تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ییز و اجرای تغییر ساختار نظام آموزشی

اییز و اجرای تغییر ساختار نظام آموزشی

پاییز و اجرای تغییر ساختار نظام آموزشی


رسول پاپایی
پاییز علاوه بر برگ‌ریزانش، همیشه خاطره و احساس مشترک، نخستین روز مدرسه را برایمان تداعی می‌کند. این روز‌ها، نرم‌نرمک مهر تحصیلی ایرانیان نزدیک می‌شود. دانش‌آموزان و معلمان در حالی آماده می‌شوند تا سال تحصیلی جدید را آغاز کنند که قرار است آموزش و پرورش نخستین سال تغییر ساختار نظام آموزشی را تجربه کند. امسال، نخستین سال اجرای سند تحول بنیادین در مدرسه‌ها و کلاس‌های درس است. قرار است نخستین قدم‌ها برای اجرای 131 بند و راهکار این سند مهم برداشته شود. با وجود مخالفت‌های فراوان و نگرانی‌های زیاد، بر اساس تغییر ساختار آموزشی به 3-3-6 در دبستان، برای نخستین بار قریب به یک میلیون دانش‌آموز کلاس پنجم در دبستان‌هایشان باقی می‌مانند تا پایه ششم را تجربه کنند و مدارس راهنمایی بدون حضور دانش‌آموزان پایه اول تشکیل شوند. مهر که بیاید، این تغییر ساختار به 3-3-6 هم تجربه می‌شود. مفهوم این عدد این است که، از امسال، دانش‌آموزان شش سال در ابتدایی، سه سال درراهنمایی و سه سال در دبیرستان تحصیل می‌کنند. البته این تغییر ساختار در یک سال همه مقاطع را تحت تاثیر قرار نخواهد داد و قرار است به مرور و طی یک فرآیند شش‌ساله در همه مقاطع تحصیلی تغییرات تثبیت شود. قرار است، با آغاز نظام 3-3-6 از امسال کلاس پنجم‌ها در پایه ششم ابتدایی، تلفیقی از کتاب‌های دبستان و راهنمایی را یاد بگیرند. آموزش و پرورش از این پایه به عنوان حلقه گمشده بین راهنمایی و ابتدایی یاد کرده است. هدف نهایی آموزش و پرورش، تغییرات تدریجی و در نهایت رسیدن به یک نظام آموزشی با ساختار 3-3-3-3 است.

ادامه مطلب ...

اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و جنون در کمین جوانان کشور؛ http:





اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و جنون در کمین جوانان کشور؛

http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/Images/Sarfasl/Top_Bollet.gif 21 درصد ایرانی‌ها اختلال روانی دارند 



بررسی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در چند سال اخیر، بیماری‌ها و اختلالات روانی در میان ایرانیها به خصوص نزد زنان ایرانی رو به افزایش است. روند رو به رشد این دسته از اختلالات به گونه ای است که به گفته دبیر انجمن روان پزشکان از هر 4 ایرانی، یک نفر دچار اختلالات روانی است. اداره سلامت روان وزارت بهداشت هم اعلام کرد که 21 درصد ایرانیان دچار اختلالات روانی بوده و یک درصد جمعیت کشور دچار اختلال شدیدهستند.


روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل ازدکتر احمد حاجبی رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گزارش داد که 21 درصد از جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند و از این رو طرح پوشش بیمه ای مشاوره‌های روانشناسی تا پایان امسال در کشور اجرا می‌شود. اختلال روانی یک عبارت گسترده برای توصیف شمار زیادی از بیماری‌های روان پزشکی است که توانایی فرد را در زمینه‌های مختلف از جمله تفکر، احساس و رفتار صحیح در امور روزمره زندگی، مختل می‌کند

ادامه مطلب ...

سال تحصیلی جدید و کمی حرف های خودمانی

معلمی شغل شریفی است ، از این لحاظ که انسان تربیت می کند و با انسان سر و کار دارد ، انسانی آگاه و متفکر ، نه شاگرد اولی که با رتبه ی خوب در کنکور قبول شود ، چرا که این اصل کار معلمی نیست . آموزش چند فرمول و نکته ی کنکوری در کلاس های کنکور و آموزش گاه هایی که پول پارو می کنند امکان پذیر است ، اما درس شرف و انسانیت را فقط در کلاس معلم می توان آموخت . پس منطقی ست که پاسش بداریم . این را آوازه ی گوشمان کنیم که : هیچ کس از پیش خود چیزی نشد.

می شود با دوره کردن چندباره ی یک درس نمره ی خوبی کسب کرد ، می شود رتبه های خوب را به دست آورد ، اما نمی شود آگاهی و مسئولیت و... را از لابلای کتاب های درسی جستجو نمود. 

یادمان باشد اگر زمانی به مرحله ای رسیدیم که زحمات دیگران برایمان بی اهمیت بود ، خیر و نیکی را از زندگی مان رانده ایم! یک پزشک ، یک مهندس و ... قبل از این که هر کدام از این مسئولیت ها را بپذیرند باید آدم باشند، چرا که آدمی را آدمیت لازم است!

شروع سال تحصیلی جدید است و یک دنیا پر از خاطره های جدید. معلم جدید ، دانش آموز جدید و آموزش های جدید و حتی تغییر کردن های جدید  و .... 

باید بپذیریم که راه رسیدن طولانی و پر از پستی و بلندی ست ، مبادا کوله هامان از خودخواهی و غرور آکنده گردد که سرمایه ای ناچیز است ، مبادا آن قدر سرهامان را بالا گیریم که فراموش کنیم پایین تر چه می گذرد!!!

دانش آموز محترم ،  برای زحمات معلم در سیستم فقط شعار زیاد سر داده شده است ، انگار در سیستم ما حتی از طرف تو  ، معلمی خوب است که نکته های کنکوری بهتری بگوید تا تو قبول شوی و بتوانی آینده ای درخشان از لحاظ مادی داشته باشی تا آن گاه فقط از خود و درس خواندنت راضی باشی . اما فراموش نکنیم که فقط عده ای از باسوادان ، متفکران آگاهی هستند و بقیه ،درس خوانده هایی هستند که در بازارهای اقتصادی گم گشته اند.

تمام آروزی معلم رشد و پیشرفت دانش آموزش هست تا با پیشرفتش انسانی مسئول و آگاه هم بار آید. پس تو ای دانش آموز عزیز کمک کن تا این هدف والا تحقق یابد.

به نوبه ی خودم سال تحصیلی جدید را سالی پربار ، پر از خیر خواهی و نیکویی و پر از افتخارات خوب برای همه آرزومندم و از خدای مهر می خواهم تا همه ی ما را بر آن دارد که رضای او در آن است.

به نقل از وبلاگ اندبشه های یک معلم خوافی

http://karimpoor53.blogfa.com/

پرونده سوال از «حاجی بابایی» روی میز کمیسیون آموزش

پرونده سوال از «حاجی بابایی» روی میز کمیسیون آموزش

 

 

آرمان: حاشیه‌های تصمیم گیری‌های حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش ــ در نظام آموزشی همچنان مطرح است، بطوریکه تا چندی پیش تعدادی از مجلسیان به طور جدی پیگیر استیضاح او بودند، دلیل اصلی آنها نیز استخدام‌های غیرقانونی در این وزارتخانه بود. همزمان با این موضوع نیز در جلسه‌های متعددی، تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس نیز بررسی شد، با اینکه وزیر همچنان برای اجرای این طرح پافشاری می‌کند اما با تصمیم اخیر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، قرار شد تا روزهای پنجشنبه به سایر روزهای تعلیم و تربیت مدارس بازگردانده شود. این البته تنها بخشی از انتقاد نمایندگان به کارنامه دو ساله حاجی‌بابایی است، موضوع مهم تری که ماجرای استیضاح او را نیز بدنبال داشته، حکایت استخدام‌ها در این وزارتخانه بود که هنوز نیز بی‌پاسخ مانده است. موسی الرضا ثروتی ــ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ــ یکی از منتقدان جدی وزیر دولت دهم است. او تاکید می‌کند که :« به طور حتم سوال از وزیر آموزش و پرورش درزمینه استخدام‌های غیرقانونی باید این هفته در دستور کار مجلس قرار بگیرد.» او به ایلنا می‌گوید که اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات، از این اقدام سرباز زند، دچار تخلف شده است. ثروتی از این موضوع ابراز تعجب می‌کند که سوال از حاجی‌بابایی قرار بود هفته گذشته در دستور جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گیرد اما این اتفاق نیفتاد.البته به احتمال فراوان، اشاره ثروتی به خبر فراخونده شدن حاجی‌بابایی به کمیسیون است که روز گذشته اعلام شد. در این خبر آمده بود که قرار است حاجی‌بابایی همراه با وزیر علوم برای پاسخ به پرسش‌هایی یکشنبه به کمیسیون بروند. براساس گزارش مهر، بررسی طرح دو فوریتی معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعاب، بررسی لایحه بیمه بیکاری و بررسی طرح سازماندهی نحوه استخدام در ادارات و نهادها و مراکز دولتی وابسته به دولت و مراکز نیمه دولتی دستور کار امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.

حاجی‌بابایی مجوز استخدام را از کجا گرفته؟!

ادامه مطلب ...

تجمع معلمان مقابل مجلس

تجمع معلمان مقابل مجلس
جام جم آنلاین: جمعی ازمربیان، معلمان و حق التدریسی های وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار استخدام در این وزارتخانه هستند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار جام جم آنلاین، این عده از معلمان که سابقه تدریس در وزارت آموزش پرورش را دارند طی روزها و ماههای گذشته هم مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

تجمع کنندگان که تعدادشان به حدود 50 نفر می رسد همگی زن بوده و از شهرهای مختلف خود را مقابل مجلس رساندند.

مجلس هشتم قانونی را برای استخدام معلمان در وزارت آموزش و پرورش تصویب کرد که بیش از 40 هزار معلم دارای شرایط در این وزارتخانه استخدام شدند اما برخی از معلمان اعم از مربیان پیش دبستانی معلمان شرکتی و حق التدریسی ها که دارای شرایط لازم نبودند نتوانستند استخدام شوند.

جام جم -27 شهریوذ   91

بیکاری و معضل اشتغال بازنشستگان



 بیکاری و معضل اشتغال بازنشستگان


مشکلات شدید اقتصادی و تورم موجود، راهی جز این را باقی نمی‌گذارد که یک فرد شاغل با رسیدن به مرحله بازنشستگی، باید به دنبال شغل جدید باشد تا بتواند هزینه‌های سنگین زندگی خود را تامین کند و از سویی هم انبوه جوانانی که هریک مدرکی کارشناسی و بالاتر در دست دارند، در انتظار کاری مناسب به سر می‌برند.

به گزارش اعتدال ، بازنشسته به دنبال استراحت دوران بازنشستگی است و جوان با انگیزه، خلاق و دارای انرژی هم تلاش می‌کند تا با به دست آوردن شغل مناسب، آینده خود را رقم بزند. در یک روند طبیعی، این اتفاق باید رخ دهد. اما هزینه‌های بالای زندگی، بازنشستگان را بر آن می‌دارد تا با وجود میل باطنی خود به دنبال مشاغل مختلف در دوران بازنشستگی باشند. از سوی دیگر جوانان با عرضه این نیروی ارزان در بازار کار، با وجود انگیزه‌های بالایی که دارند بیکار می‌مانند

ادامه مطلب ...

بیانیه ی شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان ایران

                            به نام خداوند جان و خرد

     

بیانیه ی شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان ایران


بگذار سخن را به یاد کودکانی آغاز کنیم که با کیف ها و کتا بهای محقر و رویا های بزرگ در خانه های گلی آذربایجان به کام مرگ فرو رفتند. به یاد کودکانی که از ابن پس سر کلاس ها نخواهند بود ، غنچه هایی که قبل از شکفتن پژمرده شدند.

ضمن اعلام همدردی و تسلیت به مردم شریف و بزرگ آذربایجان  در رویداد دردناک اخیر، امیدواریم مسئولان کشور هرچه سریعتر نسبت به بازسازی مناطق آسیب دیده اقدام کنند و وزارت آموزش و پرورش نیز در اسرع وقت مدارس تخریب شده را بازسازی نموده تا کودکان آن خطه نیز سروقت درکلاس هایشان حاضرشده و از آموزش محروم نگردند.همچنین مراتب سپاس خود را از همه ی نهاد های مردمی بویژه تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور بیان می داریم که در لحظه های سخت مردم آذربایجان را تنها نگذاشته و صحنه هایی با شکوه از همبستگی خلق کردند.

آنگونه که می دانید گذشته از وضعیت نابسامان آموزشی کشور که متاسفانه این سال ها روز افزون گشته است و واکاوی علل آن فضایی دیگر می طلبد ، مسئله ای که ذهن بسیاری از معلمان را سخت به خود مشغول کرده است ، وضعیت فلاکت بار اقتصادی و معیشتی است.اگرچه این شرایط غیر انسانی تنها مختص معلمان نیست بلکه دامن تمام مزد بگیران و کارگران را گرفته است و با کاهش قدرت خرید آنها سفره های خانواده هایشان هر روز خالی تر از دیروز می گردد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران در خصوص موضوع احکام جدید کارگزینی و افزایش حقوق سالانه که علاوه بر تاخیر پنج ماهه در عمل و در نهایت افزایش سه درصدی حقوق فرهنگیان شهرستانها را در پی داشته ، رسما ً معترض بوده و آن را بی توجهی آشکار به مسئله ی معیشت فرهنگیان قلمداد می کند. و همچنان مغایر بند 123 قانون مدیریت خدمات کشوری می داند که تاکید دارد افزایش حقوق کارکنان دولت باید متناسب با نرخ تورم لحاظ گردد ، چرا که نرخ تورم بطور رسمی 26% اعلام شده است . با این وصف این تناقض آشکار غیر قابل پذیرش است.

اقدام دولت در تغییرات احکام کارگزینی در دی ماه سال گذشته در هنگام انتخابات مجلس نهم تحت عنوان اعمال بند " بدی آب و هوا " که بر اساس آن بطور میانگین صد و بیست هزار تومان به احکام اضافه شد و با حذف مجدد آنها پس از صدور احکام ، توهینی آشکار به شعور فرهنگیان است. حال این شائبه پیش می آید که هدف دولت تنها سیاسی بوده و هدفی جر تغییر تعداد آرای فرهنگیان نداشته است که این امر موجبات اعتراض معلمان زحمتکش را فراهم آورده است.

بدیهی است که انتظار می رود در این شرایط دشوار اقتصادی و گرانی طاقت فرسا ، مسئولان با برخوردی صادقانه به سرعت نسبت به تغییر احکام صادر شده و احقاق حقوق حقه اقدام نمایند ، در غیر این صورت معلمان ایران این حق را برای خود قائل هستند که از پای ننشسته و با اعتراض های قانونی نارضایتی خود را اعلام نمایند.

       شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان ایران

                                  شهریور  91                                                            

تعلیم و تربیت و توسعه

 تعلیم و تربیت و توسعه

نویسنده: - ۱۳٩۱/۳/٢٥

 

نویسنده : دکتر حسین عظیمی

مجله رشد معلم ، اسفند 1388 - شماره 247




فرهنگ سازی برای توسعۀ اقتصادی نیازمند این است که در خانه و مدرسه درست عمل کنیم و در این مکان ها به طور جدی وارد مرحلۀ الگوسازی فرهنگی شویم. اما چگونه؟

باید وارد مدرسه، یعنی نظام آموزشی کشور شویم. گفتنی است که بحث کنونی ما بر سر جنبۀ پرورشی نظام آموزشی است و به جنبۀ آموزشی آن کاری نداریم. در مدرسه می توان حس برابری انسانها را به کودکان یاد داد یا نداد. در مدرسه می توان احترام به حقوق دیگران، حس نظم پذیری جمعی، احترام به آزادی بیان و ... را به صورت جزئی از شخصیت کودک در وجود او رشد و پرورش داد و یا این کار را نکرد. آیا مدارس می توانند این باورهای فرهنگی را به کودکان تلقین کنند؟ مطمئن باشید اگر نتوانند به این مهم دست یابند، توسعۀ اقتصادی جامعۀ ما سامان نخواهد گرفت.

کودکان خصلتاً نگرش علمی دارند. بچه های دو و سه ساله دائماً در حال پرسیدن هستند. به نظر می رسد که معتقدند هر حادثه ای علتی دارد و راه پیدا کردن علت را هم در پرسیدن از بزرگترها می دانند. این نگرش در فطرت بچه ها نهفته است. آیا در مدارس ما این کنجکاوی را می کشند و یا آن را تشویق و ترغیب می کنند. اینجاست که مدرسه می تواند عامل توسعه و یا مضر به حال توسعه باشد. مدرسه ای که امکانات محدودی داشته باشد، مدرسه ای که معلمش دچار هزاران مشکل باشد، بیش از پنجاه شصت کودک را در کلاس همین معلم بریزند و مدارس را چند نوبته کنند، ذهن کودک را تحت فشارهای نامناسب فراوان می گذارد و آن را به ذهن علمی تبدیل نمی کند. این کودک از علم و کتاب گریزان می شود. اگر درسی بخواند و نمره های خوبی بگیرد، معمولاً به علت ترسی است که از تنبیه در ذهن پاک و دنیای کوچک فکری او ایجاد کرده ایم. این کودک معمولاً چندین بار می آید که وقتی فشار درسی باشد کار می کند و منظم است و به محض کنار رفتن فشار، کار را رها می کند. چنین آموزش دیده است ادامه مطلب ...

یازده ونیم میلیون دانش آموز به مدرسه می روند

یازده ونیم میلیون دانش آموز به مدرسه می روند



رئیس مرکز آمار با بیان اینکه اکنون 11 میلیون و 579 هزار و 730 دانش آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید بیشترین تعداد دانش‌آموز را استان خراسان رضوی با 978 هزار و 672 دانش آموز و کمترین تعداد را استان ایلان با 90 هزار و 248 نفر به خود اختصاص داده است.
به گفته یوسف نوری امسال یک میلیون و 166 هزار و 349 دانش آموز در پایه اول و یک میلیون و 31 هزار و 378 دانش آموز در پایه ششم ابتدایی تحصیل خواهند کرد و آموزش و پرورش در حال احصاء تعداد کلاس‌های پایه اول و ششم ابتدایی است؛ ضمن آنکه تعداد معلمان این دو پایه نیز تاکنون نهایی نشده است.نوری خاطرنشان کرد: براساس آمار احصاء شده تا 18 شهریورماه جاری، از بین کل دانش‌آموزان 10 میلیون و 678 هزار و 81 نفر در مدارس دولتی، 901 هزار و 649 نفر در مدارس غیر دولتی، 102 هزار و 687 دانش‌آموز در مدارس سمپاد، 308 هزار و 451 نفر در مدارس شاهد، 239 هزار و 697 نفر نیز در مدارس نمونه دولتی ثبت‌نام کرده‌اند.نوری به ایسنا گفت: هشت میلیون و 609 هزار و 652 دانش آموزان شهری و 2 میلیون و 970 هزار و 78 دانش آموزان روستایی مهر امسال بروی نیمکت‌های مدارس خواهند نشست.

lابتکار - 21   شهریور  91

گفتگو با شهربانو اشتراکی: بازنشسته در سوئد

گفتگو با شهربانو اشتراکی: بازنشسته در سوئد

زهره روحی
Sweden.jpg

روحی : ضمن تشکر از پاسخ به دعوت برای مصاحبه ، از شما خواهش میکنم ، خود را معرفی کرده و  بفرمائید در کجا زندگی می ‌کنید.

خانم اشتراکی : شهربانو اشتراکی هستم در سال 1312 در شهر فردوس به دنیا آمده ام ، مقیم کشور سوئد و  صاحب 5 فرزند هستمکه 3 تا از آنها در سوئد زندگی می کنند و 2 تا هم در ایران.  من بیشتر در سوئد زندگی می کنم . یعنی 8 ماه در سوئد زندگی می کنم ولی دو بار هم به ایران سفر میکنم که 4 ماه هم در ایران زندگی می کنم. برای من  اینطور  خیلی خوب است . چون تا دلم تنگ می شود می آیم ایران.

روحی : خانم اشتراکی عزیز ، شما در چه سالی و به چه دلیل از ایران مهاجرت کرده‌اید و نیز بفرمائید آیا همسرتان در قید حیات هستند ؟

خانم اشتراکی : حدود 20 سال پیش در سال 1369 برای زندگی به سوئد رفتم دلیلش هم این بود که فرزندانم آنجا بودند و من از دوری آنها راحت نبودم. آخر دو فرزند کوچکم که در آن زمان خیلی جوان بودند و سنشان زیاد نبود به سوئد آمده بودند. اولش یک بار برای دیدنشان سفر کردم و بعد از آن بزرگترین فرزندم که قبل از انقلاب به سوئد آمده بود کارهای اقامتم در آنجا را برایم انجام داد،همسرم فوت کرده اند .

ادامه مطلب ...

احضار به دادگاه

اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان ٬ پیمان نودینیان ٬ بهاالدین ملکی و رامین زندنیا به شعبه ی پنجم بازپرسی دادسرای عموعی و انقلاب  شهرستان سنندج احضار شدند.در احضاریه ی کتبی که بدست آنان رسیده است ٬ علت آن اخذ توضیح ذکر شده است.

به نقل از وبلاگ زانیاری کردستان

http://www.zanyari90.blogfa.com/


درسه دولتی فقط یک تابلو باقی مانده

مدرسه دولتی فقط یک تابلو باقی مانده

 
شیرزاد عبداللهی*
 

بارها این پرسش مطرح شده که چرا مدیران مدارس دولتی به‌رغم بخشنامه‌های قاطع وزارت آموزش و پرورش در‌خصوص منع اخذ وجه از دانش آموزان، بازهم تحت عناوین گوناگون از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها پول می‌گیرند؟ یک مادر کارمند که در جست و‌جوی مدرسه خوب برای دو فرزند دبستانی خود به چندین مدرسه دولتی و غیردولتی مراجعه کرده، در پاسخ به اینکه چرا فرزندانش را در مدرسه دولتی سرکوچه ثبت‌نام نمی‌کند، می‌گوید: از مدرسه دولتی فقط یک تابلو باقی مانده است. درطول سال مرتب پول می‌گیرند. تعداد دانش آموز در کلاس‌ها 35 نفر است. به اعتراضات پدر و مادرها رسیدگی نمی‌شود... در بسیاری از مدارس دولتی، مدیران تحت عنوان‌ فوق‌برنامه، مصوبه انجمن، حق‌الزحمه‌ دبیر ورزش‌، هزینه کاغذ و پلی کپی، هزینه اردو و ... از دانش آموزان پول می‌گیرند. استدلال مدیران این است‌: برای  هزینه‌های جاری مدرسه دولتی، پول کافی در اختیار ندارند و چاره‌ای ندارند جز اینکه دست به دامن اولیا شوند. ریشه این مشکل در پرداخت نشدن کامل و سر وقت سرانه دانش‌آموزی مدارس است. البته هر‌سال در قانون بودجه مبلغی به عنوان سرانه دانش‌آموزی تصویب می‌شود و این مبلغ سال به سال روی کاغذ افزایش‌ می‌یابد، اما در عمل فشار بر اولیای دانش آموزان برای پرداخت پول ادامه دارد. سرانه دانش‌آموزی مبلغی است که بابت هزینه‌های جاری مدرسه مانند هزینه آب‌، برق ،تلفن ، کاغذ،‌ گچ، ‌ماژیک‌، اردوهای دانش‌آموزی و برخی فعالیت‌های فوق برنامه در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد. مقدار سرانه دانش آموزی در بودجه 89 مبلغ 24‌هزار‌تومان بود. وزیر آموزش و پرورش به خبرگزاری فارس گفت‌: ‌در بودجه امسال آموزش و پرورش سرانه دانش‌آموزی 15 درصد رشد داشته است. سال پیش ایرنا از قول معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گزارش داد که سرانه هر دانش‌آموز در‌سال تحصیلی‌91-90 ، 28‌هزار و‌900 تومان اس

ادامه مطلب ...

وزیرآموزش و پرورش خبرداد: اجرای نظام جدید آموزشی از اول مهر

وزیرآموزش و پرورش خبرداد:
اجرای نظام جدید آموزشی از اول مهر
جام جم آنلاین: حمید رضا حاجی بابایی در حاشیه نشست مشورتی تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: نظام جدید آموزشی از اول مهر اجرایی می شود.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،وزیرآموزش و پرورش با اشاره به این سند افزود: ساماندهی معلمان،‌ مدیران و فضاهای آموزشی برخی از بندهای این سند است.

وی گفت: همچنین در این سند 131 راهکار برای اجرایی کردن آن مورد توجه قرار گرفته است که باید یکی یکی آنها را اجرایی کنیم.

حاجی بابایی افزود: به اعتقاد ما این نظام جدید آموزشی از نظر حجم کار و همچنین تاثیرگذاری در محتوا و نوع تربیت در طول تاریخ آموزش و پرورش بی نظیر است ادامه مطلب ...

چه کسی در زمینه توسعه هوشمندسازی مدارس پاسخگو است؟


چه کسی در زمینه توسعه هوشمندسازی مدارس پاسخگو است؟




امکان اتصال تمامی واحدهای آموزشی کشور به شبکه ملی اطلاعات، هوشمندسازی 1600 مدرسه و تولید 50 عنوان محتوای چندرسانه‌ای درسی از جمله برنامه‌هایی است که در راستای اجرای شبکه ملی مدارس قرار است تا پایان امسال در کشور عملیاتی شود.شبکه ملی مدارس کشور باید یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های تخصصی مبتنی بر زیرساخت‌های فنی شبکه ملی اطلاعات باشد که در آن مربیان و دانش‌آموزان کشور می‌توانند با مجموعه‌ای از ابزارهای متنوع و آخرین استانداردهای روز دنیا از آموزش و تبادل اطلاعات برخوردار شوند.

تلاش مشترک دو وزارتخانه


تلاش‌های مشترک دو وزارتخانه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «آموزش و پرورش» برای اتصال مدارس کشور به شبکه ملی اینترنت از سال 1386 آغاز شد. این طرح در فاز پایلوت، منجر به اتصال 5800 مدرسه به این شبکه شد. بر این اساس مقرر شد در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله تمامی مدارس کشور که حدود 150 هزار مدرسه در 100هزار نقطه است، تجهیز و متصل به شبکه ملی اینترنت شوند. ضمن آن که در قالب اجرای پروژه‌ها و مناسبت‌های ملی و انجام طرح‌های آمارگیری نیز به صورت الکترونیکی از بستر ایجاد شده استفاده شود.
ادامه مطلب ...

6سال پیش در چنین روزی... 10

6سال پیش در چنین روزی...

10 شهریور      85


تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان

بیست و پنجم بیانیه– دانشکده شریعتی تهران – خانی آباد

 

9 و 10  شهریور سال 1385

 

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران طبق آیین نامه اجرایی خود سالی دو بار تشکیل گردهمایی
می دهد. یکی در اواخر زمستان و دیگری در اواخر تابستان . در همین راستا در 9 و 10 شهریور 85
گردهمایی تشکیل شد. از سه نهاد دعوت به عمل آمد:

 

1.  وزیر آموزش و پرورش

2.  رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس هفتم

3.  نماینده وزارت کشور

 

متاسفانه فقط مسئول تشکل های غیر دولتی وزارت کشور  حضور یافتند و آقای حاجی بابایی رئیس
فراکسیون فرهنگیان مجلس نمابری فرستادند که به شهرستان می روند . وزیر آموزش و پرورش  هیچ
پاسخی ندادند. تشکل های صنفی به وزیر آموزش و پرورش  وقت (فرشیدی) پنج نامه کتبی تا آن زمان
تحویل داده بودند. دو نامه توسط دبیرخانه اردبیل و یک نامه از طرف دبیرخانه تهران و دو نامه هم توسط همکاران در سفر استانی رئیس جمهور (احمدی نژاد) یکی در شهرکرد و دیگری در سراوان.

روز قبل از اخذ رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش ، کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) ملاقاتی با آقای فرشیدی داشتند و مسائل ساختاری آموزش و پرورش  مطرح شد ولی پاسخ های ایشان عمیق و قابل تامل نبود. اما جالب است که همان مسائلی را که فعالان صنفی با ایشان مطرح کردند در سخنانشان برای اخذ رای ،‌
در مجلس بیان کردند !!

متاسفانه این اولین باری نیست که شخصی پس از رسیدن به مقام وعده هایش را فراموش می کند. چون از ابتدا
بر مبنای خط مشی سیاسی ای که بر او حاکم بوده است ،‌ عمل کرده است. کما اینکه وزیر وقت اصلاحات فقط زمانی با کانون صنفی معلمان ایران ملاقات کرد، ‌که روز قبل از آن معلمان در مقابل مجلس اجتماع کردند و
تا دانشگاه تهران به صورت تظاهرات راهپیمایی نمودند.

فرشیدی هم به ملاقات با تشکل ها پاسخ نداد،‌ تا سرانجام در آذر ماه 1386 مجبور به استعفاء شد. عملکرد
وزرای سابق آموزش و پرورش  برای وزیران آینده آن درسی است تا از روش های سازنده و معلم پسند
استفاده کنند. به هر حال تشکل های صنفی سراسر کشور طی حدود 8 سال فعالیت،‌ با مسئولان کشور و
نمایندگان مجلس ملاقات های بسیار داشته اند و درباره ی مسائل معیشتی –  منزلتی معلمان و ساختار
بیمار آموزش و پرورش و حقوق دانش آموزان ، بحث و مذاکره نموده اند. تشکل های صنفی طی این مدت
در عمل نشان داده اند که مستقل و صنفی عمل می کنند و از قدرت و گرایش های حزبی به دور هستند.

 تشکل های صنفی اعتقاد دارند که باید آنقدر قوی باشند که هر دولتی سر کار باشد ،‌ در جهت رفع مسائل معلمان و آموزش و پرورش ایشان را مورد مذاکره و گفت و گو قرار دهد. تشکل ها تا کنون هزینه های مادی و معنوی بسیاری در جهت احقاق حقوق صنفی معلمان متحمل شده اند. فعالیت تشکل ها متکی به فرد نیست ، بلکه در نهایت خرد جمعی تشکل،‌ جامه عمل می پوشد. در جلسه گردهمایی شهریور 1385 تصمیماتی گرفته شد که مهمترین آن انجام انتخابات شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور بود. در این جلسه تصمیم گرفته شد شورای مرکزی،‌ ضمن پای بندی به اساسنامه و آیین نامه اجرایی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور،‌
در تمام کارهای اجرایی و تصمیم گیری تشکل ها می تواند وارد شود به جز تعلیق و باطل کردن بیانیه های
تشکل های صنفی معلمان.

تعلیق و باطل کردن بیانیه های تشکل های صنفی فقط در اختیار گردهمایی تشکل های صنفی سراسر کشور با 40 تشکل است . در انتخابات گردهمایی شهریور 1385 شورای مرکزی به ترتیب زیر انتخاب شدند:

 

1.  اصفهان

2.  اردبیل

3.  تهران

4.  کرمانشاه

5.  رشت

6.  شیراز

7.  مشهد

8.  یزد

9.  همدان

 

انتخاب شدند. تصمیم دیگر آنها : تجمع 13 مهر ماه (5 اکتبر) روز جهانی معلم ،‌ تشکل ها طبق سنوات قبل
در ادارات و سازمان آموزش و پرورش  تجمع داشته باشند.

مسئله دیگری که مورد بحث و گفت و گوی معلمان قرار گرفت عدم دخالت تشکل های صنفی فرهنگیان در
رفتار سیاسی و قدرت سیاسی از جمله نامزدی برای انتخابات شورای شهر مجلس شورای اسلامی و
ریاست جمهوری بود. طبق معمول کشور های پیشرفته معلمانی که تصمیم دارند در قدرت سیاسی شرکت کنند به احزاب سیاسی مورد علاقه خود بروند. تشکل های صنفی در ساختار ، نهادی مدنی و مردمی هستند و بر مسئله
غیر حزبی و غیر سیاسی بودن تاکید دارند. در پایان بیانیه تشکل های صنفی اعلام نمودند که در راستای دادخواهی و ایستادگی برای احقاق حقوق فرهنگیان و در جهت رفع تبعیض تلاش خواهند کرد.

ادامه مطلب ...

9 سال پیش در چنین روزی ...


9 سال پیش  در  چنین روزی ...

9 شهریور         82


هو العلیم

 

استیضاح حاجی وزیر آموزش و پرورش

استیضاح حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش با کوشش جناح اقلیت مجلس ششم و به پیگیری حاجی بابایی نماینده همدان انجام گرفت. تشکل های صنفی معلمان ایران در روز استیضاح به تاریخ 9 شهریور 82 در صحن علنی مجلس و در جایگاه تماشاچی ها حضور یافتند و شاهد مذاکرات موافق و مخالفان استیضاح وزیر بودند.

طبق معمول هرگاه که قدرت در دست جناح خاصی باشد از وزیر وقت خود دفاع می کند. بنابر این نمایندگان موافق دولت وقت تلاش می کردند که استیضاح انجام نگیرد و به روش های گوناگون از برخی نمایندگان درخواست می کردند که امضاهای خود را پس بگیرند.

از رفت و آمد هایی که در مجلس جاری و ساری بود این گونه به نظر می رسید که استیضاح رای نمی آورد. متاسفانه بیانیه یکی از تشکل های سیاسی تهران (سازمان معلمان) بین نمایندگان مبنی بر مخالفت با استیضاح توضیح شد.

وضعیت نامناسب معیشتی معلمان و مسائل ساختاری آموزش و پرورش و عدم توجه به نیروهای کیفی در آموزش و پرورش موجب شد استیضاح حاجی وزیر سابق رای نیاورد.

 

مسئله بسیار جالب اینکه، در بعضی موارد استیضاح حاجی شباهت زیادی به طرح استیضاح فرشیدی وزیر قبلی آموزش و پرورش در دولت نهم داشت.

 

 

برخی از وعده هایی که وزیر آموزش و پرورش در وقت رای اعتماد به مجلس شورا و معلمان و فرهنگیان داده بود، عبارت بودند از : بهبود مدیریت، اصلاح ساختار آموزش و پرورش و ...

 

بعد از سخنان موافقان و مخالفان استیضاح، از تعداد 236 رای ماخوذه 68 رای سفید (موافق استیضاح) و 159 رای کبود (مخالف استیضاح) و 10 رای زرد (ممتنع) به وزیر آموزش و پرورش رای دادند. در پایان جلسه استیضاح، تشکل های صنفی معلمان بدون جهت گیری موافقت یا مخالفت از استیضاح، همچنان بر رفع مسائل بنیادی آموزش و پرورش تاکید کردند!

اما متاسفانه نه وزیر سابق و وزیر کنونی توجه ای به پیشنهادات و نقطه نظرهای تشکل های صنفی ندارند و با آن ها وارد تعامل و گفت و گوی به صورت جدی و اساسی نمی شوند. شاید ایشان فکر می کنند که تشکل ها در حاشیه هستند! و یا به وسوسه های کسانی گوش می دهند که ثنا گویند و می کوشند که تشکل های صنفی معلمان را وابسته به جناح های قدرت معرفی نمایند!

در صورتی که تشکل های صنفی معلمان طی 26 بیانیه، و چندین سال فعالیت مستقل نشان دادند که وابسته به قدرت نیستند. زیرا روند کار اکثر تشکل های صنفی معلمان چنین است که  اعضای هیئت مدیره حق گرفتن هیچ پست و مقامی بالاتر از مدیریت مدرسه را ندارند تا حق نظارت و نقد آموزش و پرورش را بدون وابستگی به قدرت و به صورت مستقل و آزادانه به انجام رسانند.

تشکل های صنفی معلمان طی این مدت هزینه های مالی و اجتماعی بسیاری در راه احقاق حقوق معلمان پرداخته اند و از معلمان توقعی جز حمایت ندارند. کسانی که به چنین استقلال داشتنی باور ندارند می توانند به روش های گوناگون تحقیق و بررسی کنند.

ادامه مطلب ...

حقوق معلمان و چند نکته !!

حقوق معلمان و چند نکته !!



رسول پاپایی / روزنامه آرمان پنج شنبه 2 شهریور 91




وزیر آموزش و پرورش به معلمان مژده داد، انتظار 5ماهه آنان و تاخیرمعنادار وزارت درخصوص میزان افزایش سنواتی به پایان می‌رسد‌. آن وعده عملی شد،اما معلمان مشاهده کردند که بعداز 5ماه تاخیر، در شهرهای زیادی، خبری از افزایش 15درصدی نیست‌ وبرخلاف وعده‌ها، آن چه نصیبشان شده کاهش حقوق و در خوشبینانه‌ترین حالت‌ها افزایش حقوقی 5درصدی بوده است‌. مسئولان توضیح شفاف وقانون‌مندی در باره آن چه بر سر افزایش حقوق‌ها آمده نمی‌دهند‌. در این مورد بیان چند نکته را لازم می‌دانم‌: اول‌: براساس مواد 64 و 25قانون مدیریت دولت موظف است ضریب ریالی سالیانه افزایش حقوق کارمندان و بازنشسته‌ها را با توجه به شاخص هزینه‌های زندگی و همسان با نرخ تورم در لایحه بودجه پیش‌بینی کند و به تصویب مجلس برساند‌. در بودجه 91 این پیش‌بینی صورت نگرفت و به جای آن دولت از افزایش سنواتی 15درصدی حقوق‌ها خبر داد‌. و تلاشی برای همسان کردن حقوق‌ها وتورم نکرد و شکاف بین حقوق‌ها و تورم را باقی گذاشت‌.
ادامه مطلب ...

وزیر آموزش و پرورش: معلم با کارمند فرق دارد

وزیر آموزش و پرورش: معلم با کارمند فرق دارد


وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم با کارمند فرق دارد لذا در راستای ایجاد تحول و ترقی در آموزش و پرورش، طرح تعطیلی پنج‌‌شنبه‌ها را اجرایی کرده‌ایم.
به گزارش فارس حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: می‌توان با امتیازدهی و ایجاد شرایط برای مربیان مراکز پیش‌دبستانی، زمینه ایجاد این مراکز توسط آنها را فراهم کرد لذا در این راستا باید حرکتی جهادی در کشور انجام شود.وی به ثبت نام بیش از 936 هزار دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی سراسر کشور اشاره کرد و افزود: در صدور مجوز برای راه‌اندازی مراکز آموزش از راه دور و پیش دبستانی باید مدارس غیردولتی را در اولویت قرار داد.حاجی‌بابایی با بیان اینکه دولتی یا غیر دولتی بودن مدارس مهم نیست، تأکید کرد: تربیت دانش‌آموزان دارای جایگاه رفیعی است لذا باید توجه بیشتری به این امر شود و آن را با دیگر مسائل مقایسه نکرد.وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شأن معلم باید حفظ شود، تصریح کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان باید به طور کامل اجرایی شود.وی افزود: معلم با کارمند فرق دارد لذا در راستای ایجاد تحول و ترقی در آموزش و پرورش، طرح تعطیلی پنج‌‌شنبه‌ها را اجرایی کرده‌ایم.حاجی‌بابایی با اشاره به تشکیل دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: از 50 هزار نفری که اسامی آنان اعلام شده است 25 هزار نفر به دانشگاه راه خواهند یافت.

ابتکار -9 شهریور   91

تابستان وزیر ومنتقدان 3-3-6


تابستان وزیر ومنتقدان 3-3-6

 
رسول پاپایی / روزنامه اعتماد /سه شنبه 31مرداد 91

تابستان  آموزش و پرورش به اخرین ماه خود نزدیک می شود .اما ابهام ها و پرسش های کارشناسان ، منتقدان وصاحب نظران ، در خصوص اجرایی شدن نظام 3-3-6برطرف نشده وآنها همچنان نگران اجرایی شدن تغییر نظام آموزشی هستند .آموزش و پرورش هم،  راه مشاور گریزی را در پیش گرفته ودستگاه اطلاع رسانی آن کمترین پاسخ مستدل وعلمی به این نگاه های منتقد و دل نگرانی ها نمی دهد . 

نبود گفتمان دوطرفه  هم موجب شده ،تا موافقان که عموما مجریان این تغییرات هستند ، مخالفان و منتقدان را به سنگ اندازی در اجرایی شدن سند تحول بنیادین متهم کنند و مخالفان هم، اموزش و پرورش را به، شتابزدگی و سطحی نگری و بی توجهی به اینده نظام آموزشی متهم نمایند . دراین میان تنها چیری که نصیب  خانواده ها  و دانش اموزان گردیده است سردرگمی و نگرانی در خصوص ان چه قرار است اتفاق بیفتد می باشد .

ادامه مطلب ...