تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

بیانیۀ پایانی شورای هماهنگی تشکّل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور شهریور 1393 تهران

بیانیۀ پایانی شورای هماهنگی تشکّل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

شهریور 1393 تهران

به نام خداوند جان و خرد

      فصلی نو در تعلیم‌وتربیت از راه می‌رسد. بار دیگر میلیون‌ها کودک و نوجوان ایرانی هم‌چون خونی تازه در رگ‌های حیات جامعه جاری شده و با شور و نشاط، سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

      در آستانۀ مهرماه نمایندگان تشکّل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در همایشی دو روزه گرد هم آمدند تا با هم‌اندیشی، سال نو را با طرحی نو همراه نمایند؛ به امید این‌که بتوانند اندکی از باری را که بر دوش ناتوان آموزش‌وپرورش کشور سنگینی می‌کند، کاهش دهند.

      آگاهان تعلیم‌وتربیت به خوبی می‌دانند، نظام آموزشی کشور از بیماری‌های مزمن فراوانی رنجور است. بی‌توجّهی به خواسته‌های فرهنگیان و نیازهای دانش‌آموزان، این دستگاه عظیم را که به گفتۀ دکترفانی «بزرگ‌ترین فصل مشترک حاکمیّت و ملّت است و هر اقدام و تصمیم در آن تمام جامعه را متأثّر می‌کند.»، از اصلی‌ترین وظیفۀ خود یعنی «تربیت انسان‌هایی آگاه، مستقل و نوجو» بازداشته است. برای احیای سلامت نظام آموزش‌وپرورش که تضمین‌کنندۀ بازگشت سلامت به کلّ جامعه است، ضرورت دارد تمامی آگاهان، منتقدانِ دلسوز و صاحبانِ تخصّص در این زمینه را که جزو مطرودینِ تنگ‌نظران و کوته‌اندیشانِ نزدیک‌بین بوده‌اند، به جایگاه اصلی خود بازگردانند.

      از ابتدای تشکیل دولت یازدهم و به امید راه‌یابی اندیشه و تدبیر در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزش‌وپرورش، تشکّل‌های صنفی با آغوش باز به استقبال هرگونه بازاندیشی در روش‌های نادرست گذشته و نوآوری در آموزش و ادارۀ امور رفته‌اند. اگرچه در یک‌سال گذشته تغییرات چندانی مشاهده نشده است، امّا هم‌چنان امیدوارانه آمادگی خود را برای یاری همه‌جانبه به نهاد تعلیم‌وتربیت کشور اعلام می‌نمایند. به گمان ما خروج آموزش‌وپرورش از شرایط تأسّف‌بار کنونی که رضایت هیچ گروهی را به همراه ندارد، مستلزم توجّه دقیق به موارد زیر است:

