تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

احتمال محرومیت از تحصیل 7میلیون کودک و نوجوان

  • احتمال محرومیت از تحصیل 7میلیون کودک و نوجوان

  • شرق: بیش از 19 میلیون و 435 هزار نفر از جمعیت کشور را بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 کودکان و نوجوانان 7 تا 19 ساله تشکیل می‌دهند که به گفته مسوولان آموزش‌وپرورش بیش از
    12میلیون و 300 هزار دانش‌آموز ایرانی سال تحصیلی 1391- 1390 را آغاز کردند که بر این اساس با احتساب تعداد کودکان و نوجوانان در سن آموزش یا لازم‌التعلیم و تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری می‌توان دریافت که بیش از هفت میلیون نفر از کودکان و نوجوانان کشور از تحصیل در مدارس محروم هستند
  • احتمال محرومیت از تحصیل 7میلیون کودک و نوجوان

  • شرق: بیش از 19 میلیون و 435 هزار نفر از جمعیت کشور را بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 کودکان و نوجوانان 7 تا 19 ساله تشکیل می‌دهند که به گفته مسوولان آموزش‌وپرورش بیش از
    12میلیون و 300 هزار دانش‌آموز ایرانی سال تحصیلی 1391- 1390 را آغاز کردند که بر این اساس با احتساب تعداد کودکان و نوجوانان در سن آموزش یا لازم‌التعلیم و تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری می‌توان دریافت که بیش از هفت میلیون نفر از کودکان و نوجوانان کشور از تحصیل در مدارس محروم هستند. سایت خبری آفتاب با اعلام این رقم گزارش داد: طی سال‌های گذشته یا در حقیقت در یک دهه گذشته با وجود ثبات نرخ رشد جمعیت در حد 5/1درصد، کاهش جمعیت دانش‌آموزی کشور از 18 به 12 میلیون نفر، نشان‌دهنده اضافه شدن حدود شش میلیون دانش‌آموز به جرگه ترک تحصیل‌کرده‌ها است که بسیار نگران‌کننده و دردناک است؛ چرا که بر این اساس از هر سه دانش‌آموز ایرانی، یک دانش‌آموز ترک تحصیل می‌کند و قادر به ادامه تحصیل نیست. این آمار نگران‌کننده در حالی است که پیش از این رییس انجمن‌ علمی مددکاران ایران و عضو شورای بررسی آسیب‌های اجتماعی با اعلام اینکه سالانه 25 درصد از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند، عنوان کرده بود: دانش‌آموزان در طول روز میانگین بین هفت تا هشت ساعت در مدارس هستند و بیشترین وقت مفید خود را در مدارس می‌گذرانند، در حال حاضر براساس جدیدترین یافته‌های پژوهشی بیش از 25 درصد از دانش‌آموزان سالانه از مدارس ترک تحصیل می‌کنند که این آمار بسیار نگران‌کننده است و معلوم نیست سرنوشت این دانش‌آموزان که چندین برابر بیش از دیگران در معرض تهدید‌های اجتماعی هستند، چه می‌شود.
    او با استناد به پژوهش گسترده‌ای در این زمینه اظهار داشت: درحال حاضر مشکلات و خلأهای موجود در وزارت آموزش‌وپرورش، ناتوانی تعداد زیادی از معلمان و درگیری‌های اقتصادی و معشیتی آنها، به روز نبودن کتاب‌های درسی و آموزش‌ها در مدارس و مشکلات و آسیب‌هایی که در حال حاضر آموزش‌وپرورش با آن مواجه است و اقدامی برای حل این مسایل صورت نمی‌گیرد، برای نظام تعلیم و تربیت کشور‌گران تمام می‌شود. اگرچه آمار ترک تحصیل بیش از 25 درصد دانش‌آموزان از سوی وزارت آموزش‌وپرورش تکذیب شد اما نسبت تعداد دانش‌آموزان در سال‌جاری و تعداد کودکان و نوجوانان لازم‌التعلیم بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 نشان‌دهنده این نکته است که تعداد بسیار زیادی از کودکان و نوجوانان در کشور یا از تحصیل محروم هستند یا اینکه از چرخه آموزشی کشور بنا بر دلایل متعددی جدا افتاده‌اند. همچنین وزارت آموزش‌وپرورش که متولی اصلی ایجاد بستر‌های مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان از پنج تا 19 سالگی است تا پیش از این آمار شفافی نیز از تعداد دانش‌آموزان در اختیار نداشت. چندی پیش رییس مرکز آمار فناوری و نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته وضعیت کار آماری در وزارت آموزش وپرورش بسیار نامناسب بوده است، گفت: «پس از افتتاح مرکز آمار وزارت آموزش‌وپرورش بعد از هشت سال تازه فهمیدیم که 12 میلیون و800 هزار دانش‌آموز داریم، نه 14 میلیون دانش‌آموز.»
    اسدی‌‌گرمارودی با اشاره به نادرست بودن آمار 14 میلیون دانش‌آموز که پیش از این از سوی وزرا و مسوولان اسبق این وزارتخانه اعلام شده بود، گفت: 12میلیون و 800 هزار دانش‌آموز با 128 هزار مدرسه داریم و این آمار که 14 میلیون دانش‌آموز داریم درست نیست؛ چرا که ما 13 میلیون دانش‌آموز هم نداریم. محرومیت از تحصیل بیش از هفت میلیون نفر از دانش‌آموزان این سوال را مطرح می‌کند که جدایی آنها از محیط درس و مدرسه چه سرنوشتی را می‌تواند برایشان در جامعه ایجاد کند. 
  • شرق -  ۵ مهر ماه   ۹۰ 
  • نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد