تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ارتباط درست معلم با شاگردان

 
ارتباط درست معلم با شاگردان


بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت، ارتباط را نوعی رابطه دو طرفه می‌دانند و به طور کلی ارتباط انسانی را به دو مقوله کلامی و غیر کلامی تقسیم می‌کنند. اما در کلاس درس، بیشتر رابطه‌ها یک طرفه و معلم متکلم وحده است. اما باید دانست که مهم‌ترین مهارت در زمان تدریس، برقراری یک ارتباط صحیح با همه دانش آموزان است و این مقوله باید در طرح درس سالانه معلمان ذکر شود تا از همان ابتدا به فکر ارتباط صحیح با دانش آموزان باشند. اگر این رابطه به خوبی برقرار شود، بیشتر هدف‌های آموزشی با کیفیت و پویایی بیشتری تحقق می‌یابند.‏

برخی از راهکارهای برقراری ارتباط درست و شایسته میان معلم و شاگرد عبارتند از:‏

‏1. لطفا اشتباه دانش آموزان خود را بزرگ نکنید. این کار باعث می‌شود بعد از مدتی دانش آموز باور کند که هر کاری انجام می‌دهد یا هر حرفی که می‌زند اشتباه است. در نتیجه کم کم به یک دانش آموز منزوی تبدیل می‌شود.

‏‏2. همیشه با همه دانش آموزان تان احوالپرسی کنید و حتی در مورد مشکلات شان از آنها بپرسید وبا مهربانی و دلسوزی سعی در رفع مشکلات آنها داشته باشید.

‏‏3. به نظرها و سخنان دانش آموزان تان چه در هنگام تدریس و چه غیر از آن خوب گوش دهید و سخن شان را قطع نکنید.

‏4.هیچ گاه در کلاس و مدرسه به یک نفر توجه و اهمیت خاصی نشان ندهید و یک نفر را در کلاس یا مدرسه برجسته نکنید.

ارتباط درست معلم با شاگردان


بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت، ارتباط را نوعی رابطه دو طرفه می‌دانند و به طور کلی ارتباط انسانی را به دو مقوله کلامی و غیر کلامی تقسیم می‌کنند. اما در کلاس درس، بیشتر رابطه‌ها یک طرفه و معلم متکلم وحده است. اما باید دانست که مهم‌ترین مهارت در زمان تدریس، برقراری یک ارتباط صحیح با همه دانش آموزان است و این مقوله باید در طرح درس سالانه معلمان ذکر شود تا از همان ابتدا به فکر ارتباط صحیح با دانش آموزان باشند. اگر این رابطه به خوبی برقرار شود، بیشتر هدف‌های آموزشی با کیفیت و پویایی بیشتری تحقق می‌یابند.‏

برخی از راهکارهای برقراری ارتباط درست و شایسته میان معلم و شاگرد عبارتند از:‏

‏1. لطفا اشتباه دانش آموزان خود را بزرگ نکنید. این کار باعث می‌شود بعد از مدتی دانش آموز باور کند که هر کاری انجام می‌دهد یا هر حرفی که می‌زند اشتباه است. در نتیجه کم کم به یک دانش آموز منزوی تبدیل می‌شود.

‏‏2. همیشه با همه دانش آموزان تان احوالپرسی کنید و حتی در مورد مشکلات شان از آنها بپرسید وبا مهربانی و دلسوزی سعی در رفع مشکلات آنها داشته باشید.

‏‏3. به نظرها و سخنان دانش آموزان تان چه در هنگام تدریس و چه غیر از آن خوب گوش دهید و سخن شان را قطع نکنید.

‏4.هیچ گاه در کلاس و مدرسه به یک نفر توجه و اهمیت خاصی نشان ندهید و یک نفر را در کلاس یا مدرسه برجسته نکنید.

‏‏5. به دانش آموزانتان مانند یک برادر یا خواهر کوچک‌تر احترام بگذارید.

‏‏6. به تک تک دانش آموزان تان مسئولیت بدهید. این کار باعث افزایش حس اعتماد به نفس دانش آموز می‌شود. (در اکثر مدارس و کلاس‌ها دیده می‌شود که یک دانش آموز از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی به عنوان نماینده کلاس تعیین می‌شود که این کار باعث سرخوردگی دانش آموزان دیگر می‌شود و کاری بسیار اشتباه است)

‏‏7. جایی مناسب در کلاس برای خود انتخاب کنید و با همه

دانش آموزان در تعامل و رفت و آمد باشید.‏

‏8. فضای کلاس درس تان را جذاب کنید و از آثار تک تک

دانش آموزان در کلاس درس استفاده کنید. ( یکی از معلمان می‌گوید: در کلاس از دانش آموزانم خواستم هر کس می‌تواند یک روزنامه دیواری به زبان انگلیسی درست کند. تعداد زیادی از دانش آموزان این کار را کردند و من همه آنها را (به جز یکی که غلط‌های املایی زیادی داشت) به دیوار کلاسم نصب کردم. بعد از مدت‌ها پی بردم که این دانش آموز فعالیت قبلی خود در کلاس را ندارد و من نمی‌توانم رابطه قبلی ام را با این دانش آموز داشته باشم.)

‏‏9. با دانش آموزان خود همدلی کنید. این کار باعث می‌شود که زمینه نفوذ در دانش آموز برایتان فراهم شود و او را بهتر درک کنید.‏

‏10. اگر دانش آموزتان کار اشتباهی انجام داده است، اورا مستقیما موعظه نکنید. می‌توانید خود را مورد خطاب قرار دهید. (به در بگویید دیوار بشنود)

‏‏11. در صورت امکان با دانش آموزان تان در غیر از ساعات درسی و بیرون از مدرسه نیز با آنها ارتباط داشته باشید با آنها بیرون بروید،اردو بروید و هر سال تعدادی عکس یادگاری به صورت

دسته جمعی بگیرید.

‏12. سعی کنید در ابتدای سال در مورد خاطرات سال قبل از

دانش آموزان تان بپرسید تا بدانید چه ویژگی و خصوصیت معلم و کلاس سال قبل برای دانش آموز جذاب‌تر بوده و کدام یک نبوده است.‏

‏13. در کلاس درس از مقررات خشک و بی روح که باعث خستگی دانش آموز می‌شود استفاده نکنید.‏

‏14. هیچ گاه از تنبیه بدنی در کلاس درس استفاده نکنید که علاوه بر عواقب بدش برای خود شما، باعث دوری دانش‌آموز از درس و کلاس و مدرسه و معلم می‌شود.

‏‏15. همیشه با لبخند وارد کلاس شوید، با لبخند در مدرسه و کلاس بمانید و با لبخند مدرسه و کلاس را ترک کنید.‏

اطلاعات - ۳۱    اردیبهشت  ۹۱
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد