آموزشوپرورش دستگاهی است که حدود 12میلیوننفر دانشآموز، یکمیلیوننفر
معلم و نیز بیش از یکمیلیوننفر بازنشسته دارد و کمتر خانواده ایرانی است
که به نوعی با آموزشوپرورش و مسایل مربوط به آن ارتباط نداشته باشد. به
همین جهت مذاکرات مجلس در این بخش از رای اعتماد، مخاطبان بیشتری داشت و
توجه زیادی را به خود جلب کرد و البته واکنشهایی را هم برانگیخت که باید
مورد توجه همگان بهویژه نمایندگان محترم و دستاندرکاران کشور قرار گیرد.
یکی از مسایلی که در این رابطه مطرح شد مساله معیشت معلمان بود. البته سخن
بر سر این هم نیست که چرا مشکلی به نام معیشت معلمان مطرح میشود سخن
اینجاست که این مشکل و چالشی که آموزشوپرورش و به تبع آن جامعه ما با آن
مواجه است سالهاست که نَقل و نُقل محافل، مجالس، سخنرانیها و
گفتوشنودهاست. راستی آیا جای این سوال نیست که استمرار یک مساله در طول
سالها و حلنشدن آن نشان از چه دارد؟ آیا این سوالی به جا و اساسی نیست که
استمرار و حلنشدن مشکلی به اسم معیشت و حقوق معلمان در سالهای متمادی چه
آثار و تبعاتی را برای آموزشوپرورش و برای معلمان گذشته، حال و آینده در
پی داشته است؟
واقعیت این است معلمی که در سالهای اول انقلاب، استخدام شده و اکنون
سالهای پایانی خدمت خود را میگذراند یا به دوران بازنشستگی رسیده، متوجه
این امر است که حقوقی که در آغاز خدمتش دریافت میکرده با توجه به نرخ ارز
خارجی در آن روز و امروز، بیشتر از دریافتی است که اکنون و پس از یک عمر
خدمت و با مواجهبودن با دهها گرفتاری درونی و بیرونی دریافت میکند. حدیث
معلمان قدیمیتر هم بیشتر قابل توجه است...
اگر برای توسعه و پیشرفت آموزشوپرورش و کارایی آن جهت تربیت نسلی متناسب
با نیاز جامعه امروز و فردای ایران و با همه چالشهایی که به لحاظ مسایلی
چون جهانیشدن، گسترش فناوری اطلاعات، شکاف و گسست سنی و نسلی، کاهش
تعاملات در درون خانواده و... وجود دارد