  1. توجّه جدّی به منزلت و معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته که نادیده گرفتن آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیستم آموزش‌وپرورش وارد نموده از خواسته‌های مؤکّد فرهنگیان کشور در سال‌های متمادی بوده است. هم‌چنین بهبود این شرایط ناعادلانه از وعده‌های مهمّ انتخاباتی رییس محترم دولت می‌باشد. فرهنگیان کشور با حسّاسیّت فراوان، تحقّق این وعدۀ رییس جمهور را در تنظیم لایحۀ بودجۀ سال 1394 به انتظار نشسته‌اند.
  2. کالایی شدن و طبقاتی شدن آموزش‌وپرورش، خلاف نصّ صریح قانون اساسی است. همان‌گونه که مورد انتقاد شدید رییس دولت نیز بوده که اعلام نمودند: «آموزش و پرورش، طبقاتی شده و من واقعاً می‌ترسم از روزی که بهترین دانشگاه‌ها فقط برای فرزندان طبقات بالای جامعه باشد بر این مبنا، تبدیل مدارس دولتی به مدارس خاص، به‌ویژه مدارس هیأت‌امنایی موجب تحمیل هزینه‌های گزاف بر خانواده‌ها خصوصاً خانواده‌های کم‌درآمد و کاهش امکان دسترسی عمومی به آموزش رایگان شده است.
  3. رویکرد حراستی و امنیتی که از هشت سال پیش شدّت گرفته و هزینه‌های فراوانی به اقشار مختلف مردم به‌ویژه فرهنگیان تحمیل کرده است، کمابیش در آموزش‌وپرورش استمرار دارد. این در حالی است که رییس دولت و وزیر آموزش‌وپرورش بارها بر تغییر چنین رویکردی تأکید نموده‌اند. فرهنگیان انتظار دارند با آزادی معلّمان زندانی از جمله رسول بداقی و محمود باقری، لغو حکم زندان مختار اسدی، بازگشت به‌کار معلّمان آزاد شده از زندان و لغو احکام ظالمانۀ هیأت‌های تخلّفات اداری که در دولت قبل علیه فعّالان صنفی صادر گردیده است، شاهد وزیدن نسیم تغییر و اعتدال در فضای فرهنگی جامعه باشند.
  4. جامعۀ فرهنگیان از نمایندگان مجلس انتظار دارند، از دخالت‌های فرا قانونی در آموزش‌وپرورش – که در راستای تأمین منافع گروهی و سیاسی است- اجتناب نمایند. فرهنگیان کشور نسبت به دخالت عدّه‌ای از نمایندگان در عزل و نصب‌های آموزش‌وپرورش شدیداً معترض بوده و از مردان قانون می‌خواهند، خود قانون‌مند حرکت کنند. هم‌چنین از وزیر آموزش‌وپرورش می‌خواهند، در برابر خواسته‌های این گروه از نمایندگان ایستادگی نماید.
  5. از آن‌جا که جمهوری‌اسلامی‌ایران روز جهانی معلّم(پنجم اکتبر) را به رسمیت شناخته است، انتظار می‌رود چنین روزی نیز هم‌چون روز ملّی معلّم(دوازدهم اردی‌بهشت) توسّط دولت محترم بار دیگر احیا و به صورت رسمی گرامی داشته شود.

      مدّعیان دلسوزی و دلواپسی برای نظام و ره‌پویان اصلاح و اعتدال در نظام بدانند، تدبیری بهتر از آموزش‌وپرورش پیشرو برای اعتلا و توسعۀ کشور وجود ندارد.

      در پایان جا دارد از توجّه ویژۀ وزیر محترم به مسائل صنفی و توجّه به تشکّل‌های صنفی معلّمان و فعّالیّت‌های آن‌ها و هم‌چنین حضور قائم مقام وزیر و نیز مشاور وزیر در امور تشکّل‌های صنفی در جمع نمایندگان تشکّل‌های فرهنگیان کشور و پاسخگویی به نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌ها و سؤالات متعدّد آن‌ها قدردانی کنیم.

کانون صنفی مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی، کانون صنفی اسلام‌شهر، کانون صنفی معلّمان ایران(تهران)، کانون صنفی معلّمان بندرانزلی، کانون صنفی معلّمان پاکدشت، انجمن صنفی فرهنگیان تربت حیدریه، کانون صنفی معلّمان چهارمحال‌وبختیاری، کانون صنفی معلّمان خراسان، انجمن صنفی فرهنگیان خمینی‌شهر، کانون صنفی معلّمان دماوند، کانون صنفی معلّمان رباط کریم، کانون صنفی معلّمان رودسر، کانون صنفی معلّمان ساری، انجمن صنفی معلّمان سقز، کانون صنفی معلّمان سُنقُر، هیأت مؤسّس کانون صنفی فرهنگیان شهرضا، کانون صنفی معلّمان شهریار، کانون فرهنگیان شیراز، کانون صنفی فرهنگیان قزوین، کانون صنفی معلّمان قهاوند، کانون صنفی معلّمان کرج، انجمن صنفی معلّمان کردستان، کانون صنفی معلّمان کرمان، کانون صنفی فرهنگیان کرمانشاه، کانون صنفی معلّمان گل‌تپّه، کانون صنفی معلّمان گیلان، کانون صنفی معلّمان لاهیجان، کانون صنفی معلّمان لنگرود، کانون صنفی فرهنگیان نجف‌آباد، کانون صنفی معلّمان همدان، کانون صنفی معلّمان یزد

http://bield.info/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد