تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

حقوق معلمان و چند نکته !!

حقوق معلمان و چند نکته !!



رسول پاپایی / روزنامه آرمان پنج شنبه 2 شهریور 91




وزیر آموزش و پرورش به معلمان مژده داد، انتظار 5ماهه آنان و تاخیرمعنادار وزارت درخصوص میزان افزایش سنواتی به پایان می‌رسد‌. آن وعده عملی شد،اما معلمان مشاهده کردند که بعداز 5ماه تاخیر، در شهرهای زیادی، خبری از افزایش 15درصدی نیست‌ وبرخلاف وعده‌ها، آن چه نصیبشان شده کاهش حقوق و در خوشبینانه‌ترین حالت‌ها افزایش حقوقی 5درصدی بوده است‌. مسئولان توضیح شفاف وقانون‌مندی در باره آن چه بر سر افزایش حقوق‌ها آمده نمی‌دهند‌. در این مورد بیان چند نکته را لازم می‌دانم‌: اول‌: براساس مواد 64 و 25قانون مدیریت دولت موظف است ضریب ریالی سالیانه افزایش حقوق کارمندان و بازنشسته‌ها را با توجه به شاخص هزینه‌های زندگی و همسان با نرخ تورم در لایحه بودجه پیش‌بینی کند و به تصویب مجلس برساند‌. در بودجه 91 این پیش‌بینی صورت نگرفت و به جای آن دولت از افزایش سنواتی 15درصدی حقوق‌ها خبر داد‌. و تلاشی برای همسان کردن حقوق‌ها وتورم نکرد و شکاف بین حقوق‌ها و تورم را باقی گذاشت‌.

حقوق معلمان و چند نکته !!



رسول پاپایی / روزنامه آرمان پنج شنبه 2 شهریور 91




وزیر آموزش و پرورش به معلمان مژده داد، انتظار 5ماهه آنان و تاخیرمعنادار وزارت درخصوص میزان افزایش سنواتی به پایان می‌رسد‌. آن وعده عملی شد،اما معلمان مشاهده کردند که بعداز 5ماه تاخیر، در شهرهای زیادی، خبری از افزایش 15درصدی نیست‌ وبرخلاف وعده‌ها، آن چه نصیبشان شده کاهش حقوق و در خوشبینانه‌ترین حالت‌ها افزایش حقوقی 5درصدی بوده است‌. مسئولان توضیح شفاف وقانون‌مندی در باره آن چه بر سر افزایش حقوق‌ها آمده نمی‌دهند‌. در این مورد بیان چند نکته را لازم می‌دانم‌: اول‌: براساس مواد 64 و 25قانون مدیریت دولت موظف است ضریب ریالی سالیانه افزایش حقوق کارمندان و بازنشسته‌ها را با توجه به شاخص هزینه‌های زندگی و همسان با نرخ تورم در لایحه بودجه پیش‌بینی کند و به تصویب مجلس برساند‌. در بودجه 91 این پیش‌بینی صورت نگرفت و به جای آن دولت از افزایش سنواتی 15درصدی حقوق‌ها خبر داد‌. و تلاشی برای همسان کردن حقوق‌ها وتورم نکرد و شکاف بین حقوق‌ها و تورم را باقی گذاشت‌.

دوم‌: آموزش و پرورش، همانند سازمان‌های دیگردر قالب پرداخت‌های غیر نقدی و رفاهی، کمکی به معیشت و رفاه معلمان نکرده تا بخشی از پایین بودن حقوق‌ها را جبران و از اثرات تورم بر زندگی معلم‌ها بکاهد‌. هر گونه کاهش حقوق غیر مترقبه تاثیر زیادی درزندگی معلم‌ها دارد‌. در میان کارکنان دولت معلم‌ها از حقوق و مزایای کمتری بر خوردار بوده‌اند‌. حاجی بابایی زمان نمایندگی مجلس به گواه نطق‌ها و مصاحبه‌های آن دوران از مدافعان افزایش حقوق معلمان بوده است و وزرای وقت آموزش و پرورش را مسئول نابسامانی وضعیت معیشتی معلمان می‌دانست‌. انتظار معلمان از وزیرشان این است که در این شرایط مانع کاهش حقوق‌ها شود ومدافع واقعی آنان در هیأت دولت باشد وتلاش کند حقوق‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا کند.
 سوم‌: نگاهی به فراز ونشیب حقوق کارمندان ومعلمها نشان می‌دهد که سیاست‌ها در رابطه با چگونگی محاسبه کاهش یا افزایش حقوق‌ها از شفافیت کافی برخوردار نیست و یا حداقل احکامی که به تازگی صادر شده آن را نشان نمی‌دهد‌. دی ماه گذشته در اجرای بند الف ماده 50 قانون برنامه پنجساله توسعه مصوب 89 فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب وهوا برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر به میزان25درصد و سایر مدارک 20 درصد امتیاز حقوق ثابت افزایش یافت‌. در مدت کوتاهی سه حکم کارگزینی متفاوت برای معلم ها
زده شد و با چند بار بالا و پایین شدن، حقوق معلم‌ها با میانگینی نزدیک به 100هزار تومان افزایش تثبیت شد و تا حدی شکاف بین حقوق وهزینه‌های زندگی معلمان را پوشش داد‌. در تعطیلات نوروز ودرتاریخ6/1/91دولت تصمیم به کاهش حقوق‌ها گرفت و مصوبه دوماه قبل خود مبنی بر افزایش فوق‌العاده بدی آب وهوا را لغو و به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرد، در صدور احکام جدید، مصوبه 1/4/88درباره مناطق کمتر توسعه یافته و مصوبه 14/1/74در خصوص فوق‌العاده بدی آب وهوا را رعایت کنند‌. این تصمیم باعث کاهش مجدد حقوق‌ها شد وشاید مقاومت وزیر آموزش و پرورش وچانه زنی‌های او برای مستثنا شدن معلم‌ها از این مصوبه را بتوان یکی از دلایل تعلل 5 ماه آموزش و پرورش در صدور احکام جدید تلقی کرد‌.

 چهارم‌: دولت از زبان معاون حقوقی،امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خود چرایی این تصمیم را این گونه توضیح داده است: متأسفانه برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی با یک تفسیر نادرست و غلط حق جذب فوق‌العاده بدی آب و هوا را در اکثرشهرها و در مواردی حتی مناطق‌شمالی پرداخت کردندکه این خلاف قانون است. وی درباره چگونگی شناسایی مناطق بد آب وهوا واینکه آیا به‌صورت استانی هست یا نه هم می‌گوید‌: مناطق بد آب و هوا هر سال طبق گزارش سازمان هواشناسی به دولت اعلام و تصویب می‌شود و فوق‌العاده جذب نیرو در این مناطق فقط برای کارمندان آن مناطق است. ممکن است در یک استان یک شهر طبق آن تعریف بدی آب و هوا داشته باشد و شهر دیگر این شرایط را دارا نباشد.
پنجم‌: افزایش حقوق‌های دیماه چه براساس تفسیر نادرست و غلط برخی مدیران بوده و چه ناشی از سیاست‌های دولت در بحث پرداخت حقوق کارمندان باشد، اندکی موجب تسهیل شرایط سخت زندگی شده و دخل وخرج‌ها براساس آن تنظیم شده است و کاهش آن بر زندگی کارمند جماعت تاثیر معکوس دارد.
راهکار دولت برای حل این مهم منحصر به فرد است: معاون حقوقی واستانهای معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور می‌گوید: برای حل این مشکل، یک راه این بود که، پرداخت فوق‌العاده بدی آب و هوا در مناطق غیرتعریف شده توسط دولت متوقف شود، راه دیگر این بود که، چون کارمندان به آن روال عادت کرده بودند ادامه پیدا کند‌. اما قرار شد آن پرداخت‌های غیرحق،با افزایش 15 درصدی حقوق در سال‌جاری در واقع به نوعی تهاتر و تسویه شود. به این شکل که در مناطقی که براساس تصمیم نادرست مدیران فوق‌العاده بدی آب و هوا دریافت کرده بودند وبراساس قانون مستحق آن نبودند، امسال ضریب 15 درصد برای آنها اعمال نشد و یا برای برخی مثلا به جای 15 درصد 5 درصد اعمال شد. بنابر این ا گر افزایش 15 درصدی حقوق در سال‌جاری برای برخی به صورت کامل اعمال نشده و یا اصلا اعمال نشده به خاطر دریافت‌های غیرحقی بوده که سال گذشته از بابت فوق‌العاده بدی آب و هوا دریافت کرده‌اند در حالی که آن کارمندان در مناطق خوش آب و هوا خدمت کرده‌اند.
ششم‌: در حالی که کمترروزی هست که صحبت از نو شدن اطلاعات و آمار و...نشود، استناد به مصوبه 14/1/74یعنی 17سال قبل درخصوص جدول مناطق بد آب وهوا چه توجیهی دارد؟ سال‌ها از حضور پدیده مخرب و آلوده ریزگردها و بد آب وهواشدن بخش‌های وسیعی از کشور و طولانی شدن خشکسالی در چندین استان می‌گذرد آیا در این تهاتر حضور ریز گرد‌ها رعایت شده است‌؟ آیا سازمان هواشناسی و دستگاه‌های ذی‌ربط بعد از گذشت 17 سال قادر به تهیه جدولی از فهرست مناطق بد آب وهوا و کمتر توسعه یافته نیستند، تامدیران دچار سوء تعبیر و تفسیر غلط درباره آب وهوای شهر‌ها نشوند وموجبات ایجاد چنین آشفتگی در نظام پرداخت حقوقی کشور نشوند‌؟ آیا مناطقی مثل بوشهر، شوش دانیال، خوزستان و... باگرمای طاقت فرسا و مهمان ناخوانده‌ای به‌نام ریزگرد مناطق خوش و آب هوا هستندومدیران در تشخیص آب وهوا دچار سوءتعبیر و تفسیر غلط شده‌اند؟ حق بدی آب و هوا به معلمان تهرانی که بدی آب وهوای شهرشان در جهان زبانزد هست چه می‌شود. و چرا به‌رغم بالا بودن هزینه‌های زندگی در این شهر هیچ تلاش و تهاتری برای پرداخت حق بدی آب وهوا به آنان نمی‌شود‌؟ روشنگری و شفاف‌سازی درخصوص آن چه بر سر حقوق معلمان و کارمندان آمده، احترام به حقوق شهروندی و منزلت اجتماعی آنان است و از بسیاری از شایعه‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و از نگرانی‌ها تا حد زیادی می‌کاهد.
به نقل از وبلاگ اقا اجازه-http://rasoolpapaei2.blogfa.com/post-1587.aspx
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد