تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

اعتصاب معلمان استرالیایی از فردا


 اعتصاب معلمان استرالیایی از فردا

خبرگزاری آریا-هزاران معلم استرالیایی فردا اعتصاب می کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از واحد برونمرزی،بیش از 50 مدرسه در مناطق غربی استرالیا به دلیل اعتراض معلمان به کاهش 500 فرصت شغلی آموزشی، فردا تعطیل می شوند.
 تلویزیون ای.بی.سی این کشور ازاعتصاب بیش از 15 هزار معلم و کارمند مدارس خبر داد.
شارین اونیل، مدیر کل سازمان آموزش استرالیا پیش بینی کرد حدود 54 مدرسه در پی اعتصاب سراسری معلمان فردا تعطیل شود.
مقامات اداره آموزش استرالیا به معلمان هشدار داده اند در صورت اعتصاب، بخشی از حقوق روزانه خود را از دست خواهند
داد.

http://farhangiannews.ir/view-11315.html

آ قای رامین زندنیا

آ قای رامین زندنیا عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان


در گذشت برادر گرامیتان را به شما و خانواده محترم تسلیت عرض می کنم 

صبر و شکیبایی برا ی شما و خانواده گرامیتان آرزومندم 


خاکساری

نشست هم اندیشی شورای مرکزی کانون های صنفی فرهنگیان

به نام خداوند جان و خرد


      
نشست هم اندیشی شورای مرکزی کانون های صنفی فرهنگیان سراسر کشور با حضور اعضای حاضر در جلسه، شهریور 1392 در اصفهان برگزار گردید.


      پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، ابتدا مسئول شورای مرکزی به حاضرین خیرمقدم گفته و دستور جلسه را اعلام نمود.


      سپس یکی از حاضرین پیرامون اخلاق سازمانی و صنفی مطالبی را به منظور آموزش و آگاهی اعضا ارائه فرمودآنگاه درباره ی بازتعریف نحوه ی ادامه ی حضور اعضا در جلسات شورای مرکزی، شیوه ی انتخاب ریاست شورای مرکزی و نوع تعامل اعضا با آن، چگونگی ارتباط و تعامل مثبت تشکل ها با بدنه ی آموزش و پرورش و بررسی راهکارهای جدید ادامه ی فعالیت تشکل ها بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

      در این نشست، پیرو تصمیمات جلسات گذشته، مقرر گردید که کمیته ی مالی، هرچه سریع تر اساسنامه ی تشکیل یک صندوق حمایت از همکاران صنفی را تنظیم و جهت تصویب به شورای مرکزی کانون های صنفی فرهنگیان ارائه دهد.

      در پایان مقرر شد به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید و مسائل روز معلمان بیانیه ای تهیه و به اطلاع همکاران سراسر کشور رسانده شود.

به نقل از وبلاگ حقوق مغلم 

  http://bield.mihanblog.com/

سال پیش در چنین روزی...


   10 سال پیش در چنین روزی...

بیست سوم شهریور 1384


تاریخچه ی تشکل‌های صنفی معلمان ایران - بیانیه بیستم

اردبیل 23 و24 شهریور 84


کانون صنفی معلمان اردبیل از فعال‌ترین و شجاع‌ترین تشکل‌ها می‌باشد که در اجرای بیانیه‌ها وشرکت در جلسات تشکل‌ها ی صنفی حضوری فعال داشته است. شهریور 85در همایش تشکل‌های صنفی سراسر کشور که در دانشکده شریعتی تهران تشکیل شد کانون صنفی معلمان اردبیل به عنوان تشکل برتر کشور انتخاب وجایزه‌ای به کانون اردبیل اهدا شد.


تشکل صنفی اردبیل با سازمان آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها تعامل دارد این تعامل از موضع قدرت و به نفع تشکل اردبیل می‌باشد . این اعتبار ناشی از عملکرد کانون می‌باشد چون منافع صنفی را به منافع سیاسی ترجیح می‌دهد. فرشیدی وزیر آموزش و پرورش تمام روِسای سازمان آموزش و پرورش استان‌ها را تغییر داد ولی تنها استانی که رئیس سازمان آن از دولت قبلی ابقا شد رئیس سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل بود.


متاسفانه برخی از تشکل‌ها با سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش تعامل دارند وهدف از این تعامل منافع شخصی است. در چنین تعاملی مسئولا‌ن آموزش و پرورش در تشکل‌ها نفوذ می‌کنند و می‌خواهند استقلا‌ل صنفی آنها را تضعیف نمایند تشکل‌ها باید هوشیار باشند که دردامن مسائل حزبی نیفتند.


جلسه ادواری تشکل‌های صنفی معلمان 23 و 24 شهریور ماه 84 در سرعین اردبیل برگزار شد. طبق اساس نامه ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، میزبان، مسئولیت دبیر خانه را بر عهده می‌گیرد. لذا کانون صنفی معلمان اردبیل، به عنوان دبیر خانه تعیین شد. در این جلسه، ابتدا هر یک از تشکل‌های صنفی گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دادند سپس کمیته‌های زیر تشکیل گردید


1- کمیته بیانیه

2- کمیته پیگیری حقوقی امور متهمین و بازداشت شدگان فعالا‌ن صنفی

3- کمیته مبارزه با طبقاتی شدن مدارس و دانش آموزان بحث و بررسی در کمیته‌ها تا نیمه‌های شب ادامه دارد . شرکت در گرد همایی تشکل‌های صنفی داوطلبانه و بدون دستمزد می‌باشد. یکی از ابتکارات این همایش تشکیل کمیته ی طبقاتی شدن مدارس بود که انگیزه و فعالیت دانش آموزان و معلمان را در یادگیری و آموزش کاهش داده است.



بخش هایی از گزارش کمیته ی

مبارزه با طبقاتی شدن مدارس در همایش اردبیل  


با توجه به محدودیت‌های ناشی از کمبود یا نبود تجهیزات کافی و جمعیت فزاینده دانش آموزان در سراسر کشور، موجودیت طبقه بندی شدن مدارس مانند: تیز هوشان، فرزانگان، مدارس غیر دولتی و شاهد در کنار مدارس دولتی تعریف و تبیین گردد. البته در صورتی که یک سری شرایط واقتضائاتی از دولت فراهم شود، در غیر این صورت به دلا‌یلی چون نا برابری آموزشی ناشی از طبقاتی شدن مدارس نه تنها موجودیت مدارس غیر دولتی را همچون گذشته و حاضر در ابهام فرو می‌برد، بلکه تبعات آن به مدارس دولتی نیز سرایت کرده، علا‌وه بر هرز رفتن نیرو‌های انسانی و سرمایه‌های مادی و معنوی، به مرگ اصل سی ام قانون اساسی می‌انجامد.


کمیته طبقاتی شدن مدارس، پس از بحث و گفتگو پیشنهادهای زیر را ارئه داد.

1- جلو گیری از ورود نهاد‌های غیر آموزشی در مدارس

2- تجدید نظر در قوانین مدارس غیر دولتی

3- نظارت، بازرسی و ارزشیابی مستمر و اداری مدارس

4- اولویت دادن به عمومی‌کردن علم و پرهیز از نخبه گرایی تبلیغاتی

5- استاندارد کردن مدارس غیر انتفاعی

6- مرتفع کردن مشکلا‌ت معیشتی معلمان تا انگیزه آن‌ها در مدارس دولتی از بین نرود.

 

همچنین کمیته پیگیری حقوقی از متهمان صنفی، پیشنهاد کرد، دبیرخانه، با همکاری تشکل‌های صنفی با نهاد‌های مربوطه به گفتگو پردازدو در صورت عدم حصول نتیجه، از تشکل‌های صنفی دعوت شود که اقدامات لا‌زم را انجام دهند.

در پایان بیانیه زیر صادر گردید:



بیانیه ی پایانی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

23 و 24 شهریور ماه 84 در نشست اردبیل


به نام خداوند جان وخرد


حسرت نبرم به از خواب آن مرداب کارام درون شب خفته است

دریایم و نیست باکم از طوفان دریا همه عمر، خوابش آشفته است



فرهنگیان آگاه و اندیشمند

همانگونه که می‌دانید حرکت صنفی ما یک حرکت عدالت طلبانه و مستمر است و دست یابی به حقوق صنفی ایجاب می‌کند که با عزمی‌جزم به آینده‌ای روشن بنگریم و از ناهمواری راه وسختی و مرارت‌های حرکت و بی مهری برخی مسئولا‌ن خسته نشویم، اگر چه در بخش موثر حاکمیت اراده‌ای راسخ برای رفع تبعیض و تحقق عدالت نسبی مبرهن نیست اما حق گرفتنی است و نمایندگان شما در تشکل‌ها با جدیت وافر پیگیر خواسته‌ها هستند.


یاران همراه،

اگر چنانچه تشکل‌ها در برهه ای از حیات خود سکوت کرده‌اند، این امر ناشی از رعب ایجاد شده نبوده است بلکه حاصل درک درست و معقول آنها از شرایط ویژه ی مملکتی، جهانی و حفظ منافع ملی بوده است که البته این درک باید متقابل باشد. بی تردید تنها راه رسیدن به خواسته‌های بر حق خویش، وحدت، همدلی، هم اندیشی و حضور گسترده در فراخوان‌های صنفی - فرهنگی است.


فرهنگیان ارجمند،

نمایندگان شما در تشکل‌های صنفی در تاریخ 23 و 24 شهریور ماه 1384 در اردبیل گرد هم آمدند و اهم خواسته‌های شما را پس از بحث و تبادل نظر به شرح زیر اعلا‌م می‌دارند:


1 - رفع تبعیض فاحش موجود بین فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته با سایر کارکنان دولت در مجموع دریافت‌ها و تسهیلا‌ت و تحقق عدالت و بر قراری برابری و مساوات .


2 - تغییر نگرش منفی مسئولا‌ن به آموزش و پرورش و احیای شخصیت معلمان و انتخاب وزیری شایسته و توانمند برای این وزاتخانه .


3- صدور پروانه فعالیت برای تشکل‌های بلا‌تکلیف در اسرع وقت، بر اساس ماده 12 از فصل دوم قانون احزاب و تشکل‌ها توسط وزارت کشور و کمیسیون ماده 10


4- مختومه کردن پرونده و تبرئه فعالا‌ن صنفی به وسیله دستگاههای قضایی و امنیتی و پرهیز از پرونده سازی و امنیتی کردن مراکز آموزشی


5- حمایت قضایی دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش از فعالا‌ن صنفی، فرهنگی، بر اساس مصوبه قضایی کارکنان دولت در سال 1376


6- تقلیل روزهای تدریس آموزگاران و توجه ویژه به مقطع ابتدایی، حل مشکلا‌ت ویژه مشاوران، دفترداران و نیروهای خدماتی .


7 - فراهم آوردن امکانات لا‌زم و در حد استاندارد، در مدارس دولتی به منظور جلوگیری از تنزل جایگاه و افت تحصیلی در مدارس دولتی .



لذا برای نیل به اهداف و تحقق خواسته‌ها در روز چهارشنبه 13 مهر ماه 84، مصادف با روز جهانی معلم، از ساعت 5/8 تا 5/11 صبح در مراکز استانها در سازمان آموزش و پرورش و در شهرستانها در نواحی و مناطق گرد هم می‌آییم تا ضمن بزرگداشت مقام معلم و تکرار چندین باره خواسته‌های بر حق و پافشاری بر تحقق آن‌ها ، بتوانیم توجه دولت جدید را که پیوسته شعار عدالت محوری و مهر ورزی، سرداده است جلب نماییم .


در پایان امیدواریم که دولت جدید در اسرع وقت به خواسته‌های بر حق فرهنگیان، پاسخ مثبت داده به وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشاند در غیر این صورت تشکل‌های صنفی در نشست فوق العاده خود، تصمیمات جدی تری را اتخاذ خواهند کرد .


خدایا عدالت خواهان را غیرت و استواری عطا فرما




باسپاس - تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

کانون صنفی معلمان ایران ( تهران - ) کانون صنفی معلمان لا‌هیجان - کانون صنفی معلمان کرمانشاه - کانون صنفی معلمان همدان - انجمن صنفی فرهنگیان خراسان - کانون صنفی فرهنگیان اصفهان - کانون فرهنگیان یزد - کانون فرهنگیان شیراز - کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین - مجمع صنفی فرهنگیان ایلا‌م - کانون صنفی معلمان نکا - کانون معلمان شهر ری - کانون صنفی فرهنگیان کاشان - کانون صنفی فرهنگیان کوچصفهان - کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان - کانون صنفی فرهنگیان گیلا‌ن ( رشت - ) کانون صنفی معلمان مازندران - کانون صنفی معلمان ارومیه - اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز - کانون صنفی معلمان استان مرکزی - کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی - کانون صنفی معلمان اردبیل - جامعه فرهنگیان آستانه اشرفیه - انجمن صنفی معلمان استان کردستان - هیات موسس انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر - کانون صنفی معلمان قایم شهر - سازمان صنفی معلمان آذربایجان شرقی - کانون صنفی فرهنگیان شهرستان شوشتر - کانون صنفی معلمان کرمان - کانون صنفی معلمان چهار محال بختیاری



ورود بی سر و صدای دوربین‌های مداربسته به مدارس

  

وجود اعلام ممنوعیت از سوی مسئولان آموزش و پرورش رخ می‌دهد:
 ورود بی سر و صدای دوربین‌های مداربسته به مدارس 

 در حالی که ممنوعیت ورود «دوربین‌های مدار بسته» به مدارس بارها از سوی مسوولان آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته اما در عمل و با هوشمندسازی مدارس، شاهد ورود آرام و بی و سر و صدای این دوربین‌ها به مدارس هستیم، طرحی که به گفته مدیران برای نگهداری و کنترل تجهیزات مدارس هوشمند اجتناب ناپذیر بوده و آموزش و پرورش نیز با سکوت خود مهر تاییدی بر این مهم زده است.

به گزارش ایسنا مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای‌عالی آموزش‌و‌پرورش درباره اینکه آیا دوربین‌های مدار بسته که کاربرد آن بر اساس قانون شورای‌عالی آموزش‌و‌پرورش ممنوع است، با هوشمندسازی وارد مدارس می‌شود؟ افزود: این موضوع در کمیسیون‌ها مطرح شده و کمیسیون‌ها مشغول بررسی و تدوین ضوابط جدید متناسب با شرایط جدید برای ورود دوربین‌های مدار بسته به مدارس هستند، اما تاکنون تصمیم‌گیری قطعی دراین باره اتخاذ نشده ست.

وی با تاکید بر اینکه تا زمان تدوین قانون جدید، روال قبلی مبنی بر ممنوعیت نصب دوربین در مدارس به قوت خود باقی است، اضافه کرد: درباره نصب دوربین در مدارس نظرات مخالف و موافقی وجود دارد، درباره زوایای مثبت دوربین‌های مدار بسته، گفت: با ورود این دوربین‌ها، زمینه حفظ و نگهداری اموال مدرسه فراهم می‌شود

ادامه مطلب ...

مدارس فرسوده، محیطی مساعد برای آسم و آلرژی

  مدارس فرسوده، محیطی مساعد برای آسم و آلرژی 

 

 

مدیر کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اصول مهندسی ساختمان کلاس‌های درس می‌تواند در کاهش حساسیت‌های تنفسی موثر باشد اظهار داشت: مدارس فرسوده می‌توانند محیط مساعدی برای حشراتی همچون سوسک یا حیوانات موذی مانند موش باشند به طوری که علاوه بر ایجاد آلودگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی، احتمال بروز حساسیت و آلرژی را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهند. به گزارش ایسنا، دکتر وحید قبادی دانا با اشاره به اینکه آسم یک بیماری مزمن است که با محرک‌های خارجی تشدید می‌شود افزود: والدین و معلمان باید محیط‌هایی را که کودک مبتلا به آسم در آن قرار می‌گیرد، طوری مناسب‌سازی کنند که از عوامل تحریک کننده این بیماری دور بمانند.مدیر کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در مکان‌های نمور و با رطوبت زیاد، قارچ‌ها و مایت‌ها (هیره‌ها) رشد می‌کنند که خود می‌تواند عاملی برای افزایش خطر بروز آلرژی در افراد مستعد باشد

ادامه مطلب ...

زمینه‌های نواندیشی و اثرات آن بر نهاد آموزش و پرورش ایرا

 

زمینه‌های نواندیشی و اثرات آن بر نهاد آموزش و پرورش ایران/ بخش نخست  چاپ


 

عزت‌الله مهدوی  

چشم انداز ایران - شماره 80 شهریور و مهر 1392

چشم‌انداز ایران : آنچه در پیش روی خوانندگان عزیز قرار دارد مقاله‌ای است در سه بخش که توسط آقای عزت‌الله مهدوی تهیه شده. نویسنده سعی دارد تأثیر متقابل مدرنیته و ایران و اثر آن روی نظام آموزش و پرورش را بررسی کند، چرا که بررسی نظام آموزش و پرورش ایران نمی‌تواند بدون توجه به سیر اجمالی این آشنایی‌ها، نمایی واقعی بیابد.

آشنایی نخبگان ایرانی با لایه‌هایی از مدرنیته و سپس تماس مستقیم یا غیرمستقیم با محصولات و خروجی‌های آن، داستان این مقاله است، حکایتی که در روند خود به نظام تعلیم و تربیتی نو در ایران می‌انجامد.

این مقاله در سه بخش تنظیم شده؛ بخش اول آشنایی ایران با پیشرفت‌های غرب؛ بازرگانان و سیاحان غربی، اعزام محصل، مسافران و سیاحان ایرانی و کتاب‌ها و روزنامه‌هاست. بخش دوم تأسیس مدارس جدید است که شامل مدارس خارجی و مدارس جدیدی که توسط نخبگان ایرانی تأسیس شد مانند دارالفنون، رشدیه، مدرسه علمیه و مدارس دخترانه.

بخش سوم تأثیر انقلاب مشروطیت در آموزش و پرورش ایران است.

در این شماره بخش اول این مقاله که همراه با یک مقدمه است تقدیم خوانندگان می‌شود.

بخش دوم و سوم در شماره بعدی چشم‌انداز ایران خواهد آمد.

ادامه مطلب ...

تغییرات سازمان مدیریت و انتظارات فرهنگیان

  تغییرات سازمان مدیریت و انتظارات فرهنگیان

محمدتقی سبزواری*
 
احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای سر و سامان دادن بودجه و خرج و دخل کشور از شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری بوده است. دکتر روحانی نیز احیای این سازمان را از اولویت‌های کاری خود اعلام کرد. محمدرضا نوبخت، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، خیلی زود به این وعده وفا کرد و دکتر محمود عسکری آزاد را به منظور احیای این سازمان قائم مقام خود منصوب کردند. آشنایی با سابقه کاری و دیدگاه ایشان نسبت به معلمان از جهاتی قابل اهمیت است.

ادامه مطلب ...

سخن بازنشسته : شکاف بین بازنشستگان 88تا 91 با شاغلان

سخن بازنشسته : شکاف بین بازنشستگان 88تا 91 با شاغلان
  

خواستم مطالی رااز زبان یک بازنشسته به استحضار حضرتعالی برسانم._قانون خدمات کشوری که مبدا اجراعملا8811میباشد وبصورت ناقص اجرا گردید موجب شکاف بین بازنشستگان 88تا 91با شاغلان گردید .1_رتبه عالی وخبره معلمان باوجود کسر بازنشستگی هنگام برقراری حکم بازنشستگی حذف گردید.2_تفاوت تطبیق بسیارناهماهنگ بوده تفاوت تطبیق در حکم من 16 هزار تومان حکم دیگری بالای 100هزار تومان.3_فوق العاده شغل که اخیرا برای شاغلان اجرا شد برای بازنشستگان.خیر .4_فوق العاده ویزه که ابان برای معلمان در دولت قبل تصویب شده وازابان قول اجرا دادهاند.5_امتیاز شغلی که اخیرامجلس از 2400تا 9000تصویب کرده حتما باز هم برای بازنشستگان جاش خالیست.حقیر به عنوان بازنشسته سال 91 که احساس میکنم در حقم وهمکارانم به نوعی بیعدالتی شده ازجنابعالی انتظار رسیدگی یا حداقل توضیح داریم هر جند به زمان مسولیت شما ارتباطی نداره .اخیرا شکاف بین حقوق باز نشستگان نه باسایر بازنشستگان ادارا ت دیگر فاحش است در داخل سیستم هم این اختلاف پرداخت به وضوح مشاهده میگردد.معلمان بامدرک وسابقه بالا از معلمان با مدرک وسابقه پایین دریافتی کمتری دارند.به امید توجه به بازنشستگان .برفی است که بر بام همه خواهد نشست.

http://www.farhangiannews.ir/view-11021.html

از مدرسه تا مدرسه در آستانه مهر ماه:این سوال را از جیبتان بپرسید؛ مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی؟

 

از مدرسه تا مدرسه در آستانه مهر ماه:این سوال را از جیبتان بپرسید؛ مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی؟



عنایت بفرمایید شما هر اندازه بر روی فرزندتان سرمایه گذاری کنید و از زمان طلایی آموزش بهره مند شوید، خوب است و همیشه موضوع چشم و همچشمی مطرح نیست؛ اما اگر از روی چشم و همچشمی و بی توجه به شرایط مالی و سطح اقتصادی خانواده چنین تصمیم گیری هایی بشود، قطعا پیامدهای منفی خواهد داشت. تصور کنید که شما با یک سطح اجتماعی و اقتصادی متوسط، فرزندتان را در اینچنین مدارسی به سختی ثبت نام کردید و به هر زحمتی شهریه را پرداختید، باید در آن حد از تمکن مالی باشید که بتوانید در مراحل بعدی هم فرزند خود را ساپورت کنید. فرض کنید کودک شما در چنین مدارسی تحت معاینات دندانپزشک و پزشک تغذیه هم به صورت ماهانه باشد و سلامت دندان ها و قد و وزن او مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و  مثلا این ارزیابی یک میلیون تومان هم هزینه بردارد ، آیا از عهده پداخت آن بر می آیید؟ بدیهی است که شما در تأمین این هزینه های جانبی به مشکل خواهید خورد. پس شکاف طبقاتی را نمی شود منکر شد؛ اما گزینش صحیح در هر طبقه ای از اجتماع که باشی، حرف اول را می زند.

ادامه مطلب ...

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دور جدید اجرای بیمه طلایی خبر داد:

 

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دور جدید اجرای بیمه طلایی خبر داد: 


بازنشستگان کشوری و خانواده آنان بدون پرداخت وجه درمان می شوند


 وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دور جدید اجرای بیمه طلایی خبر داد: 

بازنشستگان کشوری و خانواده آنان بدون پرداخت وجه درمان می شوند


دکتر ربیعی تصریح کرد : پس از ارزیابی و انجام پاره ای از اصلاحات در بسته حمایتی بیمه طلایی در دور جدید ، سقف تعهدات و پوشش خدمات درمانی برای بازنشستگان و خانواده آنان افزایش یافته است . وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دسترسی آسان به خدمات درمانی را از ویژگی های مهم طرح بیمه طلایی درمان عنوان کرد و گفت : تمامی بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان می توانند به راحتی با مراجعه به بیش از 550 بیمارستان و مرکز درمانی طرف قرارداد سازمان بیمه گر تحت درمان و معاینه قرار بگیرند . دکتر ربیعی با تأکید بر افزایش خدمات درمانی برای بازنشستگان 


ادامه مطلب ...

آشنایی با آموزش بین الملل


آشنایی با آموزش بین الملل ei


آموزش بین الملل یکی از نهادهای آموزشی است که در سطح جهان به پی گیری امور صنفی و آموزشی می پردازد.

  مترجم: محمدتقی شبزواری


آموزش بین الملل نماینده تشکیلات صنفی و غیر سیاسی معلمان و کارکنان حوزه آموزش و پرورش در سراسر جهان است. 

آموزش بین الملل بعنوان بزرگترین اتحادیه در جهان، نمایندگی نزدیک به سی میلیون معلم و چهار صد تشکیلات صنفی در یکصد و هفتاد کشور جهان را بر عهده دارد. این سازمان همچنین با کلیه معلمان و کارکنان آموزش اظهار همبستگی می کند و در بردارندۀ خواسته های آنان می باشد. 

• آموزش بین الملل مروج و پشتیبان اصل سرمایه گذاری عمومی برای گسترش کیفیت آموزش برای دانش آموزش در کلیه کشورها می باشد. 

• آموزش بین الملل مروج و نماینده منافع معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در سطح جهانی است. 

• آموزش بین الملل با کمک کردن به معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و اتحاد و تشریک مساعی بین آنها، سعی در توسعه تشکیلات دموکراتیک و مستقل را دارد.
 
• آموزش بین الملل حامی تساوی حقوق افراد جامعه است. آموزش بین الملل همچنین با نژاد پرستی و تجاوز به حقوق دیگران مبارزه می کند. آموزش بین الملل با تبعیضات جنسیتی، گرایش های گرایش های جنسی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، نژادی و قوم، مخالفت و آن را به هر شکل ممکن محکوم می کند. 

• آموزش بین الملل با دیگر اتحادیه های جهانی کارگری و سازمان های وابسته به منظور ترویج و ارتقاء جایگاه آنان و دستیابی به همبستگی همکاری می کند. 


شعار آموزش بین الملل: 

آموزش بین الملل زبان گویای کارکنان آموزش و پرورش در تمامی جهان است. 

ما خواستار ارتقاء کیفی آموزش و پرورش هستیم. 

ما خواستار ارتقاء منافع معلمان و کارمندان آموزش و پرورش هستیم. 

ما خواستار مساوات در جامعه هستیم. 


منبع : آموزش بین الملل ei

به نقل از وبلاگ نانموده های مدرسه
http://www.nmadrseh.blogfa.com/

آزادی دسترسی به اطلاعات، اکسیژن دموکراسی است

  


آزادی دسترسی به اطلاعات، اکسیژن دموکراسی است



«رسانه سالم، جامعه سالم» در گفت وگو با دکتر حسن نمک دوست


 ان جی او ها و سندیکاها از رسانه چگونه می توانند برای تحکیم و تقویت خود استفاده کنند؟ و آیا تشکل های مردم نهاد، بدون رسانه می توانند به حیات خود ادامه دهند؟


    همان طور که گفتم صداها برای اینکه در جامعه شنیده شوند نیاز به رسانه دارند. حالااین رسانه می تواند از جمله رسانه های موجود باشد یا رسانه اختصاصی که به دیدگاه و نهادی خاص امکان اعلام حضور و اظهارنظر می دهد. اینکه نهادها و تشکل های مردم نهاد بدون رسانه نمی توانند کاری از پیش ببرند، بدیهی است، اما اینکه هر تشکل مردم نهاد احتیاج به یک رسانه اختصاصی برای خود دارد، محل بحث است و باید به طور مشخص درباره آن صحبت کرد: محل بحث به لحاظ صرفه اقتصادی و بهره وری، وگرنه که باید از حضور هر رسانه یی در جامعه استقبال کرد. رسانه های مستقل و متکثر برای جامعه نعمت هستند. ادامه مطلب ...

آموزش وپرورش دولت یازدهم و موانع درون سیستمی(مدیریت وساختار)


آموزش وپرورش دولت یازدهم و موانع درون سیستمی(مدیریت وساختار)



 د)ضعف بنیادهای مشارکت

هرگاه تصور کنیم بدون مشارکت همه جانبه،  قادریم  سیستم آموزش وپرورش را در مسیر تکامل وتوسعه قرار دهیم، دچار اشتباهی فاحش شده ایم .
افزایش انگیزه کارکنان نسبت به اجرای برنامه های تحول، و تعقیب اهداف وبرنامه ها، مستلزم اصلاح وبهبود سیستم های مشارکت، وافزایش کارآمدی این سیستم ها ست. فائق آمدن بر مشکلات متنوع ومتعدد تربیتی،  آموزشی ومالی، که بخشی از مصادیق تحول است،  نیازمند افزایش سهم نهادهای مختلف اجتماعی،  از خانواده گرفته تا سازمانهای دولتی ومردم، در امور آموزش وپرورش است. تحقق مشارکت واقعی وهمه جانبه در آموزش وپرورش، نیازمند بهسازی واصلاح نظام های مشارکت، نظیر شورارها وانجمن ها، در درون ساختار آموزش وپرورش است.
ادامه مطلب ...

تبعیض بین فرهنگیان

  
تبعیض بین فرهنگیان
 

گرچه می دانم به احتمال زیاد گوش شنوا نیست اما باز هم سخن بسیاری از همکاران آموزشی را می نویسم
1چرا باید مدیران ومعاونان پرورشی ،آموزشی ،اجرایی از فوق العاده مدیریت برخوردار باشند
با توجه به کار ی که بین آن ها تقسیم شده اما دبیران از فوق العاده آموزشی محرومند
2 مدیران مجتمع در آموزش وپرورش به غیر از نامه رسانی و....چه کاری انجام می دهند
3معوقات بیمه به اصطلاح طلایی چه شد ؟
4حق التدریس ها را چه موقع پرداخت می کنند
5 در پرداخت فوق العاده ویژه باز هم جانب رییس وروسا گرفته شده یعنی معلم ........وبه مدرک توجه نشد
اولین گامی که می تواند مفید باشد و همکاران با دلگرمی بیشتر در کلاس درس حاضر شوند وبه تدریس مشغول گردند از بین بردن تبعیض بین فرهنگیان است ونه ازبین بردن تبیعض با سایر کارمندان
کار اصلی را معلم در کلاس انجام می دهد وبس

علی از اصفهان

فعالیت تشکل‌های صنفی حق معلمان است

 


فعالیت تشکل‌های صنفی حق معلمان است

سرپرست فعلی آموزش و پرورش به احتمال زیاد وزیر آینده این وزارتخانه است. فانی خود را گزینه اصلی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش می‌داند و معتقد است مشکلی در گرفتن رای اعتماد از مجلس ندارد. بعد از رد صلاحیت نجفی نخستین گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای آموزش و پرورش، فانی به عنوان سرپرست معرفی شد.

یعنی تشکل‌های صنفی معلمان در دوران شما فعال خواهند شد؟


بله. طبیعی است که تشکل‌ها در چارچوب قانون حق دارند حرکت کنند و به عنوان یک نهاد غیردولتی می‌توانند به کمک دولت بیایند و مشارکت کنند. تشکل‌ها می‌توانند بازخوردهای فعالیت‌های آموزش و پرورش را به ما بگویند و ما از طریق تشکل‌ها خودمان را مورد نقد قرار دهیم. من هیچ چیز مخفی و محرمانه‌یی ندارم و خوشحال می‌شوم عملکرد بنده و همکارانم را مورد نقد قرار دهند و راهنمایی اگر دارند بفرمایند. در این زمینه قرار شد تشکل‌ها سه نفر را به من پیشنهاد بدهند و من یک نفر را حکم بزنم. ادامه مطلب ...

کانون فرهنگیان شیراز

                بسم الله الرحمن الرحیم                                                   بیانیه                    

کانون فرهنگیان شیراز 


اعضای محترم شورای هماهنگی واقف اند که تشکل های صنفی فرهنگیان به منظور وحدت رویه و تسریع در امور اقدام به تأسیس شورای هماهنگی تشکل های صنفی کرده و با توجه به هزینه های ارتباطی موجود ، این شورا با تشکیل شورای مرکزی بعنوان نهاد زیر مجموعه شورای هماهنگی موافقت کرد. وظیفه شورای مرکزی ایجاد هماهنگی در بین اعضا برای نیل به نتیجه با حداقل هزینه بوده است.

بر همگان میزان هزینه های پرداختی از سوی فعالان صنفی همچون زندان ،اخراج و انفصال از خدمت، کسر حقوق و تقلیل گروه، بازنشستگی زودتر از موعد و تقلیل سنوات خدمت ، تبعید و ممانعت از انتصاب در پست های مدیریتی بخوبی واضح و عیان است. تعداد بیشماری از پرونده های فعالان صنفی نه تنها در هیئت های تخلفات اداری بلکه برای رسیدگی به دادگاه های انقلاب ارسال شد.

اکنون با امید به باز شدن فضای سیاسی کشور و اعتقاد ریاست محترم جمهوری به نهادهای مدنی و بهره مندی از این فضای معطر، انتظار می رود تشکل های صنفی با پذیرش مسئولیت های تشکیلاتی راساً اقدام ننموده و تابع تصمیمات دبیر خانه شورای مرکزی تشکل های صنفی باشند.

 متأسفانه مشاهده شد که عده ای از دوستان بدون اطلاع و نظرخواهی از شورای مرکزی عجولانه به نام شورا بیانیه صادر کردند ، یا برخی دیگر باز هم شتاب زده همراه با تشکل های سیاسی با سرپرست وزارت آموزش و پرورش دیدار کردند و پیشنهادهایی دادند که ابدا مورد تأیید تشکل های صنفی نبوده و نیست و در نهایت  بدون حصول نتیجه با کم لطفی تشکل های سیاسی مواجه شدند.

کانون فرهنگیان شیراز برای پرهیز و جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی نکاتی را متذکر می شود:

1-    تشکل های صنفی به تنهایی مجاز به صدور بیانیه و اطلاعیه به نام شورای هماهنگی و شورای مرکزی نیستند.

2-    در صورت دیدار تشکل های صنفی استانی با مسئولین، حضور در این ملاقات بعنوان نماینده شورای هماهنگی منوط به هماهنگی قبلی با شورای مرکزی می باشد.

3-    از کلیه اعضای شورای هماهنگی انتظار می رود نسبت به پذیرش مسئولیت های تشکیلاتی حساس بوده و اقدامات اینچنینی را بشدت محکوم کنند.

4-   از دبیرخانه ی شورای مرکزی  واقع در اصفهان  انتظار می رود نسبت به این عملکرد ها موضع گیری کرده و آنرا خارج از مسئولیت های تشکیلاتی اعلام نماید.

در پایان لازم به ذکر است که تصمیم سرپرست وزارت خانه مبنی بر انتصاب مشاور و یا رابط با تشکل های صنفی ستودنی است که این امر تنها با حضور شورای هماهنگی تشکل های صنفی امکان پذیر می باشد. 

                                                                با سپاس           

                                            کانون فرهنگیان شیراز

وبلاگ کانون فرهنگیان شیراز


http://www.blogsky.com/tts902/post/new

روحانی محدودیت‌های ۸ سال اخیر در راه فعالیت صنفی معلمان را رفع کن

محمد تقی سبزواری:

روحانی محدودیت‌های ۸ سال اخیر در راه فعالیت صنفی معلمان را رفع کند
چکیده: «دولت آقای احمدی‌نژاد از‌‌ همان ابتدای کار نتوانست انتقادات تشکل‌های صنفی از آموزش و پرورش را برتابد، بنابراین به برخورد با منتقدان و فعالان صنفی روی آورد /‌ دیدار و ملاقات‌های فعالان صنفی با یکدیگر از سال ۸۶ به بعد به مناسبت‌های خاص تحت پوشش‌های مختلف مانند عروسی یا عزا محدود شده بود.»

یک فعال مستقل صنفی معلمان با اشاره به استقرار دولت یازدهم، خواستار رفع محدودیت‌هایی شد که طی ۸ سال گذشته برای فعالان صنفی و منتقدان آموزش و پرورش به وجود آمده است.

«محمد تقی سبزواری» در این باره به ایلنا گفت: دولت آقای احمدی‌نژاد از‌‌‌ همان ابتدای کار نتوانست انتقادات تشکل‌های صنفی از آموزش و پرورش را برتابد، بنابراین به برخوردهای قضایی با منتقدان و فعالان صنفی روی آورد.

وی ادامه داد: محدودیت‌های تشکل‌های صنفی از سال ۸۵ شروع شد و در سال ۸۶ به اوج خود رسید و از آن برهه، این تشکل‌ها عملا به محاق رفتند.

به گفتهٔ آقای سبزواری، دیدار و ملاقات‌های فعالان صنفی با یکدیگر از سال ۸۶ به بعد به مناسبت‌های خاص تحت پوشش‌های مختلف مانند عروسی یا عزا محدود شده بود.

این فعال صنفی تصریح کرد: علاوه بر برخوردهای قضایی دولت آقای احمدی‌نژاد با فعالان صنفی و منتقدان، در ادارات نیز با آن‌ها برخورد می‌شد تا جایی که صلاحیت بسیاری از معلمان برای معاونت یک آموزشگاه ساده تایید نمی‌شد و فرهنگیان شایسته زیادی از گرفتن پست‌های مدیریتی و حتی غیر مدیریتی محروم شدند.

وی در تشریح محدودیت‌های به وجود آمده برای فعالان صنفی با بیان مثالی گفت: ‌شخصا سال گذشته معاون نمونه ناحیه دو شیراز شناخته شدم ولی از طرف حراست، صلاحیت‌ام تاییید نشد. وقتی با مسئول حراست صحبت کردم، هنگامی که پرونده‌ام را آورد یکسری از مطالب چاپ شده در نشریات رسمی داخلی به همراه دو الی سه مطلب درباره یکی از نامزدهای ریاست جمهوری پیش از انتخابات ۸۸ به پرونده‌ام ضمیمه شده بود و در نهایت با این اتهام که «آدم منتقدی» هستم این عنوان را از دست دادم.

سبزواری با ذکر مثال دیگری افزود: مراقبت امتحان نهایی مسئولیتی است که معلمان به سادگی نمی‌پذیرند زیرا دستمزدی که بابت آن پرداخت می‌کنند هیچگونه تناسبی با زحمتش ندارد. با این حال یک گروه از معلمان بودند که ابلاغ مراقبت از جلسه امتحان را به همراه داشتند اما بعد از بازدید حراست از جلسه، بلافاصله ابلاغشان حذف شد. حتی زمانی که مدیر برای حراست توضیح می‌داد که با اصراراین معلم را برای مراقبت از جلسه امتحان مجاب کرده است، گفته می‌شد ایشان حق انجام چنین کارهایی را ندارد.

وبلاگ نانمود های مدرسه


http://www.nmadrseh.blogfa.com/


فرق می‌کند چه کسی وزیر آموزش و پرورش باشد

 

 فرق می‌کند چه کسی وزیر آموزش و پرورش باشد 


وزیر آموزش و پرورش چه کسی باشد، زیرا آموزش و پرورش، مروج اخلاق و راستگویی و امانتداری و پاک‌دستی است. وزیر آموزش و پرورش باید آراسته به فضایل باشد وعده‌های اهل علم و تخصص باشد تا کارشناسان و نخبگان را گرامی بدارد تا نظر مخالف را بشنود، به آزادی اندیشه معتقد باشد، تا بچه‌های من وشما در کلاس بتوانند اندیشه‌هایشان را مطرح کنند و از همان روز‌های اول دبستان رفتار دوگانه را سبک زندگیشان قرار ندهند. وقتی در جامعه‌ای سهم دستگاه‌ها از بودجه، در نسبت مستقیم با قدرت چانه‌زنی وزیر و جایگاه و وزن او در معادلات قدرت و جایگاهش در کابینه است، وزیر آموزش و پرورش باید واجد سرمایه‌های اجتماعی مثل محبوبیت در بین معلمان، مقبولیت در جامعه و تعامل با اهل دین و چانه‌زنی با کانون‌های قدرت باشد تا بتواند از آموزش و پرورش دفاع کند و به همین دلایل است که فرق می‌کند چه کسی وزیر آموزش و پرورش باشد. انتظارمان این است که انسان‌های اهل فکر به جای کوچک کردن نقش آموزش و پرورش و تقویت این اندیشه در ذهن مسئولان که آموزش و پرورش «مهم» نیست و فرقی نمی‌کند چه کسی وزیر آن باشد با قلمی و قدمی و سخنی هم که شده برای تغییر «نگرش و نگاه‌ها» به آموزش و پرورش تلاش کنند

ادامه مطلب ...

حدود آزادی بیان تا کجاست؟ خط قرمز کدام است؟


  حدود آزادی بیان تا کجاست؟ خط قرمز کدام است؟ 


رسانه‌های جمعی اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون و فضای مجازی پایه‌های بنیادین آزادی بیان را تشکیل می‌دهند. و آزادی بیان رکن اساسی دموکراسی در هر کشوری است. در واقع میزان استحکام بنیان‌های دموکراتیک در هر کشوری به شرایط و گستردگی آزادی بیان در سایه رسانه‌های جمعی بستگی دارد. در سایه آزادی بیان آگاهی توده‌های مردم رشد می‌کند و افزایشِ خرد جمعی انگیزه‌های رعایتِ قانون و حقوق شهروندی را بالا می‌برد. در سایه نقد جمعی چالش‌های اجتماعی حل می‌گردد و اشتباهات حاکمیت گوشزد شده و راهکارهای درست فراروی آن قرار می‌گیرد. آزادی بیان نوعی هژمونی اجتماعی را در قالب نظارت عمومی بر کلیت دولت بوجود می‌آورد و مانع سوء استفاده حاکمان از قدرت می‌شود.بر این اساس آزادی بیان فرایندی است که در کنار نقد و انتقاد از ساختارهای نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و روابط سیاسی احزاب و گروه ها... بیان کننده ی راهکارهایی سازنده است




ادامه مطلب ...