تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

احیای دوباره طرح«حضور روحانیون درمدارس»


احیای دوباره طرح«حضور روحانیون درمدارس»

پس از 6 سال وقفه مطرح شد


شرق: وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم در آخرین روزهای فعالیت خود، از آغاز دوباره طرح حضور روحانیون در مدارس خبر می دهد؛ طرحی که پیش از این در زمان وزارت علیرضا علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش با امضای توافقنامه ای میان وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، زمزمه های اجرایی آن اعلام شد و حالاپس از شش سال مسوولان به دنبال اجرای آن هستند. در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین ملکی مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش از نظام مندشدن روحانیون در مدارس تحت عنوان مشاور مذهبی خبر داد. او به خبرگزاری ایلنا گفت: در تلاش هستیم تا استقرار روحانیون تحت عنوان مشاور مذهبی در مدارس را نظام مند کنیم. وی تصریح کرد: اگرچه روحانیون به عنوان مشاورمذهبی در مدارس حضور دارند اما تاکنون قانون و شیوه نامه ای برای آن تدوین نشده است و به دنبال این هستیم تا به صورت قانونمند از وجود روحانیون به عنوان مشاور مذهبی در مدارس استفاده شود.


احیای دوباره طرح«حضور روحانیون درمدارس»

پس از 6 سال وقفه مطرح شد


شرق: وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم در آخرین روزهای فعالیت خود، از آغاز دوباره طرح حضور روحانیون در مدارس خبر می دهد؛ طرحی که پیش از این در زمان وزارت علیرضا علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش با امضای توافقنامه ای میان وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، زمزمه های اجرایی آن اعلام شد و حالاپس از شش سال مسوولان به دنبال اجرای آن هستند. در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین ملکی مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش از نظام مندشدن روحانیون در مدارس تحت عنوان مشاور مذهبی خبر داد. او به خبرگزاری ایلنا گفت: در تلاش هستیم تا استقرار روحانیون تحت عنوان مشاور مذهبی در مدارس را نظام مند کنیم. وی تصریح کرد: اگرچه روحانیون به عنوان مشاورمذهبی در مدارس حضور دارند اما تاکنون قانون و شیوه نامه ای برای آن تدوین نشده است و به دنبال این هستیم تا به صورت قانونمند از وجود روحانیون به عنوان مشاور مذهبی در مدارس استفاده شود. دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش افزود: همچنین راه اندازی رشته تربیت مبلغ برای واحدهای دانش آموزی را در دستور کار داریم. اجرای این طرح در شرایط کنونی گرچه به تایید کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت نرسیده است، اما فعالیت دولت های نهم و دهم بستر افزایش حضور نهاد های حوزوی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها را فراهم کرده است. به طوری که اجرای طرح هایی همچون، حضور دایمی روحانیون در مدارس، بازنگری در علوم انسانی، تحول بنیادین در آموزش و پرورش، به کارگیری فارغ التحصیلان حوزه های علمیه در دانشگاه هایی همچون دانشگاه علامه طباطبایی نشان دهنده افزایش حضور نهاد های حوزوی در آموزش و پرورش و دانشگاه هاست. 
    حضور 21هزار روحانی در 26 هزار مدرسه در سال جاری
    مسوولان در وزارت آموزش و پرورش و ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در حالی به دنبال احیای دوباره و نظام مند و قانونمندکردن حضور روحانیون در مدارس هستند که به گفته رییس ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش وپرورش در سال تحصیلی 92-91 بیش از 21 هزار نفر از روحانیون در 26 هزار مدرسه در سراسر کشور نماز جماعت برپا کردند.
     او با بیان اینکه بیشترین همکاری از بین روحانیونی که دوره های تخصصی را گذرانده اند داشته ایم، می گوید: در سال گذشته بیش از پنج هزارو 600جلسه گفتمان دینی در مدارس کشور با حضور خواهران و برادران طلبه برگزار شده است. ستاد همکاری های آموزش و پرورش ستادی است که پس از امضای توافقنامه میان علیرضا علی احمدی وزیر وقت آموزش و پرورش و حجت الاسلام مقتدایی رییس حوزه های علمیه قم آغاز به کار کرد. پس از آن در دولت دهم حمیدرضا حاجی بابایی اعلام کرد: آموزش و پرورش از حضور روحانیون در مدارس استقبال می کند.
     فعالیت ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در حالی است که پیش از این رییس این ستاد در گفت وگو با «شرق» درباره نحوه همکاری این ستاد با آموزش و پرورش عنوان کرده بود: عناوین اصلی برنامه هایی که بین حوزه های علمیه و آموزش و پرورش قرار است صورت گیرد در پنج عرصه اشاعه فرهنگ و پشتیبانی، تبلیغ و پرورش، آموزش و اعزام نیروی انسانی، پژوهش و تولید مواد و رسانه ها و مدارس وابسته است که این پنج عرصه زمینه های قطعی است که باید به تصویب شورایعالی حوزه های علمیه، شوراهای عالی آموزش و پرورش و شورای علمی انقلاب فرهنگی برسد. 

شرق  - 5   خرداد    92

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد