تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

با ریاضیات می‌شود جادو کر

با ریاضیات می‌شود جادو کرد


آموزش رایگان به بچه‌ها


سلمان داداشی، موسس انجمن می‌گوید علاوه بر سازمان آموزش و پرورش، این شیوه مورد تایید دبیرخانه راهبرد ریاضیات کشور، انجمن علمی کانون فرهنگی آموزش و پرورش، انجمن علمی پژوهشسراها و همچنین مورد تایید اساتید و مشاوران برتر کشور است. برای شروع کار، مناطق 1 تا 3 آموزش و پرورش برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شده‌اند.

«این مرکز برای ایجاد فرصت برابر آموزشی در سراسرکشور، علاوه بر کلاس‌های آموزش حضوری در موسسه، مدارس و مراکز آموزشی، به شیوه آموزش مکاتبه‌ای از طریق ارسال بسته‌های آموزشی که شامل کتاب و DVD‌های تصویری و غیره به متقاضیان شیوه محاسبات سریع ریاضی را می‌آموزد.» داداشی معتقد است آموزش‌های سنتی در مدارس فقط نیمکره چپ مغز ما آن هم نه به طور کامل فعال شود و نیمکره راست بی‌استفاده بماند، اما این محاسبات باعث می‌شود هر دو نیمکره فعال و به تدریج ورزیده شود.


با ریاضیات می‌شود جادو کرد 
 

 

آرمان: انجمن محاسبات سریع از سازمان آموزش و پرورش مجوز گرفته و قرار است کاری کند که دانش آموزان علاوه بر یاد گرفتن کتاب‌های درسی‌شان به رایگان از آموزش‌های این انجمن بهره مند شوند و بلکه بتوانند شیرینی آموختن ریاضی را تجربه کنند. روز گذشته در کانون فرهنگی شهید مفتح نشستی برگزار شد تا جزئیات فعالیت‌های این انجمن روشن شود. بنشینی یک جا برای کسی از زمین و زمان بگویی و خالی بندی قاطی حرف هایت کنی، شاید باور کند و شاید هم نه و به رویت هم نیاورد، اما وقتی بگویی با ریاضیات هم می‌شود جادو کرد، از ریاضیات هم می‌شود لذت برد می‌زند توی ذوقت و می‌گوید حرف اعداد و آن دیو هفت سری که روزگار مدرسه و زندگی را به کاممان زهر می‌کرد، وسط نیاور و از محاسبه حرف نزن. یک جورهایی آن صفت شیرین که بچگی‌ها توی برنامه مبصر پنج ساله کلاس، معلم و مبصر با صدای بلند و لحن کشداری ادا می‌کردند یک شوخی تلخ بود و می‌خواستند سر به سر بچه‌هایی بگذارند که با دلشوره، پای تخته یک نگاهی به خودشان می‌کردند و یک نگاه به مسئله حل نشده پای تخته و درمانده از یافتن جواب. انگار اعداد دهن باز کرده باشند که تو را ببلعند تا نگاه‌های چپ چپ معلم آن طور آتش به جانت نیندازد. «ده و نه و هشت و هفت و شیش، با پنج تا میشه یازده تا...» سال‌هاست ریاضیات را با روش‌هایی که شاید دیگر کهنه شده باشند، به نیمکت‌نشینان آموزش می‌دهند و از ذهن خیلی‌هایشان هم مثل آب خوردن بیرون می‌رود. عیب از روش هاست یا از خود علم ریاضی که این طور مورد خشم بچه‌ها واقع می‌شود؟ این که از روز اول که پای درس معلم می‌نشینی می‌شنوی که «این درسی است که باید جدی‌اش بگیری...» یک طوری که انگار تافته جدابافته است و قرار است این یکی حسابی بیچاره ات کند. اما خیلی‌ها هم هستند که از یاد گرفتن ریاضی لذت می‌برند و عده‌ای هم پیدا می‌شوند که بخواهند این لذت را با بقیه سهیم شوند. سلمان داداشی که می‌گوید لیسانسش را از دانشگاه شریف گرفته انجمن محاسبات سریع ذهنی و ریاضیات خلاق را تاسیس کرده و می‌گوید می‌خواهد به بقیه هم نشان دهد که ریاضیات جادو می‌کند.

آموزش رایگان به بچه‌ها

سلمان داداشی، موسس انجمن می‌گوید علاوه بر سازمان آموزش و پرورش، این شیوه مورد تایید دبیرخانه راهبرد ریاضیات کشور، انجمن علمی کانون فرهنگی آموزش و پرورش، انجمن علمی پژوهشسراها و همچنین مورد تایید اساتید و مشاوران برتر کشور است. برای شروع کار، مناطق 1 تا 3 آموزش و پرورش برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شده‌اند.
«این مرکز برای ایجاد فرصت برابر آموزشی در سراسرکشور، علاوه بر کلاس‌های آموزش حضوری در موسسه، مدارس و مراکز آموزشی، به شیوه آموزش مکاتبه‌ای از طریق ارسال بسته‌های آموزشی که شامل کتاب و DVD‌های تصویری و غیره به متقاضیان شیوه محاسبات سریع ریاضی را می‌آموزد.» داداشی معتقد است آموزش‌های سنتی در مدارس فقط نیمکره چپ مغز ما آن هم نه به طور کامل فعال شود و نیمکره راست بی‌استفاده بماند، اما این محاسبات باعث می‌شود هر دو نیمکره فعال و به تدریج ورزیده شود. ما برای آموزش این تکنیک‌ها از مفاهیم اصلی ریاضی استفاده می‌کنیم، یعنی ابتدا به دانش آموز، روش‌های سنتی محاسبه را یاد می‌دهیم و بعد از آن روش‌های سریع و جدید در ریاضیات را که حدود 80‌درصد آنها نیز روش‌های بین المللی و پذیرفته شده است. این تکنیک‌ها به دانش آموز کمک می‌کند نگاهش را به ریاضیات تغییر دهد و بداند خودش نیز می‌تواند یک فرمول تازه ابداع کند.

معلم‌ها موافق این کار هستند؟

همیشه در مقابل روش‌های جدید آموزشی مقاومت‌هایی هم می‌شود و طبیعی است که معلم‌های خسته از تکنیک‌های رنگارنگ در مقابل تغییرها مقاومت کنند. داداشی به آرمان می‌گوید درگیر است تا بتواند روش هایش را به آموزش و پرورش به‌عنوان روش‌های تازه آموزشی معرفی کند. اینکه آیا امکان دارد اساسا این روش‌ها جایگزین شوند یا خیر و آیا در صورت پذیرفتن با چه برخوردی از جانب معلم ‌ها و دانش آموزان مواجه می‌شود تنها در عمل به جواب خواهد رسید. « در کتاب‌های درسی ما انگار هیچ نگاهی به آموزش ریاضی نشده و البته نظر ما بر برگزار کردن کارگاه‌های ریاضی است که در دنیا سابقه ندارد. ما حاضر هستیم به معلم‌ها هم آموزش دهیم و تلاشمان بر این است که روش‌های جدید جایگزین روش‌های قدیمی شوند.» البته این که با یاد دادن روش‌های تازه به بچه‌ها موافقت‌شده خود گام بزرگی است و باید منتظر ماند و دید نتیجه عمل این انجمن در آینده به کجا خواهد رسید.

مغز به مثابه ماشین حساب همراه

وقتی کسی جلوی رویمان یک محاسبه نه چندان ساده را ذهنی انجام می‌دهد و جواب را می‌گذارد جلوی رویمان در دل تحسینش می‌کنیم و شاید بدمان نیاید خودمان هم از این‌دست جادوها رو کنیم یا توی زندگی روزانه موقع حساب و کتاب، سریع ماشین حساب گوشی ‌مان را باز نکنیم. البته بعید هم نیست که ترجیح دهیم دکمه‌های ماشین حساب را به جای مغزمان به کار بگیریم و حوصله یادگرفتن نداشته باشیم. اما سلمان داداشی می‌گوید این روش‌ها را هر کسی با هر بهره هوشی می‌تواند یاد بگیرد. «یادگیری این تکنیک‌ها هیچ محدودیتی ندارد؛ یعنی همه افراد با هر میزان هوش می‌توانند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهند. در دنیا یک روش مشهور به نام «تراختن برگ» وجود دارد که این مساله را اثبات می‌کند. این دانشمند ثابت کرد حتی یک فرد کم توان ذهنی هم می‌تواند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهد. مستندات مربوط به این موضوع نیز موجود است، همان اسنادی که نشان می‌دهد تراختن برگ موفق شده نحوه ضرب کردن ده رقم در ده رقم را به یک فرد کم توان ذهنی آموزش دهد. به اعتقاد من این محاسبات فقط تمرین و پشتکار می‌خواهد.» انجام محاسبات پیچیده و حتی ساده ریاضی از جمله جمع اعداد چندین رقمی، تفریق، ضرب، تقسیم، به توان رساندن، جذر گیری و… در هنگام امتحانات روی کاغذ بسیار سخت و خسته کننده است. در بیشتر مواقع همین محاسبات ساده و پیش پا افتاده باعث بروز اشتباهاتی جبران ناپذیر می‌شود. جادو در ریاضی یا محاسبات سریع و ذهنی ریاضی شامل فرمول‌ها و تکنیک‌های بسیار ساده است که این شیوه از مجموع 80 منبع خارجی و 20‌درصد از منابع داخلی گرد هم آمده و برای اولین بار در کشور به‌صورت جامع، جمع‌آوری و بومی‌سازی شده است و به دانش‌آموزان و دانشجویان، از ابتدایی تا کارشناسی ارشد امکان می‌دهد که محاسبات ریاضی را به‌صورت سریع و ذهنی انجام دهند و از ماشین حساب بی‌نیاز شوند. داداشی می‌گوید روش هایش محاسبات جبری از چهار عمل اصلی تا لگاریتم و مثلثات را پوشش می‌دهد و جدول ضرب را با روش جدید به جای 6 ماه در عرض 2 ماه به بچه‌های سوم دبستان یاد می‌دهد و مثلثات را با حجم انبوهی از فرمول‌ها به درسی آسان بدل می‌کند. اما این سوال پیش می‌آید که یاد گرفتن این روش‌های تازه به جای کمک، ما را از اصل دور می‌کند و یاد گرفتن را پیچیده‌تر می‌کند یا خیر. داداشی می‌گوید روش‌هایش از دل مفاهیم اصلی می‌آیند و راه رسیدن به آنها به بچه‌ها گفته می‌شود، طوری که آنها به مفهوم نزدیک‌تر شوند. این روش‌ها در کشور‌های اروپایی از جمله آلمان، سوئد و کشور‌های آمریکایی و حتی کشور‌های آسیایی چون ژاپن، چین، هند، مالزی و کشورهایی از این‌دست در مدارس، دانشگاهها و همچنین به کارمندان بانک ها، صندوقداران، تاجران و غیره آموزش داده می‌شود.

ارمان-5   خرداد    92

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد