ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
سند تحول از نظر تا عمل
فصل چهارم سند تحول بنیادین آمده است: مدرسه باید برخوردار از قدرت تصمیمگیری و برنامهریزی در حوزههای عملیاتی در چارچوب سیاستهای محلی، منطقهای و ملی باشد. مسئولان وزارتخانه باید به این سوال پاسخ دهند، مدیری که اختیارات قانونیاش توسط مقامات مافوقش سلب میشود چگونه میتواند از قدرت برنامهریزی و تصمیمگیری بهرهمند شود
در سفر استانی وزیر آموزش و پرورش به فارس شهروندان زیادی برای رفع مشکلاتشان مراجعه کردند. در استان فارس مدیر یک واحد آموزشی نمونه دولتی از ثبتنام یک دانشآموز با استناد به اساسنامه مدارس خاص و ضوابط موجود خودداری کرده بود. دانشآموز پس از دیدار حضوری با مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارتخانه، رضایت وی جهت ثبتنام را جلب کرد و مدیران پایین دستی استان نیز بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقرّرات با ارسال نامههای رسمی،از مدیریت دبیرستان نمونه دولتی خواستند که دستور این مقام وزارتی را عملی سازد،در حالی که مدیر دبیرستان از این خواسته امتناع میورزید. با مرور این اتفاق از خود میپرسم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چگونه و چه زمانی به طور کامل عملیاتی میشود؟ تقویت جایگاه مدیریت آموزشگاه در جای جای سند تحول و اسناد دیگر از جمله شیوه نامه هوشمندسازی مدارس آمده است. در فصل چهارم سند تحول بنیادین آمده است: مدرسه باید برخوردار از قدرت تصمیمگیری و برنامهریزی در حوزههای عملیاتی در چارچوب سیاستهای محلی، منطقهای و ملی باشد. مسئولان وزارتخانه باید به این سوال پاسخ دهند، مدیری که اختیارات قانونیاش توسط مقامات مافوقش سلب میشود چگونه میتواند از قدرت برنامهریزی و تصمیمگیری بهرهمند شود. در هدف عملیاتی هشتم سند تحول بنیادین برای افزایش مشارکت همهجانبه، راهکار 7/8 را ارائه داده است و بر معلم محوری و جلوگیری از اجرای هر سیاست و برنامه نظری تاکید کرده که این محوریت را مخدوش کند. نیازی به توضیح نیست که با استناد به این راهکار، اگر مدیر محوری را اولیتر از معلم محوری ندانیم، حداقل هم شأن هستند. آیا شایسته نبود این مقام وزارتی که تمامی بخشنامههای نظارتی و بازرسی وزارتخانه توسط وی توشیح میشود، نسبت به دستور صادره دقت بیشتری مبذول میکردند؟ حاکمیت و نهادینه کردن برنامهمحوری راهکار 9 /21 و راهکار 1/22 از اهداف عملیاتی مصرّح در سند تحول میباشد. مدیری که با دستور غیرقانونی مقام مافوقش مجبور به تغییر برنامه کاریاش میشود چگونه میتواند در جهت تحقق تحول بنیادین قدم بردارد. با فرض اجرای راهکار 6/22 مبنی بر گزینش مدیران در سطوح مختلف براساس شایسته سالاری و باور به اهداف نظام تعلیم و تربیت، آیا نباید راهکار 2/22 مبنی برایجاد سازوکارهای لازم برای نگهداشت مدیران آموزشی و افزایش ثبات مدیریت را اجرایی کرد؟ این سند حاصل کار جمعی دولتهای گذشته است که بالاخره در دوران دولت دهم بدون هیچ مقاومتی به تصویب رسیده و در حال حاضر هم بهعنوان چراغ راه آموزش و پرورش معرفی شده است.سند تحول برای تحقق اهداف خرد و کلان تعریف شده و به مدیرانی نیاز دارد که به آن باور داشته باشند. در حال حاضر برخی مدیران میانی نه تنها سند تحول را مطالعه نکردهاند بلکه در تفکیک معانی اهداف خرد و کلان، چشمانداز، راهبرد و راهکار برداشتهای متناقضی دارند. این در حالی است که مدیران ارشد وزارت خانه باید بیش از مدیران میانی به این سند باور داشته باشند.سند تحویل بنیادین با همه نقاط قوتی که دارد، لزوم آشنایی مدیران میانی و ارشد با روح سند را به همراه ندارد. به نظر میرسد برگزاری دورههای ضمن خدمت برای مدیران میانی و ارشد از ضروریات انکارناپذیر است که باید در رأس برنامههای وزیر قرار گیرد.
*عضو کانون صنفی معلمان شیراز
آرمان - 6 آبان 91