تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

دانش آموزان در مدرسه‌های ژاپن

دانش آموزان در مدرسه‌های ژاپن


ژاپن کشوری است که تقریبا منابع زیرزمینی و معدنی خاصی ندارد و از طرفی دائما در معرض سیل، زلزله، توفان، سونامی، کوه‌های آتشفشانی و بلایای طبیعی دیگر است.‏

در زیر بعضی ویژگی‌های مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی در ژاپن را می‌خوانید که سایت «تابناک» به آن اشاره کرده است:

به دانش آموز نمره داده نمی‌شود و هیچ دانش آموزی مردود نخواهد شد. نمره، ابزاری برای کنترل نیست و مربی واقعا پرورش دهنده است.

کار گروهی مبانی آموزش است. کلوپ‌ها و گروه‌های مختلف در مدارس فعال هستند و دانش آموز در گروه‌های مختلف عضو می‌شود و کار جمعی را می‌آموزد.

مسئولیت پذیری با دادن مسئولیت‌های کوچک به کودکان آموزش داده می‌شود. مثل پرورش یک گل و وادار به پاسخگویی نسبت به این مسئولیت.‏

هزینه آموزش در تمامی مدارس روستاها و شهرها یکسان است.

‏در ژاپن، سرایدار وجود ندارد و وظیفه تمیز نگه داشتن مدارس حتی سرویس‌های بهداشتی به صورت گروهی به دانش آموزان سپرده می‌شود

دانش آموزان در مدرسه‌های ژاپن


ژاپن کشوری است که تقریبا منابع زیرزمینی و معدنی خاصی ندارد و از طرفی دائما در معرض سیل، زلزله، توفان، سونامی، کوه‌های آتشفشانی و بلایای طبیعی دیگر است.‏

در زیر بعضی ویژگی‌های مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی در ژاپن را می‌خوانید که سایت «تابناک» به آن اشاره کرده است:

به دانش آموز نمره داده نمی‌شود و هیچ دانش آموزی مردود نخواهد شد. نمره، ابزاری برای کنترل نیست و مربی واقعا پرورش دهنده است.

کار گروهی مبانی آموزش است. کلوپ‌ها و گروه‌های مختلف در مدارس فعال هستند و دانش آموز در گروه‌های مختلف عضو می‌شود و کار جمعی را می‌آموزد.

مسئولیت پذیری با دادن مسئولیت‌های کوچک به کودکان آموزش داده می‌شود. مثل پرورش یک گل و وادار به پاسخگویی نسبت به این مسئولیت.‏

هزینه آموزش در تمامی مدارس روستاها و شهرها یکسان است.

‏در ژاپن، سرایدار وجود ندارد و وظیفه تمیز نگه داشتن مدارس حتی سرویس‌های بهداشتی به صورت گروهی به دانش آموزان سپرده می‌شود.

‏در مدارس ژاپن، گروه‌های ویژه‌ای مثل شاگرد اول‌ها، با استعدادها، پیشتازان و فرزانگان وجود ندارد و همه می‌توانند در اردوها و برنامه‌های مختلف شرکت کنند.

‏همه دانش آموزان با هر شکل و قیافه و وضعیت مالی و استعداد در هر جای کشور (پایتخت، شهر و روستا) به طور یکسان آموزش می‌بینند و مدارس تیزهوشان یا مدارس ویژه وجود ندارد.

در ژاپن استعداد‌ها شناسایی می‌شود و بعد از دوره راهنمایی تفکیک‌ها صورت‌ می‌گیرد.

به کسی به دلیل داشتن یک استعداد خاص بهای بیشتری داده نمی‌شود. چون هرکدام از دانش آموزان در زمینه خاصی استعداد دارند.

در مدارس ژاپن، شادی و سر و صدا و جنجال موج می‌زند و کسی با چوب و کتک و فحش و تشر مانع خوشحالی و جیغ و داد و تحرک بچه‌ها نمی‌شود.

‏برنامه‌های ویژه‌ای برای شاد نگه داشتن دانش آموزان در مدارس ژاپن در نظر گرفته می‌شود.

ژاپنی‌ها اصلا از خرج کردن برای تجهیز مدارس ابایی ندارند و بودجه‌های هنگفتی صرف تجهیز مدارس به کتابخانه، آزمایشگاه، زمین بازی، وسایل ورزشی، استخر شنا، سالن نمایش، وسائل سمعی و بصیری و حتی گلخانه می‌کنند.

codex09x

page11

اطلاعات- ۱۷   اردیبهشت     ۹۱
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد