تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

بیانیّه ی کانون صنفی معلّمان همدان


بیانیّه ی کانون صنفی معلّمان همدان


 به مناسبت روز معلّم- 12  اردیبهشت   92


به نام خداوند جان و خرد 


 معــــــــــــــلّم چو کانونی از آتش است       همه کار او سوزش وسازش است 

 همی سوزد از مهــــــــر و گرمی دهد          به ســــــنگیندالن درس نرمی دهد 

 نیاز کس امیــد و نیاز کس هراس                نخواهد به جز یک دل حقشـــناس 

نظام وفا 


 هفته ی بزرگداشت مقام معلّم را بر همه ی فرهنگیان عزیز، به ویژه معلّمانی که علیرغم تمامی بی مهری های مسؤلان آموزش و پرورش از امر خطیر تعلیم و تربیت دریغ نورزیده و تمامی مساعی خویش را صادقانه در راه آموزش و پرورش آینده سازان این مرز و بوم به کـار گرفته اند، تبریک میگوییم. 


فرهنگیان عزیز! 


پُر واضح است که بی توجّهی مسؤلان به آموزش و پرورش و

 علی الخصوص محور اصلیِ آن؛ یعنـی معلّم، چـه زیـا ن هـا و لطمـاتی را متوجّـه اساس فرهنگ جامعه نموده است. در حقیقت، کیفیّت

 هر نظام آموزشی به کیفیّت معلّمان آن وابسته است و هیچ کشوری نمیتواند از سطح معلّمانش فراتر رود. 

در مملکتی که دغدغه ی اصلی معلّمانِ آن تأمین معیشت باشد و ایشان برای رهایی از این دغدغه به شغل هـا ی دوّم و سـوّم روی بیاورنـد، 

مسؤوالان، چگونه انتظار دارند که برنامه ریزی های آنان به خصوص در حوزه ی فرهنگ و تعلیم و تربیت به ثمر بنشیند. 

هرچند پاسخگو نبودن در قبال مسایل و مصایبی که برای مردم ایجاد میشود در کشور به رویّه ای معمول تبدیل شده است و در این میان نوع پاسخگویی وزیر محترم آموزش و پرورش شهره ی خاص و عام است و نمایندگان مجلس نیز نیک با این ادبیّات آشنایی کامـل دارنـد 

ولی این امر، هیچگاه سؤال هایی که اشاره به دردهای اساسی حوزه ی تعلیم و تربیت دارد را به باد فراموشی نخواهد سپرد؛ 

فرهنگیان میپرسند: 


1- با کدام مجوّز قانونی، فعّالیّت تشکّل های صنفی معلّمان سراسر کشور ممنوع گردیده و با چه دلیل عقالانی، این حقّ قانونی از آنها سلب شده است؟ آیا بهتر نیست فضای نقد که موجب رفع نواقص و معایب و بهبود وضعیّت موجود در آموزش و پرورش میشود برای معلّمان 

فراهم گردد؟ 


2- معلّمانِ در بند، چه جرمی مرتکب شدهاند که چندین سال است در حبس به سر میبرند؟ آیـا قطـع حقـو ق و باطـل نمـودن

 دفترچـه هـا ی درمانی اعضای خانواده ی ایشان، اقدامی بشر دوستانه است؟ همچنین، بازداشتهای اخیر معلّمان منتقد که برای دیدار یکی از شخصیّتهای مملکتی عازم بودند، با استناد به کدام قانون انجام شده است؟ اینگونه بازداشتها و برخوردهای امنیّتی با بازداشتشدگان، موجب نگرانی و آزردگی خاطر فرهنگیان در سراسر کشور گردیده است.

 

3- آیا افزایش حقوق معلّمان، متناسب با نرخ تورّم صورت گرفته است؟ 

طبق قانون؛ دولت موظّف است حقو کارکنان خود را مطابق با نرخ تورّم تنظیم نماید

با توجّه به اعلام مراجع دولتی مبنی بر تورّم 31/5 درصدی در سال 1331 ) تورّم واقعی خیلی بیشتر از این رقم میباشد ( و اذعان یکی از مسؤولان کشوری مبنی بر اُفت شدید ارزش پول ایران و بیان این که 1111 تومان امـروز بـه انـداز هی 311 تومـان سـال گتشـته اسـت ، چـرا 

نمایندگان محترم مجلس شورای اسالمی، به وظیفه ی نظارتی خود مبنی بر جلوگیری از تخلّف آشکار دولت از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ) نظام هماهنگ پرداخت حقو ق کارکنان  ( عمل نمیکنند؟ 


از طرف دیگر وجود تبعیضهای فاحش بین حقو دریافتی فرهنگیان و کارکنان سایر دستگاههای اداری، بهدور از عدالت است. آیا به نظر مسؤولان، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری به طرز فعلی، توانسته است تبعیض موجود در وضعیّت معیشـتی بـین کارکنـان دولـت را برطرف نماید؟ آیا پرداخت مبالغ خارج از فیش حقوقی، همچنان در بین کارکنان برخی سازمانهای دولتی، ساری و جاری نیست؟ همچنین 

پرداخت حقّ جتب هیأت اُمنا، حق مسکن و ... به سایر کارکنان و عدم پرداخت آن به فرهنگیان بر طبق کدام قانون است؟ اگر هدف مسؤولان کشور تجلیل از مقام معلّم اسـت ؛ بـی شـک تمکـین بـه حقـو ق انسـانی معلّـم، بـالاترین تجلیـل از ایشـان بـوده و برگـزاری 

مناسبت های دولتی به سبک رایج، به منظور تجلیل از مقام معلّم، بیشتر به یک طنز شباهت دارد. 


4- با توجّه به استخدام تعدادی از افراد خانواده و منتسبین بـه مسـؤلان وزارتـی و اسـتانی آمـوزش و پـرورش، شـا به ی وجـود رابطـه در استخدام این افراد را در سطح جامعه فراهم کرده است. آیا مسؤولان امر، حاضر به پاسخگویی در این خصوص هستند؟ 


5- استناد به آمارها و درصد قبولی ها که همه میدانند با چه تمهیداتی فراهم میشود، آیا بیانگر واقعیّت موجودِ آموزش و پرورش است؟ 


6- تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و متعاقب آن افزایش ساعات درسی سایر روزها، بر اساس کدام کـار کارشناسـی صـورت گرفتـه است؟ 


7- آیا آموزش یکماهه ی معلّمان ابتدایی توانسته است مهارتهای لارم جهت تدریس در پایه  ی ششم را فراهم کند؟ 


8- آیا میدانید هزینهی حقّ بیمه ی ماهانه و ساالانه ی بیمه ی طلایی چه مبلغی است و شرکت بیم گر در ازای دریافت این مبالغِ قابل توجّه، چه خدماتی را ارایه داده یا میدهد؟ آیا با این شرایط مبهم، خود مسؤولان، حاضر به عضویّت در اینگونه بیمه ها هستند؟ 


وزیر محترم آموزش و پرورش به طور مکرّر اجرای بیمه ی طلایی را از افتخارات دوره ی وزارت خود اعلام نمـود ه انـد . بهتـر اسـت ایشـان بدانند؛ این بیمه شدگان در مراجعه به مراکز درمانی، پزشکان متخصّص، آزمایشگاهها، داروخانه ها و ... یا جواب رد میشنوند یا در صورت پذیرش، خدماتی در سطح پایین به ایشان ارایه میشود! 

51 درصدِ مبلغ بیمه را که وزارتخانه متعهّد شده است به عنوان سهم دولت به بیمهشدگان بپردازد در سال اوّل و دوّم اجرای بیمهی طالیی، 

پرداخت شد ولی در سال 1331 بدون اعلام قبلی قطع گردید! 

حقّ بیمه در سال 1383 دوازده هزار تومـان، در سـال 1331 هفـده هـزار و پانصـد تومـان و در سـال 1332 بـدون اعـالم مبلـغ حـقّ بیمـه از 

فرهنگیان خواسته شده در صورت تمایل مجدّداً فرم مرتبط را تکمیل نمایند! 

برخی از مسؤولان، مبلغ احتمالی را حدّاقل 25111 تومان اعلام

 کرده اند که در صورت عدم پرداخت سهم دولت به هـیچ وجـه چنـین بیمـه ای برای فرهنگیان مقرون به صرفه نخواهد بود. 


با توجّه به جمعیّت فرهنگیان عزیز و با یک حساب سرانگشتی مشخّص میشود که شرکت بیمه گر، سالیانه چند صد میلیارد تومان حقّ بیمه از فرهنگیان دریافت میکند. به نظر شما، آیا تناسبی بین مبلغ دریافتی و خدمات ارایه شده وجود دارد؟ 

با این اوصاف، فرهنگیان میگویند: از طلا بودن پشیمان گشته ایم ... 

جناب آقای وزیر! 

روزگاری در خانه ی ملّت، خود را مدافع حقو فرهنگیان دانسـته و بـا ذکـر سـوگند بـه اسـماه جلاله ) و ا... بـاا... و تـاا... (اعلام کردیـد: 

» ما نمایندگان مجلس اگر بخواهیم میتوانیم وضعیّت معیشت معلّمان را اصلاح کنیم. « یا در جمع فرهنگیان با کنار هم قرار دادن فـیش 

حقوقی کارمندان شرکت گاز و فیش حقوقی معلّمان، به طور مستند تبعیض را نشان دادید. و یا در جلسه ای در مجلس شورای اسالامی، به نمایندگان فرهنگیان معترض گفتید: » چندبار، جلوی مجلس آمدید؛ یکبار هم برای نشان دادن اعتراضِ خود، مقابل وزارتخانه ی آموزش و پرورش بروید. « 

حال که چند سالیست بر مسند وزارت نشسته اید، چه قدم مؤثّری برای رفع تبعیض و احقاق حقو ق پایمال شدهی فرهنگیان 

برداشته اید؟ 

اتّفاقاتی چون سوختن دانش آموزان دختر در آذربایجان، کشته شدن دانش آموزان در اردوی راهیان نور و ... از جمله حوادثی است که ممکن است در دوره ی وزارت هر وزیری اتّفا ق بیفتد ولی پاسخهای غیرمنطقی شما، بیانگر نگاهتان به این قبیل مسایل است. 


جناب آقای حاجی بابایی! 


جوابهای شما در پاسخ به بسیاری از مسایل در حوزه ی آموزش و پرورش به هیچ وجه مورد پذیرش جامعه ی فرهنگیان نمیباشد. البته برخی از جواب های شما در مجلس شورای اسالمی، مصاحبه با خبرنگاران، مصاحبه در برنامه ی نگاه 1 صدا و سـیما و ... نشـان داد کـه شـما در برخورد با مسایل آموزش و پرورش مسؤولانه برخورد نمیکنید. بدیهی ست نقد عملکرد جنابعالی در این مختصر نمیگنجد و ما حقّ خود میدانیم در فرصت مقتضی در این خصوص به تنویر افکار عمومی فرهنگیان بپردازیم.


 کانون معلّمان همدان – 12 اُردیبهشت  1392

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد