تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

افزایش افت تحصیلی در مقطع دبیرستان

  • با حذف مردودی سال اول دبیرستان و پنجم ابتدایی پیش‌بینی می‌شود
  • افزایش افت تحصیلی در مقطع دبیرستان

  • شرق: آموزش‌وپرورش در جهت حذف شکلی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مدارس در حرکت است. پس از تکذیب‌های متعدد مسوولان آموزش‌وپرورش در رابطه با وجود مصرف سیگار و اعتیاد در مدارس، تنبیه بدنی دانش‌آموزان، افت تحصیلی دانش‌آموزان و به‌رغم تایید کارشناسان نسبت به وجود این مشکلات، متولیان آموزش‌وپرورش این‌بار قدمی بلند‌تر برداشته‌اند و فراتر از سیاست تکذیب وجود مشکلات، اقدام به حذف کامل مردودی پایه اول دبیرستان کرده‌اند. این اقدام از آنجایی نشات می‌گیرد که براساس آمار‌های دولتی بیش از 30‌درصد دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان در امتحانات پایانی این مقطع مردود می‌شوند و آموزش‌وپرورش از اوایل دهه 70 که نظام جدید سالی‌واحدی اجرا شده، هنوز نتوانسته است میزان مردودی‌های این مقطع را کاهش دهد. میزان بالای مردودی‌های پایه اول دبیرستان به گواه بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت بنا به دلایل مختلفی همچون برقرار نکردن آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به مقطع دبیرستان، افزایش یک‌باره سطح علمی دروس سال اول دبیرستان نسبت به دوره راهنمایی، ضعف در آموزش دروس و کتب درسی و مواجه دانش‌آموز با سن رشد و افزایش فعالیت‌های اجتماعی است
  • با حذف مردودی سال اول دبیرستان و پنجم ابتدایی پیش‌بینی می‌شود
  • افزایش افت تحصیلی در مقطع دبیرستان

  • شرق: آموزش‌وپرورش در جهت حذف شکلی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مدارس در حرکت است. پس از تکذیب‌های متعدد مسوولان آموزش‌وپرورش در رابطه با وجود مصرف سیگار و اعتیاد در مدارس، تنبیه بدنی دانش‌آموزان، افت تحصیلی دانش‌آموزان و به‌رغم تایید کارشناسان نسبت به وجود این مشکلات، متولیان آموزش‌وپرورش این‌بار قدمی بلند‌تر برداشته‌اند و فراتر از سیاست تکذیب وجود مشکلات، اقدام به حذف کامل مردودی پایه اول دبیرستان کرده‌اند. این اقدام از آنجایی نشات می‌گیرد که براساس آمار‌های دولتی بیش از 30‌درصد دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان در امتحانات پایانی این مقطع مردود می‌شوند و آموزش‌وپرورش از اوایل دهه 70 که نظام جدید سالی‌واحدی اجرا شده، هنوز نتوانسته است میزان مردودی‌های این مقطع را کاهش دهد. میزان بالای مردودی‌های پایه اول دبیرستان به گواه بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت بنا به دلایل مختلفی همچون برقرار نکردن آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به مقطع دبیرستان، افزایش یک‌باره سطح علمی دروس سال اول دبیرستان نسبت به دوره راهنمایی، ضعف در آموزش دروس و کتب درسی و مواجه دانش‌آموز با سن رشد و افزایش فعالیت‌های اجتماعی است و در این میان وزارت آموزش‌وپرورش با حرکت به سمت تغییر نظام آموزشی کشور با چشم‌پوشی به دلایل اصلی این مساله اقدام به حذف کامل مردودی در اول دبیرستان کرده است. با این حال علاوه بر حذف مردودی اول دبیرستان مردوی‌های سال پنجم ابتدایی نیز به دلیل استقرار نظام 6.3.3 نیز حذف شده‌اند و دانش‌آموزانی که بدون اخذ نمره کافی همه ساله مردود می‌شدند تا در صورت صلاحیت تحصیلی به مقطع بالاتر بروند، دیگر بدون اخذ نمره کافی وارد مقطع تحصیلی بعدی می‌شوند. به موجب این طرح قرار است اگر دانش‌آموزانی که در حال حاضر در سال اول متوسطه تحصیل می‌کنند، در دروسی نمره نیاوردند، می‌توانند به سال دوم بروند و تا زمانی که تمام واحدهای درسی را نگذرانند، دیپلم نخواهند گرفت. همچنین در رابطه با حذف مردودی در دوره راهنمایی نیز پیش از این رییس سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران عنوان کرده بود که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در پایه پنجم راهنمایی همچون دانش‌آموزان دوم یا سوم دبیرستان برخورد می‌شود. در واقع سال آینده مردودی در این پایه نداریم. به هرحال در زمان اجرای قوانین، مشکلات و مسایلی که ایجاد می‌شود در کارگروه، آیین‌نامه و قوانین آموزش‌وپرورش بررسی شده و موارد مورد نیاز در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش مصوب می‌شوند و تکلیف این موضوع هم پس از ابلاغ رییس‌جمهور اعلام می‌شود. این در حالی است که پیش از این در سابق اگر دانش‌آموز در همه دروس نمره می‌آورد اما در دو یا سه درس نمره نمی‌آورد، ملزم به دریافت نمره کافی در هر درس بود تا با افت تحصیلی و انباشت درس‌های مردود شده وارد مقطع بعدی نشود. در این رابطه علی عباسپورتهرانی‌فرد، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با رد این اقدام آموزش‌وپرورش حذف مردودی مقاطع تحصیلی را زمینه‌ساز استمرار افت تحصیلی دانش‌آموز مردودی حتی در مقاطع دیگر می‌داند. او با اشاره به اینکه دلایل وزارت آموزش‌وپرورش برای حذف مردودی اول دبیرستان و راهنمایی منطقی و کارشناسی نیست، می‌گوید: افت تحصیلی منجر به کاهش احتمال بازگشت به تحصیل این دسته از دانش‌آموزان می‌شود و ادامه این روند موجب افزایش میزان آسیب‌پذیری دانش‌آموزان در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود اما نگاه مسوولان آموزش به حذف این دوره عملا به معنای حذف صورت مساله است. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه هزینه ناشی از افت تحصیلی در سا‌ل‌جاری، ۴۲۰‌میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، می‌گوید: این اقدام کاری ریشه‌ای در جهت حل مشکلات افت تحصیلی در پایه اول دبیرستان نیست بلکه به نظر من باعث افزایش مردودی در این پایه می‌شود چراکه دانش‌آموز مانعی در قبال مردودی‌های خود نمی‌بیند و می‌بیند که می‌تواند به پایه بعدی برود کمتر تلاشی برای پاس کردن درس‌ها می‌کند و احتمال این می‌رود انباشت درس‌های مردودی در سال‌های آینده برای او بیش از پیش مشکل ساز باشد. علی عباسپورتهرانی‌فرد، می‌افزاید: تعدد دروس، مشکلات بلوغ، ابهام در مورد مذهب و دین و... . باعث این اتفاق می‌شود. از سوی دیگر راه‌حل دیگر برای رفع این مشکل به جای حذف کامل آن رسیدگی به وضعیت روحی و پرورشی دانش‌آموزان در این سنین است. او می‌افزاید: متاسفانه با پیگیری‌ها قرار شد که معاونت پرورشی احیا و برنامه‌ای در این مورد ارایه شود اما به صراحت اعلام می‌کنم هیچ گامی در احیای معاونت پرورشی صورت نگرفته و در ارتباط با مسایل پرورشی ما هیچ اقدامی نمی‌بینیم. عباسپور ادامه می‌دهد: در حال حاضر کلاس‌های درس با تراکم بیش از حد دانش‌آموزان روبه‌رو است و موجب می‌شود که معلمان و مشاوران نتوانند به دانش‌آموزان توجه کنند و همین غفلت زمینه را برای ترک تحصیل و آسیب‌های متعدد بعد از آن فراهم  
  • شرق - ۷   اردیبهشت    ۹۱
  • نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد