تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

به نفع معلمان موضع بگیریم


به نفع معلمان موضع بگیریم



رسول پاپایی / روزنامه آرمان /شنبه 15 مهر 91



دیروز روز جهانی معلم بود. سال 1994سازمان یونسکو در اجلاس چهل وچهارم خود 5 اکتبر را در تقویم جهانی روز معلم نامید. تاریخچه شکل‌گیری، ساختار و عملــــــــــــکردهای یونسکو نشان می‌دهد، دفاع از صلح و مبارزه با جنگ و جهل مبنای شکل‌گیری آن بوده است.

 در تصمیم‌های یونسکو، اغلب تفکرات و اندیشه‌های کشور‌های غیرمتعهد و متفکران جهان سوم حاکم بوده است تا جایی که، آمریکا در سال 1984 و انگلیس در سال 1985 مـــــــــجبور به ترک یونسکو شده‌اند. 

روزی که «محمدعلی نجفی» وزیر وقت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی‌ ایران و 70 وزیر و 27 معاون وزیر و 30 ناظر به نمایندگی از 130 کشور، جهانی شدن روز معلم در 5 اکــــتبر را تصویب کردند این دو کــــشور (آمریکا و انگلیس) در یونــــسکو حضور نداشتنند. یونسکو امسال با شعار «به نفع معلمان موضع بگیریم» خواستار توجه جدی به نیازهای معلمان برای بالا بردن کیفیت معلمی‌ و بهبود شرایط این حرفه، در سرتاسر جهان شده است.

 یونسکو از همه دولت‌ها می‌خواهد در تصمیم‌گیری‌های کلان خود بیشتر از هر زمان دیگری به مسائل آموزش و پرورش و معلمان نگاه کنند و تصمیماتی همسو با منافع حرفه‌ای معلمان اتخاذ کنند. از دیدگاه یونسکو به رغم همه پیشرفت‌ها و گسترش رسانه‌های مختلف آموزشی، جهان همچنان، نیازمند کار و خدمت معلمان است و براساس پیش‌بینی‌ها جهان تا سال 2015 به تربیت و آموزش 6میلیون و800هزار معلم جدید نیاز دارد. روز جهانی معلم، در کشور ما با نیمه مهر ماه مصادف می‌شود. 

هر چند از طرف ایران وزیر وقت آموزش و پرورش بر این مناسبت جهانی مهر تایید زده است، اما این روز، از طرف نهاد‌های رسمی‌ و وزیران آموزش و پرورش به معلمان تـــبریک گفته نمی‌شود و سال‌هاست با مهری و بی‌تفاوتی و فراموشی عمدی همراه بوده است. گروهی، دلیل فراموشی «روز جهانی معلم» را، به مناسبت مــــــلی و بومی‌ روز معلم، یعنی 12اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری که در تقویم ما به نام روز معــلم نامیده شده گره می‌زنند و می‌گویند: با وجود این روز، دیگر نیازی به گرامیداشت 5اکتبر روز جهانــــــــــی معلم نمی‌باشد.

 این در حالی است که روز12 اردیبهشت روز ملی و بومی‌ معلم، تبدیل به یک مراسم کلیشه‌ای شده که شاخص‌ترین وجهش، تعریف و تمجید‌های زبانی مسئولان از حرفه معلمی‌ بوده و کمتر معلمان فرصــــــــت داشته‌اند تا همانند کارگران یا اصناف دیگر، به بیان خواسته‌ها ومشکلات صنفی خود بپردازند و ذهن جامعه و مسئولان را متوجه چالش‌های موجود در برابر شغل معلمی‌ نمایند!.

 از نظر یونسکو، روز جهانی معلم می‌خواهد، به رهـــــــــــــبران جهان و ملت‌ها بگوید، رسیدن به آرمان‌های بزرگی مانند، عدالت، صلح، عدم خشونت، توسعه، پیشرفت و امنیت، تنها از دریچه کار و خدمات معلمان و از کلاس‌های درس و مدرسه‌ها محقق می‌شود و بر رهبران جهان فرض است که موانع و گره‌ها و محدودیت‌ها را ازمسیر معلمان بردارند وبا حذف موانع سیاسی و عقیدتی از مسیر حرفه معلمی، اجازه دهند معلمان بتوانند در مدارس تفکر انتقـــــادی، پردازش اطلاعات از منابع مختلف و انتخاب آگاهانه را به بچه‌ها آموزش بدهند. 

روز جهانی معلم، رسانه‌ها را دعوت می‌کند تا از دشواری‌های و چالش‌های حرفه معلمی‌ بگویند و بنویسند و متخصصان و دولتی‌ها راتشویق می‌کند که برای بهبود شرایط معلـــــــــــــــــــــــمان کشورشان چاره‌اندیشی کنند و از سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش نهراسند. 

ضمن تبریک این روز به همه معلمان باید گفت: به‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته، فارغ از ملی یا جهانی بودن روز معلم، روز‌های مــــــــعلم چه 5اکتبر جهانی و12اردیبهشت ملی، نتوانسته‌اند تــــــــوجه دولت‌ها و جامعه را به مشکلات حرفه و شغل معلمی‌ در ایران آن‌گونه که باید و شاید معطوف بدارند.

 کماکان معلــــــمان در تصمیم‌گیری‌ها و تغییرات پی درپی که در نظام آموزشی ایجاد می‌شود مشارکت داده نمی‌شوند، نگاه از بالا به حرفه معلمی‌تغییر نکرده است، دشــواری‌ها و تنگنا‌های معیشتی موجب شده تا معلمان به جای این‌که در انــــدیشه تدوین طرح درس‌های خلاقانه و فراگیری روش‌های نوین تدریس و به‌روزرسانی دانش و افزایش مهارت‌های معلمی‌خود باشند، به فکر تامین هزینه‌های زندگی و گشودن گرهی از گره‌های زندگی روزمره هســــتند و شاید قبل از کم‌توجهی وزیران آموزش و پرورش به روز جهانی معلم، این دشواری‌های زندگی معلمان است که روز جهانی معلم را برای معلم ایرانی خاموش و سرد و ساکت کرده است.

به نقل از وبلاگ - آقا احازه

http://rasoolpapaei2.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد