تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و دوری از اهداف


افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و دوری از اهداف





    وقتی به یک موضوع یا عنوان واژه «نمونه» را اطلاق می کنیم، منظور در نظر داشتن امتیازاتی است که این موضوع از آنها برخوردار است. مدارس «نمونه» دولتی از چندین دهه پیش برای ایجاد زمینه رشد فزون تر علمی و پژوهشی دانش آموزان مستعدی که کمتر به امکانات آموزشی و پرورشی دسترسی دارند، تاسیس شده اند. این مدارس باید با گزینش دانش آموزان مستعد و بهره گیری از معلمان کارآمد و مجرب و تامین امکانات مناسب زمینه ارتقای آموزشی و پرورشی دانش آموزان را با اولویت مناطق کمتر برخوردار فراهم آورند. (مصوبه جلسه 847 شورای عالی آموزش و پرورش)
    ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه از افزایش 4 الی 5 برابری مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه و راهنمایی خبر داده است. وی با ارائه آمارهایی دقیق به مقایسه مدارس و دانش آموزان نمونه دولتی در سال های قبل از دولت دهم و قبل از اجرای سند تحول و همچنین سال آینده پرداخته


افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و دوری از اهداف





    وقتی به یک موضوع یا عنوان واژه «نمونه» را اطلاق می کنیم، منظور در نظر داشتن امتیازاتی است که این موضوع از آنها برخوردار است. مدارس «نمونه» دولتی از چندین دهه پیش برای ایجاد زمینه رشد فزون تر علمی و پژوهشی دانش آموزان مستعدی که کمتر به امکانات آموزشی و پرورشی دسترسی دارند، تاسیس شده اند. این مدارس باید با گزینش دانش آموزان مستعد و بهره گیری از معلمان کارآمد و مجرب و تامین امکانات مناسب زمینه ارتقای آموزشی و پرورشی دانش آموزان را با اولویت مناطق کمتر برخوردار فراهم آورند. (مصوبه جلسه 847 شورای عالی آموزش و پرورش)
    ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه از افزایش 4 الی 5 برابری مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه و راهنمایی خبر داده است. وی با ارائه آمارهایی دقیق به مقایسه مدارس و دانش آموزان نمونه دولتی در سال های قبل از دولت دهم و قبل از اجرای سند تحول و همچنین سال آینده پرداخته.
    
    با در نظر گرفتن امکانات و شرایط فعلی آموزش و پرورش چندین سوال پیش می آید. 1- آیا آمارهای ارائه شده منطبق بر واقعیت است؟
    
    2- آیا این مدارس، شرایط مصرح در آیین نامه ها برای مدرسه نمونه دولتی را دارا هستند؟
    
    3- آیا بدنه آموزش و پرورش و نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه از نظر کمی و کیفی توانایی مدیریت مدارس جدید را دارند؟
    
    5- آیا منابع مالی آموزش و پرورش امکان پشتیبانی از مدارس را دارد؟
    
    5- آیا منابع انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش وجود دارد؟
    
    6- آیا این مدارس در مناطق محروم تاسیس شده اند؟
    
    7- آیا امکانات شبانه روزی برای مناطق محروم لحاظ شده است؟
    
    هیچ منتقدی با افزایش سطح تعلیم و تربیت در مدارس مخالف نیست. همه ما آرزومندیم که روزی کلیه مدارس ما «نمونه دولتی» باشند و آنگاه درصدد ایجاد مدارس نمونه پیشرفته دولتی باشیم.
    به نظر می رسد اهداف مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، منابع و امکانات، آمارهای واقع گرایانه و پاسخ احتمالی به سوالات مطرح شده، همخوانی لازم را ندارند. تعداد دانش آموزان مستعد به کل دانش آموزان، نسبی است. با افزایش دانش آموزان مستعد بدون تغییر در کل دانش آموزان این نسبت مخدوش می شود و آن وقت «دانش آموز مستعد» معنای خود را از دست می دهد. افزایش نامتناسب مدارس نمونه به معنای نادیده گرفتن این نسبت است. یکی از شرایط تاسیس این مدارس: وجود منابع مالی و امکانات، فضای آموزشی و نیروی انسانی مناسب است. مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش بهتر از دیگران می دانند که ما از نظر مدیریتی حتی در سطح استان ها و ادارات دارای مشکلاتی هستیم. وجود دایره محدود تایید صلاحیت، چگونگی انتخاب مدیران خلاق را غیرممکن می سازد. مدارس نمونه به معلمان نمونه نیاز دارد. یافتن معلم نمونه همچون یافتن مروارید است. با افزایش مدارس نمونه، یافتن این معلمان مشکل تر می شود.
    مدارس دولتی به منابع مالی و امکانات ویژه نیاز دارند. هیچ فرد خوش بینی اخبار تامین منابع مالی و تهیه امکانات را باور نمی کند. کاهش سرانه این مدارس به معنای عدم تامین منابع مالی مدارس نمونه است. در میان آمارهای ارائه شده، بهتر بود گفته می شد که چند درصد آمارهایی که مربوط به مناطق محروم کشور است؟
    افزایش مدارس نمونه در کلانشهرها منجر به شکاف عمیق تر بین مدارس خواهد شد. از این رو است بی عدالتی آموزشی امروزه در کلانشهرها بیشتر مشهود است. هر تشکیلات و سازمانی مطابق با اساسنامه به تعریف اهداف خود می پردازد. یکی از اهداف این مدارس، الگو بودن برای دیگر مدارس است. در صورت نبودن مدیریت توانمند، کادر آموزشی مجرب و امکانات مالی آیا چنین امری محقق خواهد شد؟ از اهداف این مدارس، ایجاد زمینه برای تربیت نیروی انسانی مناطق محروم است: در حالی که بیشتر این مدارس در مناطق برخوردار تاسیس شده اند. آیا این هدف دست یافتنی است؟ با توجه به اینکه اساسنامه مدارس نمونه دولتی خواستار کیفیت موضوع است و مبنا را بر کمیت قرار نداده، به نظر می رسد با افزایش بی رویه این مدارس، بسیاری از اهداف تعیین شده، دست نیافتنی است.
    

    کارشناس آموزشی*
    اعتماد-  3   اردیبهشت    92

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد