تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

7 سال پیش در چنین روزی .. 30 فروردین. 87



شست شورای مرکزی تشکلهای سراسر کشوردر تهران 


7  سال پیش در چنین روزی ..

30 فروردین.  87


به نام خداوند جان و خرد

 7 سال پیش در چنین روزی ...

30 فروردین. 87


جلسه ی شورای مرکزی کانونهای صنفی معلمان کشور روزجمعه 30/فروردین /1387 باحضور 5 نماینده ازاستانهای کشورتشکیل شد . در این نشست که نمایندگان محترم کانونهای صنفی استانهای اصفهان(آقایان شعبانی و نوکندی )،یزد(محمد علی شیرازی )،گیلان(بهارستانی)،همدان(نجفی و فروزانفر) وتهران(8تن از اعضای هیات مدیره) از شورای مرکزی و نمایندگان شهرستانهای ملایر(محمدی)والیگودرز لرستان(مجتبا گودرزی و الیاسی) حضورداشتند ،جلسه پس ازتلاوت آیاتی ازکلام الله مجیدآغازشد.

 در این نشست،نخست هر کدام ازکانونهاگزارشی ازوضعیت کانون صنفی وآموزش وپرورش استان خودبه حاضران ارائه دادند،این نشست بامحوریت:

 "حل اختلاف اعضای هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان ایران (شاخه ی تهران)" آغازشد،ونزدیک به6 ساعت ادامه یافت.

در پایان،اعضای شورای مرکزی در اتاق در بسته پس ازساعاتی گفتگو وتصمیم گیری بیانیه ای به شرح زیر صادر نمودند. به نام خداوند جان وخرد جلسه ی شورای مرکزی کانونهای صنفی معلمان کشور بر اساس ماده ی 17اساسنامه ی آن در مورخه ی 30/فروردین ماه/1387 با حضور اعضای،تشکیل و پس از تلاوت آیاتی از قرآن و بررسی کامل مدارک و مستندات و سخنان طرفین تصمیمات ذیل اتخاذ و به تایید تمام اعضای حاضر رسید.

 الف)براساس مدارک واصله مقرر شد دبیر خانه ی شورای هماهنگی در صورت در خواست کتبی هریک از تشکلهای شناسنامه دار با نظر و رای اکثریت شورای مرکزی بلافاصله به آنجا منتقل شود.

 ب)استفاده ی ابزاری از عناوین کانونهای صنفی فرهنگیان ،استانها و شورای هماهنگی سراسر کشوردر راستای فعالیتهای سیاسی به منظور بهره برداری شخصی ممنوع بوده و متخلف یا متخلفان به کمیته ی انضباطی زیر نظر شورای مرکزی براساس گزارش بازرسان کانونها با ارائه ی مستندات قابل قبول معرفی می گردند.

 ج) مقرر شد هرنوع مکاتبه و صدور بیانیه که توسط اکثریت اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران صورت می گیرد،قید "شاخه ی تهران" در آن یادآوری شود.

 د) هرنوع فعالیت اقتصادی که مغایر بااهداف اساسنامه ی داخلی کانونهای صنفی فرهنیگیان باشد،در صورت انتصاب آن به کانون تخلف محسوب می شود.

 ه) بهتر است، مذاکرات با مسئولین ذیربط کشوری (که براساس مصوبه ی شورای هماهنگی انجام آْن بلامانع است)با اطلاع شورای مرکزی بوده،نتیجه الزاما به اطلاع آن شورا رسانده شود. 

و) طبق مدارک موجود استفاده از عناوین،شورای هماهنگی،شورای مرکزی در هیچ یک در محاورات سیاسی مجاز نمی باشد. و عامل یا عاملین به کمیته ی انظباطی معرفی می شوند.

 ز)مقرر شد،طبق تبصره ی 6 ماده ی 15 هر نوع دعوت به جلسه ی کانون معلمان تهران از اعضای هیات مدیره کتبی صورت گیرد. 

ح) در صورت عدول هریک از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران ودیگر کانونهای کشور از مواد اساسنامه ی خود بازرسان ان کانونها موظف اند ،بلافاصله موضوع را به رئیس و یا نایب رئیس شورای مرکزی کتبا اطلاع داده تا آن شورا ظرف 15 روز نسبت به موضوعات واصله رسیدگی لازم را به عمل آورد.

 ت) مقرر شد هریک از تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشور آیین نامه ی انضباطی داخلی خود را آماده و به شورای مرکزی ظرف مدت 30 روز از تاریخ صدور این مصوبه ارسال نمایند.

 ک) ایجاد و انعکاس هرگونه اختلاف داخلی در کانونهای صنفی فرهنگیان تخلف محسوب شده ،بدیهی است،در مرحله نخست کانونها موظف به رفع اختلاف داخلی بود،و در غیر این صورت بازرسان ملزمند،با مستندات مورد یا موراد اختلاف را به شورای مرکزی منعکس تا برخورد قانونی شایسته به عمل آید. این مصوبات برای کلیه ی تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشور لازم الاجرا است. ___________________


شکاف و تبعیض حقوقی


شکاف و تبعیض حقوقی


با سلام همکاران گرامی 

همکاران باید قبول کنیم که متاسفانه بخش مهمی از علت شکاف و تبعیض حقوقی ایجاد شده ما با دیگر دستگاهها ی دولتی خود ما هستیم که به هر دلیلی احساس و باور غلطی را به قبولاندن که زیاد بودن ما مشکل اصلی و عامل ایجاد توهم تورمی هستیم اما لازم است که در این خصوص به چند نکته اشاره شود.

1- با فرض صحیح بودن چنین امر محالی مگر قرار هست که حقوق و معیشت فرهنگیان کلید کنترل تورم باشد پس اگر عامل حقوق امری تورم زا هست چرا باید تنها قشر فرهنگی و اینده ساز این مملکت چنین بار سنگینی را به دوش بکشد در حالی که حقوق دیگر ارگانها مطابق مجوز های شفاف و واضح شما تا هفت برابر و با با دور زدن قانون متاسفانه تا بیست برار ما هم بعضی از کارمندترها ی همین حکومت حقوق میگیرن

2- اما آنچه که مهم هست اصل موضوع اول از اساس غیر واقعی و ظلم وتوهین اشکاری بیش نیست چرا که بالغ بر 8/5میلیون کارمند حقوق بگیر اعم از شاغل و بازنشسته ی کشوری و لشکر ی وجود دارد که در این مورد نیز پس تعداد جامعه فرهنگیان به صورت معناداری کسری مشخص ازکل کامندان دولت میباشد و بخش بسیار زیادی از کل آنها چرا که اگر حقوق عامل تورم میباشد پس چرا حقوق حدود 6/4میلیون دیگر حقوق بگیر تورم زا نیستن 

3- اما سوال اصلی اینجاست که چرا در  روز تخصیص اعتبار به وزارت خانها بنا را بر عدم رعایت عدالت میگذارند مگر من معلم در جامعه ای با تورم کمتر و منابع ملی دیگری زندگی میکنم که سهم کارمندی از وزارتخانه ای دیگر از منابع وخزانه ملی تا چند برابر من تخصیص داده میشود

4-اقایان مسوول بر فرض که استناد شما به قانونی مصوب مربوط به گذشته باشد قانون موضوع استنادی شما که کلام خدا و وحی نیست که قابل بازنگری نباشد پس اگر قانون معیوب است که باید اصلاح شود  

5-اما باز هم با  احترام به دوستان و همکاران خود و مسوولانی که در تمامی سالها ی گذشته میگوند بله حرف شما درست ولی ما فعلا در شرایط حساسی هستیم باید گفت که کی چنین نبوده و این شرایط حساس در چه زمانی همانند دیگر کارمندان دولت محترم تمام میشود تا ما هم مثل آنها شرایط غیر حساس را تجربه کنیم

6- در پایان خدمت همکاران گرامی که بهر دلیلی تعلق خاطر به جناحی دارن و یا همانند بنده موافق دولت تدبیر و امید هستن وشاید موافق این روند اعتراضی نباشند پس دوستان عزیز اگر از موافق خود انتظار رفع معظل نداشته باشیم قراره لابد قرار هست مخالف ما کاری برای ما انجام دهد!!!! وچنانچه معمول بوده عمر هر دولتی پایانی دارد واگر فردا روزی که رفتن و ما گلایه کردیم  و گفته تا زمانی که ما بودیم باید تقاضای رفع مشکلات میکردید جواب  ماچیست . 

حاتمی از خوزستان


11. سال پیش در جنین روزی ... 26. فروردین 83


11. سال پیش در جنین روزی ...


26. فروردین 83


تاریخچه اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان ایران

سیزدهمین بیانیه- تهران دانشکده فنی شریعتی خانی آبادنو

26 -27 فروردین 83


   پس از تحصن یک هفتهای معلمان که از روز 26/12/82 انجام گرفت تشکل‌های صنفی در دانشکده ی فنی شریعتی گرد هم آمدند. موضوع جلسه چگونگی اجرای مصوبات بیانیه یزد بود که مصوبات آن :


1-  تجمع در ادارات آموزش و پرورش در 13 اردیبهشت ماه روز معلم


2-  از تاریخ 15 الی 17 اردیبهشت ماه 83 از رفتن به کلاس خود داری کنند.


3-  در صورت تحقق نیافتن خواسته ها روبروی آموزش و پرورش... از فرصت امتحانات استفاده گردد.


   طبق معمول گردهمایی تشکل صنفی معلمان، ابتدا تشکل هر شهر گزارش خود را می خواند. از گزارشات این گونه احساس می شد که تشکل ها تحت فشار شدید و تهدید قرار گرفته اند زیرا اختلافات پدید آمده در جلسه این را نشان داد. از آموزش و پرورش خبرآوردند که : 

نمایندگان 4 وزارت خانه 1- آموزش و پرورش 2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی 3-  وزارت کشور  4- وزارت اطلاعات، آمادگی خود را برای گفت وگو و مذاکره اعلام نموده اند. 

تشکل های صنفی پذیرفتند و از آنها خواستند که به جلسه ی گردهمایی بیایند ولی ایشان اعلام کردند: از هر تشکل یک نماینده به باشگاه فرهنگیان بیاید. تعدادی از تشکل ها مخالفت کردند و گفتند : 

< آنها به ما بی احترامی می کنند، چرا در جمع ما حاضر نمیشوند> بالاخره پس از بحث و 

گفت و گو ها رای گیری به عمل آمد و سرانجام نمایندگان تشکل ها به باشگاه فرهنگیان رفتند. 

عده ای از مسئولان می دانستند که اگر در دانشکده ی فنی، محل گردهمایی حضور پیدا کنند مورد پرسش و پاسخ قرار خواهند کرفت. تاکید داشتند که جلسه در مکان دیگری برگزار شود. در جلسه ی باشگاه فرهنگیان نماینده ی وزارت آموزش و پرورش جدول شماره 11 که مقایسه ی حقوق و مزایای مقاطع مختلف در سال 83  نسبت به سال 82 بود را به نمایندگان تشکل ها نشان دادند که جدول آن بعداً به مدارس ارسال شد. 

  حقوق و مزایای دیپلم- فوق دیپلم- لیسانس- فوق لیسانس و میزان افزایش 83 نسبت به 82 مشخص شده بود. از طرف دیگر وزارت کشور و نیروهای امنیتی فشار می آوردند که اگر بخواهید بیانیه ی یزد را اجرا کنید، مجوز تمام کانون ها را باطل خواهیم کرد. از آن جایی که همیشه معلمان به حرف مسئولان اعتماد داشتند و قول و قرار آنان را قبول می کردند بالاخره پذیرفتند که مصوبه ی یزد را به حالت تعلیق در آورند. 

تشکل ها در بیانیه ی صادره خواستار رفع توقیف قلم معلم شدند. قرار شد تجمع یک روزه در ادارا ت آموزش و پرورش (روز معلم) انجام شود. سال 83 آغاز تهدیدها، دستگیری ها و احضار فعالان صنفی معلمان بود. آن سال بر تشکل ها بسیار سخت و ناگوار گذشت. دیگر هفته نامه ی قلم معلم وجود نداشت که گزارشات را اطلاع رسانی کند. از طرف دیگر جناح راست و چپ ما را محکوم

می کردند و تشکل ها را به صورت جدی حمایت نکردند. شاید امروز از تاریخ درس بگیرند. 

<در حاشیه ی جلسه خاطره ای گفتنی است: در حالی که در چمن دانشکده ی فنی شریعتی نمایندگان تشکل ها جمع بودند تا بیانیه را مهر و امضا کنند. از ما خواسته شد اولین ماده ی بیانیه را که تجمع در ادارات آموزش و پرورش بود حذف گردد. این امر آن چنان مورد مخالفت تشکل ها قرار گرفت که اکثریت گفتند: بیانیه را پاره خواهیم کرد و به شهرهایمان باز می‌گردیم> بالاخره کوتاه آمدند. درحالی که عده ای نگران و عده ای امیدوار بودند، بیانیه ی زیر صادر شد :

بیانیــــــه

به نام خداوند جان و خرد

مرزبانان ملک و معرفت، معلمان عزیزدرود بر شما

همکاران و نمایندگان شما در تشکل های صنفی فرهنگیان کشور ضمن تقدیر از مشارکت جمعی و اتحاد حق مدارانه و زنده ی شما در حرکت های اعتراضی سال 82 بخصوص تحصن اسفند ماه که سبب گردید تا سال 83 را با عزت و افتخار آغاز نماییم و جایگاه معلمی را ارتقا بخشیدید. 

پاسخ شما به بیانیه ی اسفند ماه و دست کشیدنتان از تدریس و نرفتن به کلاس را دست آورد

ذی قیمتی می دانیم که در تاریخ جاودانه خواهد ماند. لذا به درخواست نمایندگان دولت و برای فرصتی بیشتر به آنان برای رسیدگی به خواسته های فرهنگیان و همچنین تصویب دستورالعمل های جدید قطعی و لازم الاجرا در باره ی افزایش حقوق فرهنگیان و با توجه به حساسیتی که نسبت به سرنوشت آینده سازان کشور داشتیم و داریم موارد زیر را جهت تنویر افکار عموم و فرهنگیان کشور تصویب نموده اعلام می نمائیم:

1. به تعلیق افتادن تصمیمات متخذه در اطلاعیه ی همایش یزد تا زمان برگزاری نشست تشکل ها در گیلان مرداد ماه 1383 به منظور بررسی اقدامات مسئولان مربوطه در پاسخ به 

خواسته های برحق فرهنگیان.

2. حضور یک روزه‌ ی همکاران در ادارات آموزش و پرورش مناطق 19 گانه ی تهران و در مراکز استان ها حضور در سازمان های آموزش و پرورش و در شهرستان ها حضور در ادارات آموزش و پرورش از ساعت 8 تا 12 صبح روز 13 اردیبهشت ماه 1383 به منظور جذب آرای همکاران برای تصمیم گیری در نشست مرداد.


3. رفع توقیف از نشریه قلم معلم < تنها تریبون فرهنگیان کشور> را به عنوان نشانه ی حسن نیت  مسئولان قلمداد کرده و خواهان آزادی انتشار هرچه سریع تر آن هستیم.

   امیدواریم مسئولان کشور این تصمیم تشکل های صنفی را به فال نیک گرفته و برای آخرین بار و به شکل قاطع پاسخگوی درخواست های به حق فرهنگیا ن باشند. در پایان تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور اعلام می دارند که تصمیم های فوق فقط در صورت استمرار فضای تفاهم قطعی و معتبر است و چنان چه هرگونه برخورد تهدید آمیز و غیر قابل قبول با تشکل ها یا همکاران فرهنگی صورت گیرد تمامی تشکل ها خود را موظف می دانند به صورت یک پارچه و متحد عکس العمل لازم را نشان دهند. 

نام تشکل های حاضر در گردهمایی

1- کانون صنفی معلمان ایران

2- کانون صنفی معلمان اردبیل

3- کانون فرهنگیان اصفهان

4- کانون صنفی فرهنگیان ارومیه

5- هیئت موسس کانون صنفی معلمان تبریز

6- انجمن صنفی چهارمحال بختیاری

7- انجمن صنفی فرهنگیان خراسان

8- کانون فرهنگیان شیراز

9- کانون صنفی فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد

10- کانون فرهنگیان کرمانشاه

11- انجمن فرهنگیان کردستان

12- کانون فرهنگیان کاشان

13- کانون صنفی فرهنگیان زنجان

14- کانون صنفی معلمان لاهیجان

15- کانون صنفی معلمان استان مرکزی

16- کانون صنفی معلمان مازندران

17- هیئت موسس فرهنگیان فارسان

18- کانون صنفی معلمان همدان

19- کانون صنفی معلمان یزد

20-  هیئت موسس کانون صنفی معلمان شهرضا


جامعه معلمان اگر محافظه کار نبودند


جامعه معلمان اگر محافظه کار نبودند

بادستور رئیس جمهور صورت گرفت : تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به خواسته های معلمان



بادستور رئیس جمهور صورت گرفت :

تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به خواسته های معلمان

با دستور رئیس جمهور کارگروهی متشکل از مسئولین ارشد دولتی برای رسیدگی به خواسته های فرهنگیان تشکیل شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر روزگذشته محمد فاضل مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با دستور رئیس جمهور و با هدف به رسیدگی خواسته های فرهنگیان عزیز، کارگروهی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش تشکیل شد.

 

وی با بیان این که تشکیل این کارگروه با حضور مسئولین تراز اول دولت نشان از توجه ویژه مسئولان نظام به مسائل آموزش وپرورش و اهتمام جدی به معلمان دارد خاطرنشان کرد: ترکیب افراد حاضر در کارگروه مورد اشاره نشان می دهد عزم دولت برای رسیدگی به مشکلات معلمان جدی است.

از گروه فدهمگیان فارس در واتساپ

  9 سال پیش در چنین روزی ...

25. فزوردین.  85


تا ریخچه تشکل های صنفی معلمان 


بیانیه بیست و چهارم – 25و26 فروردین 85 شهرکرد


 


در جلسه 16 اسفند 84 تشکل های صنفی معلمان قرار شد گردهمایی بعدی در فروردین ماه 85 برگزار شود . کانون صنفی فرهمگیان چهارمحال بختیاری میزبانی ان را بر عهده گرفت . طبق روش معمول گردهمایی تشکل ها ، ابتدا هر تشکل گزارش و پیشتهاد خود را جهت تصمیم گیری به تشکل ها ارائه می کند . در روز اول گردهمایی (25 فروردین) ابتدا رئیس سازمان آموزش و پرورش چهارمحال بختیاری به تشکل های صنفی خوش امد گفت و برای انان آرزوی موفقیت نمود . پس از آن آقای تمدن نماینده ی شهرکرد و عضو کمیسیون بودجه مجلس ، گزارشی از بودجه آموزش و پرورش و لایحه ی مدیریت خدمات کشوری و موانع و مشکلات پیش رو را به اطلاع نمایندگان معلمان کشور رساند و به سئوالات آنان پیرامون موضوع مذکور پاسخ گفت . نماینده ی شهر کرد در مجلس شورای اسلامی تاکید نموئ ، تلاش گردد که لایحه مدیریت خدمات کشوری تا آخر سال 85 تصویب گردد .


وگرنه سال 86 به علت این که سال آخر مجلس هفتم است ممکن است تصویب و اجرای ان با مشکلاتی مواجه گردد . ایشان گفتند : بنده طی ملاقاتی که در تعطیلات نوروز با آقای احمدی نژاد رئیس جمهور داشتم ایشان گفتند : بنده تصمیم دارم با سه (ر) مبارزه کنم . رانت خواری – رشوه خواری – رابطه بازی . که آقای تمدن در جواب ایشان گفتند این کار بسیار مشکلی است . پس از سخنرانی نماینده شهرکرد ، تشکل های صنفی در بعد از ظهر و شب به بحث و گفت و گو پیرامون محتوای بیانیه پرداختند و سرانجام بیانیه زیر صادر گردید .


 در حاشیه گردهمایی ، اقای مرتضوی نماینده فارسان به اتفاق همکاران به بازدید یکی از مراکز دیدنی شهر فارسان رفتند که ضمن آن از مسئولان خواستند پی گیر اجرای خواسته ها و مطالبات معلمان باشند . مجلس دولت و مسئولان همگی معتقدند به تعبض و تضییع حقوق معلمان هستند ولی متاسفانه میان گفته و عمل چندین هزار منزل است !!!


لایحه مدیریت خدمات کشوری سه سال و نیم در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به گفته ی برخی مسئولان حدود 5000 ساعت کارشناسی شد ولی باز تصویب آن با اشکالاتی نظیر ار مالی برای دولت مواجه شد . آیا قبلا بار مالی آن در قانون پیش بینی نشده بود ؟ هر قانونی که تصویب می شود برای دولت بار مالی خواهد داشت . پیش بینی منابع مالی به عهده مسئولان ذیربط است . مثلا با منطبق نمودن ساعت کشور با ساعت جهانی بدون فروش نفت ، می شود بخشی از بودجه آن را تامین نمود . چرا گره ای را که با دست می توان باز کرد به دندان واگذار کنیم .


 


به نام خداوند جان و خرد


بیانیه پایانی همایش تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور 


شهر کرد – فروردین 85


 با اهداء سلام به محضر ملت بزرگ ایران به ویژه فرهنگیان آزاد اندیش و عدالت خواه و ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته ی وحدت ، هفته ی بزرگداشت مقام معلم و همچنین پیروزی بزرگ فرزندان ملت رشید اسلام در زمینه ی فناوری صلح آمیز هسته ای توسط دانشمندان ایرانی ، دانش آموزان دیروز و نخبگان امروز .


همکاران گرامی بی تردید همان گونه که مخالفت با هر گونه تبعیض در صحنه ی بین المللی را ناروا شمرده و وظیفه ی خود می دانیم که نسبت به آن اعتراض نمائیم ، در داخل از وجود تبعیض های آشکاری که همه مسئولان بر وجود آن معترف هستند در رنجیم و سکوت در این زمینه را جایز نمی شماریم . بر این اساس و مطابق وعده ای که در گزارش تجمع تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در مقابل مجلس در تاریخ 16 اسفند 84 داده بودیم ، یک بار دیگر در تاریخ 25 و 26 فروردین 85 در شهرکرد (چهار محال بختیاری) گرد هم آمدیم و پس از بحث و بررسی فراوان ، ضمن درک شرایط خاصی که از نظر بین المللی با آن مواجه هستیم و به منظور جلوگیری از سوء استفاده ی بدخواهان ، تصمیمات زیر اتخاذ گردید که امیدواریم همکاران فرهنگی با حمایت خود مارا برای پیگیری های بعدی یاری نموده و بار دیگر بر عزم خود برای دفاع از حقوق صنفی تاکید نمایند .


 از آنجایی که بسیاری از وعده های مسئولان در دولت و مجلس که می بایست در بودجه ی سال 85 عینیت مس یافت عملا به فراموشی شپرده شده است از جمله : وعده ی دو برابر نمودن قدرت خرید معلمان در طی 4 سال تنها به افزایش 3 درصدی در سال 85 آن هم با تبلیغات گسترده و تحقیر آمیز منتهی گردید و نظام هماهنگ حقوق و پرداخت که از ابتدا دغدغه ی فرهنگیان بوده است در هاله ای از ابهام قرار دارد و دو ماه پاداش که از حقوق مسلم فرهنگیان بوده به بهانه ی جمعیت زیاد فرهنگیان از آنها سلب شده است و انتقادهای مکرر فرهنگیان و تشکل های صنفی به طرح ارتقاء شغلی هنوز مورد توجه قرار نگرفته و علاوه بر آن فرم ناقص و کارشناسی نشده ی ارزشیابی 100 امتیازی نیز با اعتراضات گسترده ی همکاران مواجه و بر معضلات فوق افزوده است ، مقرر گردید تا به منظور پیگیری خواسته های فوق راه کارهای زیر اجرا گردد :


1- به مناسبت 12 اردیبهشت درخواست تجمع یا راهپیمائی در تهران و با حضور شما عزیزان ، همانند کارگران که هر ساله در روز 11 اردیبهشت مراسن روز جهانی کارگر را برگزار می کنند ، ارائه گردد که این درخواست قبلا توسط تشکل تهران انجام شده است و امیدواریم که مسئولان این بار با پاسخ مثبت خود و صدور مجوز برگزاری این مراسم به وظیفه ی قانونی خود عمل نمایند .


2- هم زمان در تاریخ 12 اردیبهشت از ساعت 10 ال 12 همکاران فرهنگی با عنایت به ماده ی 2 بخشنامه ی شماره ی 101214/43/4/1 مورخ 17/10/80 وزارت کشور با اطلاع مسئولین ذیربط در مراکز استان ها در سازمان ها و در شهرستان ها در ادارات آموزش و پرورش جمع خواهند شد .


2- اگر به هر دلیلی تا تاریخ 5/2/85 مسئولان از پاسخ به درخواست قانونی تهران جهت برگزاری تجمع یا راهپیمائی مخالفت نمایند ضمن اینکه همکاران تهرانی نیز بند 2 را اجرا خواهند کرد در روز 16 اردیبهشت در شیفت صبح و عصر در رنگ دوم به صورت نمادین در دفتر مدرسه جمع می شویم و به بحث پیرامون راه های پیگیری مسائل صنفی خواهیم پرداخت .


 بدیهی است همکاران محترم در روزهای بعد همچون گذشته این ساعت را جبران خواهند نمود . امبدوارم مسئولان کشور با عنایت به این اقدام حداقلی و نمادین همکاران فرهنگی به خواسته های به حق همکران پاسخی شایسته دهند :


همکاران فرهیخته


تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور ، برنامه ریزی های آینده ی خود را با توجه به پیامی که از پاسخ مثبت یا منفی شما به فراخوان فوق دریافت می نمایند تنظیم خواهند نمود .


اتحاد و هماهنگی ، رمز پیر.وز و موافقیت است


 


کانون صنفی معلمان ایران (تهران) – کانون صنفی فرهنگیان یزد – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – کانون صنفی فرهنگیان اصفهان – کانون صنفی فرهنگیان شیراز  - کانون صنفی فرهنگیان خراسان – کانون صنفی معلمان اردبیل – کانون صنفی معلمان همدان – کانون صنفی معلمان کرمنشاه – کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی – کانون صنفی معلمان ارورمیه – کانون صنفی معلمان مازندران – کانون صنفی معلمان نکا – کانون صنفی معلمان قائم شهر – کانون صنفی معلمان کرمان – کانون صنفی معلمان شهر ری – کانون فرهنگیان اسلامشهر – کانون معلمان آستانه ی اشرفیه – کانون صنفی فرهنگیان قم – کانون صنفی فرهنگیان ابهر – انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر – کانون صنفی معلمان لاهیجان – کانون صنفی معلمان دماوند .


دبیرخانه ی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور


چهارمحال و بختیاری


 


دیر زمانیست که عده ای به عمد یا به خاطر بى تدبیری کمر به تضعیف آموزش و پرورش بسته اند. برخی از مصادیق این تضعیف در مدارس؛


دیر زمانیست که عده ای به عمد

 یا به خاطر بى تدبیری کمر به تضعیف آموزش و پرورش بسته اند. برخی از مصادیق این تضعیف در مدارس؛


1. چندین سال است که پست مسوول آزمایشگاه و کارگاه و کتابدار از سازمان مدارس حذف شده است.

2. چندین سال است که در چارت سازمانی مدارس تا 600 نفر دانش آموز فقط یک معاون آموزشی در نظر گرفته شده که در مدارس پر جمعیت رسیدگی به حضور و غیاب روزانه دانش آموزان نیز برایش مقدور نیست چه برسد به صدها مساله انضباطی ریز و درشت! که از طرف این جامعه بحران زده به مدارس تحمیل میگردد. (چند سال پیش در اعتراض به حذف معاونتها در مدارس به به معاون پشتیبانی اداره گفتم این سوال را از وزارتخانه بپرسد که در تخصیص نیرو به مدارس، واحد شمارش دانش آموزان را "نفر" در نظر میگیرند یا "راس"!).

3. همه میدانیم که مدارس چه کم جمعیت و چه پر جمعیت فاقد نگهبان و آبدارچی بوده و این خود کاستی ساز کارِ مدرسه است با لحاظ این واقعیت که حتی کم جمعیت ترین مدرسه ها، پر جمعیت تر از ادارات متوسط است اما آنها دارای چنین نیروهایی هستند.

4. همه میدانیم که مدارس ابتدایی و راهنمایی (دوره اول متوسطه) مطلقا فاقد "مشاور" بوده و مشکلات آشکار و نهان دانش آموزان لاینحل میمانَد و در دوره دبیرستان به دردهای بى درمان بَدَل میشود! مضاف بر اینکه به دلیل عدم وجود مشاور استعداد فرزندان مان در اندرونشان مدفون می ماند و نابود میگردد و ... (قبل از اجرایی شدن طرح 6-3-3 نهصدوپنجاه نفر دانش آموز در دو نوبت صبح و ظهر داشتیم اما مشاور نداشتیم. درخواست هایمان بى نتیجه مانده بود. نامه ای نوشتم و طی آن یک نفر مشاور و یک نفر پزشک برای مدرسه درخواست کردم. کارشناس محترم از درخواستم تعجب کرد. گفتم میدانم درخواست من غیر معمول است اما لطف کنید به سازمان منعکس کنید تا بدانند که حقّ نهصدوپنجاه نفر دانش آموز حتی بیش از این هم هست!).

5. چندین سال است که تقریبا هیچ بودجه ای تحت عنوان سرانه به مدارس نمیدهند! که این ظلم بزرگ منشا صدها معضل و کاستی و نارضایتی در مدارس است؛ فقر مدرسه و ناتوانی آن در ترمیم خرابیها و تامین نیازها و جایگزین کردن اسقاطی ها و نوسازی امکانات و زدودن کهنگی ها و...، رو در رو شدن مدیران با اولیا جهت تامین هزینه های مدرسه و شکسته شدن حرمت مدرسه و تحقیر شدن جامعه فرهیخته فرهنگی، ایجاد نگاه و نگرش منفی در میان دانش آموزان و خانواده ها نسبت به مدرسه و معلم و ... 

6. سالهاست که هیچ امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی به مدارس نمیدهند و جنبه تجربی آموزش به کلی از بین رفته و فضاهای آموزشی به مکانِ تکرار طوطی وار مطالب درسی بدل شده است و از دست ورزی و مهارت آموزی خبری نیست.

7. آموزش ضمن خدمت را از معلمان گرفته اند.

8. چندین سال است که برای فرهنگیان ماموریت تحصیلی وجود ندارد.

9. حقوقی که به معلمان میدهند فقط اندکی بهتر از حقوق کارگران فصلی و پیمانی است که مجبورند سلطه و سیاستهای استعماری کارفرمایان فرصت طلب را بپذیرند.

10 . ...

از گروه فرهنگیان بروجرد در تلگرام

تربیت دانش آموزان

تربیت دانش آموزان


  با   عرض سلام

همیشه فکر میکردم واقعا مدارس خارج از ایران هم دانش آموزا همه نوع شلوغی دارن و معاون مدرسه هم با یه چوب یا شیلنگ قدم میزنه. و دانش آموزان رو به سزای عملشون می رسونه؟ با کمی مطالعه متوجه شدم جاهای دیگه ساختار کلا یه چیز دیگه است.

قبل از هر چیز قوانین حکومت می کنند نه مهر مادری و جور استاد و ...

یعنی پدر و مادر مسءول تمامی کارهای دانش آموزشون هستن. دیگه لازم نیست مدام با دانش آموز سرو کله زد(که یکی از دلایل کم ارزش شدن معلم و علم در نظر دانش آموز و خانواده دانش آموز است) یعنی قرار نیست ما دانش آموز رو تربیت کنیم. این وظیفه ی پدر و مادر دانش آموزه. ما باید به تربیت اون جهت بدیم و باور ها رو در اون تقویت کنیم. 

در نه سال خدمتم در هر سه مقطع و در چهار شهر از جمله تهران به این نتیجه رسیدم که کلا معاونین و مدیران دارن کارهای نابجایی انجام میدن. باید به اولیا فشار آورد بابت رفتار دانش آموز. و به خودش بابت درس. معلم به دانش آموز درس میده . باید ازش درس بخواد. اگه دانش آموزی به معلم بی احترامی کرد برخورد خوبی بشه. توی ایران همه چیز ماست مالی میشه. وضع درس و معلم و ... هم همینه.

یک نکته دیگه هم اینه که نیروهای غیر مفید (آزادگانی که کم کم دارن بازنشست میشن و ... ) کار سیستم رو خراب کرده. مدیرانی که از ترس جایگاهشون همه کار می کنن. روابطی که همه جا میشه دید. معلمانی که از نهظت اومدن یا فقط از سد گزینش رد شدن و بار علمی خاصی ندارن و .... از مشکلات آموزش و پرورش امروز ماست.

به نظر من بیایم هرکسی جای خودش بشینه و نقش خودش رو بازی کنه. دانش آموز چرا باید هر کاری بکنه و معلم یا معاون مدرسه هم کتک و ....

بیایم قوانین رو به دانش آموز و اولیا آموزش بدیم. مثل دانشگاه که دانشجو حق ورود به کلاس بعد از استاد رو نداره. دانش آموز هم یاد میگیره.

به نقل از گروه معلمان متفکر در تلگرام

میز گردی با خودم در خصوص تجمع



میزگردی با خودم در خصوص تجمع                
         


س: تجمع خود جوش یعنی چه؟
پ: یعنی متولی رسمی نداشته باشد.
س:این یعنی کسی آن را برنامه ریزی نکرده؟
پ:چرا برنامه ریزی داره ولی این برنامه ریز یک شخص حقوقی که متولی نهاد خاصی باشد نیست.
س: خوب چرا خود جوش؟
پ:سوال جالبی مطرح کرده اید. ببینید در این سالهای اخیر کانون که متولی اصلی حرکت های صنفی بوده ، به انواع مختلف تحت فشار گذاشته شده تا آن کارآیی سندیکایی را که مد نظر بدنه است نداشته باشد . مجمع های عمومی که پشتوانه هر نهاد مدنی هستند اجازه برگزاری جلسات را نگرفته اند و هنوز هم چنین اجازه ای ندارند.بدیهی است که بدون حضور مجمع ارتباط راس هرم با بدنه قطع می شود و کل مجموعه قدرتش را در حرکات جمعی از دست می دهد. اعضای کانون عموما با انواع محکومیت ها روبرو هستند.که برنامه ریزی حرکات بعدی را برایشان مشکل و ناممکن کرده است. 
س:خوب این خودجوشی چه کمکی به این مساله می کند.
پ:این خودجوشی در درجه اول بار مسوولیت را از دوش اعضای کانون برمی دارد و اجازه می دهد ایشان همچنان در راس هرم بمانند و محور اتحاد و همسویی بدنه باشند .و در درجه دوم پشتوانه ای می شود برای کانون تا در مذاکرات صنفی با تکیه بر این حرکت عظیم دست قوی تری داشته باشد و هم تضمینی باشد که در آینده فشار از روی کانون برداشته شده و هزینه حرکات را برای آنها کاهش دهد با این فرض که چه کانون باشد و چه نباشد بدنه به حرکت خود ادامه می دهد پس فشار بر کانون بیهوده است.   
س: یعنی این حرکت برای قدرت بخشیدن به کانون انجام گرفته؟
پ: خیر . این حرکت در اعتراض به  مشکلات فراوانی بوده که سال های سال است آموزش و پرورش با آنها دست به گریبان بوده و هر بار هم که صدایی برخواسته با امنیتی کردن فضا و انتساب فعالان صنفی به براندازان و غیره زمینه برخورد با آنها را بوجود آورده و صدای اعتراضات را از بین برده اند.
س:چه کسی این برخوردها را انجام داده؟
پ: این برخوردها را آن بخشی از حاکمیت انجام داده که آموزش و پرورش را نهادی مصرفی دیده که باری بر روی دولتهاست که مجبورند به زور به دنبال خود بکشند پس هر اعتراضی می تواند این با را سنگین تر کرده و به کل نظام ضربه بزند. پس باید در جهت دفاع از نظام با این خواسته ها مقابله کرد. 
س: خوب آموزش و پرورش مصرف کننده هست، نیست؟
پ: در ظاهر بله، آموزش و پرورش مانند ارگانهایی مثل وزارت نفت و یا بهداشت در ظاهر پولسازی ندارد.ولی این ظاهر ماجراست در واقع در باطن آموزش و پرورش کلیدی ترین بخش تمام بنگاه های اقتصادی است. و در تمام بخش های اقتصادی حضور دارد .
س: به چه شکل حضور دارد ؟
پ: آموزش و پرورش با آموختن پایه های دانش به تربیت نیروی انسانی ماهری می پردازد که حضورش در تمام بنگاه اقتصادی اجتناب ناپذیر است و از ناحیه حضور این نیروی کار ماهر تمام این بنگاه های اقتصادی سود می برند که بدون این افراد پیش برد امور اقتصادی به هیچ وجه میسر نخواهد بود. به طور مثال اگر شرکت ایران خودرو که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خاور میانه است، مهندس طراح ،مهندس  ساخت و تولید، بازاریاب ، حسابدار .... نداشته باشد چگونه می تواند آن مجموعه عظیم را اداره کرده و به سوددهی برساند ؟ حال مگر نه این است که هر چقدر این نیروها قویتر باشند آن شرکت بهره بیشتری از ناحیه کار اینها خواهد برد، خوب اصلی ترین پایه علم آموزی این افراد در آموزش و پرورش بوده است و خواهد بود به عبارت دیگر هر یک ریالی که در آموزش و پرورش هزینه شود دهها برابر به این بنگاه های اقتصادی از طریق در اختیار قرار دادن نیروی کار ماهرتر سود خواهد رساند.
س: پس این طور که شما می فرمایید آموزش و پرورش در سود تمام بنگاه های اقتصادی سهم دارد؟
پ: دقیقا همینطور است. شما به مقدار بودجه ای که کشورهای توسعه یافته به آموزش و پرورش اختصاص می دهند  و نسبت آن با کل بودجه آن کشوره ها توجه کنید. در آمریکا برای مثال بودجه  تحقیقات به طور متوسط 10 درصد از کل بودجه آمریکاست و با توجه به بودجه هنگفتی که آمریکا دارد می توان به راحتی فهمید که این چه رقم سرسام آوری است . و علت آن هم کاملا مشخصه، هزینه کردن  بر روی دانش جامعه سرمایه گذاری به سود تمام بخشهای جامعه است. 
س: پس بجز بنگاه های اقتصادی بخش های دیگر جامعه هم از آموزش و پرورش سود می برند؟
پ: بله همینطور است. یک پزشک ماهر برای بیمار مفیدتر است یا یک پزشک کم سواد؟ 
س: پزشک که در دانشگاه پزشک می شود؟
پ:یعنی یک فرد تا  18 سالگی بیسواد  پیش می رود بعد ناگهان وارد دانشگاه شده و پزشک می شود؟
س: خوب نه 
پ: بخش عمده دانش هر پزشک و متخصصی در آموزش و پرورش آموخته می شود .
پس هر جامعه ای برای گذار به توسعه یافتگی نیازمند سرمایه گذاری عظیم در آموزش و پرورش است زیرا که پایه تمام تولیدی ها مثل تولید علم و صنعت و یا  انواع خدمات اجتماعی مدرن در آموزش پر رورش

از گروه 48 فرهنگیان در تلگرام


لیست مطالبات فرهنگیان



لیست مطالبات فرهنگیان


۱-ترمیم واصلاح حقوق ودستمزد ها در هماهنگی با سایر کارمندان و خط فقر تا پایان سال ۱۳۹۴

۲-ساخت بیمارستانهای تخصصی فرهنگیان در مراکز استانها وفوق تخصصی در کلان شهرها تاپایان۱۳۹۸

۳-احیای بانک فرهنگیان برای گشایش مالی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان تا خرداد۱۳۹۵

۴-احیای باشگاه فرهنگیان برای خدمت رسانی به فرهنگیان و خانواده ی آنان در زمینه های رفاهی ،فرهنگی،هنری،ورزشی تاپایان ۱۳۹۶

۵-ساخت وخرید هتل و مراکز اسکان قابل قبول ود شآن معلم وخانواده آناندر شهرهای مشهد ،قم،کرانه های در یای خزر،کیش وقشم و...که خود فرهنگیان میتوانند با خرید سهام آن ها بخشی از سرمایه و نقدینگی را تامین نمایند،این کار میتواند به تدریج تا سه سال آینده کاملا محقق شود.

۶-نظارت بیشتر و حسابرسی دقیق تر از صندوق ذخیره فرهنگیان و هدایت بخشی از سرمایه فرهنگیان عضو در این صندوق در پروژه هایی که نام برده شد.

۷-اختصاص سهمیه فرزندان فرهنگی در کنکور سراسری و جذب فرزندان فرهنگیان در آموزش وپر ورش که برخی سازمان ها سال هاست که این طرح جایگزینی فرزندان کارکنان را اجرا می کنند.که زمان مورد نیاز این خواسته برای ارسال لایحه به مجلس وتصویب آن بیشتر از یکسال نمی تواند باشد.


پیشنهاد برای اضافات: 

1- ایجاد سندیکای مستقل معلمان بدون دخالت سازمان های دولتی

2- دخالت تشکل مستقل معلمان در تدوین کتب درسی

3- دخالت نمایندگان تشکلات مستقل در تعیین میزان حقوق معلمان بر اساس سیاست دو جانبه گرایی با حق رای و تصمیمات شورای نمایندگان معلمان و نمایندگان دولت

4- حق اعتصاب، اعتراض و آزادی بیان بدون هیچگونه پیگرد قانونی یا سری

5- آزادی معلمان دستگیر شده از جمله رسول بداقی و محمود باقری

6- استاندارد کردن محیط آموزشی با استاندارد های بین المللی. بودجه مکفی برای ساختن مدارس مدارس و دبیرستان ها با استاندارد های بین المللی

7-  برای پیش گیری از سوء تغذیه، فراهم کردن غذای رایگان برای کودکان دبستانی 

8- برچیده شدن نیروی ارشاد از محیط آموزشی

9-  معلمان حق ا لتدریس قانونا بعد از یک سال تدریس باید با هزینه آموزش و پرورش دوره آموزشی تربیت معلم را همراه با تدریس و دریافت کامل حقوق را به اتمام رسانده و به استخدام رسمی در آیند.

10- حق اضافه پرداخت هزینه کلان شهرها برای جبران هزینه رفت و آمد و اجاره محل سکونت

11- حق اضافه پرداخت برای معلمانی که در نقاط دور افتاده و دور از امکانات شهری به تدریس مشغولند. در صد اضافه پرداخت با پیشنهاد شورای نمایندگان معلمان و تصویب آن بر اساس دو جانبه گرایی (نمایندگان معلمان و دولت) است

12- پرداخت و بالا رفتن حقوق بازنشستگی معلمان بر اساس نرخ تورم و بر اساس سیاست دو جانبه گرایی با حق رای و تصمیمات شورای نمایندگان معلمان باز نشسته و نمایندگان دولت

13- ایجاد خانه سالمندان برای معلمان بازنشسته ای که نیاز به کمک های بهداشتی و مراقبت های خاص دارند

14- حقوق برابر برای زنان در تمام موارد حقوقی و حقیقی

15- تعلیم و تربیت مستمر با هزینه آموزش و پرورش برای بروز کردن نوآوری های فرهنگی، استاندارد سازی متد آموزشی، آموزش نحوه برخورد و پیشگیری از اذیت و آزار کودکان توسط کودک و یا کودکان مزاحم و شرور 

16- پرداخت کمک هزینه رفت و آمد در کلان شهرها و تغذیه برای آن دسته از دانش آموزانی که نیازمند شناخته شده اند با بودجه آموزش و پرورش.

17- - ایجاد کلوپ های ورزشی و تفریحی با هزینه کم برای معلمان 

18- ایجاد کلوپ های ورزشی و تفریحی رایگان برای دانش آموزان با هزینه آموزش و پرورش

از گروه 48 فرهنگیان در  تلگرام

نامه یک همکار به وزیر آموزش و مرورش


نامه یک همکار به وزیر آموزش و مرورش

وزیرمحترم آ.پ 

باسلام 

ما فرهنگیان کشوردرکنار انتقاد و شکایت از اوضاع معیشتی خود روش هایی را برای کسب درآمد و تامین منابع مالی وزارتخانه پیشنهادمیدهیم تا بهانه جویان صرفا ما را بااین بهانه که منابع مالی محدوداست،به طرح های واهی مشغول نکنند. پیشنهاداتی که عزم ملی وتصویب قانون وحمایت نمایندگان مدعی علم وفرهنگ را درپی دارد. ما اعتقاد داریم بااستیضاح فرد مشکل سیستمی  و زیرساختی حل نمی شود هر چند نقدهای اساسی به عملکرد شما و اسلافتان داریم.

عجالتا پیشنهادهای ما را به ارکان بالادستی ابلاغ نمایید :

۱_کسب منابع مالی از طریق اختصاص بخشی از عوارض آب وبرق وتلفن،(بدون افزایش هزینه قبوض) 

۲_درصدی از درامدهای نفتی,

۳_ عوارض حاصل از گمرکات, ۴_درصدی از منابع بانکی و درامدهای حاصل از بهره بانکی ، 


یا روش های حمایتی واعطای تسهیلات:

۱_اعطای وام کم بهره به هرفرهنگی از هر دوسال به مبالغی معادل بانکها 

۲_کاهش مالیات به اندازه نصف کارمندان دیگر(درقبال درامدهای حساب نشده ی دیگر کارمندان)

۳_اختصاص سهمیه استخدام به فرزندان فرهنگیان در ادارات پردرامد

۴_اختصاص سهمیه به فرزندان فرهنگیان درکنکور 


سیدجلال احمدی زنجان

به نقل از گروه

فرهنگیان 49 تلگرام

نفرین کردن


نفرین کردن

رعیتی به خان شکایت برد که فلان مباشر تو به من فلان ظلم را کرده. جناب خان شروع کرد به نفرین کردن مباشر واینکه بله کار بسیار نابه جایی کرده ونباید اینگونه عمل می کرد. مرد لبخندی زد وسری تکان داد وبلند شد که برود. خان گفت کجا؟ گفت نزد مادر بزرگم، چون بهتر از شما نفرین می کند.حال حکایت ما معلمان است با نمایندگان مجلس وجناب وزیرو معاونانشان و صدا وسیمای عزیز. همه این عزیزان بعد از چندین ماه اعتراض معلمان وطومار نوشتن و تجمع کردن متفق القول شده اند که بله حقوق معلمان نسبت به سایر کارمندان کمتر است و مزایای دریافتی معلمان از قبیل خدمات پزشکی و وامهای بدون بهره و حق لباس وایاب وذهاب و خوراک و مسکن و غیره در قیاس با دیگر کارمندان بسیار ناچیز است وخلاصه شده اند مانند کوهی بزرگ در برابر معلمان که فریاد معلمان را با طنینی بلند تر ودل انگیز تر انعکاس می دهند و انتظار دارند که معلمان هم خوشحال وشاد بروند به دنبال کار خودشان چون بالاخره مسئولان محترم به خودشان زحمت داده اند وکلی فکر کرده اند و فهمیده اند که بله اوضاع معلمان کشور ناجور است.به راستی اگر همانطور که برخی از نمایندگان و مسئولان محترم می گویند اداره آموزش و پرورش ورفع مشکلات اقتصادی آن به خاطر پرسنل بسیار زیاد آن، در حدود یک میلیون وصد هزار نفر، خیلی سخت است اگر ناممکن نباشد ، سوال ما فرهنگیان این است مگر بقیه کارمندان دولت منظورم تمام کارمندان دیگر وزارت خانه ها به جز آموزش وپرورش چند نفر هستند، آیا تعداد انها بر روی هم کمتر از کل معلمان است؟ شما فرض کنید تمام وزارت خانه های دیگر یک وزارت خانه هستند، آن وقت تعداد کارمندانشان بیشتر از معلمان می شود پس چگونه برای همه ی انها وام وحق مسکن حق پوشاک وهزار ویک امکانات دیگر می توان فراهم کرد اما برای معلمان نمی شوداما فکر می کنم اگر دولت بخواهد حقوق معلمان را مثلا دو یا سه برابر کند انوقت ممکن است حقوق برخی از عزیزان گرانقدر تر از جان ما اندکی کم شود والا دلیل دیگری ندارد که دولت نتواند حقوق معلمان را افزایش دهد. وقتی به افزایش حقوق سال جدید معلمان نگاه کنید می بینید در حدود سیصد هزار تومان اضافه شد این مبلغ حداکثر در نظر گرفته شده که کل این مبلغ در یک سال می شود در حدود سه میلیون تومان باور کنید اگر به کارمندان دیگر وزارت خانه ها بگویند در سال جدید کل اضافه حقوقتان را یکجا پرداخت می کنیم انهم سه میلیون تومان زمین وزمان را به هم می دوزند انوقت دولت تدبیر وامید انتظار دارد با دادن مبلغی در حدود سه میلیون تومان به معلمان ، آنها راضی باشند وبه به و چه چه کنندبنده که قبلا هم پیشنهاد کرده بودم اکنون آن را تکرار می کنم. خیلی راحت با کم کردن حدود بیست و یا شاید هم ده درصد از حقوق های فوق بالای برخی از مدیران کل و معاونان و اقایان وزراء و نمایندگان محترم مجلس می توان صد در صد به حقوق معلمان اضافه کرد.

به نقل از

گروه فرهنگیان در تلگرام

حقوق دانش آموزان در راستای حقوق آموزگاران





حقوق دانش آموزان در راستای حقوق آموزگاران


چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394


محمدرضا نیک نژاد،روزنامه قانون،19 فروردین 94


"یاداشت با حذف بخش هایی از آن در روزنامه چاپ شده است"


در اسفندماه که اعتراض های صنفی فرهنگیان به اوج خود رسیده بود فرادستی از یکی از شهرهای نام آشنای کشور درباره این اعتراض ها گفت :" آیا درست است که سیستم آموزشی منجر به این شود که 30 هزار دانش آموز در حیاط مدارس بایستند و فضای درس و مدرسه را به تحصن بکشانند؟ آیا خط فقر 2 میلیون و 400 هزار تومانی منحصر به قشر معلمان است؟ و درست است که مدیرکل آموزش و پرورش در میان تحصن معلمان حاضر شود و این مطالبه را از خواسته های معلمان از دولت تدبیر و امید بداند؟"


 هر بار که اعتراض های معلمان فراگیر می شود و بروز بیرونی می یابد، نخستین چیزی که فرادستان دولتی،امنیتی و حتی آموزشی مطرح می کنند این است که اعتراض های فرهنگیان حق دانش آموزان را پایمال کرده و به درس آنها ضربه می زند. بی گمان این گفته ها می تواند بر افکار عمومی جامعه بسیار کارگر افتد و وجدان عمومی را از اندیشه درباره ریشه های این اعتراض ها منحرف نماید. اما تا چه اندازه این دیدگاه درست است؟


   دکتر شریعتی در چند اثرش جستاری دارد با عنوان "حق بزرگ" و "حق کوچک". او در یکی از کتاب هایش می نویسد " اغفال ذهن ها از یک حق بزرگ و حیاتی به وسیله پرداختن ذهن ها به یک حق کوچک و غیر حیاتی "، یکی از روش های موثر در نپرداختن به حقوق بنیادین جامعه است. هرگاه حق کوچکی در برابر حق بزرگی مطرح شود و به آن پر و بال داده شود، پس از مدتی حق کوچک جای خویش را در میان مردم باز می کند و اندیشه ها درگیر آن می شود و حق بزرگ خود به خود از ذهن ها رخت بر می بندد پایمال می گردد.


بی گمان حق دانش آموزان نیست که در حیاط مدرسه سرگردان باشند. اما در این میانه حق های بزرگی از دانش آموزان و فرهنگیان نادیده گرفته و پایمال می شود. برای نمونه دانش آموزان حق دارند آموزگارانی داشته باشند که همه وقت و انرژی خویش را صرف دانش آموزانشان کنند. نه معلمانی که در کلاس و در هنگام آموزش در اندیشه تامین نخستین نیازهای اقتصادی خویش باشند. دانش آموزان حق دارند معلمانی داشته باشند که نیازهای اقتصادی،آنها را وادار به برگزیدن شغل های دوم و سوم،کار در کلاس های خصوصی یا آموزشگاه های آزاد،رانندگی تاکسی، پادویی بنگاه های معاملاتی یا در بهترین حالت دلالی و بساز بفروشی نکنند. بلکه باید بهترین و ارزنده ترین دانسته های خویش را با برانگیزاننده ترین روش ها در دسترس دانش آموزانش قرار دهند و مانند پدران و مادرانی دلسوز پیگیر شادی و غم آنها باشند. دانش آموزان حق دارند کسانی آنها را درس دهند که دلنگرانی های معیشتی – منزلتی، تن و جان آنها را نفرساید بلکه معلمانی می خواهند که آنچنان سر زنده و شاد باشند که حتی نا آرام ترین و ناسازگارترین دانش آموز را نه تنها تاب آورند بلکه با رویی خوش و روش های انسانی در پی ساختن آنها باشند تا شاید مدرسه ها شاهد این همه خشونت های دو سویه نباشد. دانش آموزان حق دارند که شمار آنها در کلاس در حد استاندارهای جهانی یعنی 15 تا 25 تن باشد، نه چپاندن 35 تا 50 تن در کلاس های رنگ و رو رفته و روش ها و درون مایه های خسته کننده ای که زمینه پدید آمدن تنش میان دانش آموز و آموزگار گردیده و ....


 این ها تنها بخشی کوچکی از حقوق دانش آموز و آموزگار بود که سال ها نادیده گرفته می شود و بی گمان زمینه افت شدید آموزشی و گریز دانش آموزان و معلمان را از درس و مشق فراهم نموده است. بنابراین یک ساعت و دو ساعت و یک روز و دو روز چندان بر روند ناکارآمد آموزش تاثیر ندارد.


 اما درباره بخش دیگری از سخنان این کاربدست که حقوق زیر خط فقر را تنها برای فرهنگیان ندانسته است. بی گمان یکی از گرفتاری های آموزش و پرورش همین نگاه فرادستان به آن است. گرچه همه شهروندان حق دارند که از زندگی خوبی برخوردار باشند اما گمانی نیست که حرفه آموزشگری تافته جدا بافته ای است که تاثیر ناکارآمدی آن را هر روز و هر شب در خیابان ها و کوچه پس کوچه ها و صفحه حوادث روزنامه های می بینیم و می خوانیم. جناب کاربدست! شوربختانه شما و بسیاری دیگر از کاربدستان، آموزش و آموزشگری را نمی شناسید!                 

http://niknezhadmr.blogsky.com/1394/01/19/post-810/

 

عتراضات معلمان

اعتراضات معلمان


وقتی تاریخ می خوانی،وقتی سرگذشت آدمهایی که تاریخ را ورق زدند،مرور می کنی،لیست بلندبالایی از آدمها جلوی چشمت رژه می رود.آنهایی که سالها برای آزادیشان مبارزه کردند،تا به چنگش بیاورند.آن وقت است که می فهمی چرا از دست دادن آزادی این قدر آسان است وبه دست آوردنش آن همه دشوار.تازه از میان این گاندی ها و مارتین لوترکینگ ها وچه ها وماندلاها ...فقط خوش شانسی مثل ماندلاست که ان قدر زندگی می کند که ثمره تلاشش را ببیند.

مرور سرنوشت آنها مصداق همان مثل معروفی است که درهمین صفحات مجازی دست به دست می کنیم.بی انکه حقیقت اش را به درستی دریابیم.این جمله معروف که "حق گرفتنی است"

آری حق گرفتنی است.اما حس مظلومیت وراحت طلبی که مشخصه ای کاملا ایرانی است،هیچ گاه در طول تاریخ اجازه نداده است که این را درک کنیم که مهمتر از خود حق،رنجی است که در این مسیر می کشیم و هزینه هایی است که برای درآغوش کشیدن خواسته هایمان متحمل می شویم.

آری این همان گنج گرانبهایی است که در طول تاریخ به زندگی آدمها معنا بخشیده وپشتوانه تلاش بی وقفه شان برای گرفتن حق شان بوده است.

پس پاسخ من به آن دسته از همکارانم که درانتظارند،با یک کنش صنفی در دهم اسفند،یا 27 فروردین یا هرزمان دیگری و به همین زودی ها و به همین راحتی ها ،به انچه که استحقاق اش را دارند برسند، این است:

به خودتان زحمت ندهید.درخانه هایتان بنشینید.نهارتان را میل کنید.چرتی بزنید.وبعد که از خواب بیدار شدید،چایی ومیوه تان را صرف کنید و لم بدهید و اگر دوست داشتید سیگاری روشن کنید ودرهمان حال ماهواره تا ن را روشن کنیدواخبار اعتراضات همکارانتان را از بی بی سی دنبال کنید.شاید آن لحظه نیشخندی بزنیدوباخود بگوییدکه "دل خوش سیری چند"...

اما مطمن باشید ،آنها که می آیند،می مانندوحقشان را فریاد می زنندهرگز به شما نمی خندند.بلکه تاسف می خورندبرشما.شمایی که راحت طلبید وزندگی بی معنایی دارید.

#حبیبی محمد

به نقل از

گروه معلم 9 کر مانشاه در تلگرام

چرایی اعتراض معلمان به احکام حقوقی، طرح رتبه‌بندی و عملکرد صدا و سیما



عضو کانون صنفی معلمان در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد: 


چرایی اعتراض معلمان به احکام حقوقی، 

طرح رتبه‌بندی و عملکرد صدا و سیما 


19 فروردین 94

عضو کانون صنفی معلمان بر جایگزینی لایحه بهبود وضعیت معیشتی معلمان به جای طرح رتبه بندی آنها تاکید کرد. 

مهدی بهلولی عضو کانون صنفی معلمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اعتراض‌های معلمان نسبت به وضعیت معیشتی‌شان، اظهار داشت: در حال حاضر اعتراض معلمان به احکام صادر شده برای فوق العاده شغل و افزایش حقوق آنهاست.

وی ادامه داد: قرار بود؛ این فوق العاده شغل که طی سال‌های گذشته به بی‌عدالتی اجرا شده بود، اصلاح شود؛ البته در حال حاضر اصلاح شده اما باز هم ناقص است. به طور مثال قرار بود؛ امتیاز فوق العاده شغل از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ افزایش یابد که در حال حاضر به ۱۳۰۰ افزایش یافته است.

عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه معلمان انتظار دارند؛ افزایش حقوقشان برابر با کارکنان سایر دستگاه‌ها باشد، خاطرنشان کرد: حقوق خود بنده امسال با ۲۳ سال سابقه تنها ۲۶۰ هزار تومان افزایش یافته که با کسر مالیات و... به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بهلولی تصریح کرد: در دستگاه‌های دیگر با احتساب افزایش ۱۴ درصدی حقوق، افزایش بیشتر از آن چیزی است که شامل کارکنان آموزش و پرورش شده است.

عضو کانون صنفی معلمان با اذعان به اینکه آموزش و پرورش انتظاراتی که معلمان از وزارتخانه دارند را برآورده نکرده است، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش چند روز گذشته اعلام کرد که با رتبه بندی معلمان ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود؛ در حالی که طرح رتبه بندی خودش زیر سوال است و انتقادات زیادی نسبت به آن مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در اینجا چند سوال مطرح می‌شود که این افزایش حقوق شامل چند درصد از معلمان می‌شود؟ در حال حاضر فرهنگیان معتقدند؛ بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها می‌تواند از راههای آسان‌تر دیگری به غیر از طرح رتبه‌بندی دنبال شود. سوال دیگر این است که چند درصد از معلمان مدارک تکمیلی دارند که مقاله و یا کتاب چاپ کنند؟ و یا با این هزینه‌های سنگین مقاله ISI بچاپ برسانند؟

بهلولی در پاسخ به این سوال که هنوز جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان که به تازگی در هیات دولت تصویب شده، مشخص نیست پس معلمان چرا و به چه چیزی اعتراض دارند، گفت: کلیات این طرح قبلا منتشر شده بود و دارای یک سری اصولی است که در این اصول تغییراتی ایجاد نشده، فرهنگیان معتقدند؛ این طرح حقوق حقه معلمان را افزایش نمی‌دهد و تنها با ایجاد یک رقابت نادرست در بین آن‌ها افزایش حقوق ناچیزی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه معلمان نباید برای قرار گرفتن در طرح رتبه بندی به مدرک گرایی روی بیاورند، گفت: این مسئله به بهبود آموزش نمی‌انجامد؛ البته حدود ۸۰ نفر از نمایندگان نسبت به جایگزینی لایحه بهبود وضعیت معیشتی معلمان به جای طرح رتبه بندی معلمان نظر مثبتی دارند و قرار است هفته آینده این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش مطرح کنند که به نظر می‌رسد؛ این طرح ملموس‌تر و واقعی‌تر باشد.

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در عدم پوشش صحبت‌های بحق معلمان گفت: در اعتراضات سراسری معلمان که در چند ماهه گذشته شاهد بودیم؛ یکی از پلاکارت‌های ما در این اعتراضات این بود که ۳۰ :۲۰ کجایی؟ فرهنگیان معتقدند؛ رسانه ملی در این زمینه منصفانه برخورد نمی‌کند.

بهلولی تصریح کرد: به طور مثال در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در شب عید با پژمان آن دانش آموزی که به دلیل پخش شدن فیلمش ترک تحصیل کرده بود، مصاحبه‌ای انجام شد، ما معتقدیم معلمان فداکار زیادی خصوصا در یکسال اخیر داشته‌ایم، چرا این معلمان نباید در رسانه ملی مطرح شوند.

http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/264796-%DA%86%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7

توضیح : من – مهدی بهلولی- هم اکنون عضو کانون صنفی معلمان نیستم. این عنوان را خبرنگار محترم خبرگزاری،بنا به پیشینه ی گذشته که در کانون بودم،به کار گرفته است.

اصل27 قانون اساسی و تحلیل آن



 اصل27 قانون اساسی و تحلیل آن


براساس اصل بیست و هفت قانون اساسی"تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح,به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد ازاد است"


همانطورکه می بینیم تشکیل اجتماعات و راهپیمایی از آزادی های مشروعی به شمار     می رود که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده وبا توجه به ذیل اصل نهم          قانون اساسی غیرقابل سلب است.اما این اجتماعات و تظاهرات باتوجه به اوضاع واحوال حاکم ممکن است حالت اعتراضی داشته باشدو موجب اخلال در نظم عمومی شود.به همین جهت لزوم مسالمت آمیزبودن این اجتماعات به وضوح درک میشود.


اجتماع مسالمت آمیز یعنی اعتراض کنندگان بدون اعمال خشونت وایجاد بی نظمی مراتب  را اعلام کنند و خواسته های خود را به حاکمان برسانند.از طرفی زمامداران و قدرت عمومی از یک طرف ناگزیر به قبول این اجتماعات وتوجه به خواسته های معترضان هستند و از طرفی مسئول استقرارنظم و تامین امنیت.به همین دلیل قانونگزار ما برگزاری این اجتماعات را مشروط به عدم حمل سلاح کرده که مقصود اوبا توجه به سیر مذاکرات تصویب همان مسالمت آمیزبودن است.البته این اصطلاح یک مفهوم نسبی است(6)در این رابطه بند (ی) ماده ی16  قانون فعالیت احزاب (حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز)برای گروه ها ممنوع اعلام داشته است.


نکته بعدی که قانونگزار در رابطه با برگزاری این تجمعات به آن توجه کرده بحث(عدم اخلال به مبانی اسلام)است.همانطور که گفتیم این افراد بر محور یک عقیده وتفکر مشترک گردهم آمده اند و امکان دارد القائات انها تاثیرات منفی بر علایق افکار عمومی وارد آورد.  به همین دلیل قانون اساسی در اصل 27 با عنایت به اصل دوم که نظام جمهوری اسلامی را بر پایه ی ایمان بر اصول دین و مذهب استواراست اخلال به این موارد را تعرض به نظامی می دانند که اکثریت مردم طبق اصل اول قانون اساسی آن را تاسیس کرده اند.

به نقل از

گروه 3 فرهنگیان مریوان

تلگرام

تغییر وزیر

تغییر وزیر


همکاران محترم با تغییر وزیر راه به جایی نخواهیم برد تا اتحادیه و یا به عبارتی صنف منسجم نداشته باشیم  هیچ توفیقی نخواهیم داشت شما ها فکر می کنید وزیر هیچگونه اطلاعی ندارد چرا کاملا به قضیه مشرف می باشند حتی در یکی از جلاسات روسای بازرسی سراسر کشور خود وزیر پیش بازرسین استان ها گفته بود که من می دونم همکاراه می گویند وزیر در خوابه.واقعیتش اینه که وزیر هیچ کاری از دستش برنمی یاد همین طرح رتبه بندی را که می خوان اجرا کنند جز طرح تحولات بنیادی اموزش و پرورش .بعنوان مثال پارسال ماه رمضان قرار بود وزبر به ازای هر همکار یکصذ هزار تومان بابت ماه رمضان واریز بکنه اما واقعیت اینکه پول وجود نداره همین وزرایی که ببخشید بی ادبانه اعلام می نمایم کاسه داغتر از اش شده اند مگه همین افراد بودجه وزارتخانه ها را مصوب نمی کنند .چغدر خوش باور هستیم که این نماینده ها دل برایمان بسوزانند همکارای عزیز این افراد دارند بهره برداری سیاسی میکنند برای انتخابات مجلس. ببینید شخصی مثل جعفری نماینده خراسان شمالی افتخار می کند که چهل سوال از جناب وزیر خارجه نموده اند در حالیکه وظیف این افراد بایستی دفاع از حقوق معلمین باشد یکی نیست به این نمایندگان بگوید که اقایان(وکلای ملت)شما خجالت نمی کشید و ایا شما ها نمی تونستید در هنگاممصوب نمودن بودجه کاری بکنید خود همین نماینده ها بودند که بوده پیشنهادی وزارت اموزش و پرورش که بالغ بر۳۸هزار میلیلرد بود مخالفت کردند و بودجه را با تصویب۲۴هزار میلیارد به کام فرهنگیان تلخ نمودن خداون اینها را نبخشد .بگذریم فقط می خواستم اینو بگم که فقط وفقط بایستی منسجم و همدل و متحد باشیم به هیچ نماینده ای دلخوش نباشید .پایا و مانا باشید.به امید پیروزی

به نقل از

گروه فرهنگیان 49 تلگرام

ابوالقاسم خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم



خسروی: حقوق معلمان از مهرماه بین ۱۵۰ تا ۷۰۰هزار تومان افزایش می‌یابد

ابوالقاسم خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: روز گذشته در نخستین جلسه کاری مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش و معاونان ایشان برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای این جلسه وزیر آموزش و پرورش از توجه ویژه مجلس به بودجه آموزش و پرورش برای سال جاری تشکر کردند زیرا با یک کار تیمی، حدود 5هزار میلیارد تومان به اعتبارات آموزش و پرورش امسال افزوده شد که اقدامی کم‌سابقه بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر مباحث مطروحه در این جلسه گفت: علاوه بر این مصوبه هیئت وزیران در ارتباط با رتبه‌بندی نظام معلمان مورد بررسی قرار گرفت؛ هیئت وزیران در آخرین جلسه خود در سال گذشته در مورخه 27 اسفند 93، با طرح رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد و براساس آن مشمولان این طرح شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان و مربیان امور تربیتی، مشاوران و مراقبان سلامت و مدیران مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی مشمول این طرح شدند و باید براساس ضوابط حرفه‌ای، رتبه‌بندی شوند.

خسروی خاطرنشان کرد: در این مصوبه آمده است مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از رتبه‌ها باشند به‌ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه 94 برخوردار می‌شوند و براساس صحبت‌های قبلی وزیر آموزش و پرورش، معلمان براساس این طرح به رتبه‌های ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین مطرح شد که با توجه به اینکه این مسئله مصوبه هیئت دولت بوده است، شاید نیازی به طرح در مجلس نباشد تا کار سرعت بیشتری بگیرد و ان‌شاء‌الله تا هفته بزرگداشت مقام معلم به نتیجه لازم برسد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین بنا شد هفته آینده وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در جلسات کمیسیون آموزش حاضر شوند تا درباره جزئیات این طرح، نحوه اجرا و شاخص‌هایی که براساس آن معلمان شامل این طرح می‌شوند بررسی بیشتری انجام شود.

خسروی افزود: پیش‌بینی می‌شود براساس این طرح بین 150هزار تومان تا 700هزار تومان از ابتدای مهرماه به حقوق معلمان افزوده شود؛ البته باید جزئیات مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در این جلسه انجام شد، استخدام 5هزار نیرو در آموزش و پرورش بود که این استخدام در قالب یک آزمون بنا است صورت بگیرد و طبق صحبت‌های انجام شده، در شرایط مساوی اولویت با مربیان پیش‌دبستانی است.

به نقل از گروه فرهنگیان 34

در  تلکرام

نامه معلمان ایران به ملت ایران



نامه معلمان ایران به ملت ایران


مردم عزیز ایران:

شاید شنیده اید که معلمان ایران سه ماه است حرکت صنفی و عدالت خواهی خود را آغاز کرده اند. جنبشی که هدف بزرگی در پشت آن نهفته است و آن اهمیت دادن به علم و دانش و آموزش و پرورش تک تک مردم ایران زمین است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق برخورداری از آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را حق تک تک مردم ایران دانسته است،یعنی در سرزمین ایران از فقیر و غنی و وزیر و نماینده و کشاورز و معلم و کارگر،همه حق دارند از حقوق برابر آموزشی برخوردار باشند اما پس از 36سال از رستاخیز انقلابی مردم ایران برای دست یافتن به حق تعیین سرنوشت خود امروز می بینیم که این حق شناخته شده بشری(حق برخورداری برابر آموزشی) یا به عمد(؟؟؟؟) و یا با بی تدبیری نامدیران نامدبر، نادیده گرفته شده است و معلمان سرزمین شما برای احقاق این حق پایمال شده ی تمام مردم ایران فریاد عدالتخواهی سر داده اند و چشم همراهی و پشتیبانی از شما ملت بزرگ دارند.

ملت شریف ایران!


1- دولت به جایگاه فرهنگ و فرهنگیان شما بی توجه است. معلمی یک شغل نیست،یک تخصص علمی و روانشناسانه است که از عهد ی هرکسی برنمی آید.متاسفانه نگاه حاکمیت به معلمی یک نگاه عام و ابتدایی است و جایگاه معلمی را تاحد یک شغل عام افت داده است،اغلب معلمان سرزمینتان ایران، در محرومیت اقتصادی برای تامین نیازهای روزمره خود با بحران مالی مواجه هستند و عدم تامین معلمان در مدارس دولتی به معنای بی توجهی به توانایی آموزشی معلمان در برآوردن نیاز علمی دانش آموزان  و در نتیجه افت کیفیت آموزش است.حق فرزند شماست که معلمی متخصص و روانشناس و فرهیخته و مسلط به امور آموزشی داشته باشد و معلمی که به شغل دوم و سوم میپردازد چگونه قادر خواهد بود خود را ارتقای آموزشی و علمی داده و برای فرزندان ملت محروم ایران الگوی مناسب علمی باشد.


مردم حق شناس ایران

2- مدارس دولتی و عمومی که حق فرزندان شما هستند امروز از داشتن امکانات اولیه آموزشی محرومند. بافت فرسوده،نداشتن امکانات مفید آموزشی، کلاسهای اغلب شلوغ،صندلی های چوبی،نداشتن امکانات در شان بهداشتی برای دانش آموزان،مدارس کپری،سیستم گرمایشی و سرمایشی متعلق به چندین دهه گذشته که حوادث بسیاری برای دانش آموزان محروم کشورمان آفریده است(اخیرا حادثه شین آباد) کتابخانه هایی  باکتابهایی که نه در علم کاربرد دارند و نه در سرنوشت،کارگاههای بدون تجهیزات و وسایل،تجهیزات کارگاهی از رده خارج،نداشتن امکانات رفاهی و نداشتن امکانات ورزش همگانی و...این تصویر امروز مدارس در کشور ماست.

فرزند شما حق دارد مثل دانش  آموزان تمام کشورهای دنیا اگر توانایی مالی خانواده تان در حدی نیست که گذران زندگی کنید از یک وعده غذای گرم و تجهیزات کاملا آموزشی رایگان در مدارس ایران برخوردار باشند نه اینکه خانواده های اغلب محروم جامعه، حتی هزینه بی توجهی دولت به سیستم آموزش را خود بر عهده بگیرند و به مدارس سرانه و شهریه هم بپردازند و مرفهین فرزندانشان در مدارس غیر انتفاعی از امکانات لازم برخوردار باشند.


3- مردم عدالتخواه ایران!

آموزش و پرورش رایگان یعنی اینکه یک مدرسه تمام امکانات آموزشی برای تک تک دانش آموزان با استعدادهای متفاوت را در اختیار داشته باشد.این سیستمی است که در تمام جوامع جهانی در حال اجراست،مدرسه جایگاه تجربه ی علمی و پرورش استعدادهای فردی است.یک مدرسه باید تمام امکانات آموزشی و پرورشی از قبیل ورزشگاه برای تمام رشته های ورزشی و آزمایشگاه و کتابخانه و کارگاه و سایت کامپیوتر مجهز را در اختیار داشته باشد.تندرستی و سلامت و هنر متعلق به طبقه ی خاصی نیست و در جوامعی که حاکمیتها ندای برابری و عدالت سر می دهند فررندان طبقه ی مستضعف و فقیر جامعه هم حق دارند که رشته ی ورزشی مورد علاقه خود را پیگیری کنند و به هنری بپردازند که به آن علاقمندند.هنر و ورزش متعلق به مرفهین نیست.فررندان شما حق دارند از تمام امکانات ورزشی برای تمام رشته های مورد علاقه، در مدارس دولتی خود برخوردار باشند چرا که خیلی از خانواده های ایرانی قادر نیستند هزینه های سنگین ورزشی و هنری در ورزشگاهها و آموزشگاههای خارج از مدارس را بپردازند.متاسفانه در کشور ما توجه به ورزش و هنر که جزو وظایف آموزش و پرورش است نام فعالیتهای فوق برنامه گرفته اند و حاکمیت به این توجیه واهی سالهاست از زیر بار برعهده گرفتن این مسوولیت شانه خالی کرده است.


ملت عزیز

4-ما معلمان داشتن منابع زیر زمینی را ثروت نمی دانیم،بلکه ثروت بالفعل این سرزمین تک تک فرزندان شما هستند،فرزندانی که با سرمایه گذاری مناسب می توانند تحولات عمیقی در کشور ایجاد نمایند.اما متاسفانه دولت به این امر بی توجه است در حالی که در تمام کشورها، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به آموزش و پرورش تعلق گرفته است متاسفانه این نگاه در کشور ما حاکم نیست و جاهلان عرصه مدیریت در ایران، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را بی فایده می دانند و همین نگاه جاهلانه باعث شده است که سرانه آموزش تعلق گرفته به فرزند شما در میان کشورهای دنیا در انتهای جدول جهانی قرار بگیرد.

عدم پرداخت سرانه مناسب و هزینه ی جاری اداره مدارس به معنای بی توجهی به رشد و توسعه مدارس است(در سال جاری به مدارس دولتی مبلغی کمتر از 300هزار تومان پرداخت شده است) سرانه یعنی حقی مادی و ریالی که فرزند شما برای آموزش گرفتن دارد و متاسفانه دولت در پرداخت این حق به مدارس دولتی اجحاف کرده و همین امر باعث محروم شدن مدارس دولتی از داشتن امکانات مدرن آموزشی شده است.

متاسفانه دولتها در سالهای گذشته هر گاه خواسته اند در هزینه های جاری مملکتی صرفه جویی کنند در اولین قدم به سرانه ی آموزشی فرزندان شما چنگ اندازی کرده اند و آنرا کاهش داده و یا محدود کرده اند.این حق فرزند شماست و شما و ما نباید اجازه بدهیم دولتها به همین سادگی حقوق عمومی ملت را نادیده بگیرند.

هم میهنان عزیز

فریاد امروز معلمان ایران یک اقدام شخصی و صرفا برای احقاق حقوق مادی  شخصی نیست.معلم متخصص و آگاه حق اساسی تمام شماست.حق فرزندان شماست که مدارس دارای امکانات و پیشرفته تری داشته باشند.حق فرزندان شماست که همانند طبقه ی مرفه از امکانات کامل تندرستی و آموزشی و هنری در مدارس  دولتی برخوردار شوند حق فرزند شماست که معلمی داشته باشد که فقط یک شغل داشته باشد و آن هم معلمی ولی از همین شغل بتواند در رفاه کامل زندگی کند.شما هم باید از حاکمیت بخواهید که معلم مدارس ایران را تامین کند تا مجبور نباشد زمانی را که باید به روز رسانی توانایی علمی اش بگذراند برای تامین نیاز به شغل دوم و سوم بپردازد.باور کنید دوشغله بودن اکثر فرهنگیان ایران از حرص نیست،از نیاز و ناچاری است

ملت ایران در این مسیر معلمان خود را حمایت کنید.

با ارسال این پیام به دوستان و خانواده و نمایندگان و ائمه جمعه و مدیران و مسئولین و امضای طومار خواهان توجه مسئولین و حاکمیت به آموزش و پرورش شوید با سپاس.


معلمان ملت ایران

به نقل از

گروه صدای معلم کرمانشاه 9

گروه تلگرام