مهارت در روابط انسانی است مدیر به عنوان رهبر برای تعیین هدفها و مقاصد جمع تلاش می کند و سعی می نماید در میان گروه وحدت و یگانگی ایجاد نماید و با درایت سازگاری را در میان جمع ایجاد نماید مدیر باید دید خاصی به برنامه و امور درسی داشته باشد و با شواهد و دلایل مستند و علمی نسبت به کار و کوششی که کارکنان آموزشگاه در اجراء برنامه ی درسی معمول دارند رغبت و احترام نشان دهد.
مدیریت آموزشی باید وسایل استفاده از عقاید و نظرهای دیگران و بکار بستن آنها را هم برای آنان فراهم نماید و با ایجاد محیطی سالم و آرام برای کارکنان آموزشگاه تمام کوشش خود را وقف آموزش و پرورش انسانی فعال و هدفدار نماید او باید مسئولیت تقویت وضع روحی کارکنان آموزشگاه را بر عهده بگیرد تا کامل شود.
مدیر باید در موارد زیر توانمند باشد
1

نویسنده:فاطمه نوروزی
  

دبستان امام حسن(ع) منطقه 9

مدیریت آموزشی(مدیریت در مدارس)


مدیریت آموزشی نوعی مهارت در روابط انسانی است مدیر به عنوان رهبر برای تعیین هدفها و مقاصد جمع تلاش می کند و سعی می نماید در میان گروه وحدت و یگانگی ایجاد نماید و با درایت سازگاری را در میان جمع ایجاد نماید مدیر باید دید خاصی به برنامه و امور درسی داشته باشد و با شواهد و دلایل مستند و علمی نسبت به کار و کوششی که کارکنان آموزشگاه در اجراء برنامه ی درسی معمول دارند رغبت و احترام نشان دهد.
مدیریت آموزشی باید وسایل استفاده از عقاید و نظرهای دیگران و بکار بستن آنها را هم برای آنان فراهم نماید و با ایجاد محیطی سالم و آرام برای کارکنان آموزشگاه تمام کوشش خود را وقف آموزش و پرورش انسانی فعال و هدفدار نماید او باید مسئولیت تقویت وضع روحی کارکنان آموزشگاه را بر عهده بگیرد تا کامل شود.
مدیر باید در موارد زیر توانمند باشد
1 ـ توانایی بالا در امر رهبری آموزشگاه
2 ـ توانایی در استفاده و کاربرد در روابط انسانی
.3 ـ توانمندی در برقراری عدالت کاری
4 ـ توانمندی برقراری عدالت در میان افراد گروه
5 ـ توانایی در امور ارزشیابی
مدیر خوب باید دارای خصوصیات اخلاقی زیر باشد
1 ـ فردی با ایمان باشد و در همه امور خداوند را در نظر بگیرد
2 ـ اعتماد به نفس در او مشاهده شود
3 ـ فردی فروتن و متواضع باشد
4 ـ در ابراز اعتمادبه دیگران استثنا قائل نشود
5 ـ احساس برابری با معلمان را داشته باشد
6 ـ از برخورد دور از ادب با کارکنان بپرهیزد
7 ـ به مدیریت از جنبه همکاری بنگرد نه از موضع قدرت
8 ـ ظن و گمان در رفتار او مشاهده نشود
9 ـ صحبت خود را بین همه افراد به تساوی تقسیم کند
10 ـ صعه صدر داشته باشد و پرحوصله باشد
11 ـ شنونده ی خوبی برای صحبتها و مشکلات کارکنان خود باشد
12 ـ در رفتار خود حالت طبیعی و متعادل داشته باشد
13 ـ مشاور خوبی برای افراد گروه خود باشد
14 ـ با رفتار خود نشان دهد در خدمت گروه است
15 ـ هر معلمی را با خصوصیات اخلاقی خاص فرد یاری دهد
16 ـ به بهانه ی سلسله مراتب از ادب دوری نکند
17 ـ از گوشه و کنایه نسبت به گروه خودداری نماید
18 ـ از مزاح و شوخی که موجب حقارت اشخاص شود دوری نماید
وظایف کاری مدیریت آموزشی
1 ـ برنامه ریزی در امور مربوط به مدرسه
2 ـ رسیدگی به وضعیت کلاسها
3 ـ رسیدگی به وضعیت سایر مکانهای مدرسه
4 ـ تجهیز کتابخانه مدرسه
5 ـ تجهیز وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاه مدرسه
6 ـ تشکیل شوراهای فعال در مدرسه
7 ـ ایجاد فضاهای هماهنگ از نظر نقش و رنگ در مدرسه
89 ـ برگزار نمودن جلسات انجمن اولیاء و مربین در مدرسه
9 ـ تعیین خط مشی کاری برای فعال نمودن معلمان
یک مدیر خوب چگونه می تواند هریک از معلمین را با خصوصیات اخلاقی زیر یاری نماید؟
1 ـ معلم کم کار و غیرفعال(او را تشویق به انجام کار نماید و تجارب موفق در اختیار او بگذارد و به او امید و اعتماد بخشد)
2 ـ معلم بی روح و کم تاثیر(فعالیتهای گروهی و اجتماعی و ایجاد امکانات مناسب برای پرورش مهارتهای اجتماعی در این معلمان بسیار مؤثر واقع خواهد شد)
3 ـ معلم سالخورده(ارائه راهها و وسایلی که بتوانذ دانش و اطلاعات معلمان سالخورده را بالا ببرد و از مهارت و توانایی آنها استفاده نماید)
4 ـ معلم مستبد(هدایت و کمک به معلم در پرداختن به رفتار و کار خود)
5 ـ معلم ناموافق و ناسازگار(مذاکره با معلم ناسازگار و به کوشش نماید تا در مواردی که به نفع مدرسه است با او توافق کند و با مطالعه بررسی لازم راه حل مشکل او را پیدا کند

سایت فرهنگیان نیوز

http://farhangiannews.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد