تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

غم مخور

"  غم مخور"

ای معلم بهر نان و کفش و تنبان، غم مخور!

مسگرآباد است آخر جای انسان، غم مخور!

گر نداری مال دنیا و لباس و خورد و خواب

معنویات است قوت اهل ایمان، غم مخور!

گر شد اعصابت ضعیف و ناتوان، دل بد مکن

گر شدی دائم علیل و زار و نالان، غم مخور!

روی تو چون زرد شد مانند روی کهربا

گر شدی رنجور و بیمار و پریشان، غم مخور!

گر عیالت مرد اندر حسرت یک پیرهن

بوده حوا جده اش هم لخت و عریان، غم مخور!

گر نداری همسر و دلدار، حرفش را مزن

آن جهان بسیار بینی حور و غلمان، غم مخور!

در کلاست گر به شوق علم خواهی داد درس

سرزنش ها گر کند شاگرد شیطان، غم مخور!

چون چنین گردیده مفهوم جدید تربیت

گر کتک خوردی ز شاگرد تن آسان، غم مخور!


تا توانی نمره ی عالی و قلابی بده

چون چنین باشد صلاح کار رندان، غم مخور!

                                                                                        دکتر خسرو فرشید ورد

جامعه و گروه مشترک


"جامعه یا گروه متشکل"  عبارت از افرادی است که هدفهای مشترکی دارن وبرای رسیدن به آن برنامه وتلاش مؤثری دارند درحالیکه اکثرأ اینگونه نیست . تمرین دمکراسی ورعایت قواعدآن بایک جمله دستوری حاصل 

نمی شود ومرورزمان همراه با تعقل وخردورزی این مسیر را هموار می کند

چگونه می توان جلسه کاری مفید داشت


چگونه می توان یک جلسه کاری سودمند داشت و آن را به طرز موفقیت آمیزی اداره کرد؟


امروزه در مراودات کاری معمول ترین روش به منظور بر قراری ارتباط بین همکاران از طریق رد و بدل ایمیل صورت می گیرد. با این حال این بدین معنا نیست که عمر جلسات کاری سرآمده است. در واقع در صورتی که بخواهید درباره مسائل مهم به سرعت و به طرز مقرون به صرفه ای به توافق برسید، جلسات کاری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می شوند. متأسفانه در صورتی که برای اداره جلسه برنامه ریزی دقیق نداشته باشید و یا اینکه در اداره و رهبری جلسه عملکرد ضعیفی داشته باشبد، جلسات مفید نخواهند بود و برگزاری جلسه به منزله اتلاف بیهوده وقت است. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توان جلسه ای را به طرز موفقیت آمیزی اداره کرد باید برای یادگیری روش های اداره موفقیت آمیز جلسه به اندازه کافی وقت بگذارید.


به منظور برگزاری جلسه تاریخ دقیقی را تعیین کنید. برای تعیین تاریخ برگزاری جلسه هرگز از اوقات فراغت و بیکاری کارکنان و یا ساعت های غیر کاری استفاده نکنید، مگر در موارد ضروری و غیر قابل اجتناب. در صورتی که کارکنان برای شرکت در جلسه مجبور باشند برخی از برنامه های شخصی خود را کنسل کنند، در این صورت ممکن است از تمام توان و دانش خود به منظور پیش برد جلسه و دست یابی به توافقات مفید استفاده نکنند. به منظور برگزای جلسه تاریخ و ساعتی را تعیین کنید که در خلال ساعت کاری کارمندان باشد و حتماً چند روز قبل از برگزاری جلسه تاریخ و ساعت آن را به کارکنان ابلاغ نمایید.


مدت زمان مشخصی را برای برگزاری جلسه تعیین کنید. جلساتی که برگزار می کنید باید در ساعت معینی آغاز شوند و در ساعت معینی به پایان برسند و نباید از مرزهای تعیین شده در این زمینه عبور کنید. جلسه را طبق زمان بندی تعیین شده برگزار کنید. هنگامی که برای برگزاری جلسه برنامه ریزی می کنید، زمان به عنوان مهم ترین عامل در نظر گرفته می شود زیرا سایر جزئیات مربوط به جلسه بر اساس مدت زمان تعیین شده برنامه ریزی می شوند.


آیا به منظور برگزاری جلسه هدف مشخصی در سر دارید؟ سعی کنید پاسخ قابل توجهی برای این پرسش داشته باشید. در جلساتی که هدف معینی نداشته باشند موارد گوناگون و اغلب نامربوطی مطرح می شود که باعث ایجاد گیجی و خستگی در شرکت کنندگان در جلسه می گردد. در صورتی که به منظور برگزاری جلسه هدف معینی در نظر ندارید بهتر است به کارکنان اعلام کنید که شرکت در جلسه اجباری نیست و یا به طور کلی جلسه را کنسل کنید زیرا برگزاری چنین جلسه ای کاملاً غیر ضروری است.


در طول جلسه تمرکز خود را به نکات مثبتی که در آن مطرح می شوند اختصاص دهید. در صورتی می توانید یک جلسه گروهی خوب داشته باشید که در مقابل عموم درباره نکات مثبت مطرح شده در جلسه صحبت کنید و انتقادات وارده به جلسه را در بازدیدهای خصوصی بیان کنید. طرح نقد به صورت عمومی باعث می شود مشکلاتی در میان کارکنان ایجاد شود. از این رو در طول جلسه درباره نکات مثبت صحبت کنید و نکات منفی را برای جلسات خصوصی و فرد به فرد نگهدارید.


از تحت فشار قرار دادن شرکت کنندگان در جلسه خودداری کنید. اغلب در جلسات گروهی اعضاء گروه با یکدیگر به بحث و تبادل نظر می پردازند به این منظور که بر سر موضوع خاصی به توافق برسند و تصمیم گیری کنند. با این حال شما به عنوان رهبر گروه باید از انجام این کار خودداری کنید زیرا تأثیر بدی بر روی سایرین می گذارد. در صورتی که اعضاء گروه را بیش از حد تحت فشار بگذارید، باعث ایجاد ناهماهنگی و هرج و مرج در میان آنها می شوید.


بین مسائل کاری و مسائل شخصی تمایز قائل شوید. این مطلب غیر معمول و عجیبی نیست که همکاران با یکدیگر روابط دوستانه داشته باشند اما این روابط دوستانه و ارتباطات نزدیک در طول جلسه باید موقتاً کنار گذاشته شوند. سوگیری و رفتار بر اساس روابط دوستانه باعث می شود یکپارچگی و میزان درستی و صداقت جلسه زیر سوال برود و همچنین میزان همراهی و همدلی گروهی نیز از بین می رود.


به یاد داشته باشید که شما رهبر گروه هستید، اما لزوماً نباید رهبری دیکتاتور و زورگو باشید. به منظور دست یابی به موفقیت بلند مدت در طی جلسات گوناگون باید به گونه ای عمل کنید که اعضاء گروه در زمان مناسب صحبت کنند و مشارکت مفیدی با سایرین داشته باشند. اگر همیشه نظریات و پیشنهادات اعضاء گروه را رد کنید از نظر آنها شرکت در جلسات و ایراد نظر و پیشنهاد کاری عبث و بیهوده خواهد بود. به اعضاء گروه خود به منظور ارائه پیشنهاد به اندازه کافی وقت بدهید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا نظریات و پیشنهادات آنها را مد نظر قرار داده و به مرحله اجرا درآورید.

از گروه تلگرام فرهنگیان

اختلاف بر روی تعریف فعالیت صنفی بین معلمان

سلام همکاران

" اختلاف بر روی تعریف فعالیت صنفی بین معلمان"

اختلاف بر "تعاریف واژه ها " یکی از مشکلات گرو ه های سیاسی،مدنی ،وتشکل های صنفی است .

حتی در بین خانواده ها چون واژه تعریف نمی شود ایجاد مشکل  واختلاف می شود.

اصطلاحا اساتید تحقیق می گویند:

"در تحقیق و پژوهش واژه ها باید تعریف عملیاتی شود" اختلاف تعریف فعالیت صنفی معلمان موجب پراکندگی آنها شده است.

بطور مثال :شخصی کاندید مجلس می شودبرای جذب آرا معلمان تبلیغ می کند که من برای معلمان رفاه ایجاد می کنم 

"کلی گویی" است تعریف عملیاتی ندارد مقصود او از رفاه چیست ؟و چگونهمی خواهد آن را برای معلمان ایجاد کند"در مورد تعریف فعالیت صنفی معلمان تعاریف مختلف بین همکاران معلم وجود دارد.

1-برخی  همکاران می گویند" برای فعالیت صنفی باید با قدرت شریک شد تا بتوان به خواسته صنفی معلمان برسیم"

2-برخی دیگر می گویند:"وظیفه تشکل صنفی بررسی روش های آموزشی و کتاب های درسی و مشکلات دانش آموزان است."

3-برخی دیگر می گویند " معلمان حق   "تجمع و اعتصاب "ندارند  حقوق دانش آموزان نادیده گرفته  می شود و  تقابل معلمان با دولت  است  اصطلاحا فعالیت صنف "در خیابان نیست این روش انقلابی است "از روش های کم هزینه استفاده کنیم تا معلمان جذب شوند و نترسند."

4-برخی دیگر از همکاران می گویند:

"فعالیت صنفی در مدرسه است" 

     20 مورد هم لیست می کنندمثلا

"تهیه کتابخانه در مدرسه،تربیت معلمان که سر کلاس عصبانی میشوند،معلم حرفه ای،استخدام بی رویه،تغییر محتوای کلاس های ضمن خدمت،اداره بوفه مدارس توسط تعاونی معلمان و...

تعریفی که بنده از "فعالیت صنفی" دارم.

بر اساس نظر برخی کارشناسان نهاد های مدنی است . مهمترین وظیفه نهاد مدنی

"نقد و نظارت بر قدرت  است و در صورت لزوم پیشنهاد لازم است."

در حوزه هایی که نهاد مدنی فعالیت

 می کند مانند :"صنفی ،محیط زیست، زنان ، کمک به آسیب دیدگان" و...

فعالیت صنفی معلمان در حوزه های:

"1-حقوق و دستمزد 2-کیفیت آموزش

3-حق تشکل و سازماندهی است"

این اصول اولیه هستند فعالیت دیگر

مانند:" شورای مدرسه ،انجمن اولیا،

نیروی انسانی" ..فعالیت جانبی هستند.

برخی همکاران وظیفه تشکل صنفی معلمان با کارشناس آموزش و پرورش اشتباه گرفته اند. نیروی انسانی و روش تدریس  وظیفه " سازمان تحقیقاتی و پژوهش آموزش و پرورش است" وظیفه اصلی تشکل صنفی نیست.

3 مورد بالا را که از فعالیت صنفی خدمت همکاران عرض کردم "آموزش بین الملل""ای ا"هم همین اعتقاد را دارد

آموزش بین الملل که حدود 30 میلیون عضو و حدود 170 کشور عضو آن هستند

و "شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان  ایران "عضو آن است.  شورای هماهنگی قبل از عضویت آموزشبین الملل بر 3 اصل بالا اعتقاد داشته است از طرف شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران این وظیفه به بنده محول شد. در کنگره 5 آموزش 

بین الملل در برلین آلمان سا ل 2007 مطابق باسال 86 و کنگره 6 آموزش بین الملل در کیب تاون افریقا جنوبی 2011 سال 90 و قرار بود به  همراه همکاران دیگر در کنگره 7 در اتاوای کانادا شرکت کنیم. متاسفانه دولت کانادا

به نمایندگان ایران ویزا نداد.

گرچه شرکت در این گنگره ها برای بنده وسایر همکاران هزینه در برداشته است.در گنگره  های آموزش بین الملل تاکید

بر روی 3 موردی که عرض کردم

(حقوق و دستمزد،کیفیت آموزش،

حق تشکل و سازماندهی)بوده است

پیشنهاد بنده این است اگر بخواهیم

به حقوق حقه خود برسیم "فهم مشترک" روی این 3مورد همکاران داشته باشند.

به امید تغیر

محمد خاکساری

Khaksari902@gmail

دی ماه 94





" عزت نفس"

داگلاس نورث برنده نوبل اقتصاد میگوید اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه میابد یا نه اصلا سراغ فناوری کارخانه و وابزاری که استفاده میکند نروید اینها رابراحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد برای دیدن توسعه بروید در دبستانها و پیش دبستانی ببینید آنجا چگونه بچه ها را اموزش میدهند مهم نیست چه چیزی اموزش میدهند بلکه ببینید چگونه اموزش میدهند اگر کودکان شما را پرسشگر  خلاق.  صبور. نظم پذیر. خطر پذیر دارای. روحیه گفتکو وتعامل ودارای روحیه مشارکت جمعی وهمکاری بار اورد اینها انسانها وشخصیت هایی خواهند شد که میتوانند توسعه ایجاد کنند.

عزت نفس


" عزت نفس"

داگلاس نورث برنده نوبل اقتصاد میگوید اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه میابد یا نه اصلا سراغ فناوری کارخانه و وابزاری که استفاده میکند نروید اینها رابراحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد برای دیدن توسعه بروید در دبستانها و پیش دبستانی ببینید آنجا چگونه بچه ها را اموزش میدهند مهم نیست چه چیزی اموزش میدهند بلکه ببینید چگونه اموزش میدهند اگر کودکان شما را پرسشگر  خلاق.  صبور. نظم پذیر. خطر پذیر دارای. روحیه گفتکو وتعامل ودارای روحیه مشارکت جمعی وهمکاری بار اورد اینها انسانها وشخصیت هایی خواهند شد که میتوانند توسعه ایجاد کنند.

10  سال پیش در چنین روزی ...

یکم دی ماه 84

تاریخچه ی تشکل‌ها ی صنفی ایران 

بیانه بیست ویکم اول و دوم دیماه 84 - تهران 

باشگاه فرهنگیان 

هرساله در آستانه تصویب بودجه سالا‌نه در مجلس شورای اسلا‌می‌معلمان دغدغه و نگرانی دارند که سالا‌نه تبعیض از حقوق آن‌ها برطرف شود  . یکی از مشکلا‌ت بودجه نویسی کشور ما این است که عملیاتی نیست یعنی بر اساس واقعیت‌ها نوشته نمی‌شود به همین علت است  که هرساله باکسری بودجه مواجه هستیم. کارکنان آموزش و پرورش به دلا‌یلی همیشه مورد کم لطفی برخی مسئولا‌ن قرار می‌گیرند و حقوق آن‌ها متناسب با نرخ بانک مرکزی افزایش نمی‌یابد.

بطورمثال 8.5 درصد سال 86 به حقوق کارکنان دولت اضافه می‌شود درصورتی که بانک مرکزی تورم را %15 علا‌م کرده است. یکی از مشکلا‌ت بوجه فرهنگیان این است که آن رادر بودجه خدماتی یا جاری قرار می‌دهند چون در بودجه دو ردیف هزینه‌های جاری و عمرانی داریم بطور مثال تولید کنندگان وکارخانه ها... بودجه ی عمرانی دارند در ملا‌قاتی که تشکل‌های صنفی با آقای کروبی رییس مجلس ششم داشتند یکی از نمایند گان که رییس کمیسیون بودجه بود وچندین دوره نماینده مجلس شورای اسلا‌می‌بودند وهم اکنون عضو شورای مصلحت نظام هستند، درآن جلسه گفتند: ”یکی از مشکلا‌ت عمده بودجه ی آموزش و پرورش این است که بودجه آن عمرانی نیست، چون بودجه عمرانی هر سال درردیف عمرانی ثابت است ولی خدماتی این گونه نیست ایشان می‌گفتند اگر بودجه ی آموزش و پرورش در ردیف عمرانی قرارگیرد تحولی درحقوق ودست مزد آن‌ها انجام می‌گیرد.“متاسفانه دیدگاه برخی از مسئولا‌ن آموزش و پرورش این است که این نهاد را غیر تولیدی می‌دانند درصورتی که آموزش و پرورش مرکز تولید فکر واندیشه وتربیت نیروی انسانی است ویکی از عوامل توسعه ی کشور‌ها محسوب می‌گردد. درجلسه یکم و دوم دی ماه در 84 در سالن باشگاه فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی وچندین نماینده ی مجلس که دست اندرکار کمیسیون بودند از حدود یک ماه قبل به صورت کتبی دعوت  شده بودامّا متأ سفانه کارشناسان خود را به جلسه فرستادند! تشکل‌های صنفی با مدارک و مستندات از بی توجهی برخی از مسئولا‌ن از بودجه آموزش و پرورش سئوال می‌کردند که آنها مشکل جمعیت زیاد کارکنان آموزش و پرورش را مطرح می‌کردند کارشناس برنامه بودجه در پاسخ یکی از تشکل‌های صنفی گفت: ” مسئله کمبود حقوق معلمان در تمام کشورها وجود دارد ” از طرف یکی از تشکل‌های صنفی جدولی را که مقایسه حقوق معلمان با کارکنان صنعتی در کشورهای اروپائی را مشخص می‌کرد روی میز ایشان گذاشتند، در این جدول که از طرف مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلا‌می‌تهیه شده بود و چند سال پیش توسط یکی از فعالا‌ن صنفی از یکی از نمایندگان گرفته شده بود میانگین حقوق معلمان در مقاطع ابتدائی - راهنمائی - دبیرستان از میانگین حقوق کارکنان صنعتی بیشتر بود که حدود 10 کشور صنعتی مانند آلمان، انگلستان، فرانسه، ژاپن و... را نشان می‌داد . 

در ملا‌قاتی که با دبیرکل کانون صنفی معلمان با یکی از کارشناسان وزارت خانه در دوره وزارت گذشته داشتیم ایشان گفتند: ” بعد از چندین سال که به عنوان کارشناس در وزارت خانه کار می‌کنم پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش تطبیقی ایران را با سایر کشور‌های جهان مقایسه کنید.“ همچنین می‌گفتند: ” در آلمان بالا‌ترین حقوق را معلمان و قضات دریافت می‌کنند که در حدود 5000 یورو می‌باشد.“

مسأله دیگری که تشکل‌های صنفی مطرح می‌کردند مشگل کسری بودجه بود که هر ساله آموزش و پرورش با این مسئله مواجه است به عنوان مثال در بودجه سال 85 حدود نهصد میلیارد تومان کسر بودجه وجود دارد.

جلسه تا ساعت حدود 12 ادامه داشت و بدون نتیجه عملی پایان یافت، قرار شد که جلسه دیگری در دوازدهم دی ماه 84 در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور رئیس سازمان برگزار گردد تا سوالا‌ت و ابهامات معلمان در مورد بودجه سال 85 به طور شفاف مورد بررسی قرار گیرد. در همین جا لا‌زم است که از تشکل‌ها ی صنفی تشکر کرد چرا که با حضور خود د راین جلسه و با سوالا‌ت مستند، کارشناسان را به تعجب وا داشتند و نیز از همکارا ن تقاضا داریم زحمات این همکاران را قدر بدانند و آنها را در مشکلا‌ت و تهدید‌ها مورد حمایت قرار دهند تا تشویق شوند ودر جهت احقاق حقوق فرهنگیان بیشتر از پیش فعالیت کنند در پایا ن بیانیه زیر صادر شد 

به نام خداوند جان و خرد

گزارش نشست مشترک تشکل‌های صنفی معلمان سراسر کشور با مسئولا‌ن


 یکم و دوم دی ماه 84

در آستانه ی تدوین و تصویب بودجه ی  سال 85 و با هدف اثر گذاری در بودجه، بار دیگر به نمایندگی از فرهنگیان سراسر کشور در تهران جمع شدیم تا با مسئولا‌ن دستگاه‌های مؤثر در امر بودجه دیدار و گفت و گو داشته باشیم .

امید زیادی داشتیم که با توجه به دعوت‌های صورت گرفته، مدعوین محترم حضور در جمع نمایندگان معلمان را که عموما فرسنگ‌ها راه را طی کرده بودند و شب یلدای خود را به نیت شنیدن سخنان و برنامه‌های مسئولا‌ن محترم دور از خانواده و در راه سپری کرده بودند مغتنم می‌شمردند که متأسفانه علیرغم وعده‌ها و ادعاها این امر اتفاق نیفتاد و مسئولا‌ن اصلی وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی از حضور در جلسه امتناع نمودند  با این وصف ضمن گلا‌یه از افراد مذکور حضور عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلا‌می‌و نمایندگان محترم نیشابور، یزد و چهارمحال و بختیاری، همچنین مدیر کل‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی و امور اداری و استخدامی‌آموزش و پرورش همچنین کارشناس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی را قدر دانسته و گفته‌های آن‌ها را که عموما از تحول مثبت در بودجه سال 85 حکایت داشت به فال نیک می‌گیریم .

بر این اساس و با توجه به این که مقرر گردیده است تا در انتهای نیمه اول دی ماه (حدود 12 الی 14 دی) نشست مجددی در تهران و با حضور مسئولا‌ن اصلی مدیریت و برنامه ریزی از جمله شخص آقای فرهاد رهبر و معاونان محترم ایشان در سازمان مدیریت صورت گیرد .

ضمن تأکید مجدد بر خواسته‌های بیانیه ی اردبیل از همکاران عزیز و مسئولا‌ن سازمان مدیریت می‌خواهیم که ضمن درک حساسیت جلسه مذکور به تصمیماتی که در این جلسه اتخاد خواهد شد توجه ویژه‌ای داشته باشند .

امید است که محصول این تعامل مشترک تحقق وعده هایی باشد که ریاست محترم جمهوری، نمایندگان محترم مجلس و وزیر محترم آموزش و پرورش در دوره انتخاب خود مطرح نمودند 

در خاتمه ضمن مثبت قلمداد کردن اقدام دادستانی انقلا‌ب در رابطه با تبرئه یکی از همکاران صنفی تهران از تمامی‌اتهامات مطروحه از مسئولا‌ن محترم قضائی به ویژه جناب آقای هاشمی شاهرودی تقاضا داریم که سریعا نسبت به رفع مشگلا‌ت فعالا‌ن صنفی معلمان که به مراتب اتهاماتشان سبک‌تر از ایشان بوده است اقدام نمایند .


در ضمن از حضور نماینده ی سازمان بازرسی کل کشور قدردانی می‌کنیم. .


منتظر اطلا‌عیه بعدی تشکل‌های صنفی فرهنگیان باشید . توان تشکل‌های صنفی به اجابت شما فرهنگیان بستگی دارد . با عضویت در تشکل‌های صنفی معلمان از حقوق خود و صنف خود دفاع کنید .


1- کانون صنفی معلمان ایران (تهران)2- کانون صنفی معلمان اردبیل3- کانون صنفی معلمان یزد4- کانون صنفی معلمان اصفهان5- کانون صنفی معلمان گیلا‌ن (رشت)6- کانون صنفی معلمان شیراز7- کانون صنفی معلمان همدان8- کانون صنفی معلمان کرمانشاه9- کانون صنفی معلمان استان قزوین1- کانون صنفی معلمان استان زنجان11- مجمع صنفی معلمان ایلا‌م12- انجمن صنفی معلمان استان کردستان13- اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز14- کانون صنفی معلمان ارومیه15- کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی16- کانون صنفی معلمان قائم شهر


17- کانون صنفی معلمان مازندران (ساری)18- سازمان صنفی معلمان آذربایجان شرقی19- کانون صنفی معلمان شوشتر20- انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر21- کانون صنفی معلمان شهر ضا22- کانون صنفی معلمان استان مرکزی23- کانون صنفی معلمان شهر ری24- کانون صنفی معلمان اسلا‌مشهر


25- کانون صنفی معلمان کهکیلویه و بویر احمد26- کانون صنفی معلمان خراسان27- کانون صنفی معلمان ملا‌یر28- کانون صنفی معلمان استان قم29- کانون صنفی معلمان دماوند30- کانون صنفی معلمان بروجرد31- کانون صنفی معلمان تالش


32- کانون صنفی معلمان کوچصفهان33- کانون صنفی معلمان لا‌هیجان34- کانون صنفی معلمان آستانه اشرفیه35- کانون صنفی معلمان نکاء36- کانون صنفی معلمان چهارمحال بختیاری37- کانون صنفی معلمان نماینده کانون‌ها در سیستان و  بلوچستان