آموزش و پرورش در سوئد
اصلاحات آموزشی
بنابر تصمیمات اتخاذ شده توسط مجلس ملی سوئد در تمامی مراکز آموزشی پیش دبستانی، خدمات آموزشی و تفریحی برای کودکان رده های سنی یک تا ۴ سال ارائه می شود. طبق اصلاحات به عمل آمده موازی پیش دبستانی به ویژه مدارس بین المللی رایگان بوده و حداقل ۵۲۵ ساعت آموزش در سال برابر با ۳ ساعت در روز مبادرت می نمایند. گفتنی است که مدارس پیش دبستانی بین المللی از اول ژانویه ۲۰۰۳ آغاز به فعالیت کرده اند.
آموزش و پرورش در سوئد |
فرهنگیان نیوز - تدبیر: ساختار کلی نظام آموزشی سوئد، مدارس عمومی کودکان و نوجوانان، مدارس پیش دبستانی، مدارس پایه، مدارس استثنایی و مدارس ویژه فرهنگ سامی را شامل می شود. دوره های آموزش آزاد بزرگ سالان نیز توسط مدارس عالی مردمی و همچنین نهادهای آموزش بزرگ سالان برگزار می شود. ساختار کلی نظام آموزشی نخستین مرحله نظام آموزشی کشور سوئد مقطع آموزشی پیش دبستانی ویژه نظام آموزش کودکان رده های سنی زیر ۶سال است. ساختار کلی نظام آموزشی سوئد، مدارس عمومی کودکان و نوجوانان، مدارس پیش دبستانی، مدارس پایه، مدارس استثنایی و مدارس ویژه فرهنگ سامی را شامل می شود. دوره های آموزش آزاد بزرگ سالان نیز توسط مدارس عالی مردمی و همچنین نهادهای آموزش بزرگ سالان برگزار می شود. در سوئد، تمامی برنامه های آموزشی حول هشت هسته موضوعی اعم از آموزش زبان سوئدی به عنوان زبان دوم، زبان انگلیسی، مطالعات اجتماعی، مطالعات مذهبی، ریاضیات، علوم، ورزش، بهداشت و فعالیت های هنری ارائه می شود. مطابق قوانین کشور سوئد، تمامی کودکان و نوجوانان این کشور باید به امکانات آموزش پیش دبستانی و مراقبت های ویژه کودکان بدون توجه به محل اقامت خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این تمامی کودکان و نوجوانان باید به صورت یکسان به نظام آموزش دولتی دسترسی داشته و تمامی مدارس نیز باید بدون توجه به محل اقامت دانش آموزان به ارائه خدمات آموزشی یکسان مبادرت نمایند. از آنجا که در کشور سوئد شهرداری ها مسئولیت ارائه آموزش پایه ویژه کودکان را عهده دار می باشند، از این رو موظف به ارائه خدمات ایاب و ذهاب به دانش آموزان نیز هستند. دولت سوئد همچنین به تأمین نیازمندی های مدارس سوئدی مستقر در کشورهای خارجی با تعداد متعددی از شهروندان سوئدی مبادرت نموده و بودجه های خاصی به اجرای چنین اهدافی تخصیص می دهد. از جمله مهم ترین سیاست های دولت سوئد در جهت نیل به چنین اهدافی می توان به افزایش برگزاری دوره های آموزش از راه دور (برنامه های آموزشی غیرمتمرکز) در جهت گسترش دامنه جغرافیایی، برگزاری و ارائه دوره های آموزش عالی اشاره نمود. مطابق قوانین ملی کشور سوئد تمامی کودکان و نوجوانان سوئد از حق انتخاب مراکز و مدارس مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و آموزش عالی برخوردار هستند و این در حالی است که علاوه بر نظرات دانش آموزان، شرایط آموزشی خاصی نیز باید در روند پذیرش دانش آموزان یا دانشجویان مدنظر قرار گیرد. با وجودی که مراکز آموزش پیش دبستانی (کودکستان ها و مهدهای کودک) از اوایل قرن ۱۹ در سراسر کشور سوئد فعالیت داشته اند، آموزش فراگیر آن طی دهه ۱۹۷۰ به وقوع پیوست. طی سال های اخیر، درنتیجه ادغام روزافزون مراکز آموزش پیش دبستانی و مراکز ویژه مراقبتی کودکان، امکانات آموزشی و غیرآموزشی مورد نیاز مراکز مذکور بازبینی شده و به اعمال تغییراتی در قوانین آموزشی ویژه مقطع آموزش پیش دبستانی منجر شده است. حضور نمایندگانی از والدین دانش آموزان در مراکز آموزش پیش دبستانی در قوانین آموزشی کشور سوئد منظور نشده است. این در حالی است که برنامه های آموزشی مقطع پیش دبستانی فرصت تأثیرگذاری بر فعالیت های آموزشی به ویژه درخصوص برنامه ریزی آموزشی برای والدین را فراهم آورده است. ارتباط روزانه والدین با مراکز آموزش پیش دبستانی از اهمیت استراتژیک برخوردار است. بنابر تصمیمات اتخاذ شده توسط مجلس ملی سوئد در تمامی مراکز آموزشی پیش دبستانی، خدمات آموزشی و تفریحی برای کودکان رده های سنی یک تا ۴ سال ارائه می شود. طبق اصلاحات به عمل آمده موازی پیش دبستانی به ویژه مدارس بین المللی رایگان بوده و حداقل ۵۲۵ ساعت آموزش در سال برابر با ۳ ساعت در روز مبادرت می نمایند. گفتنی است که مدارس پیش دبستانی بین المللی از اول ژانویه ۲۰۰۳ آغاز به فعالیت کرده اند. از جمله مهم ترین اهداف مراکز آموزش پیش دبستانی و مراکز ویژه مراقبتی کودکان سوئد می توان به رشد ذهنی کودکان از طریق تشویق و تهییج آنان در گرایش به فعالیت های گروهی آموزشی و ایجاد شرایط مناسب برای رشد سطح یادگیری کودکان اشاره کرد. دولت سوئد نیز به تعیین اهداف و خطوط کلی مقطع آموزش پیش دبستانی به موازات ساختارها و سیاستهای معین مقطع آموزش پایه مبادرت کرده است. از این رو در سال ۱۹۹۸ برنامه آموزش مدارس پایه در جهت هماهنگی با برنامه های آموزشی مراکز پیش دبستانی و مراکز مراقبتی ـ تفریحی ویژه کودکان تغییر یافت. گفتنی است که شهرداریها مسئولیت تضمین شرایط لازم ویژه مراکز پیش دبستانی برای نیل به اهداف تعیین شده فوق را عهده دار هستند. از جمله اصلی ترین اهداف مقطع آموزش پیش دبستانی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱) شناساندن نرم ها و ارزش های اجتماعی به کودکان و تمرکز بر رشد ذهنی کودکان به واسطه تأثیرگذاری آموزشی بر آنان. ۲) برقراری همکاری میان اولیاء و مربیان مراکز پیش دبستانی گفتنی است که طراحی اهداف مذکور به افزایش تمرکز دولت به مراکز آموزش پیش دبستانی و نیل به هدف غائی (رشد فردی و آموزشی کودکان) منتهی شده است. آژانس ملی آموزش، نهاد ملی است که به تبیین خطوط کلی و اهداف مراکز ویژه مراقبتی کودکان، مراکز تفریحی و مراکز پیش دبستانی مبادرت می نماید. روند رشد و یادگیری کودکان به صورت فردی باید با حمایت و برقراری همکاری های نزدیک میان خانه و مدرسه بر این پیش فرض استوار باشد که کودکان مقطع پیش دبستانی بیشتر از طریق فعالیت در محیط های طبیعی به آموزش علوم مبادرت می نمایند. با استفاده از روش های موضوعی، فرصت کنکاش، جستجو و کسب تجارب شخصی از طریق پرداختن به بازی، گفتگو، آواز، موزیک، نمایش، هنر، کاردستی و غیره برای کودکان فراهم می آید. ارائه بازی های مختلف در اشکال مختلف آن، هدف اصلی مقطع آموزش پیش دبستانی در جهت آموزش صحیح و رشد ذهنی کودکان است. مطابق فرایند یادگیری در مراکز آموزش پیش دبستانی، حداکثر بازی های گروهی باید در محیط های طبیعی صورت پذیرد. ارائه بازی ها به صورت گروهی، خود عامل مهمی در جهت یادگیری متقابل کودکان و پرورش حس مسئولیت پذیری آنان محسوب می گردد. در مقطع آموزش پیش دبستانی، کودکان به کشف و یادگیری موضوعات خاص به طرق گوناگون مبادرت می نمایند که از آن جمله می توان به بازیهای گروهی، مطالعه کتاب و گوش دادن به داستان ها اشاره نمود. تعداد محدودی از مراکز پیش دبستانی کشور سوئد نیز از روش های آموزشی خاص خود بهره می گیرند که از آن جمله می توان به مدارس Montessor و waidorf با افراد متخصص و برنامه های آموزشی گوناگون نظیر ورزش، هنر، کاردستی، کامپیوتر و اردوهای تفریحی اشاره کرد. ۱) مراکز پیش دبستانی که به ثبت نام از کودکان رده های سنی یک تا ۵ سال مبادرت نموده و فعالیت های آموزشی خود را به آنان عرضه می کنند. به طور کلی در تمام طول سال و تمامی روزهای هفته فعال بوده و زمان کاری آنها با ساعات کاری و مطالعه والدین و همچنین با نیاز کودکان مطابقت دارد. ۲) مراقبت از کودکان در منازل: پرستاران کودک در طول مدت زمان اشتغال والدین به فعالیت یا تحصیل به مراقبت از کودکان در منازل مبادرت می نمایند. به طور کلی در چنین شرایطی کودکان باید از خدماتی که در مراکز پیش دبستانی ارائه می شود برخوردار شوند. ۳) روش موسوم به نظام سه خانواده ای: این شیوه نیز به عنوان یکی از روشهای مراقبت روزانه از کودکان به حساب می آید، به نحوی که یک پرستار واجدالشرایط از دو یا سه کودک در منزل یکی از آن ها مراقبت می کند. ۴) مراکز پیش دبستانی آزاد: در این مراکز، به پرستاران و یا والدین کودکان که در منازل هستند این امکان داده می شود تا با کمک کارکنان آن مرکز، فعالیتهای آموزش گروهی کودکان را پرورش و توسعه دهند. جهت برخورداری از این شرایط، ثبت نام لازم نیست. در بسیاری از شهرداریها، مراکز پیش دبستانی آزاد با بهره مندی از خدمات شهری و یا خدمات ارائه شده در زمینه های بهداشت و سلامت کودکان و مادران، با یکدیگر همکاری می نمایند. دوره آموزش ابتدایی طی آموزش فراگیر ۹ ساله به کودکان رده های سنی ۷ تا ۱۶ سال ارائه می شود. این در حالی است که در صورت توافق والدین، کودکان از حق آموزش در سن ۶ سالگی برخوردار می شوند. علاوه بر این در شرایط خاص می توان دوره آموزش کودکان سوئد را تا رده سنی ۸ سال به تعویق انداخت. دوره های آموزش پایه ابتدایی به طور رسمی از سال ۱۸۲۴ در سوئد برگزار شد. در دهه ۱۹۴۰ اصلاحات دراز مدتی با هدف گسترش آموزش پایه در سوئد اعمال شد. در سال ۱۹۶۲ آموزش پایه فراگیر به تصویب مجلس رسیده و طی سال تحصیلی ۱۹۷۳ ـ ۱۹۷۲ به طول کامل به مرحله اجرا درآمد. این اقدام خود به یکپارچگی مدارس ابتدایی با دوره آموزش ۷ ساله و مدارس مقدماتی متوسطه با دوره آموزش ۴ ساله منجر شد. ساختار آموزش پایه بر مدارس ابتدایی، مقدماتی متوسطه محلی، مدارس سامی زبان ویژه کودکان سوئدی ساکن شمال کشور و مدارس ویژه کودکان مواجه با معلولیت های جسمانی و ذهنی مشتمل می شود. از جمله مهمترین اهداف آموزشی مقطع ابتدایی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱) گسترش معیارها و ارزش های اخلاقی معمول در میان کودکان ۲) تلاش در جهت رشد ذهنی و یادگیری هرچه بیشتر کودکان سوئدی ۳)نفوذ در کودکان ۴) برقراری هماهنگی میان مراکز آموزش پیش دبستانی و مدارس ابتدایی ۵) تلاش در جهت رشد فکری کودکان در زمینه روشن بینی و احترام به حقوق دیگران ۶) فراهم کردن فرصتهای مناسب در جهت کشف مطالب از طریق پرداختن به بازی، گفتگو، آواز، موسیقی، نمایش، هنر، کارهای دستی و ورزش ۷) یادگیری مطالب از طریق پرداختن به فعالیتهای روزمره در قالب موقعیتهای طبیعی و معنی دار در مدت ۲۵ سال گذشته، آموزش مقطع متوسطه دستخوش اصلاحات و پیشرفتهای گوناگونی شده است. طی سال ۱۹۷۰ انواع مختلفی از مدارس که عهده دار مسئولیت برگزاری دوره های آموزش حرفه ای و دانشگاهی بوده و در سطوح متوسطه فعالیت داشتند، به صورت یک مدرسه واحد درآمده اند. مدارس مذکور تمامی جوانان را زیر پوشش خود قرار داده اند. آزمون نهایی سابق که دانش آموزان را برای مطالعات دانشگاهی آماده می نمود ۲ سال پیش از سال ۱۹۷۰ لغو شد. طی دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ اصلاحاتی در راستای بهبود نظام آموزش متوسطه صورت گرفته و به برقراری تطبیق میان نیازهای بازارکار و تحصیلات عالیه و اهداف و نیازمندیهای جوانان منتهی شد. در پایان دهه ۱۹۸۰ روند اصلاحاتی بنیادین در ساختار مراکز آموزش متوسطه آغاز شد. به نحوی که ساختار نظام آموزش متوسطه طی ۱۹۹۱ نسبت به قوانین آموزشی سال ۱۹۸۵ دچار تحولات و تغییر عمده ای شد. سیستم آموزش متوسطه طی سال تحصیلی ۱۹۹۳ ـ ۱۹۹۲ معرفی شد. نظام مذکور طی سال تحصیلی ۱۹۹۵/۱۹۹۶ بطور کامل به مورد اجرا درآمد. از اول جولای ۱۹۹۲ طبق قوانین آموزشی کلیه مناطق موظف به فراهم آوردن شرایط ورود به مراکز آموزش متوسطه برای تمامی دانش آموزان فارغ التحصیل آموزش پایه شده اند. تسهیلات فوق به تمامی دانش آموزان زیر رده سنی ۲۰ سال و آن دسته از افرادی که در ۶ ماه اول بیستمین سال زندگی خود بسر می برند اعطا می شود. عمده فعالیت های مطالعاتی مراکز آموزش متوسطه در مدارس مناطق کشور صورت می پذیرد. این در حالی است که مطالعات و تحصیل در رشته های کشاورزی، جنگلداری، باغبانی و برخی مشاغل مرتبط در مدارس شوراهای شهر صورت می گیرد. تمامی مراکز متوسطه سوئد مختلط و رایگان است و این در حالی است که مراکز مستقل نیز فعالیت دارند. مراکز آموزشی متوسطه عموماً در مناطق بزرگتر واقع شده و دانش آموزان مناطق مختلف در این مدارس حضور می یابند. اغلب مدارس متوسطه بزرگ، برنامه های مطالعاتی گوناگونی را ارائه می دهند. برنامه های ویژه ای از قبیل تربیت بدنی نیز به تمامی دانش آموزان سراسر کشور ارائه می شود. تعداد دانش آموزان مراکز متوسطه از ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متغیر است. در مناطق کم جمعیت، مراکز متوسطه ای فعالیت دارند که در سطح بالای مدارس پایه و متوسطه در مناطق بزرگتر همکاری می نمایند. تعداد دانش آموزان یک کلاس در واحدها و برنامه های مطالعاتی دانشگاهی تئوریک بر ۳۰ نفر و در واحدهای حرفه ای / عملی بر ۱۰ نفر بالغ می شود. اغلب مراکز آموزش متوسطه مستقل در مناطق شهری بزرگ واقع شده و از لحاظ برنامه های ارائه شده از تفاوتهای گسترده ای برخوردارند. میانگین تعداد دانش آموزان مراکز متوسطه مستقل بر ۱۰۰ نفر بالغ می شود و این در حالی است که در مدارس دولتی این میزان به ۷۰۰ نفر می رسد. در نظام آموزش متوسطه سوئد، تمامی برنامه های آموزشی و پرورشی در قالب برنامه های ۳ ساله تنظیم می شود. علاوه بر این برنامه های شغلی جدید نیز بگونه ای طراحی شده اند که نسبت به مطالعات حرفه ای پیش از اصلاحات، اطلاعات عمیق تر و وسیعتری را در دسترس دانش آموزان قرار می دهند، درخصوص محتوای تحصیلی قدرت انتخاب بیشتری به دانش آموزان اعطا شده و روش های تدریس و ارزیابی نیز در قالب چنین سیاستی اعمال می شود. تعداد ۱۶ برنامه پیشرفته ملی اعم از ۱۴ برنامه شغل محور و ۲ برنامه آمادگی اولیه برای پرداختن به مطالعات دانشگاهی طراحی شده است. علاوه بر برنامه های ملی که به صورت متمرکز تعیین می شوند، مناطق مختلف نیز ممکن است برحسب نیاز و شرایط منطقه ای به الحاق یک سری برنامه های موضعی مبادرت کنند. از جمله مهم ترین برنامه های آموزش ملی کشور سوئد می توان به موارد زیر اشاره کرد: برنامه هنری که طی آموزش پایه به استخدام افراد در مشاغل هنری منتهی می شود. برنامه مدیریتی که طی آموزش پایه به استخدام افراد در حوزه های تجاری ومدیریتی اعم از تجارت خصوصی و یا مدیریتهای دولتی منتهی می شود. برنامه ساختمانی که طی آموزش پایه به استخدام افراد در صنایع ساختمان سازی و مهندسی عمران منتهی می شود. برنامه تفریحی کودکان که طی آموزش پایه به استخدام افراد در بخش پرستاری کودکان، فعالیتهای تفریحی و پس از مدرسه، مراقبت بهداشتی، اداره کتابخانه ها و ورزشگاه ها منتهی می شود. برنامه مهندسی برق که طی آموزش پایه به استخدام افراد در نصب، تعمیر و نگهداری ابزارهای الکترونیکی، مخابراتی و الکترونیکی منتهی می شود. برنامه انرژی که طی آموزش پایه به استخدام افراد در نیروگاهها، تاسیسات تهویه و فاضلاب منتهی می شود. برنامه غذایی که طی آموزش پایه به استخدام افراد در صنایع پردازش، فروش و توزیع مواد غذایی منتهی می شود. برنامه صنایع دستی که طی آموزش پایه به استخدام افراد در مشاغل تجاری و صنایع دستی منتهی می شوند. گفتنی است که بخش اعظم آموزش های مذکور در کارگاه های عملی ارائه می شود. برنامه مراقبت های بهداشتی که طی آموزش پایه به استخدام افراد در بخش خدمات بهداشتی، دندانپزشکی وخدمات پشتیبانی منتهی می شود. برنامه هتل داری که طی آموزش پایه به استخدام افراد به عنوان مسئول پذیرش هتل و ترتیب دهنده کنفرانس ها، خدمتکار و یا سرآشپز منتهی می شود. برنامه علوم طبیعی که به کسب دانش بیشتر افراد در زمینه ریاضیات، موضوعات علمی و تکنولوژی منتهی می شود. برنامه علوم اجتماعی که به مطالعه بیشتر افراد در زمینه های علوم اجتماعی، اقتصاد و زبان منتهی می شود. برنامه مهندسی وسایل نقلیه که به استخدام افراد در بخش تعمیر و نگهداری اتومبیل و ماشین آلات منتهی می شود. برنامه رسانه ها که به استخدام افراد در حوزه تبلیغات، طراحی و تولید رسانه های تصویری منتهی می گردد. اهداف آموزشی برنامه های ملی در اهداف هر برنامه ذکر شده است. در هر برنامه آموزش پایه ای وسیعی در زمینه شغلی به دانش آموزان ارائه می گردد. همچنین دانش آموزان باید بتوانند از طریق این برنامه ها پایه لازم برای مطالعات بیشتر و تکمیل تحصیلات مقطع متوسطه خود کسب کنند. گفتنی است که برنامه مذکور با همکاری مدارس و دانش آموزان برای کل مدت تحصیلات افراد، طراحی می شود. دانش آموزانی که به تصمیم درخصوص رشته تحصیلی خود مبادرت کنند، می توانند از برنامه های فردی بهره برداری نمایند. پس از گذراندن برنامه های مذکور، دانش آموزان می توانند تحت یکی از برنامه های ملی، برنامه های ویژه و یا آموزشهای حرفه ای آموزش ببینند. دانش آموزان می توانند در عوض گذراندن سال سوم آموزشی به گذراندن یک واحد تکمیلی مبادرت کنند. در این واحد مهارتهایی به دانش آموزان داده می شود که با برنامه های انتخابی وی در ابتدا تفاوت دارد. برنامه آموزشی کارورزی شامل آموزشهای حرفه ای که توسط صاحبان مشاغل ارائه می گردد و نیز تحصیل در مراکز آموزشی متوسطه عمدتاً در زمره مباحث پایه محسوب می شوند. تمامی دانش آموزانی که به تحصیل در یک برنامه ملی مبادرت می نمایند، از حق گذراندن تحصیل در تمامی مدارس داخل کشور برخوردار می شوند. مسئولان مناطق نیز موظف به فراهم آوردن انتخاب یک برنامه ملی برای تمامی دانش آموزان و تعیین ظرفیت برنامه های گوناگون با توجه به علائق و سلایق دانش آموزان هستند. اگر یک منطقه نتواند شرایط را برای تحصیل دانش آموزان تمامی برنامه ها فراهم آورد، مسئولان منطقه ای می توانند همکاری با سایر مناطق را به بحث بگذارند. دو یا چند منطقه ای که با همکاری یکدیگر به آموزش یک برنامه ملی مبادرت می نمایند، در واقع به پدید آوردن زمینه همکاری برنامه های آموزشی مبادرت می نمایند، برنامه های ملی ـ محلی از واحدهای درسی مختلفی تشکیل یافته اند. اهداف واحدهای درسی در هر بخش تعیین می گردد که این اهداف برای تمامی مراکز آموزش متوسطه و آموزش بزرگسالان یکسان است. نخستین مدارس مقطع تکمیلی آموزش متوسطه کشور سوئد با تصویب قوانین جدید آموزشی آغاز به فعالیت نمودند، دانش آموزان دختر نیز به گذراندن مقطع آموزشی مذکور در مدارس خصوصی ویژه دختران که طی قرن ۱۸ تاسیس یافت، نایل آمدند، در طول قرن نوزدهم، مدارس مقطع تکمیلی آموزش متوسطه، با مدارسی که بیشتر جهت گیری عملی داشتند، ادغام شده و مراکز آموزش متوسطه شکل گرفت. در آغاز قرن بیستم، مقطع آموزش متوسطه خود به ۲ مقطع مقدماتی، متوسطه و تکمیلی تقسیم شد. در مراکز مقدماتی متوسطه زبان لاتین تدریس نشده و بر آموزش عمومی تاکید می شود. این در حالی است که در مراکز تکمیلی آموزش متوسطه، دانش آموزان برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آماده می شوند. مقطع آموزش مقدماتی متوسطه با اخذ گواهینامه پایان دوره به پایان می رسد. در بسیاری از شهرهای کشور سوئد مدارس مختلط مقدماتی متوسطه ویژه دانش آموزان پسر و دختر تشکیل یافته است. در نتیجه اعمال اصلاحات آموزشی طی سال ۱۹۲۷ دانش آموزان دختر از امکان ورود به مراکز آموزش متوسطه عمومی برخوردار شدند. مـراکز آموزش فـنـی و مـدارس فـنی و حـرفه ای نیـز به واسـطه حـمایت هـای دولت و شهرداری ها در پایان قرن ۱۹ احداث شد. گفتنی است، دوره های آموزش حرفه ای در دانشگاه های بازرگانی و دانشکده های اقتصاد گسترش یافت. در این اثنا حمایت های دولتی نسبتاً محدود بوده و انواع متعددی از مدارس محلی فعالیت داشتند. آموزش مقطع تکمیلی متوسطه در طول ۲۵ سال گذشته شاهد تغییرات زیادی بوده است. برنامه های آموزشی مقطع تکمیلی متوسطه در قالب ۱۷ برنامه ملی سازماندهی شده و بر ۸ هسته موضوعی اعم از زبان سوئدی به عنوان زبان دوم، زبان انگلیسی، علوم اجتماعی، علوم مذهبی، ریاضیات، تربیت بدنی، علوم بهداشتی و علوم هنری مشتمل می شود. از برنامه های آموزش ملی که ۲۵۰۰ واحد درسی مقطع تکمیلی آموزش متوسطه را زیر پوشش قرار می دهند، می توان تحت عنوان برنامه هایی یاد نمود که در آن دانش آموزان از فرصت انتخاب تخصص های متنوع و متعدد برخوردار می شوند. ۸ هسته موضوعی در تمامی برنامه های آموزش ملی وجود دارد، با انتخاب دوره ها و ترم های آموزش اختیاری، امکان تخصص گرایی در تمامی برنامه ها وجود دارد. هیات آموزش مسئولیت تصمیم گیری در خصوص فراهم نمودن دوره ها و ترم های آموزش اختیاری را عهده دار است. آن دسته از دانش آموزانی که به برنامه های آموزشی غیر از برنامه های ملی علاقه مند باشند، گزینه دیگری نیز در اختیار دارند که از آن تحت عنوان برنامه های آموزشی ویژه یاد می شود. برنامه مذکور نیز قاعدتاً مدت زمان ۳ سال به طول انجامیده و با برنامه های آموزش ملی برابر است. برنامه آموزشی مذکور شامل ۲۵۰۰ واحد آموزشی ویژه مقطع آموزش تکمیلی متوسطه بوده و دانش آموزان از حق یکسان برخورداری از زمان آموزش تضمینی نظیر برنامه های آموزش ملی برخوردار هستند. برنامه های آموزشی ویژه مشتمل بر ۸ هسته موضوعی مشابه به علاوه فعالیت های تحقیقاتی است. برنامه های آموزشی ویژه شامل ترم های تحصیلی ارائه شده مشابه برنامه های ملی با ترم های آموزش محلی است. معیارهای نمره گذاری خاصی برای تعیین نمرات در مقطع آموزش تکمیلی متوسطه وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: ـ قبولی با امتیاز عالی (MVG) ـ قبولی با امتیاز متوسط (VG) ـ قبولی (G) ـ عدم قبولی (مردودی (IG)) به دانش آموزان دوره آموزش تکمیلی متوسطه در ازای گذراندن دوره های آموزشی نمراتی اعطا می شود. از لحاظ نظری، نقطه زمانی خاص برای درج نمرات تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد و این در حالی است که در صورت لزوم، دانش آموزان از حق دریافت کارنامه نمرات خود طی ترم های آموزشی برخوردار می شوند. نمرات تحصیلی در اسناد جداگانه درج شده و معلمان از مجوز اعطای نمرات قبولی به آن دسته از دانش آموزانی که مدت کافی در کلاس های درسی حضور نیافته اند، برخوردار نیستند، برای اعطای نمرات در دروس سوئدی به عنوان زبان دوم، زبان انگلیسی و ریاضیات، معلمان باید به برگزاری آزمون های ملی مبادرت کنند. برگزاری آزمون های مذکور در مدارس، اختیاری بود اما از جولای ۲۰۰۱ به صورت اجباری درآمده است. |