انتقاد وزیر سابق علوم از وزیر آموزشوپرورش: /
شرق: اولین دیدار وزیر آموزشوپرورش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کام «حمیدرضا حاجی بابایی» نبود. وزیری که با توجه به حضور سهدورهای خود در مجلس شورای اسلامی و تسلط بر میانبرهای قانونی در سه سال گذشته بارها با طرحهای بحثبرانگیز خود مجلس را دور زده بود، روز گذشته با توپ پر نمایندگان مواجه شد. در مهمترین اظهارات «محمدمهدی زاهدی» وزیر سابق علوم در دولت نهم و رییس کنونی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم با انتقاد از نگاه اجرایی به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش عنوان کرده است: با توجه به پیامدها و معضلات شکلی ساختار اجرایی کردن این طرح میتواند خسارتهای تاریخی به نظام آموزشی وارد کند. هشدار زاهدی در شرایطی است که پیش از این حاجیبابایی با طرحهای شتاب زده خود در آموزشوپرورش نظیر، اجرای 6.3.3، تعطیلی مدارس در پنجشنبهها، ابهام در اعتبارات هوشمندسازی مدارس و نگاه اجرایی به سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش همواره مورد انتقاد اعضای کمیسیون آموزش در دوره قبل مجلس و در راس آنها «علی عباسپور تهرانی» قرار گرفته بود. اما دور زدن مجلس از سوی حاجیبابایی با بردن این طرحها به شورایعالی انقلاب فرهنگی و تصویب طرحها در این شورا و البته همزمان شدن با پایان عمر مجلس هشتم حاشیه امنیتی را برای طرحهای بحثبرانگیز حاجی بابایی در آموزشوپرورش ایجاد کرد. با این حال به نظر میرسد کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم به ریاست زاهدی سعی در کاهش این حاشیه امنیت دارد. به طوریکه روز گذشته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اهمیت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گفت: اجرای این سند نیاز به تمهیدات و زمینهسازی دارد بنابراین بیتوجهی به مقدمات اجرایی پیامدها و معضلات جدی برای نظام آموزش کشور به دنبال خواهد داشت. محمدمهدی زاهدی در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه میدانیم سند تحول بنیادین آموزشوپرورش سندی بالادستی و سیاستگذاری کلان است که به طور مستقیم همه مفاد آن قابل اجرا نیست، اظهار کرد: تصویب مراحل اجرایی این طرح متضمن مرحله زمینهسازی، اجرا، ارزشیابی، تصویب برنامه درسی ملی، اهداف دورههای تحصیلی و پیشبینی بودجه تحول در ساختار بودجه است. او با طرح این سوال که آیا سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به لحاظ قانونی آماده اجراست، تاکید کرد: ضرورت دارد قبل از اجرای طرح در مرحله تمهیدات و زمینهسازی اجرا گامهایی برداشته شود تا اجرای سند در دوره فرضی ۱۲ ساله موجبات سرافرازی نظام تعلیم و تربیت را فراهم کند.
تعطیلی روز پنجشنبه در دبیرستان خلاف سند تحول است
در مقابل دیگر نماینده مجلس نهم با ذکر ابهامهای موجود در سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش، تعطیلی روز پنجشنبه در مقطع دبیرستان را برخلاف اهداف این سند دانست. «مسعود افضلیفرد» به پنج ابهام در سند تحول آموزشوپرورش اشاره و تصریح کرد: در فصل ۴ این سند آمده است برخورداری از قدرت تصمیمگیری و برنامهریزی در چارچوب سیاستهای علمی اما حذف روز پنجشنبه مدارس دبیرستان علاوه بر اینکه کیفیت آموزش پایین آمد، باعث هدررفتن وقت دانشآموزان شد و اعتراضها نیز به هیچ جا نرسید که این مساله خلاف سند تحول در نظام آموزشی است. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بند ۲ فصل ۶ این سند که مربوط به مدیریت اثربخش کارآمد، پاسخگو و مسوولیتپذیر است، متاسفانه تخلفاتی دیده میشود. به طور مثال در عزل و نصبهایی که صورت میگیرد معیارهای حقیقی در نظر گرفته نمیشود و نمونه بارز آن استخدام مربیان قرآن بود که شاهد اعمال نفوذ بسیاری در آن بودیم. وی در ادامه به ابهام سوم این سند که در ارتباط با ارتقای منزلت اجتماعی معلمان بود، اشاره کرد و گفت: اگر رتبهبندی معلمان مانند استادان دانشگاه بشود شاهد ارتقای منزلت اجتماعی آنها خواهیم بود. افضلیفرد در ادامه به هوشمندسازی مدارس اشاره کرد و گفت: در این ارتباط خلأ تامین اعتبار دیده میشود و همچنین برای اجرای درست آن عدم استفاده از کارشناسان آیتی و فناوری اطلاعات بهخوبی مشاهده میشود.
شرق - ۵ تیر ماه ۹۱