تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

افزایش 25درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:
افزایش 25درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به افزایش  25درصدی  حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران  در سال 93 گفت: از ابتدای سال آینده حقوق مستمری‌بگیران با احتساب افزایش حقوق سالانه  پرداخت می‌شود.
این افزایش حقوق در حالی انجام می‌گیرد که سال آینده میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری 20 درصد تعیین شده است.
دکتر سیدتقی نوربخش  در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه دو سیما افزود: این افزایش نشانه توجه و اهمیت دولت به بازنشستگان است و از فروردین سال 93 افزایش مستمری‌ها را اعمال می‌کنیم. وی در ادامه با اشاره به  گسترش خدمات درمانی برای مستمری بگیران این سازمان در سال آینده  افزود: در سال جدید بر اساس تصمیمات اتخاذ شده  درمان مستمری‌بگیران در بخش بستری رایگان خواهد بود و در این زمینه مستمری بگیران  تأمین اجتماعی  بابت درمانشان هیچ هزینه‌ای    پرداخت نخواهند کرد. وی در ادامه به   هدفمندی یارانه‌ها  اشاره کرد و  اظهار داشت:  با توجه به مشکلات اقتصادی که کشور با آن رو به رو بود در سال 89 مجلس تصمیم گرفت با در دستور کار قراردادن موضوع هدفمندی یارانه‌ها چتر حمایتی خود را از طریق بیمه‌های اجتماعی، مساعدت‌های اجتماعی و بازار کار برای اقشار آسیب‌پذیر فراهم کند که متأسفانه در اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها،  مساعدت‌های اجتماعی به پرداخت‌های نقدی خلاصه شد.
وی گفت: در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها جهت‌گیری بیشتر به سمت بیمه‌های اجتماعی و توانمندسازی افراد از طریق گسترش این بیمه‌هاست ضمن آن‌که ما به مساعدت‌های اجتماعی و ایجاد بازار کار نیز می‌پردازیم.
دکتر نوربخش افزود:‌ برای موضوع رفاه اجتماعی و گسترده کردن چتر حمایت اقشار آسیب‌پذیر با همگانی‌کردن بیمه‌ها دولت مبالغ مشخصی در قالب تبصره 21 قانون بودجه سال 91 تعیین کرده است که از محل هدفمندی یارانه‌ها به آن‌ها دست پیدا خواهد کرد. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی  گفت:‌هم‌اکنون حداقل 5 میلیون تن زیرپوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

کار و کارگر -27  اسفند    92

کتاب های درسی و هدف های نوین آموزشی


کتاب های درسی و هدف های نوین آموزشی

یکشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1392

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،25 اسفند 92

 "وزیر آموزش و پرورش با امضای تفاهمنامه توسعه همکاری میان این وزارتخانه و سازمان محیط‌زیست از امضای تفاهمنامه دیگری با عنوان حقوق شهروندی با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری خبر داد. علی‌اصغر فانی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان محیط‌زیست،از ضرورت توجه بیشتر کتاب‌های درسی به موضوعات محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: 40 سال پیش سوالی مطرح شد با عنوان اینکه به چه دلیل به مدرسه می‌رویم. صاحبنظران پاسخ آن را آموختن و یاد گرفتن برای استفاده از آموخته‌ها مطرح کردند. سال‌ها پس از این موضوع دوباره این سوال مطرح شد و صاحبنظران پاسخ آن را آموختن، یاد گرفتن و آموختن برای زیستن اعلام کردند. او ادامه داد: مجدداً این سوال 15سال پیش مطرح شد که صاحبنظران در پاسخ به آن آموختن، یاد گرفتن برای استفاده از آموخته‌ها، آموختن برای زیستن و آموختن برای باهم زیستن را پاسخ دادند.(روزنامه آرمان 19 اسفند)

 گفتگو درباره هدف های نوین آموزشی و البته ورود آنها به ساختار آموزش،آن هم از زبان بالاترین فرادستان دولتی و آموزشی را باید به فال نیک گرفت و از آن پشتیبانی نمود. سخنان رییس جمهور روحانی در روز نخست سال آموزشی درباره زنگ های کتاب خوانی،انشا و گفتگو و اکنون گشودن دریچه آموزش رو به سوی یکی از بنیادین ترین آموزش های شهروندی یعنی گرامیداشت و پاسداشت زیست بوم،نشانه ای ست از دیدگاه های تازه و پیشرو در آموزش و می تواند سرآغازی فرخنده در کارایی آموزش در گستره جهان کنونی و دغدغه های انسان امروزی باشد. 

http://niknezhadmr.blogsky.com/


حقوق معلمان و فرهنگیان در سال ۹۳ مشخص شد


حقوق معلمان و فرهنگیان در سال ۹۳ مشخص شد


اقتصاد > اقتصاد‌ملی- همشهری‌آنلاین:
بخشنامه هیئت وزیران برای تعیین ضریب حقوق سال ۹۳ از سوی معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و تاکید شد، مطالبات استحقاقی حکمی افراد در سال ۱۳۹۲ قبل از اجرای حکم افزایش ضریب حقوق آنها صادر شود.

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نوشت: بخشنامه ضریب حقوق سال 1393 از سوی معاونت پشتیانی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: ضریب حقوق سال 93 شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، یک هزار و 207 (1207) و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، 17 هزار و 190 (17190) ریال است.

امتیاز سنوات خدمت، تجربه مربوط و مشابه، دوره‌های آموزشی طی شده و سوابق خدمت در مشاغل مدیریتی و سرپرستی کارکنان در سال 1392 با توجه به جدول شماره 3 و تبصره 1 بند 6 فصل دوم دستور العمل شماره 200.14593.1 مورخ 21 اردیبهشت ماه 1388 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی رئیس جمهور منضم به بخشنامه شماره 710.8 مورخ 22 اردیهشت ماه 1388 به تاریخ اول فروردین 1393 قابل احتساب است.

تبصره: به موجب تبصره 3 بند 6 فصل دوم دستور العمل مذکور، حداکثر امتیاز قابل احتساب بابت سنوات خدمت و تجربه 30 سال خواهد بود.

افزایش ریالی مذکور از تفاوت تطبیق درج شده در احکام حقوقی کارمند کسر نخواهد شد و تفاوت مورد نظر در حکم حقوقی ثابت خواهد ماند.

حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران در سال 1393 به میران 20 درصد نسبت به سال 1392 افزایش می‌یابد.

حداقل و حداکثر حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر شاغلان موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره آن برای سال 1393 (6000000) و (42000000) ریال خواهد بود.

حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران،‌مشترکان صندوق‌های بازنشستگی و ... به میزان (6000000) ریال است.

ادارات آموزش و پرورش ترتیبی اتخاذ نمایند تا مطالبات استحقاقی حکمی افراد در سال 1392 نظیر ارتقاء رتبه، طبقه شغلی و ... قبل از اجرای حکم افزایش ضریب حقوق آنها صادر شود.

فوق العاده اضافه کار ساعتی به کارمندان با رعایت بند 10 مصوبه فوق الذکر قابل پرداخت خواهد بود.

همشهری - 25     اسفند   92


آموزش و پرورش در سال 92

آموزش و پرورش در سال 92  


 

مهدی بهلولی 

روزنامه آرمان،24 اسفند 92

 برگشت آرامش خردمندانه و دوری از دگرگونی های پیاپی و کارشناسی نشده،بی گمان،یکی از مهم ترین رخدادهای آموزشی سال 92 است- البته از ماه های میانی سال،که دولت یازدهم سکان امور اجرایی کشور را در دست گرفت. چهار سال ریاست حاجی بابایی بر آموزش و پرورش،که همراه بود با دگرگونی های صوری،رسانه ای شدن گسترده این دگرگونی ها و گفت و گوهای هر روزه کار به دستان آموزشی درباره ی آنها- که هر از گاهی از آنها با عنوان "انقلاب در آموزش و پرورش" هم  نام برده می شد- همگان را عادت به این داده بود که هر روز،از رخداد و تصمیم آموزشی تازه ای بشنوند که به زودی سراسر گستره ی آموزش و پرورش را در خواهد نوردید و موجی از تغییرات را با خود به همراه خواهد آورد! اما با روی کار آمدن علی اصغر فانی،چرخشی چشمگیر در این روند پیدا شد و درنگی کمابیش خردمندانه بر تصمیم گیری ها چیره گشت که پیامدش،دست کم تاکنون،دوری از شتاب زدگی هاست. این سخن البته به این معنا نیست که در این چند ماهی که از دولت یازدهم گذشت هیچ خبری از دگرگونی در آموزش و پرورش نبود. روشن است که برخی از تصمیم گیری های آموزشی- خواسته یا ناخواسته- همواره خبرآفرین و گفت و گو برانگیز خواهند شد. برای نمونه بحث زبان مادری و آموزش آن و یا آموزش به آن،که در سطح کمابیش گسترده ای از رسانه های همگانی،به بحث گذاشته شد. اما این نمونه ها،هم از نظر شمار و هم از نظر کیفیت گفت و گو و تصمیم گیری،با آنچه که در چهار سال دوران حاجی بابایی رخ داد،تفاوت داشت. این که بحث های خرد و کلان آموزشی،همراه با تصمیم گیری های شتابان،پیاپی به گستره ی همگانی کشانده شوند و چنین وانمود گردد که آموزش و پرورش سخت در حال بهبود و پیشرفت و پویایی است،یک مسآله است و این که یک موضوع  مهم آموزشی،در گستره ی همگانی به پرسش تبدیل گردد و پیرامونش گفت و شنود درگیرد و پای شماری از روشنفکران و اندیشه وران اجتماعی- فرهنگی را هم به میان بکشد،مساله ای است دیگر. در همین جا شاید بد نباشد یادآوری کنیم که یکی از کارهای ارزشمندی که آموزش و پرورش،می تواند به منظور افزایش پویایی خود انجام دهدهمین است که به روش های گوناگون،پای اندیشه وران گستره ی همگانی را به آموزش و پرورش باز نماید.

 به هر رو،می توان گفت که مهم ترین شاخص آموزش و پرورش دولت یازدهم تاکنون،دوری از شتاب زدگی و صوری گرایی بوده است. اما یکی دیگر از ویژگی های آموزش و پرورش در سال 92،نزدیک شدن نسبی فرادستان آموزش و پرورش به بدنه ی فرهنگیان بود. از نمودهای این فرآیند،می توان به دگرگونی در برخی نشریه های آموزش و پرورش اشاره کرد- برای نمونه نشریه ی "نگاه"،که در چند شماره ی گذشته خود تلاش کرده است از "وزیرنامه" بودن فاصله بگیرد و بیشتر به بازتاب نوشته های خود فرهنگیان بپردازد- و یا پیوندی که میان برخی از بخش های جامعه مدنی فرهنگیان با کارگزاران آموزش و پرورش پدید آمد. ناگفته پیداست که ادامه این روند و گسترش بیش از پیش آن در درون پیکره ی آموزش و پرورش،می تواند بر هر چه واقعی تر شدن تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های آموزشی و فراخور زمان بودن آنها،کارگر افتد.

 ولی آنچه که در سال 92 بدنه ی آموزش و پرورش ایران را آزرد و کمابیش گلایه ها و دلخوری های آموزگاران را برانگیخت تآخیر در برخی پرداخت ها بود که البته بخش بزرگی از این مطالبات مالی،هنوز هم که تا پایان سال چند روزی بیش نمانده پرداخت نگردیده است. برای نمونه،بخش بزرگی از اضافه کاری فرهنگیان،پاداش پایان خدمت بازنشستگان،حق الزحمه برگزاری و تصیحیح برگه های آزمون های هماهنگ کشوری خرداد و دی 92،حق بیمه طلایی سال 91،پرداخت 9 روزه و ناقص اضافه کاری خرداد ماه- که می تواند به یک رویه تبدیل شود و فرهنگیان آن را از چشم فرادستان کنونی خواهند دید- پرداخت نشدن دو سه ساله ی اضافه کاری مدیران و دیگر کارگزاران اجرایی مدرسه ها،و شمار دیگری از مطالبات،که می توان گفت در چند ماهه گذشته،سخن و گلایه نخست فرهنگیان کشور بود.   

مژده به فرهنگیان بازنشسته


مژده به فرهنگیان بازنشسته   


                                                  

                                               

فرهنگیان بازنشسشه عزیز ، سلام ؛ به اطلاع فرهنگیان عزیز می رسانم که پس از سالها تلاش و کوشش شما فرهنگیان بالاخره مسئولین آموزش و پرورش وقت حق را به فرهنگیان بازنشسته دادند که ماوالتفاوت هزینه عائله مندی وحق اولاد           بازنشستگان در سالهای 86و87 ناشی ازاعمال قانون خدمات کشوری را قبول کردند.برای همین مورد من می دانم که جقدر از فرهنگیان عزیز بازنشسته به ادارات آموزش و پرورش و دیوان عدالت اداری رفتند ، نامه و دادخواست دادند و برعلیه وزرای گذشته آموزش و پرورش شکایت کردند و حتی بعضی از فرهنگیان حکم دیوان عدالت اداری کشور را نیز گرفتند ، که حق را به بازنشسگان فرهنگی داده بود. و مسئولین آموزش و پرورش را محکوم به پرداخت  می کرد ، وزرای گذشته باز زیر بار نمی رفتنند ومی گفتنند که مرغ یک پا دارد. مسئولین و کارشناسان حقوقی آموزش و پرورش می گفتند که قانون خدمات کشوری ازتاریخ 1/1/88 درآموزش و پرورش برای شاغلین اجرا شده است و برای بازنشستگان نیزباید از 1/1/88 اجرا شود.حتی <<حاج بابایی >> که یکی از نمایندگان مجلس بود این قانون را تصویب کرده و درهمان مجلس مصوب کرده بود که این قانون برای بازنشستگان از تاریخ ۱ /7 /86 اجرا شود ، وقتی وزیر آموزش پرورش شد این حق قانونی بازنشستگان فرهنگی را نادیده گرفت و حتی قبول هم نکرد. چون جندین بار اعلام کرد که تمام مطالبات فرهنگیان بازنشسته را پرداخت کرده است ، حتی درمصاحبه اخیر نیز گفت که آموزش و پرورش  درپایان وزارتش ریالی به فرهنگیان بدهکار نیست ، که شما فرهنگیان بازنشسته عزیز می دانید و پیش خودمان بماند و به کسی هم چبزی نگویید که از سال 89 حق ازدواج فرزندان بازنشسته و حق فوت را نیز پرداخت نکرده است که   می گوید : آموزش ورورش را مانند یک دسته گل تحویل دادم ، این است دسته گل آقای حاج بابایی.!!! تااینکه بعد از آمدن آقای فانی وزیر آموزش وپرورش جدید دوباره فرهنگیان و تشکلهای فرهنگیان بازنشسته این مورد و موارد دیگر را   پی گیر شدند ، که منجر به نامه شماره   207677/760 بتاریخ 27/09/1392 شد که ماوالتفاوت عائله مندی و حق اولاد سالهای 86 و87 را قبول کردن که بدهکارند. این نامه درتاریخ 19/ 12/ 92 بدست من هم رسید وخواستم از این طریق به اطلاع فرهنگیان بازنشسته عزیز برساانم و به همه این عزیزان که دراین راه تلاش کرده اند و با کهولت سن رنج کشیدند و در همین ادارات توپ و تشرها وتهمتها بر این عزیزان روا داشتند ، این مشقات را تحمّل کردند ولی از پای ننشستند ،  پی گیر این مورد ومطالبات دیگر بودند خسته نباشید بگویم ، دست مریزاد. با اینکه این مورد مبلغ قابل توجه ای نیست که مرحمی بر تمام زخمهای این عزیزان بشود ، مبلغ مهم نیست، حق مهم است. این مژدگانی که در تتر خبر نیز زدم به این دلیل بود که این را به فال نیک بگیریم ، تا آغاز دیگری باشد برای  مطالبات بزرگتری که  داریم که حتی حکم وحدت رویه دیوان نیز صادر شده ، ولی اجرا نمی کنند و آغاز تلاشی باشد برای خواسته های عالی که داریم .این بستگی به همّت ما عزیزان دارد که بی تفاوت نباشیم . شما بعضی از عزیزان از من نیز بهتر می دانید ما چقدر طلب کاریم ، اگر آن قوانین اجرا بشوند ما در کجای <<خط >>قرار می گیریم؟؟؟!!! چون هیج عزیز بازشسته ، بخصوص فرهنگی بازنشسته پس از  سی سال تدریس نباید در زمان بازنشتگی زیر خط فقر زندگی کند . در شأن هیچ بازنشسته ای نیست که پس از سی سال ، با دادنورات بازنشستگی زیر خط فقر!!! به ما می گفتند که تامین اجتماعی و بازنشستگی آتیه شما را تامین می کند. فقرتامین آتیه ی...!!!                                                         

                                           علی اکبری پروشی

                                                                                                 http://paroosh.blogfa.com/ 

نوشته شده توسط علی اکبری پروشی  | لینک ثابت | 4 نظر

نهادینه‌کردن فرهنگ گفت‌وگ

نهادینه‌کردن فرهنگ گفت‌ و گوو  چاپ


  

بنفشه رنجی 

روزنامه آرمان،22 اسفند 92

 جریان از صبحت‌های دکتر روحانی در روز بازگشایی مدارس شروع شد. رئیس‌جمهور، اول مهر سال جاری خواهان ایجاد زنگ کتاب، گفت‌وگو و انشاء در مدارس کشور شد و گفت: من از آموزش و پرورش و فرهنگیان درخواست دارم که زنگ کتاب ایجاد کنند و ساعتی را در طول هفته و یا ماه به کتابخوانی دانش‌آموزان و توضیح خلاصه آنچه دانش‌آموز خوانده است، اختصاص دهند. پس از آن، وزارت آموزش و پرورش از تشکیل 3 کارگروه برای اجرایی شدن درخواست‌های رئیس‌جمهور در موضوع زنگ انشاء، گسترش فرهنگ مطالعه و روش‌های صحیح گفت‌وگو خبر داد.

تصویب ماده واحده‌ موضوعات تا پایان سال

روز گذشته علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از آماده شدن پیش‌نویس زنگ گفت‌و‌گو و کتابخوانی خبر داد و اعلام کرد که این طرح در دستور کار شورای‌عالی آموزش و پرورش قرار دارد. همچنین، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از تنظیم ماده واحده‌ای برای موضوعات زنگ انشاء، کتابخوانی و گفت‌وگو، سه محور مورد مطالبه روحانی از آموزش و پرورش در شورای‌عالی خبر داد که قبل از پایان سال این ماده واحده به تصویب می‌رسد. حمیدرضا کفاش توضیح داد: در این ماده واحده تکالیف هر بخش برای ادامه کار مشخص شده و با مصوبه شورای‌عالی جایگاه قانونی می‌یابد. مدرسه، مهم‌ترین نهادفرهنگ‌سازی دانش‌آموزان و اولین تجربه جامعه پذیری کودکان است.با اینکه خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که فرد با آن مواجه می‌شود و اولین پایه‌های تعلیم و تربیت در آن ریخته می‌شود اما، اولین تجربه جامعه‌پذیری بی‌واسطه رسمی، در مدرسه شکل می‌گیرد. مدرسه عاملی است که به‌طور رسمی توسط جامعه موظف به اجتماعی کردن افراد در زمینه مهارت‌ها و ارزش‌‌های خاصی شده است. از این‌رو، کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند ایجاد زنگ انشاء، گفت‌وگو و کتابخوانی می‌تواند راهی باشد برای نهادینه‌کردن فرهنگ گفت‌و‌گو در جامعه و اینکه افراد یاد بگیرند روش‌های گفت‌وگومحور را جایگزینی برای روش‌های قهری کنند. برخی معتقدند که فضای کنونی در مدارس ایران آنچنان که باید فضایی نیست که بر پایه گفت‌وگو، احترام و تحمل عقاید گوناگون در میان دانش‌آموزان و آموزگاران بنا شده باشد. شاید برخوردهای نامناسب و قهری برخی معلمان با دانش‌آموزان و نگاه کردن به دانش‌آموزان به‌عنوان افرادی که باید مورد امر و دستور معلمان قرار گیرند از همین جا ناشی می‌شود که همه ما در جریان اجتماعی‌شدنمان در مدارس آموزش‌های لازم را ندیده‌ایم. از طرفی دیگر، کارشناسان معتقدند که اگر قرار باشد زنگ گفت‌وگو در مدارس اجرا شود، بهتر که توسط خود دانش‌آموزان و معلمان شکل گیرد و مانند دیگر واحدهای درسی دانش‌آموزان احتیاجی به کتاب مرجع، حفظ کردن قواعد و امتحان دادن وجود نداشته باشد.

زنگ گفت‌وگو؛ پایه آموزش و پرورش مدنی

در همین زمینه عضو کانون صنفی معلمان در گفت‌وگو با آرمان با بیان اینکه ایجاد زنگ گفت‌وگو از پایه‌های آموزش و پرورش مدنی است، می‌گوید: اگر قرار باشد زنگ گفت‌وگو زنگ مستقلی نباشد و با دیگر درس‌ها همراه شود، این مساله لطمه می‌بیند. مهدی بهلولی معتقد است که برای این زنگ احتیاجی به کتاب نیست و دانش‌آموزان و آموزگاران خودشان باید زنگ را پیش ببرند و مستقل باشند. به گفته او، فرهنگ گفت‌و‌گو با خود گفت‌و‌گو باید رشد پیدا کند. همچنین با ایجاد زنگ گفت‌و‌گو خلاقیت فکری و عاطفی دانش‌آموزان که امروزه جای آن خالی است، می‌تواند رشد پیدا کند. بهلولی بیان می‌کند: ما از این پیشنهاد رئیس‌جمهور استقبال کردیم و امیدواریم که چنین طرحی ناقص اجرا نشود و مشکلی نداشته باشد. به‌گفته این عضو کانون صنفی معلمان، امروزه فرهنگ گفت‌و‌گو میان دانش‌آموزان، معلمان و مدیران با یکدیگر وجود ندارد. از این‌رو چنین زنگی برای آشناکردن افراد با فرهنگ گفت‌و‌گو از سن پایین می‌تواند مفید واقع شود. بهلولی با تاکید بر اینکه افراد جامعه باید یاد بگیرند که مشکلات را با گفت‌و‌گو حل کنند، عنوان می‌کند: دانش‌آموزان باید یاد بگیرند حین داشتن اختلاف‌نظر در یک کلاس بشینند و به عقاید گوناگون احترام بگذارند. او می‌افزاید: بیشترین خطری که زنگ گفت‌و‌گو را تهدید می‌کند این است که برای آن کتابی درنظر گرفته شود و از دانش‌آموزان خواسته شود قواعد را حفظ کنند و امتحان دهند. این عضو کانون صنفی معلمان با اشاره به اینکه یکی از امتیاز‌های آموزش و پرورش پیشرفته این است که فرصت خلاقیت به دانش‌آموز داده شود، می‌گوید: در زنگ انشاء، دانش‌آموزان می‌توانند بیندیشند. او عنوان می‌کند: خطری که می‌تواند زنگ انشاء را تهدید کند این است که معلم‌ها احاطه کامل بر این موضوع را نداشته باشند و فرصت خلاقیت به دانش‌آموز ندهند.

خلاقیت در اجتماعی شدن

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌و‌گو با آرمان با بیان اینکه فضای آموزشی درحال حاضر فضای مورد نظر نیست، می‌افزاید: فعالیت‌های آموزشی مدارس در اشکال مختلفی صورت می‌گیرد که بیشتر آنها در قالب گفت‌و‌گو نیست. به گفته عبدالوحید فیاضی، فعالیت‌های آموزشی مدارس در قالب حل تمرین و مساله است و خلاء‌های اصلی بحث به روزآوری و ایجاد گفت‌و‌گو است که باید توسط دانش‌آموزان و به رهبری معلم شکل گیرد. او ادامه می‌دهد: در گذشته فعالیت‌هایی به‌جز حل مساله ضعیف بوده است و زنگ انشاء به‌عنوان زنگی حاشیه‌ای و قابل اشغال توسط درس‌های دیگر بوده است. فیاضی با بیان اینکه جامعه امروزی نیازمند فضای بهتری برای آموزش است،عنوان می‌کند: انشاء و فضاسازی برای گفت‌و‌گو میان دانش‌آموزان با یکدیگر و با معلمان منجر به پردازش اندیشه به نحو بهتری می‌شود. این نماینده مجلس معتقد است ایجاد فرهنگ گفت‌و‌گو اجتماعی‌شدن دانش‌آموزان را به سمت خلاقیت هدایت می‌کند و آثار فرهنگی که در نهاد دانش‌آموز است به خروجی قابل مشاهده و ارزیابی تبدیل می‌شود

به نقل از وبلاگ - در سپهر اندیشه

http://bohluli.blogsky.com/

هتلی به نام مدرسه

هتلی به نام مدرسه


گزارش «اعتماد» از وضعیت اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس


نویسنده: مریم بابایی


    «یک اتاق 40-30 متری، نیمکت ها و صندلی ها گوشه اتاق انبار شده، تخته سیاه با انبوه گچ تابلوی دیوار مقابل است، یک فرش موزاییک های سرد کف اتاق را نصفه نیمه پوشانده، شیشه بعضی پنجره ها ترک خورده و باد سرد می آید. خبری از تلویزیون، تخت، یخچال و مبل نیست. یک گاز سه شعله یا یک یخچال در اتاقی در انتهای راهرو، آشپزخانه 14- 10 خانوار است. دستشویی و حمام سیار هم گوشه حیاط است
    «مدرسه فوق العاده شلوغ و امکانات ضعیف بود. اتاق تنها یک موکت داشت. آشپزخانه هم مشترک بود. حمام هم نداشت.در کل مدرسه جای اسکان نیست. اکثر معلمان ناراضی هستند. در مقایسه با نهادها و وزارتخانه های دیگر این طرز اسکان مناسب نیست اما با توجه به محرومیت های جامعه خیلی ها تمایل دارند در این مکان ها اسکان پیدا کنند اما دید مثبت بین معلمان وجود ندارد.» این تجربه یکی از معلمان از اقامت در یک مدرسه در بندرعباس است
    «یک اتاق 40-30 متری، نیمکت ها و صندلی ها گوشه اتاق انبار شده، تخته سیاه با انبوه گچ تابلوی دیوار مقابل است، یک فرش موزاییک های سرد کف اتاق را نصفه نیمه پوشانده، شیشه بعضی پنجره ها ترک خورده و باد سرد می آید. خبری از تلویزیون، تخت، یخچال و مبل نیست. ذرات معلق گچ را به راحتی می توان در کل اتاق دید، یک گاز سه شعله یا یک یخچال در اتاقی در انتهای راهرو، آشپزخانه 14- 10 خانوار است. دستشویی و حمام سیار هم گوشه حیاط است.
    وضعیت در یکسری جاها بهتر است. کف اتاق فرش پهن است، تمیز و مرتب است، نیمکت ها و صندلی ها به انبار منتقل شده، یکی، دو تا پتو هم دور اتاق است، بعضا تخت هم دارد. شیشه پنجره ها سالم است، یخچال و بعضا تلویزیون هم دارد. تخته سیاه اما همچنان سرجایش است و مدام یادآور کلاس درس و روزهایی غیر از تعطیلات. »
    این تجربه معلمان در گفت وگو با «اعتماد» از اقامت در مدارس طرح اسکان موقت فرهنگیان در نوروز و تعطیلات است. یک بنر در ورودی استان ها و شهرها معلمان و نیروهای آموزش و پرورش را هدایت می کند به مدارس طرح اسکان نوروزی فرهنگیان. هزینه اقامت در این مکان ها برای معلمان در مقایسه با هزینه های بالای هتل ها و مهمان پذیرها چندان بالانیست. از شبی 8 تا 15 هزار تومان برای یک اتاق پنج نفری شروع می شود و به ندرت به 30-20 هزار تومان می رسد و ناچار بسیاری از معلمان را راهی جایی شبیه محل کارشان برای تعطیلات می کند. در خیلی از شهرها همین مکان ها به قدری شلوغ و پرمتقاضی می شود که به خیلی ها نمی رسد. سالن های ورزشی هم اگر باشد، محل خواب می شود. در شهرهای شلوغ و پر رفت و آمد در حیاط هم چادر می زنند. در حیاط مدرسه همه جور ماشین می توان دید حتی ماشین های خیلی مدل بالا. علاوه بر فرهنگیان، غیرفرهنگیان هم متقاضی اسکان در مدارس به دلیل ارزانی هستند البته اقامت آنها هزینه بیشتری دارد.
    بیشتر فرهنگیان این وضعیت اسکان را در شان معلمان نمی دانند اما خیلی ها هم راضی اند که بالاخره آموزش و پرورش جایی را تدارک دیده تا از بار هزینه های سفر نوروزی با حقوق ناچیز معلمی کم کند و خواهان افزایش امکانات و بهداشت بیشتر هستند. آموزش و پرورش هم قبول دارد امکانات فوق العاده یی نیست اما می گوید این کار را با تمام هزینه یی که دارد برای افزایش رفاه و کاهش هزینه های معلمان انجام می دهد.
    خانه های معلم آموزش و پرورش امکانات مناسب تری دارد. سوییتی و مرتب تر است. در اکثر شهرها هم دایر است. اما اکثر مواقع سهم معلمان اقامت در این خانه ها نبوده. همیشه قبل از تعطیلات نیروهای ستادی و معاونان و مدیران کل رزرو می کنند و تقریبا به هیچ معلم و حتی مدیر مدرسه یی در تعطیلات نوروز و تابستان نمی رسد. در حال حاضر به گفته فرشید سیاری، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با «اعتماد» برای اسکان نوروزی معلمان 100هزار کلاس آماده شده است اما تنها 5 درصد این اتاق ها امکانات اولیه اسکان را دارند.
    اتاق های طرح اسکان نوروزی آموزش و پرورش درجه بندی شده اند و به نسبت امکانات هزینه متقاوتی دارند. برای امسال آموزش و پرورش چهار دسته اتاق دارد. اتاق های «ویژه» که بهترین نوع کلاس ها هستند، تخت، تلویزیون، یخچال و فرش دارند و هزینه آن برای هر شب 18 هزار تومان است. با این وجود به گفته سیاری تنها 5 درصد کلاس ها در طرح نوروزی این امکانات را دارند و نوع ویژه هستند. 40 درصد کلاس ها، اتاق های «الف» هستند که امکاناتش از اتاق ویژه کمتر و شبی 14 هزار تومان اقامت در آن برای معلمان هزینه دارد، این اتاق ها تخت ندارد اما یخچال، تلویزیون و فرش دارد.
    40 درصد دیگر اتاق ها نیز اتاق های نوع «ب» هستند که تعرفه اش10 هزار تومان است. این اتاق ها فرش دارد ولی یخچال و تلویزیون برای کل اتاق ها مشترک است. تعرفه اتاق های نوع «ج» که 15 درصد ظرفیت را شامل می شود و پایین ترین کیفیت را دارند، شبی 8 هزار تومان است. ظرفیت هر کلاس هم 5 نفر و هزینه به ازای هر نفر اضافه تا سقف هشت نفر در اتاق های «ویژه»، 1500 تومان در اتاق های نوع «الف» 1200 تومان، در اتاق های نوع «ب» 1000 تومان و در اتاق های نوع «ج» 700 تومان است.
    
    تجربه معلمان از اقامت نوروزی در مدارس
    یکی از معلمان که تجربه اقامت در یکی از مدارس روستای دورود استان لرستان را دارد، می گوید: در همان سالی که حاجی بابایی گفته بود فرهنگیان اسکان ویژه داشته باشند با شبی 5 هزار تومان یک اتاق در این مدرسه گرفتیم که فقط یک زیلو و یک بخاری نفتی داشت. یخچال هم نداشت. او تجریه اقامت در یکی از مدارس یزد را هم دارد: «در کلاس صندلی ها را جمع کرده بودند و زیرانداز انداخته بودند. یک آشپزخانه برای 14-13 کلاس مشترک بود. گاز و یخچال هم برای استفاده همه بود. یکی، دو تا دوش هم داشت ولی تعداد خانوارها خیلی زیاد بود.»«مدرسه فوق العاده شلوغ و امکانات ضعیف بود. اتاق تنها یک موکت داشت. آشپزخانه هم مشترک بود. از لحاظ بهداشتی هم خیلی ضعیف بود. حمام هم نداشت.، در کل مدرسه جای اسکان نیست. اکثر معلمان ناراضی هستند. در مقایسه با نهادها و وزارتخانه های دیگر این طرز اسکان مناسب نیست اما با توجه به محرومیت های جامعه خیلی ها تمایل دارند در این مکان ها اسکان پیدا کنند اما دید مثبت بین معلمان وجود ندارد.» این تجربه یکی از معلمان از اقامت در یک مدرسه در بندرعباس است.
    آموزش و پرورش در سراسر کشور 10 هزار مدرسه، 180 مرکز آموزشی و رفاهی خانه معلم، 50 مرکز آموزش دانشگاه فرهنگیان دارد. مسوولان آموزش و پرورش در مورد استفاده از مراکز رفاهی برای آسایش معلمان در تعطیلات می گویند: تعداد مراکز رفاهی آموزش و پرورش یا همان خانه های معلم در سراسر کشور 180 تا بیشتر نیست که در مجموع 20 هزار تخت دارد. این 20 هزار تخت پاسخگوی نیاز فرهنگیان نیست. به همین دلیل ما به سمت مدارس رفتیم.
    معلم دیگری از تجربه اقامتش در یکی از مدارس شهر شوشتر می گوید: شوش و شوشتر با اینکه توریست پذیر است امکانات اصلادر شان معلم نبود. در سال 92 در شوشتر یک اتاق درجه یک با هزینه 14 هزار تومان گرفتیم، شیشه ها شکسته بود، باد سر می آمد یخچال و تلویزیون و پتو هم نداشت، حمام عمومی بود و با پرده زنانه و مردانه شده بود، دستشویی را هم با یک پلیت فلزی و دوش تبدیل به حمام کرده بودند.
    «چند سال پیش به یک دبیرستان در خرم آباد رفتیم که ساختمان خوبی داشت اما امکانات چندان زیاد نبود ولی با توجه به انبوه مسافرانی که آمده بودند توقع و انتظار بیشتری نداشتیم.» این تجربه یک معلم دیگردر گفت وگو با «اعتماد» است. این معلم می گوید: ما انتظار نداریم برای 13 روز سال آموزش و پرورش هتل آماده کند اما می توانند بهترین مدارس را به فرهنگیان اختصاص دهند.
    معلم دیگری از اقامتش در یکی از مدارس شهر اهواز می گوید: سال 91 شبی 25 هزار تومان یک اتاق در اهواز با یک یخچال کوچک، فرش و پتو گرفته بودیم، نسبتا بد نبود اما باز هم حمام و دستشویی مشترک بود. به گفته او برنامه مدونی برای اجرا در تمام کشور نیست و بیشتر شهرها امکانات مناسبی ندارند. سیاری، مدیرکل پشتیبانی آموزش و پرورش در مورد گلایه معلمان نسبت به امکانات به «اعتماد» می گوید: ما یک و نیم میلیون معلم و شاغل و بازنشسته داریم که با میانگین سه عضو خانواده 5/4 میلیون نفر می شود. فرض کنید 10 درصد این تعداد در ایام نوروز قصد مسافرت داشته باشند. این 10 درصد 450 هزار نفر می شود در حالی که ما 20 هزار تخت در خانه معلم ها داریم که این تعداد حتی پاسخگوی دو درصد جمعیت هم نیست. معلمان اما معتقدند که آموزش و پرورش باید ببیند این طرح زیبنده فرهنگیان است و آیا اساسا قابل اجراست و امکانات رفاهی آموزش و پرورش این توانایی را دارد یا خیر.» اگر مدیریت صحیح باشد می شود این طرح را خوب اجرا کرد. مثلامی توانند از امکانات صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده یا در معماری های مدارس جدید اسکان معلمان را پیش بینی کنند تا حتی تبدیل به منبع درآمد آموزش و پرورش شود. آموزش و پرورش در شهرهای بزرگ خوب عمل کرده ولی در شهرهای کوچک است که هنوز امکانات به دلیل ساختمان مدارس جور نشده است.معلمی که تجربه اقامت در مدارس چندین شهر را داشته، می گوید:
    «در شهرهای بزرگ انصافا وضعیت مناسب بود اما در شهرهای کوچک خیر. حالاکه قرار است این رویه باشد و معلم ها از مدارس برای اسکان استفاده کنند باید امکانات رفاهی و بهداشتی را بهبود ببخشند.» او ادامه می دهد: «زیاد زیبنده نیست که موقع دوش گرفتن معلمان حوله به دست پشت در حمام سیار منتظر باشند.»
    
    آموزش و پرورش: می دانیم امکانات مناسب نیست
    فرشید سیاری، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد کیفیت مراکز اسکان نوروزی به «اعتماد» می گوید:
    «فضاها خیلی مطلوب نیست. اما هدف مان این است امکانات را افزایش دهیم و اسکان هایمان را هم به سمت دایمی بودن پیش ببریم و حداقل آمار خانه معلم را افزایش دهیم.»
    او ادامه می دهد «می دانیم معلم در طول سال در کلاس و مدرسه است و در سفر هم باید در کلاس و مدرسه اقامت کند اما در بین معلم ها قشرهای مختلفی وجود دارد حداقل ما این فضا را ایجاد کنیم که معلمانی که نمی توانند به هتل بروند از این فضاها استفاده کنند.» اسکان موقت فرهنگیان در مدارس برای آموزش و پرورش هزینه بر بوده است، تجهیز کلاس ها از یک طرف و جابه جایی وسایل و استهلاکی که در جابه جایی وسایل ایجاد می شود مسوولان آموزش و پرورش را به فکر افزایش تعداد خانه های معلم در شهرها و ایجاد اسکان دایم به جای اسکان موقت در مدارس انداخته است.
    مسوولان آموزش و پرورش می گویند هدف مان این است که از امسال به دنبال افزایش کیفیت کلاس ها برای اقامت و دنبال مکان هایی باشیم که از لحاظ آموزشی نیازی به آنها نیست تا نیازی به جابه جایی وسایل نباشد. آموزش و پرورش بعد از پایان طرح اسکان نوروزی باید تجهیزات را جمع آوری کند به انبار ببرد. همین موضوع باعث شده استهلاک وسایل با توجه به نوع و شکل خدمات بسیار بالاباشد. در حال حاضر برای امسال آموزش و پرورش اعتبار جدیدی به طرح اسکان اختصاص نداده و از تجهیزات سال های قبل استفاده می کند.
    
    اختلاف بین صف و ستاد، گلایه معلمان
    گلایه بیشتر معلمان از اختلاف توزیع امکانات بین نیروهای ستادی و معلمان و مدیران مدارس است. یکی از معلمان در گفت وگو با «اعتماد» می گوید: «امکانات به هیچ وجه در شان معلمان نیست. ستادی ها همیشه برای اسکان در خانه های معلم اولویت دارند. معلم دیگری می گوید اساسا فرهنگیان کمتر در کشور ما دیده می شوند. نیروی دیپلم در وزارت نفت 5/4 میلیون حقوق می گیرد. اما من با فوق لیسانس و سابقه کاری با مجموع حق اولاد و... یک میلیون و 750 هزار تومان می گیرم که بعد از کسورات یک میلیون و 300 هزار تومان می شود. بیمارستان مستقل هم نداریم، 5 سال است اضافه کار و حقوق مدیر و معاونان مدارس قطع شده، 5 ماه است حق التدریس معلمان پرداخت نشده است. تمام مدیران و معاونان مجتمع های غیرانتفاعی راه اندازی کردند و مدیر پست و مقام خودشان شده اند.»
    معلم دیگری می گوید: «در اسکان نوروزی هم بدترین مدارس در اختیار معلمان قرار می گیرد و بهترین ها در اختیار نیروهای ستادی: در اصفهان یک سال ما را در حیاط جا دادند و بابت حیاط شبی پنج هزار تومان هزینه گرفتند.»
    این معلم ادامه می دهد: «امکانات یکسری جاها خوب است ولی نیروهای ستادی و مدیران و معاونان اداری با هزینه مناسب تر از هتل ها برای خودشان رزرو می کنند. معلم ها هم ناچار به مدارس می روند که اصلاامکانات خوب و حمام و دستشویی مناسبی ندارد. یکی از گلایه های معلمان در حال حاضر اختلاف بین نیروهای صف و ستاد است و... اگر آموزش و پرورش می خواهد معلم ها را اسکان دهد امکانات تربیت معلم ها و دانشسراها را اضافه کند. خانه معلم ها را توسعه دهد و...»
    معلم دیگری می گوید: خیلی وقت ها در مدارس خوب با اخذ هزینه غیرفرهنگیان را اسکان می دهند و به فرهنگیان نمی رسد. یکی از همکاران، سال گذشته مجبور شده بود به دلیل اسکان غیرفرهنگیان در سالن ورزشی مدرسه شب را بگذراند، از این بابت که یک جایی را آموزش و پرورش تدارک دیده، قابل تحسین است. بعضی شهرها مثل هرمزگان که چند سال پیش رفتیم، امکانات خوبی داشت اما خیلی از مدارس از لحاظ کیفیت در حد صفر است. حمام و دستشویی مشترک است. تابستان در آمل با امکانات متوسط شبی هشت هزار تومان پرداخت کردیم. او که تجربه اقامت در یکی از مدارس بندرعباس را هم دارد، می گوید: نصف کلاس را صندلی گرفته. تخته سیاه کل فضا را کثیف می کند همه جا پر گچ می شود. حتی آب نداشت. یک شیر آب توی حیاط بود. از لحاظ بهداشتی صفر بود. از روی ناچاری به این مکان ها می رویم چون هزینه هتل بالاست. 20 کلاس یک گاز سه شعله داشت. اتاق های درجه یک فقط یخچال داشت، درجه دوم و سوم هیچی ندارد. حمام با پرده جدا شده بود.
    سیاری اما در مورد اسکان غیرمعلمان در مدارس می گوید: اولویت ما برای فرهنگیان است. در استان های پرتراکم و پرتردد مثل اصفهان، فارس خراسان رضوی بوشهر هرمزگان معمولانمی توانیم به غیرفرهنگیان اسکان بدهیم ولی در صورتی که ظرفیت خالی داشته باشیم، غیرفرهنگیان را هم پذیرش می کنیم. معلم دیگری در گفت و گو با « اعتماد» از وضعیت خانه های معلم ناراضی است: خانه های معلم در ایام نوروز اصلابه معلم ها نمی رسد. مدیران کل، معاونان و نیروهای ستادی از قبل رزرو می کنند. در یکی از این خانه های معلم در تابستان هزینه یی که از ما گرفتند کم نبود اما امکانات محدود بود، غذا نداشت، کولر را هم به دلیل هزینه خاموش کرده بودند. تنها مزیت این بود که یک سوییت مستقل داشتیم که شبی 50-40 هزار تومان بابت آن هزینه می دادیم.
    
    آموزش و پرورش: هدف مان درآمدزایی نیست
    آموزش و پرورش سال گذشته یک میلیون خانوار و جمعا شش میلیون نفر را در مدارس طرح اسکان پذیرش کرد. پیش بینی آموزش و پرورش این است که امسال این تعداد 10 درصد افزایش خواهد داشت. اما درآمد آموزش و پرورش در این طرح چقدر است. مسوولان آموزش و پرورش می گویند هزینه ها و استهلاک وسایل از درآمد پیشی می گیرد و اساسا به دنبال درآمدزایی از این طرح نیستیم. با این وجود اگر میانگین چهار تعرفه 8 تا 18 هزار تومانی را با توجه به ظرفیت هر نوع از کلاس ها 9 هزار تومان در نظر بگیریم، به ازای یک میلیون خانوار سال گذشته می شود، 9 میلیارد تومان درآمد که با پیش بینی 10 درصد افزایش اسکان ها در نوروز 93، 900 میلیون به 9 میلیارد سال پیش اضافه می شود.
    مسوولان آموزش و پرورش می گویند هزینه یی که بابت اقامت در این مکان ها گرفته می شود قابل مقایسه با هتل ها و مسافرخانه های بیرون نیست. آنها تاکید دارند هدف از اجرای این طرح درآمدزایی نیست و هزینه و تعرفه که ما می گیریم گرفته می شود صرفا برای هزینه حامل های انرژی است.
    آموزش و پرورش برای اجرای این طرح 20 هزار عامل اجرایی در کل کشور در مدارس برای اجرای این طرح دارد که باید به آنان حقوق پرداخت کند. آموزش و پرورش می گوید50 درصد مبالغ به دست آورده را باید هزینه حقوق کند. هزینه خرید تجهیزات و حامل ه
ای انرژی هم هست. بنابراین با توجه به هزینه تجهیزات اصلااین درآمد پاسخگو نیست و تنها بحث کمک به فرهنگیان از لحاظ رفاهی مطرح است.
    اعتواد -  22       اسفند   92

ماشین هایی تنها برای یک شب: گزارشی از اتومبیل های میلیاردی در تهران

ماشین هایی تنها برای یک شب:
گزارشی از اتومبیل های میلیاردی در تهران
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 ماشین هایی تنها برای یک شب: گزارشی از اتومبیل های میلیاردی در تهران

شفقنا زندگی، اعتماد- سهیل سراییان- تهران خوشگله، اصطلاحا به بام نیاوران گفته می شود. جایی که دخترها و پسرها ماشین هایشان را می آورند و آنجا رونمایی می کنند، سه پسر سوار بر بنز کروک (بدون سقف) اس کلاس هستند، راننده گوشی آیفون فایو اس خود را در دست گرفته، به حالتی که همه ببینند او این گوشی را دارد و دوست او که در صندلی شاگرد نشسته ساعت گرانقیمتی دارد. قیمت ماشین حدود یک میلیارد تومان است

 

اینجا تهران است، گزارش ما را از شهری می خوانید که همه چیز در آن پیدا می شود از کودک کار و کارتن خواب تا خانه های متری 20 میلیونی و ماشین های چند میلیاردی. امشب یک شب معمولی زمستانی است. دربست. سوار تاکسی می شوم و به راننده می گویم برویم سعادت آباد، نیاوران، بعد اندرزگو و آخر سر پاسداران. نگاه عجیبی می کند، «آقا خیلی ترافیک سنگینه، کرایه اش زیاد میشه ها؟» به او گفتم: «اهمیتی نداره، می خواهیم امشب برویم، دور دور» ماشین ها به هم چسبیده اند و صف طولانی تشکیل شده. تقریبا کسی نمی تواند حرکت کند، سکون عجیبی در خیابان است. جوان ها به ماشین هم نگاه می کنند و یکدیگر را سبک و سنگین می کنند، حریفان را. رقیبانی که هر کدام با خود کالایی دارند چند میلیاردی برای پز دادن. اگرچه ترافیک برای خیلی از مردم ناراحت کننده است اما برای عده یی هم نان و آب دارد و هم تفریح است.

 

تهران خوشگله، فستیوال ماشین های گران

 

اینجا نیاوران است. چند دختر از ماشین جلویی پیاده می شوند و قدم زنان و با طمانینه راه می روند. آنها خیلی عادی قدم می زنند. نام راننده مسعود است، می گوید 28ساله است و تمام دارایی هایش همین پراید مدل 85: «10 میلیون مشتری پاش نشسته.»

 

زیر لب غر می زند: «لااقل می گفتی که میخوایم بریم دور دور لباس خوب می پوشیدم، با این ماشین اومدی چی ببینی؟»

 

جلوتر ایست بازرسی ایستاده است. «بگو چرا دخترا پیاده شدن از ماشین؟» مسعود دنده عوض می کند و پف می کند به هوا.

 

اینجا هر ماشینی که فکرش را بکنید وجود دارد، از پرایدی که ما سوار هستیم بگیرید تا بنز «اس کلاس»، فورد ماستانگ، محصولات ایران خودرو و... هر کسی به نوعی خواسته در این نمایش پز بدهد. به مسعود گفتم که قرار است برویم جایی که خفن ترین ماشین ها حضور دارند، نمایشگاه خیابانی برای به رخ کشیدن ماشین ها.

 

گذشت زمان و راحت تر شدن واردات خودرو باعث شد تا جوانان و افراد ماشین باز به راحتی بتوانند خودروهای شاسی بلند و مورد علاقه خود را وارد کشور کنند. خودروهایی که شاید تا چند سال پیش فقط عکس آنها را در مجلات ماشین یا تبلیغات تعویض روغنی ها چاپ می کردند. انواع خودروهای شاسی بلند تویوتا، هیوندا و کیا که جوانان مشتری های پروپاقرص آنها هستند و برای اسپرت کردن آن چندده میلیون خرج می کنند. البته برخی وارد کنندگان خودرو نیز که اوضاع بازار ایران را مناسب دیدند دست به کار شدند تا هیولاهایی مانند هامر، لامبورگینی، فورد موستانگ، مازراتی، آستون مارتین وینتیج، پورشه، فراری، آئودی، بنتلی و کانتیننتال را به سفارش مشتریان خاص خود به صورت موقت و دایم وارد کشور کنند تا این جوانان عشق خودرو و سرعت در خیابان ها ویراژ دهند. هر کدام از این ماشین هایی که به نام هیولامیان جوانان معروف هستند، قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند و بعضی از آنها تا چهار میلیارد تومان هم قیمت گذاری شده اند.

 

تهران خوشگله، اصطلاحا به بام نیاوران گفته می شود. جایی که دختر و پسرا ماشین هایشان را می آورند و آنجا رونمایی می کنند، سه پسر سوار بر بنز کروک (بدون سقف) اس کلاس هستند، راننده گوشی آیفون فایو اس خود را در دست گرفته، به حالتی که همه ببینند او این گوشی را دارد و دوست او که در صندلی شاگرد نشسته ساعت گرانقیمتی دارد. قیمت ماشین حدود یک میلیارد تومان است، در محوطه دور می زند تا همه او را و ماشینش را ببینند، گوشه یی دیگر مازراتی زردرنگی ایستاده. صاحبش ست ورزشی آدیداس به تن کرده که حدود یک میلیون تومان قیمت لباس او می شود که وقتی از صاحبش قیمت ماشین را می پرسم با اکراه می گوید: «یک و نیم میلیارد.» مسعود وقتی مازراتی را دید، گفت: «زمانی بود که با این ماشین تو نیدفور اسپید (نام بازی کامپیوتری است) بازی می کردیم و آنجا هم خیلی گران بود و نمی توانستیم بخریم، حالاکه در خیابان آن را می بینم اصلاحرفی ندارم.»اینجا تهران است، شهری که اختلاف طبقاتی در آن بیداد می کند از کودکان کار بگیر تا ماشین دومیلیاردی. رضا صاحب مازراتی است، سوار ماشین می شود آرام دور می زند، سر و ته می کند و ناگهان با سرعت خیلی زیاد به سمت شمال بام ویراژ می دهد، کمی جلوتر دستی را کشید و ماشین یک دور 360درجه زد و برگشت سر جای خودش. برایش سوت زدند. انگار او توانسته یک فانتوم را از جای خود بلند کند. مردمی که در تهران خوشگله از ماشین هایشان پیاده شده اند و این حرکات نمایشی را نگاه می کنند، طوری تیپ زدند که انگار می خواهند به عروسی بروند. لباس هایی که تقریبا نو هستند و هرکدام متعلق به برندی خاص. شاید هر کدام شان برای اینکه امشب در این فستیوال خیابانی باشند، چند ده هزار تومان برای سرو وضع خودشان پرداخته اند. مسعود می گوید: چند وقت پیش از چهارراه کامرانیه رد می شدم که چند تا از این بچه هایی که فال می فروشند و شیشه ماشین را تمیز می کنند، پاهای خودشان را برای گرم شدن نزدیک اگزوز ماشین ها می گرفتند، همان هفته یی که برف می آمد.

 

پورشه پانامرا مدل فور اس، سفیدرنگ، ایستاده تا مازراتی برود و او حرکت تازه یی بزند با ماشین 800میلیون تومانی اش. مسعود اطلاعات جالبی درباره این ماشین دارد: پدال گاز و ترمز این ماشین سرامیکی است و جنس شیشه سانروف این ماشین از جنس هلیکوپتر. او هم با ماشینش سروصدایی به پا می کند و آخر می رود اما چون کار تازه یی نمی تواند انجام دهد کسی به او محل نمی گذارد، یکجورایی هو می کنند. پورشه از آن دست ماشین هایی است که اینقدر در خیابان ها می بینیم برای همه عادی شده، برای همین وقتی هم خودش را در مقابل ماشین های دیگر به نمایش می گذارد، جذاب به نظر نمی رسد.

 

معمولااگر فیلم های امریکایی را نگاه کرده باشید و با سبک موسیقی و خیابانی هیپ هاپ آشنا باشید می دانید که ماشین هایی که در شکل و شمایل جیپ هستند یا شورولت مناسب برای حرکت ها و نمایش های خیابانی محسوب می شوند. یک هامر شش در که اگر صاحب این ماشین راست گفته باشد تنها پنج تا از این ماشین در تهران است و بقیه چهار در هستند صدای موسیقی را بلند کرده و خیلی آهسته حرکت می کند. مرد میانسالی که موهایش را از ته تراشیده و ست مشکی به تن کرده پشت فرمان ماشین نشسته، قیمت ماشین حدود دو تا سه میلیارد است بسته به امکانات ماشین. رامین صاحب این هامر مشکی است و مقیم دوبی و هر سه ماه به تهران می آید، این ماشین شخصی او در دوبی است. این سبک ماشین ها و لباس پوشیدن ها مربوط به گروهی در امریکا می شود که به سیستم سرمایه داری معترض هستند، اما در ایران گروهی که سرمایه دار هستند می توانند این امکانات را داشته باشند و این پز دادن ها را به کف شهر بیاورند.

 

ایرانی های امارات نشین و تاریخچه دور دور

 

کسانی که در امارات زندگی می کنند هر ماشینی که اراده کنند خواهند داشت و می توانند با پرداخت عوارض آن را برای مدت کوتاهی به تهران بیاورند، هرچه نباشد این ماشین ها جان می دهند برای دور دور. علیرضا با یک استون مارتین 2013 به اینجا آمده، با کت و شلوار پیرکاردین و ساعت سیتیزن به دستش. استون مارتین از آن ماشین هایی است که حتی خرید آن در دوبی هم به راحتی و ارزانی انجام نمی شود، علیرضا ساکن دوبی است و در برج خلیفه زندگی می کند. این ماشین را حدود 700 تا یک میلیارد تومان می توان قیمت گذاری کرد. می گوید که در دوبی هم ماشین نادری است. نمی دانم چرا یاد کسانی افتادم که می خواهند شب عید را آبرومندانه سپری کنند و با همان حقوق کارمندی و کارگری خود لباس نویی بخرند و خوش باشند. صفرتا صد این ماشین که اصطلاحی است برای سنجیدن سرعت و شتاب ماشین نزدیک به 4ثانیه است که هنوز یک ثانیه از پورشه 911 توربو عقب است. این را مسعود می گوید. دارد برای رفتن از اینجا پا به پا می کند. این گوشه یی از تهران است. شهری که ماشین پشت چراغ قرمزش یک میلیارد قیمت دارد و کودک گل فروش پشت چراغ قرمز در تمنای هزار تومان.

 

پدیده «دور دور زدن» تقریبا در اوایل دهه 70 در تهران آغاز شد. در دوره یی که جامعه بعد از جنگ و تنگنا های مالی، فضای جدیدی را تجربه می کرد. مقر دور دور زدن، بلوار زیبا و پر از فراز و نشیب جردن (آفریقا) بود. جوان های پولدار غروب پنجشنبه تا پایان شب این بلوار را قرق می کردند. در خلوتی خیابان جوانان با ماشین هایشان سر می رسیدند و برای اینکه مهارت رانندگی و ماشین های باب روز خود را به رخ بکشند با همدیگر مسابقات عجیبی را برگزار می کردند. این کل کل ها سر این بود که چه کسی می تواند با دنده عقب خودروهای دیگر را شکست دهد، کل بلوار را دنده عقب مسابقه می دادند اما کم کم این پدیده وارد بلوارها و خیابان های دیگر تهران هم شد. به مسعود می گویم که برویم سمت سعادت آباد. نیاوران تقریبا به خاطر پلیس خلوت شده است. مسعود می گوید: «خب این دختر و پسرها می آیند اینجا که با همدیگر دوست شوند؟ یعنی هیچ جای دیگری برای این کار وجود ندارد؟»

 

ماشین هایی تنها برای یک شب

 

سعادت آباد تا کوی فراز خیابان هایی است که شب ها به خصوص ایام تعطیل جای سوزن انداختن در آنها وجود ندارد. مرتضی در ماشین کناری ما، نمی تواند درست ماشین را هدایت کند، به او گفتم: «مگه ماشین خودت نیست که نمی تونی باهاش کار کنی؟»

 

او ماشین را برای امشب کرایه کرده است، یک بی ام دابلیو مدل 530 ای مشکی که 500 میلیون تومان قیمت دارد. می گوید: «برای اینکه امشب کم نیارم رفتم این ماشین را کرایه کردم تا الان که خیلی خوبه و راضی ام که این کار را انجام دادم.»

 

مسعود می گوید: این پولی که داده تا ماشین را کرایه کند، معادل حقوق یک کارمند است، بعضی ها چه پول هایی دارند. اما همه کسانی که به اینجا می آیند، ماشینی از خود ندارند تا با آن عرض اندام کنند، در این شرایط همراه دوستان ماشین دار به خیابان شلوغ و به اصطلاح پاتوق ها می آیند. دسته یی هم وجود دارند که در هر شرایطی که باشند با شنیدن وصف این سرگرمی جدید تمام سعی شان را می کنند تا حداقل یک بار تجربه اش کنند، در جواب این سوال که این کار به چه دردی می خورد با پاسخ قدیمی مواجه می شویم: تفریح دیگری هست؟

 

رضا که از خیابان تهرانپارس با پرادوی دوستش آمده، می گوید: «یک بار با چند تا از دوستانم یک بنز کروکی برای یک شب کرایه کردیم تا بیایم دوردور. 300 هزار تومان کرایه اش را دانگی دادیم» حضور ماشین های گرانقیمت تنها رمز برنده شدن این ماراتن دور دور است. اینجا تمام سرگرمی به ماشین خلاصه نمی شود و بعضی ها با تکیه بر خلاقیت شان، بازی هایی وارد این تفریح کردند، مثل آب بازی، کل کل و ریسینگ. محسن که با پژوی نوک مدادی رنگش استاد آینه به آینه است، می گوید: «بازیش این طوری است که با آینه ات، آینه بغل طرف مقابل را بزنی و در بروی» معمولاآینه به آینه را با ماشین های گرانقیمت انجام نمی دهند و بیشتر برای ماشین هایی است که اگر اتفاقی هم برای آینه آنها افتاد زیاد خسارت نداشته باشد. البته کسانی هم هستند که این قیمت ها برایشان پول توجیبی است برای همین با هر ماشینی باشند این کار را می کنند. وقتی بحث قیمت آینه بغل ماشین های گرانقیمت می شود مسعود همچنان اطلاعات خود را نسبت به پورشه بروز می دهد: میدونی آینه بغل پورشه چنده؟ یه زمانی 20 میلیون بود الان باید خیلی بیشتر شده باشه. جالب اینجاست که زمانی این بازی ها برای بعضی ها کاسبی خوبی راه انداخته بود، البته با توجه به فصل این تفریح ها هم تغییر می کند. مثلادستفروشانی که سر چهارراه های مختلف و به خصوص چهارراه هایی که محل دور دور است می ایستادند، تفنگ های اسباب بازی آبپاش را در سه سایز کوچک و متوسط و بزرگ از 5 الی 20 هزار تومان می فروختند که اگر تابستان به دور دور می رفتی سرنشینان هر کدام از این ماشین ها یکی از این تفنگ ها را داشتند. این احتمال هم وجود دارد که خیلی ها از این بازی های خلاق دل خوشی نداشته باشند.

 

مرجان 26 ساله سوار بر ماتیزی بود که به خاطر ترافیک کنار خیابان ایستاده بود، مرجان درباره یکی از تجربه های تلخش می گوید: «یک روز داشتم در پیاده روی نزدیک خانه می رفتم که یک ماشین ترمز کرد و با این تفنگ های آبپاش بهم آب پاشید. واقعا عصبانی شده بودم امثال من که، طرف بازی شان نیستیم که مزاحم مان می شوند» او الان هم منتظر ایستاده تا این ترافیک تمام شود و به سمت خانه شان برود.

 

حضور نیروی انتظامی چه اندازه مفید است؟

 

نیروی انتظامی برای کنترل این رفتارها در این خیابان ها حاضر می شود، این ماشین ها که نمی توانند از چشمان پلیس دور باشند، به اتهام مزاحمت، بدحجابی و مختل کردن نظم به پارکینگ های مربوط به نیروی انتظامی منتقل می شوند. ساناز که به گفته خودش یک ماه پیش پرادویش را از پارکینگ آزاد کرده، می گوید: «تا به خودمان آمدیم دو تا سرباز موتوری پلاک ماشین را کندند و کارت و گواهینامه را از من گرفتند» عده یی از سربازان نیروی انتظامی در این خیابان ها و بلوارها با موتور حرکت می کنند.

 

مراحل آزادسازی اتومبیل هم پس از مراجعه به پارکینگ و بعد هم پرداخت خلافی ماشین انجام می شود. چیزی که به گفته امین 28 ساله مایه اش یکی، دو روز وقت گذاشتن است. البته راه های دیگری مثل مسدود کردن دوربرگردان های خیابان اصلی هم وجود دارد که برای چند ساعتی در روزهای شلوغ مثل جمعه ها امتحان می شود. به این شکل که یک مامور راهنمایی و رانندگی با موتورش ابتدای دوربرگردان می ایستد تا ماشین ها از جایی دیگر دور بزنند.

 

در این بین کسانی هستند که پیشنهاداتی برای حل این مشکل دارند. مسعود دیرش شده بود به همین خاطر تصمیم گرفتم که ماشین دیگری بگیرم، پیرمرد راننده تاکسی بود، وقتی متوجه شد که باید برویم دور دور گفت: «نباید آسایش مردم را به هم بزنند من به این جوان ها حق می دهم که به این خاطر که هیچ تفریحی برای خالی کردن انرژی شان ندارند دست به این کارها می زنند. البته این را هم بگویم اگر تفریحات سالم به اندازه کافی بود این بساط نمی شد. اگر شهرستان های خودمان درست و درمان بود جوان ها به جای دور زدن با ماشین می رفتند سمت شهرهای دیگر و از آنجا ها دیدن می کردند. فکر کنم خودشان هم می دانند که این کار بی فایده یی است.»

به همراه او باید از مقابل ایست بازرسی عبور کنیم، ماموران تا می بینند که دو نفر هستیم و یکی هم سن زیادی دارد، دست تکان می دهند که بروید، عبدالرضا راننده قدیمی تاکسی است، او معتقد است که حضور ماموران خیلی مفید است و این گونه از حجم ترافیکی کم می شود. کم کم خیابان ها خلوت شده است، ما رسیدیم به بلوار اندرزگو و پاسداران، بساط نمایش اتومبیل ها در این خیابان هم اگر پلیس نباشد تا ساعت های طولانی تری از شب ادامه پیدا می کند. اندرزگو و پاسداران به دلیل وجود مغازه ها و رستوران های مختلف اجازه می دهد تا جوان ها با ماشین های خودشان کنار این مغازه ها پارک کنند و چند ساعتی ماشین شان را به رخ بقیه بکشند. معمولادر کنار رستوران ها و کافی شاپ ها می ایستند و همین طور که مشغول خوردن هستند با لباس ها و سوییچ ماشین هایشان به همدیگر آمار می دهند. زیرچشمی همدیگر را می پایند که کدام یکی خوش تیپ تر است یا معمولاماشین بهتری دارد. گاهی اوقات کل کل می کنند که کدام یکی می توانند در ریسینگ بهتر باشند و ماشینش سرعت بیشتری می رود. این ماجرا هر شب ادامه دارد و شاید تا زمانی که اوقات فراغت مناسبی در اختیار جوان ها نباشد، عبدالرضا، راننده تاکسی نمی داند یا بهتر است بگویم که نمی فهمد چرا این اتفاق ها می افتد. «جدا این جوون ها چرا پول هایشان را خرج ماشین می کنند، این ماشین ها هم روزی قدیمی می شوند و دیگر ارزشی ندارند.»

اجرای حکم حیرت آور شلاق برای پیمان نودینیان

اجرای حکم حیرت آور شلاق برای پیمان نودینیان
نماینده شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان ایران در سازمان جهانی معلمان
پیش از ابلاغ حکم تجدید نظر
حقوق معلم - اسماعیل عبدی: 
پیمان نودینیان عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان استان کردستان یکی از صنفی ترین نیروهای عضو شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان کشور ظهر روز یکشنبه 11 اسفند به شکل تلفنی به دادگاه شعبه یک تجدید نظر کیفری کردستان احضار شد.قرار بود حکم عجیب 20 ضربه شلاق که به اتهام واهی توهین به مامور دولت حین انجام کار توسط دادگاه شعبه 105 کیفری صادر شده بود،بررسی و تجدید نظر شود.پیمان را از سر کلاس درس فراخواندند و به شکلی غیر قانونی حکم را اجرا کردند.ایشان در تماسی تلفنی به حقوق معلم گفت:حکم را اجرا کردند و پس از گذشت دو روز، در سه شنبه 13 اسفند حکم تجدید نظر به دستم رسید!
سئوال این است که روند رسیدگی به پرونده چگونه بوده است که نه حکم تجدید نظر به ایشان ابلاغ شده و نه مهلت قانونی برای اجرای حکم داده شده است؟ آیا این مصداق بی عدالتی نیست؟
عجیب تر آن است که شاکی ایشان که هم اکنون کارمند اجرای احکام دادگستری است به شکلی فراقانونی به همراه فردی لمپن خارج از سیستم دادگستری در برابر دیدگان مسئول حفاظت اطلاعات پیمان نودینیان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و اعتراض او را نسبت به هتاکی و ضرب و شتم مصداق توهین به مامور دولت در حین انجام کار می دانند! 
این معلم ارزشمند و فرهیخته ی کردستانی در آخرین نشست شورای مرکزی کانون های صنفی معلمان کشور در آذر ماه و در شهر تبریز در کنار محمد خاکساری به عنوان نماینده ایران در سازمان جهانی معلمان ( ei ) انتخاب(ابقا) شد.
پیمان نودینیان به زبان انگلیسی مسلط است و در آخرین نشست سازمان جهانی معلمان دغدغه های صنفی فرهنگیان کشور را به زبان انگلیسی مطرح کرده است. او در بین فعالین صنفی بسیار محبوب است و معلمان کشور از خبر اجرای حکم حیرت آور شلاق ، برای او آن هم پیش از ابلاغ حکم تجدید نظر بسیار ناراحت هستند.
پیشتر برای سیاوش اسلامی عضو کانون معلمان شهر ساری و رضا عبدی عضو فعال کانون صنفی معلمان ایران حکم شلاق به دلیل فعالیت های صنفی و با اتهامات واهی صادر شده بود.
 از سال های اول تشکیل کانون های صنفی معلمان کشور ، این عضو انجمن صنفی معلمان  کردستان فعال و پر انرژی بوده است. من شجاعت و متانت توامان نودینیان را در نشست شورای هماهنگی سال 86 در تهران درک کردم.
جایی که 40 نفر از نمایندگان کانون های صنفی معلمان کشور در تهران گردهم آمده بودیم تا دغدغه های صنفی خود را به اشتراک گذاریم و نسبت به تخلفات گسترده دولت احمدی نژاد در آموزش و پرورش و تضییع حقوق فرهنگیان موضع گیری نماییم.این نشست منجر به دستگیری معلمان فرهیخته حاضر در جلسه توسط پلیس امنیت و اطلاعات شد و پیمان نودینیان عزیز مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت.در بند نیز ضمن اینکه ذره ای از موضع مستقل کانون های صنفی نسبت به تخلف دولت از اجرای قانون پایین نیامد،در برابر بازجوها با صبر و متانت رفتار کرد.
ایشان به دلیل پی ورزی مسائل صنفی معلمان کردستان و کشور همواره مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و از هیات تخلفات اداری حکم ناعادلانه ی دو سال تبعید به زنجان را دریافت کرده است.از معلمان صنفی استان کردستان مختار اسدی به کرج و اسکندر لطفی نیز به اردبیل تبعید شده بودند. 
پس از بازگشت به کردستان 
آرامش خانواده نودینیان خیلی به طول نیانجامید. او به همراه ده نفر از اعضای هیات مدیره و فعالین کانون صنفی معلمان استان کردستان به دادگاه انقلاب استان احضار شده و همگی حکم عجیب واحد 4 ماه حبس دریافت کردند که خوشبختانه به حالت تعلیق در آمد.
این فعال صنفی پس از بازگشت از آخرین نشست سازمان جهانی معلمان حکم ممنوعیت خروج از کشور دریافت کرده و با مراجعه به دادسرای اوین و مرکز قضایی مقدسی هم تا کنون نتیجه ای حاصل نشده و این حکم ناعادلانه همچنان باقی مانده است.

حقوق معلم ضمن اعتراض شدید به این به عدالتی ها برای معلمان کشور به ویژه معلمان استان کردستان و محفوظ دانستن شکایت از مسببین این حرکت ناپسند برای پیمان نودینیان و اعلام حمایت تمام قد از ایشان، از مسئولین می خواهد تا با حساسیت مسائل اینچنینی را بررسی و افراد خودسر و رانت خوار را از بدنه قوه قضاییه دور کنند.
به نقل از وبلاگ - حقوق معلم
http://bield.ir/post/289

تشکل‌های صنفی، عرصه‌ای برای کنشگری مدنی


تشکل‌های صنفی، عرصه‌ای برای کنشگری مدنی 
 
میلاد نوروزی * 
 

معلمان و دانش‌آموزان به‌عنوان مهم‌ترین کنشگران عرصه‌ آموزش و پرورش شناخته می‌شوند. به‌جاست اگر تصمیمی قرار است اتخاذ شود که با کار و زندگی حرفه‌ای این افراد در ارتباط باشد از نظرات این اصلی‌ترین رکن‌های مجموعه‌ آموزش و پرورش بهره گرفته شود و به آرا و مطالبات آنها احترام گذاشته شود. پیش از این وزیر آموزش و پرورش در رویکردی متفاوت از مسئولان سابق از فرصت دانستن تشکل‌های صنفی معلمان برای اداره‌ مجموعه‌ بزرگ آموزش و پرورش سخن گفته بود و این تشکل‌ها را پلی برای ارتباط بهتر و عمیق‌تر بدنه با حوزه ستادی برشمرده بود؛ تشکل‌هایی که در هشت سال گذشته عرصه‌ کنشگری بر آنها تنگ شده بود و مطالبات، نظرات و نقدهای آنها مورد توجه کامل قرار نمی‌گرفت. بی‌شک اگر نقدها و اندرزهای آنان در قبال رویکردهای آموزش و پرورش در این سال‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت اکنون آموزش و پرورش با وضعیتی به‌‌مراتب به‌سامان‌تر از امروز رو‌به‌رو بود. یکی از مولفه‌های دولت‌های مردم‌سالار این است که دولت به این نتیجه رسیده که برای اداره‌ بهتر امور ناگزیرند که به نهادهای مدنی بها بدهند چراکه، این نهادها مسائل را واقعی‌تر، نزدیک‌تر و شفاف‌تری از آرا و مطالبات مردم و اصناف به آنها انعکاس می‌دهند که البته از جمله لوازم و شرایط نیل به چنین فضایی وجود عرصه‌ باز نقد و کنشگری مدنی را ایجاب می‌کند. فضایی که در آن دولت و نهادهای مدنی در مقابل قانون یکسان فرض می‌‍‌شوند و حرکت‌های فراقانونی در آن جایی ندارد. حالا که وزیر محترم از قصد و اهتمام خود برای تعامل با تشکل‌های صنفی سخن گفته و آنها را چشم و گوش‌های مجموعه‌ آموزش و پرورش توصیف کرده است، انتظار می‌رود تا زین پس ترس از نقد و بیان واقعیت‌های آموزش و پرورش موجب نشود که معلمان نقدی نکنند.

آرمان - 21      اسفند     92

آموزگار

ارتقای کیفیت آموزشی استراتژی آموزش و پرورش

ارتقای کیفیت آموزشی استراتژی آموزش و پرورش 
 

 

ارتقای کیفیت آموزشی استراتژی آموزش و پرورش 


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت نظارت لازم و کافی بر مدارس غیردولتی گفت: هم اکنون مدارس غیردولتی زیادی با کیفیت بالا وجود دارد و با نظارت می‌توان به کیفیت دست یافت.به گزارش آرمان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی‌اصغر فانی با تاکید بر توجه آموزش و پرورش به ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها در مدارس غیردولتی گفت: ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش هم در مدارس دولتی و هم در مدارس غیردولتی است.او در ادامه ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی را زمانی محقق دانست که شش رکن آموزش از جمله مدیریت نیروی انسانی، محتوای آموزشی، مقررات آموزشی، فضا و تجهیزات و بودجه و امکانات ترمیم یابد.فانی ادامه داد: در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم تا آموزش و پرورش در آینده رشد داشته باشد.او خاطرنشان کرد: اگر وزارت آموزش و پرورش نظارت لازم و کافی را بر مدارس غیردولتی لحاظ کند یقینا به کیفیت مورد انتظار می‌رسیم. همانطور که در حال حاضر هم مدارس غیردولتی زیادی با کیفیت بسیار بالا وجود دارد.

آرمان - 21     اسفند    92

جامعه از عدالت اجتماعی فاصله گرفته


جامعه از عدالت اجتماعی فاصله گرفته 
 

 

یک استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه «انقلاب اسلامی قرار بود قشربندی اجتماعی ایران را متعادل کند»، گفت: اکنون وضعیت قشربندی اجتماعی نابسامان است و با عدالت اجتماعی فاصله دارد. حمیدرضا جلایی‌پور با اشاره به اینکه «افراد جامعه بر اساس معیارهایی مثل توان اقتصادی، قدرت سیاسی و مسائل فرهنگی تقسیم‌بندی می‌شوند»، اظهار کرد: هیچ جامعه یکدستی وجود ندارد و جوامع مختلف بر اساس این شاخص‌ها دسته‌بندی می‌شوند. وی افزود: اگر قشرهای پایین جامعه گسترده باشند، در واقع این جامعه از عدالت اجتماعی فاصله گرفته است. در جامعه ما یکی از خیرهای عمومی، توسعه همه‌جانبه است و در قشربندهی‌های اجتماعی طبقه متوسط قدرتمند تضمین‌کننده توسعه پایدار است.

آرمان- 21    اسفند     92

خودسانسوری ثمره نصب دوربین در کلاس‌های درس

ر راه مد‌‌‌‌رسه...
خودسانسوری ثمره نصب دوربین در کلاس‌های درس
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در محل‌های آسیب پذیر مدرسه مانند راه پله‌ها وکارگاه هنرستان‌ها نصب دوربین مجاز است، گفت:‌ نصب دوربین در کلاس درس باعث می‌شود تا دانش‌آموز دچار خودسانسوری شود. مهدی نوید‌ادهم افزود: در بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیده‌ایم که نصب دوربین در کلاس درس به صلاح نیست بنابراین با این اقدام مخالفیم و مجوزی برای نصب دوربین در کلاس درس صادر نکرد‌ه‌ایم اما در محل‌های آسیب پذیر مدرسه مانند راه‌پله‌ها برای کنترل رفت و آمد دانش‌آموزان و کارگاه هنرستان‌ها نصب دوربین مجاز است. نوید ادهم ادامه داد: برخی از مدیران برای نصب دوربین در کلاس درس ادعا می‌کنند که می‌خواهند دانش‌آموزان را به لحاظ اخلاقی کنترل کنند در حالی که نصب دوربین در کلاس درس باعث می‌شود تا دانش‌آموز دچار خودسانسوری شده و رفتار واقعی خود را انجام ندهد.با این حال استفاده از دوربین در کلاس درس برخی از مدارس سال‌هاست که رواج دارد و اگر این رویه تخلف است باید شاهد برخورد جدی با آن از سوی آموزش و پرورش بود.
روزنامه  قانون - 21     اسفند     92

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد:
پرداخت حقوق جدید بازنشستگان در سال آینده با افزایش ۲۰ درصدی
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت حقوق جدید بازنشستگان در سال آینده با افزایش ۲۰ درصدی خبر داد.
به گزارش کاروکارگر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری ، مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان کشوری در سال 1393 اظهار داشت: حقوق جدید بازنشستگان کشوری از ابتدای سال آینده براساس این میزان افزایش پرداخت می شود. 
عطاریان افزایش سطح خدمات رفاهی و بهبود معیشت اقتصادی بازنشستگان را جزء برنامه‌ها و رویکرد ملی دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود : مصوبه هیئت وزیران درخصوص افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان در سال 1393 نیز بیانگر توجه و اهتمام ویژه دولت به ارتقای معیشت و افزایش رفاه اجتماعی این قشر فرهیخته است. مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در سال آینده 600 هزار تومان تعیین شده است.
عطاریان با اشاره به میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری گفت: میانگین حقوق بازنشستگان در سال 92 حدود 900 هزار تومان است که این رقم با احتساب افزایش 20 درصدی حقوق در سال جدید به حدود یک میلیون و 80 هزار تومان خواهد رسید.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خاطر نشان کرد: حقوق فروردین ماه بازنشستگان با افزایش 20 درصدی پرداخت می شود و بزودی صدور احکام جدید یک میلیون و 200 هزار بازنشسته نیز آغاز خواهد شد. 
کار و گارگر -21      اسفند   92

اهمیت انشا و انشا‌نویسی در مدارس


اهمیت انشا و انشا‌نویسی در مدارس

بخش نخست



 این نظر ریشه تاریخی دارد. مسلم است که خواندن و نوشتن، برخلاف سخن گفتن که جزء ویژگی های طبیعی آدمی و فصل ممیز او از حیوانات دیگر است، دو پدیده فرهنگی است و میزان رواج و رونق آن در جوامع مختلف متفاوت است.

جوامعی هستند که خط را نمی‌شناسد و کار زندگیشان هم می‌گذرد، و جوامعی هم هستند که از آن جز در مواقع خاص استفاده نمی‌کنند. در فرهنگ گذشته ما خواندن و نوشتن تنها به صاحبان مشاغل خاصی محدود بوده و از این دو عمومیت نوشتن بسیار کمتر از خواندن بوده است. هنوز هستند کسانی که می‌توانند بخوانند اما به اصطلاح خط ندارند، یعنی نمی‌توانند چیزی بنویسند.

این صفتی نیست که مختص جامعه قدیم ما باشد؛ همه فرهنگ های سنتی گذشته اساساً فرهنگ های شفاهی بوده‌اند. در این نوع جوامع روابط مردم غالباً شخصی و رودررو است و ضعف و کندی ارتباطات نیز باعث می‌شود که میان مردمی ‌که در فواصل دور از یکدیگر زندگی می‌کنند رابطه چندانی نباشد.

بنابراین، توانایی خواندن و نوشتن منحصر به اهل علم است که کار انتقال علوم از نسلی به نسل دیگر را برعهده دارند و به دیوانیان که مکاتبات مهم رسمی را انجام می‌دهند.

در جوامع جدید وضع از قرار دیگری است. در این جوامع، همگانی بودن باسوادی، هر چند معمولاً با شعارهای بشردوستانه توجیه می‌شود، در واقع ضرورتی است که بدون آن کار جامعه راه نمی‌افتد. روابط شخصی و رودررو، که بنیاد آنها بر گفتگوی شفاهی است، جای خود را به روابطی می‌سپارد که معمولاً به وساطت نهادهای رسمی اجتماعی برقرار می‌شود. و در این میان، وسیله اصلی انتقال خواست ها نوشتن است.

ادامه مطلب ...

صنفی می‌خواهیم که صنف باشد

صنفی می‌خواهیم که صنف باشد
علی دهقان*
بسیارعالی؛ از این بهتر نمی‌شد که دوباره تب و تاب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، یقه گروهی از روزنامه‌نویسان و مخصوصا جوانانی را چسبیده است که شاید بعضی از آنها روزهای فعالیت انجمن صنفی را در سال‌های گذشته ندیده‌اند و احتمالا با تمام  وجود لمس نکرده‌اند که یک آشیانه حتی اگر پنجره‌اش رو به آفتاب باز نشود و یا دیوارهایش توانی برای مقابله با سرما نداشته باشند، باز آنقدر آشیانه است که می‌توان در کنجی از آن گوشه گرفت و به آسودگی نفسی تازه کرد. این حرکت و تلاش برای رنگ دادن دوباره به سقفی که می‌خواهد سایه شود روی همه خستگی‌های روزنامه نویسان ایرانی، باعث می‌شود که گرما جایش را دوباره باز کند و امید روی دست آدم و کنار قلمش پروانه شود. اینها را نوشتم که به عنوان یک عضو خانواده روزنامه نویس ایران، خیلی ساده خوشحالی‌ام را از احتمال آمدن دوباره خانه‌ای برای صنفم، نشان دهم. چون معتقدم تشکل، خانه، صنف، سندیکا یا هر پدیده دیگری (فارغ ازهر نوع اسمی) که می‌خواهد پشتوانه‌ای برای اعضای خودباشد، به هرشکل،اندازه و وزنی که حضور دارد، می‌تواند امکانی بزرگ برای گروه‌های مختلف و یا اعضای هرطبقه از شاغلین کشور باشد. از همین منظر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با همه کمبودهایش و به رغم فاصله دوری که می‌گویند با نیازهای صنفی داشت، همین که بهانه‌ای بود برای تسهیل امور صنفی روزنامه نگاران، مثل سایه‌ای بزرگ روی سر روزنامه نگاری ما ایستاده بود. باور کنید این شعار نیست. صنف، بودنش با هر شرایطی می‌تواند بر نبودنش بچربد. منتها این بودن‌ها تجربه‌های بزرگی را ثبت می کنند که ندیدن آنها زیان را دو چندان می‌کند. یعنی اگر همین حالا قفل انجمن صنفی بازشد و ما یک بار دیگر خانه‌ای داشتیم که سایه‌ای مشترک روی سرمان پهن می‌کند، باید بدانیم و درک کنیم که حقوق اجتماعی روزنامه نگاران و پرکردن چاله‌های اشتغال آنها، اولویت نخست فعالیت‌های نهاد صنفی روزنامه نویسان باشد. سال‌های زیادی است که روزنامه‌نگاران ایرانی به دلیل نداشتن قراردادهای استاندارد با کارفرما، پایین بودن سطح حقوق و دستمزد، عدم دریافت حقوق و اضافه کاری، عدم دریافت عیدی و سایر مزایای اقتصادی رنج می برند. آن قدر تعداد حقوق‌های عقب افتاده و پرداخت نشده درجامعه روزنامه نگاری ایران بالا رفته است که این اتفاق برای روزنامه‌نویسان به طنز تبدیل شده است. تعداد بسیار زیادی از ما وقتی دور یکدیگر جمع می‌شویم، خاطرات ریز و درشتی داریم که فلان صاحب امتیاز یا بهمان‌سرمایه‌گذار روزنامه حقوق‌ها را پرداخت نکرده است وبه او و شیرین‌کاری‌هایش با صدای بلندمی‌خندیم. فکر نکنم در جایی از دنیا روزنامه‌نگاران مانند ایران همیشه گرفتار «واهمه بیمه» باشند. ما آموخته‌ایم که ترس بیمه نشدن را مثل آدامس زیر دندان هایمان فشار بدهیم. دیدن این تصویر که یک روزنامه‌نگار صدایش می لرزد و تنش می لرزد و در مقابل کارفرما دلهره گرفته است که مبادا رنگ بیمه را نبیند، می تواند بدترین نما از سرخوردگی انسانیت باشد. من نمی‌خواهم سیاه حرف بزنم بلکه این واقعیتی است که سایه شومش را روی سر روزنامه‌نگاری ایران پهن کرده است. بدون تعارف برخی از سرمایه گذاران و مدیران حزبی و غیرحزبی روزنامه های ایران (ازسال هاقبل تا امروز) نه دانش روزنامه نگاری دارند و نه به لحاظ ظاهروفرهنگ «کمی مدرن شده شهری» در جایگاهی قرار دارندکه پنجه بر چهره معیشت، زندگی و دانش و باورهای روزنامه نگاران بیاندازند ولی کار به جایی رسیده است که همین افراد به سادگی تعهد خود را مقابل روزنامه نویسان زیرپا می گذارند و اتفاقی هم نمی افتد. بلاهای صنفی که برسر ما نازل می‌شود، گاهی انسانیت‌مان را مچاله می کند و صدای درد از لا به لای استخوان‌های انسان بودنمان بلند می شود. اگر صنف روزنامه‌نگاران خانه‌ای داشتند که در کنار هر فعالیت مدنی، به شکل قانونی می‌توانست پیگیر حقوق صنفی آنها باشد حتما اکنون کار به جایی نمی‌رسید که هر از راه رسیده‌ای پنجه در حقوق صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بیندازد و آنها را برای یک برج حقوق ماهانه (آن هم در کمترین حد) روی سر بلند کند و بر زمین بزند. این البته تنها بخشی از ماجراست. اتفاقات دیگری در بدنه روزنامه‌نگاری رخ داده است یا درحال رخ دادن است که به نظر می‌رسد یک صنف با داشتن دستورالعمل، راهنما و راهبرد فرهنگی و آموزشی بتواند مسیر این پیامدها را ببندد. من به وضوح می‌خواهم به سطح مناسبات فرهنگی درحوزه روزنامه‌نگاری اشاره کنم. یعنی درد فقط چیزی نیست که به ما هدیه می‌دهند، بلکه آن چیزی هم هست که درمیان خودمان شکل می گیرد و دهانش را باز می‌کند. به طور حتم برای هر طبقه‌ای از روزنامه‌نگاران فقدان مطالعه از یک سو، پیچیده شدن دربحث‌های حاشیه‌ای و زرد از سوی دیگر و همچنین دچار شدن به «روزنامه‌نگاری توهم» نیز می‌تواند بدترین فاجعه باشد. تعارف نداریم، ما در خانواده خود می‌توانیم اعتراف کنیم که فضای فرهنگی روزنامه‌نگاری درجایگاهی نازل ایستاده است. پیش از این انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کارگاه فرهنگی برای گریز از این سطح تعامل فرهنگی نداشت که اگر چنین بود اکنون جامعه روزنامه‌نگاری ایران گرفتار آفت‌های فرهنگی نمی‌شد. ما اگر امروز در پی برپایی دوباره خانه‌ای برای صنف روزنامه‌نگاران هستیم این بارحتما باید به این فکر کنیم که هر نوع اصلاح اجتماعی اگرمدنظر یا رویای روزنامه‌نگاران است، باید به اصلاح فرهنگی خانواده روزنامه‌نگاری، به عنوان پیش‌نیاز توجه کند. هر انجمن صنفی اگر نخواهد یا نتواند در کنار اهم فعالیت‌های خود، پوششی برای گرفتاری صنفی و سکویی برای ارتقای فرهنگی ایجاد کند، بهتر است از واژه‌های تشکل، صنف، سندیکا یا هر عنوان صنفی دیگری استفاده نکند و به جای آنها کلماتی نظیرحزب و یا خانه‌ای برای «کنترل هیجان‌های آنی» را به کار گیرد. فراموش نکنیم، صنف و تشکل صنفی شکل می‌گیرد تا دریک حلقه ازعقلانیت گروهی، ابتدا راهبردهایی را طراحی کند که می‌خواهد تضمین کننده حداقل حقوق انسانی باشد.
* روزنامه نگار
قانون - 20      اسفند    92

معلمان و کارمندان در تعطیلات نوروزی

معلمان و کارمندان در تعطیلات نوروزی
معلمان عاشق تعطیلات هستند اما تعطیلات طولانی نوروزی با جیب خالی جز افسردگی و ملال حاصلی ندارد.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

معلمان و کارمندان در تعطیلات نوروزی
وبلاگ > عبدالهی، شیرزاد - معلمان عاشق تعطیلات هستند اما تعطیلات طولانی نوروزی با جیب خالی جز افسردگی و ملال حاصلی ندارد.

برخی از معلمان شاغل در تهران و شهرهای بزرگ برای دیدار اقوام و همشهری ها به روستاها و شهرهای زادگاه خود برمی‌گردند اما با این هزینه‌های سنگین حتی مهمانی رفتن و مهمان‌پذیری هم دیگر آسان نیست. رفت و آمدهای بین شهری با خودروی لکنته کارمندی هم با ریسک فراوان همراه است. بعضی از معلمان که پر جرئت ترند به امید اسکان در مراکزی که از سوی آموزش و پرورش برای مهمانان نوروزی تدارک دیده شده بار و بندیل خود را می بندند و راه می افتند. کجا؟ به قول اخوان ثالث: هرجا که پیش آید / به آنجایی که اینجا نیست ...

قرار بر این بوده متقاضیان سفر نوروزی از دهم تا بیستم اسفند از طریق آدرسhttp://www.eskan.medu.ir، محل اقامت برای مسافرت‌های نوروزی رزرو کنند اما بعضی از فرهنگیان می‌گویند که این سایت را اصلا نتوانسته اند باز کنند. بعضی از معلمان هم که وارد سایت شده‌اند می‌گویند که مدارس گروه الف و ب که کیفیت بهتری دارند در همان دقایق اول پر شده و شاید هم قبل از شروع به کار سایت رزرو شده‌اند.

مسافران نوروزی کم درآمد در شهرهای مقصد دنبال مکانی برای اقامت شبانه به ستادهای نوروزی مراجعه می کنند. مهمانسراهای معلمی و جاهای خوب به نحو مرموزی پیشاپیش پر شده اند. سهم معلمان عادی نهایتا کلاسی است که میز و نیمکت هایش را جمع کرده‌اند. اسکان نوروزی در کلاس های درس و استفاده از دستشویی ها و حمام و آشپزخانه مشترک، نوعی تفریح با اعمال شاقه است. اما این وضعیت بازهم مناسب تر از وضعیت گردشگرانی است که در حاشیه پارک ها چادر می‌زنند.

اغلب کارمندان و اقشار حقوق بگیر در تعطیلات سفری توام با زجر و سختی را تحمل می کنند. برای تجسم سختی زندگی معلمان نیازی به عدد و رقم و نمودار نیست. بحث درباره خط سیال فقر که بین یک میلیون تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان در نوسان است را هم به اهل فن وا می گذارم. تنها حادثه‌ای اندوهبار که در زیر توصیف می کنم تصویر گویایی از وضعیت معیشتی معلمان را نمایش می‌دهد.

در تاریخ 29 بهمن ماه امسال اتوبوسی که از گرگان عازم تهران بود در جاده هراز به اعماق دره ای سقوط کرد و 15 مسافر آن کشته شدند. یکی از کشته شدگان محمد حسین دماوندی دبیر حسابان و دیفرانسیل شهرستان گرگان بود که هر هفته 400 کیلومتر مسیر رفت گرگان به تهران و 400 کیلومتر مسیر برگشت را برای دو روز تدریس اضافی در دبیرستان ابن سینای تهرانسر می‌پیمود.

به گفته یکی از همکاران مرحوم دماوندی، میزان حق الزحمه این دبیر 45 ساله در ماه حدود 300 هزار تومان بود. دماوندی هنگام مرگ هنوز حق‌الزحمه تدریس 5 ماه گذشته خود را دریافت نکرده بود. این حادثه وضع معیشت و کار معلمان و اغلب کارکنان دولت را بازتاب می دهد. اگر کرایه اتوبوس و هزینه خوراک و کرایه تاکسی و ... را از حق‌الزحمه این دبیر کم کنیم شاید چیزی در حدود 80 تا 100 هزار تومان خالص باقی می ماند. در این محاسبه فرض بر این است که وی در خانه بستگان مهمان بوده و بابت هتل مبلغی پرداخت نمی کرده است.

اینکه یک دبیر با مدرک تحصیلی لیسانس آنهم در رشته ریاضی برای چنین مبلغ ناچیزی مشقت پیمودن هفتگی مسیر 400 کیلومتری تهران - گرگان را تحمل می‌کند، نشانه آن است که درآمدها و هزینه ها با هم تناسبی ندارند و حقوق بگیران مجبورند برای کسب درآمد جانبی ولو ناچیز، خود را به آب و آتش بزنند. تورم و گرانی همیشه بوده اما آنچه در این دوسه سال بر سر پول ملی آمد شاید در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است. حتی در دوره جنگ هم حقوق بگیران حال و روز بهتری داشتند.

الان دیگر کسی حوصله صحبت کردن در باره خط فقر را ندارد. به جز کارکنان چند وزارتخانه برخوردار و بخشی از مدیران اداری که از حقوق و امتیازات ویژه برخوردارند، تقریبا همه کارمندان دولت به اعماق دره فقر سقوط کرده اند و تنازع برای بقا جایگزین زندگی انسانی شده است. رفع نیازهای فیزیولوژیکی، اولویت کارمندان است و هزینه‌های تفریحی و فرهنگی از لیست نیازهای خانوار حذف شده است.

جالب اینکه وزارت آموزش و پرورش هم مانند معلمانش در مرحله رفع نیازهای اولیه گرفتار مانده است. بودجه جاری آموزش و پرورش فقط کفاف این را می دهد که 30-40 دانش آموز را داخل اتاقی روی نیمکت‌های چوبی در ردیف های منظم بنشانند و یک معلم آموزش ندیده و اغلب گرفتار و بی‌انگیزه را سر کلاس بفرستند. به گفته مقامات آموزش و پرورش 98 درصد بودجه جاری وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه های پرسنلی می شود و تقریبا پولی برای کیفیت بخشی آموزشی و حتی هزینه‌های ضروری مدرسه مانند پرداخت قبوض آب و برق و تلفن و تهیه کاغذ و گچ و ماژیک و ... باقی نمی‌ماند و همین تنگنای مالی مدیران مدارس دولتی را مجبور به اخذ وجه از دانش آموزان می کند.

اغلب یک میلیون و 30 هزار کارکنان این وزارتخانه از حقوق و مزایای خود راضی نیستند. ریشه مشکل در اقتصاد بحران زده‌ای است که تورم تمام معادلات منطقی آن را به هم زده است. افزایش حقوق به گردپای تورم و گرانی نمی‌رسد و قدرت خرید معلمان مانند اکثر حقوق بگیران سال به سال کاهش می‌یابد.

مقایسه حقوق‌ها و هزینه‌ها نشان می‌دهد که در 35 سال گذشته حقوق کارمندان بین 100 تا 150 برابر افزایش یافته است اما در همین مدت قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز مردم بیش از 300 برابر رشد داشته است. به عبارتی قدرت خرید کارمندان در مقایسه با سالهای اول انقلاب نصف شده است. بهبود وضع زندگی کارمندان بستگی به حل مشکلات اقتصادی کشور و مهار تورم و گرانی دارد.

اماکن ورزشی آموزش و پروش به معلمان اجاره داده می شود

اماکن ورزشی آموزش و پروش به معلمان اجاره داده می شود
اماکن ورزشی این وزارتخانه با هدف بهره وری مطلوب تربه معلمان شاغل و بازنشسته اجاره داده می شود.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

اماکن ورزشی آموزش و پروش به معلمان اجاره داده می شود
تهران - ایرنا - معاون تربیت بدنی وسلامت وزیرآموزش و پرورش گفت: اماکن ورزشی این وزارتخانه با هدف بهره وری مطلوب تربه معلمان شاغل و بازنشسته اجاره داده می شود.

به گزارش ایرنا،مهرزادحمیدی روزشنبه درگردهمایی روسای تربیت بدنی آموزش وپرورش استان های کشور در باشگاه فرهنگیان تهران اظهار داشت:تربیت بدنی در آموزش و پرورش رویکردی تربیتی دارد.

وی در باره برنامه وزارت آموزش و پرورش برای اجاره اماکن ورزشی آموزش و پرورش به معلمان شاغل وبازنشسته فعال افزود:بایدبرای ترویج موضوع استعداد یابی تلاش فراوانی صورت گیردو از توانمندی های موجود به بهترین نحو استفاده کنیم.

حمیدی با بیان اینکه نباید نگاه به ترتیب بدنی و ورزش دسته دومی و عاریتی باشد، افزود: در این حوزه کودکان و نوجوانان نه با پند، اندرز و نصحیت، بلکه با تحرک و ورزش کردن مواردی از جمله رعایت حقوق دیگران، احترام به قانون و افراد بزرگتر را آموزش می بینند.

وی ادامه داد: معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با پیگیری های مستمر و برقراری ارتباط با سازمان پژوهش و برنامه ریزی، فاصله بین این دو ارگان را کم کرده و قرار است محتوای دروس از ابتدا تا انتهایی دوره دانش آموزی به صورت سنواتی مشخص شود.

وی تاکید کرد: باید مهارت های ادراکی و حرکتی در بین دانش آموزش تا مقطع سوم ابتدایی لبریز شود تا بتوانند در آینده به عنوان ورزشکاران مطرح به موفقیت برسند و در دوران پیری نیز مشکل جسمی برای آنها پیش نیاید.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزیرآموزش و پرورش محور و رکن اصلی این معاونت را ساعت درس تربیت بدنی درمدارس اعلام کردوگفت: باید انگیزه معلمان تربیت بدنی برای بهره وری بیشتر ارتقا یابد و در این راستا باید از ابزارهای مختلف استفاده کرد.

حمیدی افزود:تشکیل کانون ورزش درمدارس، برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای،برگزاری انتخابات فدراسیون ورزش دانش آموزی، ارزیابی عملکرد مدارس تخصصی ورزش و فعالیت دانشگاه فرهنگیان در حوزه مراقبت سلامت از جمله فعالیت های در دست اقدام معاونت ترتیب بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است.

معاون تربیت بدنی وسلامت وزیرآموزش وپرورش با تاکید بر نقش مهم آموزش و پرورش در توسعه نظام استعدادیابی گفت: در این راستا هر هفته نشست های مستمری بامعاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزیر ورزش وجوانان برگزارمی کنیم.

در ادامه این گردهمایی تعدادی از روسای ادارات تربیت بدنی آموزش و پرورش استان های کشور به بیان برخی مشکلات و درخواست های مناطق تحت مدیریت خود پرداختند.

http://www.farhangiannews.ir/

12 سال پیش در چنین روزی ...

12 سال پیش در چنین روزی ...

17 اسفند سال   80

شیراز نخستین بیانیه

 

 

تاریخچه ی اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان ایران

 

شروع فعالیت تعدادی از تشکل های صنفی در روز جمعه 17 / 12 / 1380 در شهر شیراز بود که بدون وابستگی دولتی و حزبی حرکت جدیدی را در عرصه ی فعالیت صنفی آغاز کردند.در گذشته فعالیت های صنفی معلمان ، زیر شاخه های احزاب سیاسی بودند و فعالیت مستقل نداشتند. اگر فعالیتی هم بود، فراگیر نبود و خود را وامدار احزاب سیاسی و مسئولان دولتی می دانستند. در شروع فعالیت جدید تشکل های صنفی بدون داشتن کم ترین امکانات مالی و دولتی ، فکر نمی کردند روزی برسد که در بیست و ششمین همایش آن ها بیش از30 تشکل عضویت داشته باشند. تشکل های صنفی با توجه به تجربه های گذشته که همواره معلمان ، پلکان ترقی احزاب و شخصیت ها بوده اند، اصولی را برای خود معین کردند که به موجب آن :

 

1 -    وابستگی به احزاب سیاسی و دولت نداشته باشند و به عبارت دیگر مستقل باشند

2 -   اعضای هیئت مدیره و دبیرخانه مرکزی تشکل های صنفی حق گرفتن هیچ گونه بست و مقام دولتی را نداشته باشند و هر زمان مشخص گردد یکی از اعضای هیئت مدیره ی تشکل ها دارای سمت دولتی است از هیئت مدیره اخراج می‌گردد. این تصمیم به این جهت گرفته شد که قدرت نقد و نظارت تشکل ها ضعیف نگردد  از حضور افراد سود جویی که قصد گرفتن مقامات بالا در آموزش و  پرورش را دارند ، نتوانند تشکل های صنفی را پلکان ترقی نمایند

 

در حدود پنج سال فعالیت ، تشکل های صنفی با شعار “ نه چپیم  نه راستیم - معلمیم ، معلم “ استقلال خود را اعلام نموده اند و هزینه های سنگینی از احزاب چپ و راست متحمل شده‌اند

مرز بندی بین فعالیت حزبی و صنفی در بین نهادهای مدنی سایر کشورها ، جایگاه و نقش خاص خود را دارد . احزاب برای رسیدن به قدرت سیاسی فعالیت می کنند ولی تشکل ها و نهادهای مدنی برای اهداف و خط مشی صنفی خود تلاش می نمایند .   قصد آن داریم در هر شماره بیانیه‌ی گردهمایی تشکل های صنفی معلمان را در هفته نامه ” قلم معلم “ چاپ نماییم . از همکاران ، مسئولان و دست اندرکاران نهادهای مدنی تقاضا داریم بیانیه ها را با توجه به زمان و مکان خودش مورد نقد و بررسی قرار دهند تا چراغ راهی باشد برای ادامه‌ی فعالیت تشکل‌های صنفی معلمان

اولین بیانیه تشکل های فرهنگیان در شیراز

 

 با اهداء سلام و تحیات به محضر فرهنگیان آزاد اندیش عدالت خواه ما نمایندگان تشکل های صنفی استان های مختلف سرزمین حماسه و معرفت در راستای تحقق اقتدار ایران سرافراز و عدالت اجتماعی بر آن شدیم یک دل و یک صدا همسو با هم این قشر فرهیخته ی نا پیوسته را پیوندی ناگسستنی بخشیم . باشد که به یمن این پیوند مبارک و این همبستگی مقتدرانه بتوانیم جامعه ای را که دیگر در آن علم و دانش دلنشین و شایسته معنا نمی شود و شان و شوکت و ارزش واقعی آن کم رنگ شده است شور و سرزندگی دوباره بخشیم . تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در روز جمعه 17/12/1380 در شیراز طی نشستی اعلام موجودیت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران تصمیمات زیر را اتخاد کردند .

1   -     تا زمانی که فرهنگیان سراسر کشور دست به دست هم ندهند و یک دل و متحد نشوند ، نمی توانند به حقوق حقه خود دست یابند .

  2 -  تشکل های صنفی فرهنگیان کشور به اتفاق اعلام می نمایند گام‌هایشان در جهت تحقق اقتدار ملی و رفع تبعیض و بی عدالتی موجود است و تا حصول نتیجه ئاز پای نخواهند نشست .

   3-    تمام تشکل های حاضر بر صنفی بودن خود و پرهیز از سیاست زدگی متفق القول بوده و لزوم بهره برداری از امکانات آموزش و پرورش را در جهت ایجاد و پذیرش جایگاه قانونی تشکل ها در سازمان های آموزش و پرورش خواستار شدند .

   4 -  نمایندگان فرهنگیان در این نشست اعلام می نمایند قدم‌های برداشته شده جهت رفاه حال فرهنگیان به هیچ وجه قانع کننده نیست و با این حرکت های کند و مقطعی مشکلی نخواهد شد .

   5 -  امید است که مسئولان نظام به این نتیجه رسیده باشند که اعلام خواسته های صنفی اعتراض به نظام و انقلاب نیست.

   6 ارتقاء سطح علمی فرهنگیان در جهت آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی روز جهان را خواستارند .

 

در پایان نمایندگان تشکل ها خواستار پاسخگوی شفاف دولت ، مجلس و کمیته پیگیری مشکلات فرهنگیان شدند .

 

همواره شو عزیز،

                        تنها نمان به درد،

                                           کاین درد مشترک،

                                                          هرگز جدا جدا،

                                                          درمان نمی شود .


با سپاس

اتحادیه صنفی فرهنگیان شهرستان اهواز ـ کانون فرهنگیان استان اصفهان ـ انجمن صنفی فرهنگیان استان خراسان ـ کانون فرهنگیان شیراز - کانون معلمان استان همدان

 

 

 

 

به نقل از هفته نامه قلم معلم

شماره 19 مورخ 4 مهرماه 1385 /  صفحه 8 / صفحه تشکل های صنفی معلمان

20 ضربه شلاق برای پیمان بستن با شغل معلمی

با ذوق و شوق آمدم پای اینترنت که ایمیلم رو چک کنم و یه سر به فیس بوک نه چندان فعالم بندازم. با ورود به صندوق ورودی حالم گرفته شد. در ابتدا شاهد ایمیل از طرف پیمان عزیز خوشحالم کرد ولی متاسفانه محتوی آن تمامی امیدم را به درد تبدیل کرد بطوریکه مجددا درد قفسه سینه ام عود پیدا کرد.

حکم ۲۰ ضربه شلاق در مورد پیمان به اتهام توهین به مامور دولت در هفته گذشته اجرا و ایشان پس از یک هفته دوستان را مطلع ساخت.

دکتر فانی از ابتدای روی کار آمدنش به  فعالان صنفی و تشکل های آموزش و پرورش قول داد که تمامی سعی و تلاش خود را برای ممانعت از صدور رای و لغو احکام صادره علیه فعالان صنفی بکار ببرد. البته علی الظاهر قدم هایی نیز برداشت که قابل تقدیر است. ولی اجرای حکم پیمان نشان داد هر قول و قراری که مسئولان می دهند٬ در صورت اجرا  فقط شامل شهروندان درجه یک می شود.

شهروندان درجه یک به کسانی گفته که در مرحله اول شیعه باشند. در مرحله دوم باید شیعه اثنی عشری باشند. در مرحله بعد باید فقه جعفری را پذیرفته باشند. اعتقاد به زعامت مراجع تربیت شده در مراکز علمیه قم و نجف از شروط  بعدی می باشد. ایمان به قانون نظام جمهوری اسلامی از شروط لازم برای کسب حقوق شهروندی است. پذیرش حقانیت دولت های حاکم که پس از طی دوران صدارت شان به ناپاکی محکوم می شوند از دیگر شروط لازم می باشد. شهروندان درجه یک نباید هرگز ادعای حقوقی اضافه بر کرامت دولت داشته باشند. پس از احراز شرایط مذکور٬ قرار نگرفتن در میان اقلیت های قومی مورد بررسی قرار می گیرد. اعتقاد به برابری آنسان ها ٬ باعث لغو حق شهروندی می شود.

با این اوصاف از جمله کسانی که مشمول حق شهروندی نمی شوند منتقدین اجتماعی و فعالان در تشکل های اجتماعی می باشد. با توجه به اینکه اقلیت های قومی عموماْ دارای مذهبی غیر شیعه هستند٬ آنها نیز از این حق محروم هستند. در این میان حساب فعالان صنفی آموزش و پرورش بالاخص اکراد مشخص می شود.

جوانان عزیز و فعالان مدنی کرد٬ از جمله کسانی هستند که هرگز دارای حقوق برابر نمی شوند. حتی اگر بالاترین رای را به دولت خاتمی و روحانی داده باشند. بیاد آخرین تماس تلفنی ام با پیمان عزیز افتادم. اعدام زندانیان کرد شدت گرفته بود و موجی از وحشت و ناراحتی کردستان را فرا گرفته بود. پیمان گفت:

ما هیچ خواسته سیاسی و اجتماعی و مذهبی نمی خوایم ٬ فقط ما رو آدم حساب کنن. 

http://www.nmadrseh.blogfa.com/