تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

مطلبات معلمان

مطالبات معلمان


مدت­هاست بحثی به عنوان مطالبات فرهنگیان مطرح است که تصور درست و کاملی از آن وجود ندارد و هرکس به قدر وسع خود آن را تفسیر می­نماید.


ضروری دیدم برایند این تفسیر­ها را به صورت کوتاه و گذرا جمع بندی نمایم. با این جمع بندی به این نتیجه رسیدم که خواسته معلمان، مطالبات کل جامعه است ولی چون از زبان معلمان بیان می­شود به حساب مطالبات معلمان نوشته می­شود البته این به حساب گذاشتن زیاد هم نادرست نیست زیرا جامعه آموزش و پرورش ایران  تنها با احتساب خانوارهای فرهنگی و جمعیت دانش­آموزی به مرز چهل میلیون نفر می­رسد یعنی نصف جامعه.


تصور نادرستی از منابع مختلف به اذهان عمومی القا می­شود که گویا مطالبات معلمان تنها حقوق حقه پرداخت نشده­ سنوات گذشته است سنتی که دولتها هموار پیروان راستین آن بوده­اند و به آن دامن زده اند. باید بگویم که  این نوع ارائه مطاب، از اساس غلط است. زیرا جامعه معلمان حتی در این شرایط بحران اقتصادی از این شهامت برخوردار بوده و هستند که معوقات را ببخشند به شرط اینکه در آینده تبعیضی نباشد.


پس مطالبات معلمان حقوق حقه­ به دیون واصل شده­ ارزش گذشته نیست.


بلکه مطالبات معلمان در مرحله اول رفع تبعیض پرداخت مزایا به کارکنان دولت است. معلمان خواستار این هستند که همه یک حکم داشته باشند و تمام دریافتی ها محدود به همان حکم باشد. زیرا زیادند کسانی که یک حکم دارند و چند دریافتی. حالا معلمان خواهان شفافیتی هستند که کل جامعه خواهان آن است. لازم به ذکر است این خواسته در چارچوب قوانین فعلی قابل تحقق است. اگر هم نباشد متخصصین به خوبی می­دانند دکترین حقوقی همیشه پیش قراول قانون گذاری بوده و این دکترین توسط متخصصین به قانون گذاران پیشنهاد می­شود. باید گفت جامعه ­ فرهنگیان، بزرگترین جامعه علمی کشور، تدوین قوانین را در راستای رفع تبعیض ضروری می­دانند.


معلمان به عنوان هسته روشنفکری جامعه تحصیل کرده و متخصص کشور خلاءهایی را تشخیص داده­اند که اصلاح آنها ضروری می­نماید. زیرا امروز کمتر خانواده ایرانی را می­توان سراغ داشت که یک فارغ التحصیل بیکار نداشته باشد. اگر پای سخن کارشناسان  نشسته باشیم به خوبی قابل درک است که بیکاری ناشی از عدم مهارت­های لازم فارغ­التحصیلان است و بی­برنامه گی درهدایت تحصیلی است.


کمتر کسی در بطن جامعه بوده و این جمله را نشنیده باشد که امروز؛ درس خواندن دیگر ارزش ندارد. خواسته معلمان اصلاح این موارد است البته  معلمان به عنوان کارشناسان آموزشی راه حل­های خوبی را بارها ارائه داده اند اما به دلیل نبود اراده باز در بر همان پاشنه می­چرخد. زیرا شنیده شدن این راه حل ها بستگی به بهبود معیشت و ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان دارد. در این میان رابطه­ای دو طرفه است.


اگر فارغ اتحصیلان از جایگاهی که تحصیلات برایشان ایجاد کرده خرسند باشند جایگاه معلمی خود به خود ارتقاء می­یابد البته زمانی فارغ التحصیل خرسند وجود خواهد داشت که موارد زیر از مطالبات جامعه که معلمان بیان کننده آن هستند برآورد شوند:


1 تدوین محتوای آموزشی مناسب برای منابع درسی.


2- ارزیابی واقعی آموخته­های فراگیر به جای ارائه کار نامه تحصیلی فاقد هرگونه پشتوانه یادگیری.


3- تدوین آیین نامه انضباطی مدارس با راهکاری اجرایی و ضمانت اجرا.


4- تعیین رشته برای فراگیران براساس سند آمایش سرزمین، علایق و توانایی­های فراگیران.


5- تهیه امکانات مناسب مورد نیاز برنامه درسی.


6- خارج شدن از بحث صرفا کمی و آماری در اجرای برنامه­های آموزشی و توجه به کیفیت این کمیت­ها زیرا اگر هبچ کس نداند خود معلمان از صحت و سقم این آمارها و کمیت­ها آگاهند.


7- انتصاب و انتخاب مدیران کارآمد فارغ از هم عقیده و هم جهت بودن.از مدیر مدرسه گرفته تا وزیر.


7 تعیین شاخص­های مشهود موفقیت نظام آموزشی بر مبنای اسناد بالا دستی.


8- عدالت آموزشی.


9- گزینش مناسب معلمان.


10- فعالیت تشکل­ها و کانون­ها صنفی با آزادی و استقلال کامل برمبنای منافع ملی.


خلاصه بگویم، هیچ یک از موارد فوق بدون وجود معلم علاقه مند و کارا محقق نخواهد شد. صد البته که صرف حضورفردی به نام و در مقام  معلم در کلاس کافی نیست بلکه باید معلم دارای صلاحیت بوده و دل ودماغ کارکردن داشته باشد.


معلم چند شغله­ بدهکار ذهن آشفته  بحران زده و تخریب شده مطمئناً نیروی انسانی موفق و کارآمدی تربیت نخواهد کرد تا دست یابی به سند چشم انداز 1404 برایمان متصور باشد. وضع موجود جامعه نتیجه عملکرد نامناسب معلمان نبوده زیرا معلمان تا به حال کمتر از وظایف خود قصور کرده­اند. اگر هم قصوری بوده نتیجه عمل گزینشگران بوده که افراد فاقد صلاحیت معلمی را به آموزش و پرورش راه داده­اند. معلمان کاملاً به این عملکرد نامناسب واقف بوده و بارها به نمایندگی از جامعه  خواهان توقف این عمل شده­اند.


گره تمام موارد فوق و تمام کاستی موجود جامعه که بزرگ و کوچک از آن نالان هستند فقط به دست آموزش و

به نقل از گروه صدای معلم یک تلگرام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد