ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
مطالبات معلمان
مدتهاست بحثی به عنوان مطالبات فرهنگیان مطرح است که تصور درست و کاملی از آن وجود ندارد و هرکس به قدر وسع خود آن را تفسیر مینماید.
ضروری دیدم برایند این تفسیرها را به صورت کوتاه و گذرا جمع بندی نمایم. با این جمع بندی به این نتیجه رسیدم که خواسته معلمان، مطالبات کل جامعه است ولی چون از زبان معلمان بیان میشود به حساب مطالبات معلمان نوشته میشود البته این به حساب گذاشتن زیاد هم نادرست نیست زیرا جامعه آموزش و پرورش ایران تنها با احتساب خانوارهای فرهنگی و جمعیت دانشآموزی به مرز چهل میلیون نفر میرسد یعنی نصف جامعه.
تصور نادرستی از منابع مختلف به اذهان عمومی القا میشود که گویا مطالبات معلمان تنها حقوق حقه پرداخت نشده سنوات گذشته است سنتی که دولتها هموار پیروان راستین آن بودهاند و به آن دامن زده اند. باید بگویم که این نوع ارائه مطاب، از اساس غلط است. زیرا جامعه معلمان حتی در این شرایط بحران اقتصادی از این شهامت برخوردار بوده و هستند که معوقات را ببخشند به شرط اینکه در آینده تبعیضی نباشد.
پس مطالبات معلمان حقوق حقه به دیون واصل شده ارزش گذشته نیست.
بلکه مطالبات معلمان در مرحله اول رفع تبعیض پرداخت مزایا به کارکنان دولت است. معلمان خواستار این هستند که همه یک حکم داشته باشند و تمام دریافتی ها محدود به همان حکم باشد. زیرا زیادند کسانی که یک حکم دارند و چند دریافتی. حالا معلمان خواهان شفافیتی هستند که کل جامعه خواهان آن است. لازم به ذکر است این خواسته در چارچوب قوانین فعلی قابل تحقق است. اگر هم نباشد متخصصین به خوبی میدانند دکترین حقوقی همیشه پیش قراول قانون گذاری بوده و این دکترین توسط متخصصین به قانون گذاران پیشنهاد میشود. باید گفت جامعه فرهنگیان، بزرگترین جامعه علمی کشور، تدوین قوانین را در راستای رفع تبعیض ضروری میدانند.
معلمان به عنوان هسته روشنفکری جامعه تحصیل کرده و متخصص کشور خلاءهایی را تشخیص دادهاند که اصلاح آنها ضروری مینماید. زیرا امروز کمتر خانواده ایرانی را میتوان سراغ داشت که یک فارغ التحصیل بیکار نداشته باشد. اگر پای سخن کارشناسان نشسته باشیم به خوبی قابل درک است که بیکاری ناشی از عدم مهارتهای لازم فارغالتحصیلان است و بیبرنامه گی درهدایت تحصیلی است.
کمتر کسی در بطن جامعه بوده و این جمله را نشنیده باشد که امروز؛ درس خواندن دیگر ارزش ندارد. خواسته معلمان اصلاح این موارد است البته معلمان به عنوان کارشناسان آموزشی راه حلهای خوبی را بارها ارائه داده اند اما به دلیل نبود اراده باز در بر همان پاشنه میچرخد. زیرا شنیده شدن این راه حل ها بستگی به بهبود معیشت و ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان دارد. در این میان رابطهای دو طرفه است.
اگر فارغ اتحصیلان از جایگاهی که تحصیلات برایشان ایجاد کرده خرسند باشند جایگاه معلمی خود به خود ارتقاء مییابد البته زمانی فارغ التحصیل خرسند وجود خواهد داشت که موارد زیر از مطالبات جامعه که معلمان بیان کننده آن هستند برآورد شوند:
1 تدوین محتوای آموزشی مناسب برای منابع درسی.
2- ارزیابی واقعی آموختههای فراگیر به جای ارائه کار نامه تحصیلی فاقد هرگونه پشتوانه یادگیری.
3- تدوین آیین نامه انضباطی مدارس با راهکاری اجرایی و ضمانت اجرا.
4- تعیین رشته برای فراگیران براساس سند آمایش سرزمین، علایق و تواناییهای فراگیران.
5- تهیه امکانات مناسب مورد نیاز برنامه درسی.
6- خارج شدن از بحث صرفا کمی و آماری در اجرای برنامههای آموزشی و توجه به کیفیت این کمیتها زیرا اگر هبچ کس نداند خود معلمان از صحت و سقم این آمارها و کمیتها آگاهند.
7- انتصاب و انتخاب مدیران کارآمد فارغ از هم عقیده و هم جهت بودن.از مدیر مدرسه گرفته تا وزیر.
7 تعیین شاخصهای مشهود موفقیت نظام آموزشی بر مبنای اسناد بالا دستی.
8- عدالت آموزشی.
9- گزینش مناسب معلمان.
10- فعالیت تشکلها و کانونها صنفی با آزادی و استقلال کامل برمبنای منافع ملی.
خلاصه بگویم، هیچ یک از موارد فوق بدون وجود معلم علاقه مند و کارا محقق نخواهد شد. صد البته که صرف حضورفردی به نام و در مقام معلم در کلاس کافی نیست بلکه باید معلم دارای صلاحیت بوده و دل ودماغ کارکردن داشته باشد.
معلم چند شغله بدهکار ذهن آشفته بحران زده و تخریب شده مطمئناً نیروی انسانی موفق و کارآمدی تربیت نخواهد کرد تا دست یابی به سند چشم انداز 1404 برایمان متصور باشد. وضع موجود جامعه نتیجه عملکرد نامناسب معلمان نبوده زیرا معلمان تا به حال کمتر از وظایف خود قصور کردهاند. اگر هم قصوری بوده نتیجه عمل گزینشگران بوده که افراد فاقد صلاحیت معلمی را به آموزش و پرورش راه دادهاند. معلمان کاملاً به این عملکرد نامناسب واقف بوده و بارها به نمایندگی از جامعه خواهان توقف این عمل شدهاند.
گره تمام موارد فوق و تمام کاستی موجود جامعه که بزرگ و کوچک از آن نالان هستند فقط به دست آموزش و
به نقل از گروه صدای معلم یک تلگرام