تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟


چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟


راهکارها:


مهم ترین عامل در ایجاد جلب مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش آگاه کردن مردم از تمامی جوانب مشارکت است. برای این منظور می توان به اقدامات زیر دست زد :

1. شرکت دادن مردم در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان. 

2. ترغیب خانواده ها به شرکت مستمر در کلاس های آموزش خانواده .

3. گسترش تبلیغات رادیو و تلویزیونی در این زمینه.

4. استفاده از نقش شوراهای آموزش و پرورش در جهت آگاهی دادن به مردم.

5. دعوت از اولیاء برای حضور مکرر در مدرسه و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان خود.

6. برپایی نمایشگاهی از حاصل کار دانش آموزان و معلمان.

7. تجلیل از افراد خیر و معرفی آنان به مردم.

8. دعوت از اولیاء برای بازدید از مدرسه های موفق.

9. تشویق مردم به مطالعه مجلات علمی و تربیتی.

روش های پیشنهادی برای جلب مشارکت :

1. آگاه ساختن معلمان در مورد توانایی و ظرفیت عظیم اولیاء در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان. 

2. آموزش معلمان در جهت تقویت مهارت های ارتباطی آنان با اولیاء برای شناخت بهتر انتظارات و نیازهای طبقات مختلف اجتماعی.

3. ایجاد تغییر و تحول در نحوه تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه.

4. تقویت مهارت های آموزشی و پرورشی اولیاء.

5. ایجاد تحول در جامعه محلی اطراف مدرسه، بازدید معلمان از خانه دانش آموزان پر مسئله، حضور داوطلبان در مدرسه و...

تاریخ خبر: یکشنبه 26 آذر 1391 ـ 2 صفر 1434ـ 16 دسامبر 2012ـ شماره 25481
چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟

مشارکت واقعی و جدی قشرهای متفاوت مردم در اداره امور جامعه و بیش از هر جا در آموزش و پرورش و در سنگر مدرسه معنای درست خود را پیدا می کند. این مشارکت در صورتی تحقق می یابد که بهترین روابط ، یعنی حسن تفاهم ، اعتماد ، همدلی ، 

هم اندیشی و صمیمیت میان اولیاء و مربیان برقرار باشد .

علیرضابنی اسدی دروبلاگ خود به موانع وراهکارها در این زمینه پرداخته است.

موانع و کاستی ها:

کاستی های جلب مشارکت مردمی را در عوامل ذیل می توان یافت:

1. ضعف مدارس در برقراری ارتباط با اولیاء و اطلاع رسانی صحیح و به موقع.

2. ضعف در برنامه ریزی و عملکرد یا ناهماهنگی

در نگرش ها و تصمیم گیری ها با توجه به گوناگونی مدارس از نظر آموزشی ، اجتماعی و فرهنگی. 

3. فعال نبودن دانش آموزان در امر مشارکت.

4. فعال نبودن معلمان در امر مشارکت.

5. نبود تبلیغات و آگاه سازی برای جلب مردم به مشارکت.

راهکارها:

مهم ترین عامل در ایجاد جلب مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش آگاه کردن مردم از تمامی جوانب مشارکت است. برای این منظور می توان به اقدامات زیر دست زد :

1. شرکت دادن مردم در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان. 

2. ترغیب خانواده ها به شرکت مستمر در کلاس های آموزش خانواده .

3. گسترش تبلیغات رادیو و تلویزیونی در این زمینه.

4. استفاده از نقش شوراهای آموزش و پرورش در جهت آگاهی دادن به مردم.

5. دعوت از اولیاء برای حضور مکرر در مدرسه و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان خود.

6. برپایی نمایشگاهی از حاصل کار دانش آموزان و معلمان.

7. تجلیل از افراد خیر و معرفی آنان به مردم.

8. دعوت از اولیاء برای بازدید از مدرسه های موفق.

9. تشویق مردم به مطالعه مجلات علمی و تربیتی.

روش های پیشنهادی برای جلب مشارکت :

1. آگاه ساختن معلمان در مورد توانایی و ظرفیت عظیم اولیاء در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان. 

2. آموزش معلمان در جهت تقویت مهارت های ارتباطی آنان با اولیاء برای شناخت بهتر انتظارات و نیازهای طبقات مختلف اجتماعی.

3. ایجاد تغییر و تحول در نحوه تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه.

4. تقویت مهارت های آموزشی و پرورشی اولیاء.

5. ایجاد تحول در جامعه محلی اطراف مدرسه، بازدید معلمان از خانه دانش آموزان پر مسئله، حضور داوطلبان در مدرسه و...

راههای گسترش مشارکت اولیاء و مربیان:

مهم ترین انتظارات اولیاء از مدیران بر اساس نتایج به دست آمده عبارتند از :

1. حضور همه جانبه اولیاء و مربیان در تصمیم گیری های آموزشی و اداره مدرسه.

2. اطلاع رسانی دقیق و به موقع درباره وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و مسائل و مشکلات مدرسه.



3. قدردانی از فعالیت ها و همکاری های اولیاء در مدرسه. 

4. ایجاد فضای لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای 

دانش آموزان .

5. استفاده مناسب از توانایی های تخصصی و مهارتی اولیاء.

6. برگزاری جلسات مشترک اولیاء و مربیان به طور مستمر. 

7. کیفیت بخشی به امر آموزش در مدرسه
اطلاعات - 26   آذر   91

codex09x

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد