تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

"رنج های معلمان ایران"

"رنج های معلمان ایران" 
معلمان کشور در انتظار رفع تبعید ظالمانه از خانواده ی
 نبی الله باستان فارسانی
(قابل اشتراک گذاری با ذکر منبع)
حقوق معلم-اسماعیل عبدی:
نبی الله باستان فارسانی یکی از خوش فکرترین معلمان عضو شورای هماهنگی کانونهای صنفی معلمان کشور است.طبع شعرش بالاست.او دبیر ادبیات است و دارای مدرک کارشناسی ارشد.در فارسان چهارمحال و بختیاری ، خانواده باستان از طایفه های اصیل و ریشه دار هستند.
نبی الله باستان فارسانی از سال 82 کنش صنفی خود را آغاز کرد و در این راه رنج های بسیاری را تحمل نمود.اوج فعالیت های او مربوط به سال 1385 است که کانون صنفی معلمان استان چهارمحال و بختیاری میزبان شورای هماهنگی معلمان سراسر کشور بود که در پی آن ، شش ماه مسئولیت دبیرخانه شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان سراسر کشور را برعهده گرفت.پس از میزبانی شایسته شورای هماهنگی در سال 85،نبی الله باستان در اجتماعات اعتراضی معلمان کشور نسبت به اجرا نشدن قانون،همانند دیگر اعضای شورای هماهنگی نقش آفرینی کرد و در ادامه با موج دستگیری های فعالان صنفی معلمان، او نیز احضار،بازداشت و برایش پرونده سازی شد.در ابتدا،اتهامات او به گفته قاضی پرونده اش(ع.ر) به پاپوش تعبیر شد و بیشتر اتهاماتش در اصل به دلیل فعالیت پر ثمر صنفی ولی به ظاهر موارد دیگری بودند. به طوری که حتی سفارش بنیاد شهید برای خرید اینترنتی 600 جلد کتاب از شرکت  "ایران بین"  برای اهدا به خانواده های شهدا در فارسان نیز اقدامی مجرمانه تشخیص داده شد! (شرکت فوق ادامه فعالیت داد و حتی مدیر عامل آن در 14 مهر 87  از سوی وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد برای شرکت در همایش دعوت شد) و سرانجام منجر به صدور یک سال حکم ناعادلانه زندان برای این معلم دلسوز گردید.
با اعتراض ایشان ،در رسیدگی پرونده اش دو سال پر اضطراب و سراسر نگرانی برای خانواده ی فرهیخته ی باستان رقم خورد و با تاسف فراوان نسبت به دفاع ایشان و پیگیری کانون های صنفی معلمان کشور از جانب مسئولین وقت ، بی توجهی شد و سرانجام این معلم فرهیخته در 16 دی ماه 89 دستگیر و روانه زندان شد.او در حضور دادستان فارسان، قاضی پرونده اش را به قرآن واگذار کرد و در پاسخ دادستان به ایشان گفت: افراد پشت پرده را واگذار کن!
مادر زحمتکش نبی الله باستان که یکی از فرزندانش در دفاع از کشور به شهادت رسیده است در اعتراض به اجرای این حکم حیرت آور و توهین های مسئولین قصد داشت سنگ قبر فرزند شهیدش را از گلزار شهدا خارج نماید ولی با اصرار مسئولان بنیاد شهید و قول پیگیری منصرف شد.
نبی الله باستان تا اواخر تیر ماه 1390 در زندان بود و تمامی حقوق و مزایا و بیمه خود و خانواده اش قطع شد و همسر و فرزندانش در این مدت ، روزهای بسیار سختی را تجربه کردند.پس از آزادی از زندان دومین شوک به خانواده اش وارد شد.در جواب درخواست او برای بازگشت به کار حکم ظالمانه اخراج از آموزش و پرورش از سوی هیات تخلفات اداری صادر شد. این رای بسیار عجیب بود زیرا در آن نام برادر بزرگتر نبی الله باستان ذکر شده بود که مدتها پیش در فرایند انتخابات دور اول مجلس در هیات تخلفات پرونده داشته و کاملا مشخص بود که خط و خطوط صدور این رای در پیوند با پرونده برادرش بوده است!
 با اعتراض آقای باستان و رسیدگی در هیات تخلفات وزارتخانه آموزش و پرورش این حکم ناباورانه تبدیل به 
پنج سال تغییر محل جغرافیایی از چهارمحال به لرستان گردید.و برای این تغییر شرط فعالیت نکردن در کانون صنفی گذاشتند!
این حکم در دی ماه 90 ابلاغ شد و چون بین سال تحصیلی جابجایی بچه ها ، به درسشان لطمه می زد نبی الله با تردد بین مسیر فارسان تا بروجرد 360 کیلومتر جاده کوهستانی را هر هفته طی می کرد.
پس از اینکه در سال تحصیلی بعد نبی الله به همراه خانواده اش به بروجرد آمدند با مشکلات بیشتری روبه رو شدند.غربت و دلتنگی از یک سو و بیماری همسر آقای باستان (ناراحتی شدید کلیه که دو بار در بروجرد و تهران به اتاق عمل رفته است)از سوی دیگر رنج تبعید را دوچندان نمود.با وجود این همه مشکل،هیچگاه ناراحتی باستان در چهره اش نمایان نیست و همواره خنده بر لب دارد و برای دوستان صنفی اش سخنان جدید و جالب. 
طی تماسی که با آقای باستان داشتم ایشان وجود املاح زیاد در آب بروجرد سبب بروز درد شدید کلیه برای همسرش دانسته وافزودند دکتر معالج گفته است که همسر آقای باستان باید در همین ماه (دی ماه 92) جهت عمل جراحی به بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران برود.ولی به دلیل امتحانات نوبت اول برای فرزندانش و نبود کسی که فرزندان را به آنها بسپارند فعلا از این مهم باز مانده اند.
ماه گذشته نبیالله باستان فارسانی مدارک و دفاعیه ای را به دبیرخانه شورای هماهنگی ارسال نمود و با پیگیری دبیرخانه پرونده آقای باستان از دایره حقوقی وزارتخانه جهت بازبینی به هیات عالی نظارت رفته است.
آقای باستان بسیار امیدوار است که تغییرات سیاسی کشور برایش خوش یمن بوده و برای ادامه کار و آرامش خانواده اش به فارسان چهارمحال و بختیاری باز گردد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد