تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

بیانیه ی کانون صنفی معلمان(طیف صنفی)

بیانیه ی کانون صنفی معلمان(طیف صنفی)

به مناسبت روزجهانی معلم

مهرماه 90

 

ملت غیور ، معلمان فرهیخته ،همکاران آگاه 

فدریکو مایور مدیر کل سابق یونسکو، روز 5 اکتبر( مصادف با 13 مهر ماه) را در سال 1994، د ر  چهل و چها رمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان، در شهر ژنو، به عنوان  روزجهانی معلم پیشنهاد نمود که مورد تائید وزرای آموزش و پرورش قرار گرفت. در این اجلاس آقای محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز شرکت داشت. مصوبه مذکور مورد تایید ایران نیز قرار گرفت. هر سا ل در چنین روزی یونسکو و سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد و اتحادیه های معلمان جهان پیام هایی به روسای کشور ها و خانواده ها می فرستند تا احترام به معلم، قدر دانی از او و ایجاد شرایط مناسب کار را برای معلمان سرلوحه کارهای خود قرار دهند.  برای بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش در کشور ها لازم است که کیفیت کار و زندگی معلمان ارنقا ء یابد و معلمان از جایگاه مناسب بر خوردار شوند. کشور های پیشرفته جهان به نقش محوری معلمان جامعه درپیشر فت آ موزش عمومی به عنوان تنها عامل توسعه اجتما عی می نگرند و سرمایه گذاری های عظیم ودراز مدتی روی آن انجام می دهند. بدیهی است رفع مشکلات معیشتی این قشر از جامعه همانند دیگر کشورها و ارتقای این شغل به عنوان یکی از مشاغل بسیار بالای جامعه می تواند تا حدود زیادی افکار عمومی را نسبت به آینده ی مقام معلم در جامعه امیدوار سازد

در قلب همه معلمان روابط و عواطف حساس و کلیدی با دانش آموزانشان که آینده ساران جامعه می باشند وجود دارد. روابطی که هر جامعه ای به آن توجه داشته و برای آن سرمایه گذاری می کند. معلمان هستند که با موثرترین روش آینده ی هر جامعه و تمام انسانهای کره ی خاکی را رقم می زنند.

بیانیه ی کانون صنفی معلمان(طیف صنفی)

به مناسبت روزجهانی معلم

مهرماه 90

ملت غیور ، معلمان فرهیخته ،همکاران آگاه 

فدریکو مایور مدیر کل سابق یونسکو، روز 5 اکتبر( مصادف با 13 مهر ماه) را در سال 1994، د ر  چهل و چها رمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان، در شهر ژنو، به عنوان  روزجهانی معلم پیشنهاد نمود که مورد تائید وزرای آموزش و پرورش قرار گرفت. در این اجلاس آقای محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز شرکت داشت. مصوبه مذکور مورد تایید ایران نیز قرار گرفت. هر سا ل در چنین روزی یونسکو و سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد و اتحادیه های معلمان جهان پیام هایی به روسای کشور ها و خانواده ها می فرستند تا احترام به معلم، قدر دانی از او و ایجاد شرایط مناسب کار را برای معلمان سرلوحه کارهای خود قرار دهند.  برای بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش در کشور ها لازم است که کیفیت کار و زندگی معلمان ارنقا ء یابد و معلمان از جایگاه مناسب بر خوردار شوند. کشور های پیشرفته جهان به نقش محوری معلمان جامعه درپیشر فت آ موزش عمومی به عنوان تنها عامل توسعه اجتما عی می نگرند و سرمایه گذاری های عظیم ودراز مدتی روی آن انجام می دهند. بدیهی است رفع مشکلات معیشتی این قشر از جامعه همانند دیگر کشورها و ارتقای این شغل به عنوان یکی از مشاغل بسیار بالای جامعه می تواند تا حدود زیادی افکار عمومی را نسبت به آینده ی مقام معلم در جامعه امیدوار سازد

در قلب همه معلمان روابط و عواطف حساس و کلیدی با دانش آموزانشان که آینده ساران جامعه می باشند وجود دارد. روابطی که هر جامعه ای به آن توجه داشته و برای آن سرمایه گذاری می کند. معلمان هستند که با موثرترین روش آینده ی هر جامعه و تمام انسانهای کره ی خاکی را رقم می زنند.

در حالی که همه ی انسانها و به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان سراسر جهان حق بنیادین برای بهره مندی ازآموزش باکیفیت دارند، اما با وجود پیشرفتها ی شگرف و تنوع و گستردگی امکانات ، متاسفانه دسترسی به این حق در همه ی جوامع و کشورها فراهم نشده است. برخی از دولتها برای پذیرش میلیونها کودک جدید در مدارس، به استخدام معلمان آموزش ندیده و چه بسا بدون صلاحیت متوسل می شوند و در گزینش معلمان صداقت، دانش، مهارت تدریس، مدیریت کلاس، ایمان به کارمعلمی و ذوق و دلبستگی داوطلب را به شغل معلمی مد نظر قرار نمی دهند بلکه ملاکها و معیارهای سیاسی، قوم و خویشی و رابطه های غیر قانونی و حتی نا مشروع را در نظر دارند و دنبال می کنند. آنها بدون امکانات آموزشی و پرورشی لازم و بدون رعایت استانداردها و تکنیکهای آموزشی مدرن کلاسها را  با دانش آموز پر می کنند و مترسکی در آن می گذارند.

جهان امروز که به سرعت رو به پیشرفت و تغییر است، نیازمند معلمانی است که با جدیت و مداوم براستفاده از اندوخته های علمی، آموزش های پیشرفته، تجربه، تدبیر و کاردانی خود انسانها را با دست آوردها ی علمی ، راهکارهای زندگی و الگوهای انسانی آشنا و سازگار سازد. در همه جای دنیا معلمان حقیقی و متعهد آماده کمک به دانش آموزانی هستند که به آموزش ویادگیری، جهت گام برداشتن برای پیشرفت جامعه ی بشری، تبدیل کره زمین و حتی جهان هستی به محیطی دلپسند و زندگی بهتر، نیاز دارند. ما از جامعه ی بشری، دولتها، برگزیدگان ملتها، والدین، جا معه مطبوعات،سازمان های غیر دولتی و اتحادیه های معلمان درخواست می کنیم تا به تعهدات خود نسبت به حمایت از معلمان عمل نمایند.

افسوس که امسال نیزچون سال های گذشته مسئولان با تقاضای برگزاری مراسم روز جهانی معلم  از طرف تشکل های صنفی معلمان  مخالفت می کنند! این درحالی است که روزهای بتن، معدن و...آن چه به غیر انسان ارتباط دارد برگزارمی شود و از صدا وسیما نیز به اخبار و مراسم آنها پوشش داده می شود

 با این نگاه که تشکل ها یک فرصت قلمداد شده و تشکل های صنفی – مدنی فرهنگیان می توانند علاوه بر ارتقای کمی و کیفی جامعه و دفاع از حریم و حرفه ی معلمی، نقش معلمان را در توسعه ی همه جانبه ی کشورتضمین کنند؛ معلمان را به افراد وگروه های اثر گذار در سرنوشت خود وجامعه تبدیل کرده و بدین طریق مدیران را در اداره ی امور یاری بخشند؛ خواسته ها ومطا لبات را پالایش و آن را در چار چوب امکانات کشور ومنافع ملی به صورت کیفی وتدریجی منطقی و مطرح نمایند؛ از اینرو تعامل مثبت ودو طرفه بین حکومت و تشکلهای صنفی معلمان وحضور تشکل ها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها می تواند آرامش را به خانواده ی بزرگ آموزش وپرورش بر گرداند. 

    همکاران گرامی، ما بر این باوریم که دست یابی به اهداف صنفی تنها در سایه ی اتحاد و هم دلی و پیوستن به تشکلهای صنفی معلمان سراسر کشور میسر است و با سیاسی کاری و عافیت طلبی هرگز به مقصود نخواهیم رسید . تا زمانی که منتظر باشیم دیگران حق و حقوق ما را بدهند ، اوضاع به همین منوال خواهد ماند 

از آن جایی که همکاری شما عزیزان در پیوستن به نهادهای صنفی و حمایت از بیانیه ها قدرت نظارتی ما را بر کار مسئولان افزایش می دهد ، پیشنهادهای زیر برای زنده نگه داشتن روز جهانی معلم ، ارائه می گردد

1- امسال آموزش بین الملل (E. I.)  طی نامه ی مورخ 14 سپتامبر ، سال 2011، که به تمام هیات های اجرایی، تشکلهای عضو، اداره های محلی و کمیته های زنان فرستاده شده ؛ اظهار می دارد که امسال معلمان سرتاسر دنیا ، روز جهانی معلم ، پنجم اکتبر ( 13 مهر ماه ) ، را با شعار " برابری جنسیتی برای معلمان " جشن خواهند گرفت. وضعیت بکارگیری ، استخدام ، روشهای ارتقای شغلی ، حقوق پرداختی زنان باید مورد توجه قرار گیرد و از آنها حمایت گردد.

 2 – خواهشمند است ترجمه ی نامه ی گفته شده در بالا را به دقت خوانده و با توجه به موارد ذکر شده در آن به در خواست آموزش بین الملل و یونسکو ، به هر زبانی که می توانید ، جواب دهید و در مورد معلم های زن محل زندگی و جامعه ی خود اظهار نظر کنید.

3 - سه شنبه (13 مهر ماه 1390) مصادف با( 5 اکتبر 2011)، روز جهانی معلم را به یکدیگر تبریک بگوییم و با بردن گل و شیرینی به مدرسه، این روز را گرامی بداریم

3-    در جلسه شورای معلمان در مورد این روز بحث و گفتگو گردد.

 با عرض تبریک مجدد روز جهانی معلم ، از شما همکاران در سراسر کشور انتظار داریم ضمن پافشاری به خواسته های خود از قبیل آزادی معلمان دربند ، به رسمیت شناخته شدن تشکل های صنفی معلمان و فرهنگیان و برداشتن موانع از مسیر فعالیت آن تلاش نمایند.

 

کانون صنفی معلمان ( طیف صنفی )

11 مهر ماه   1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد