تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

وزیر ‌دوباره وجود حق التدریسی‌ها را تکذیب‌ کرد

  • معلمان حق‌التدریسی در انتظار استخدام آموزش و پرورش
  • وزیر ‌دوباره وجود حق التدریسی‌ها را تکذیب‌ کرد



ین اولین‌بار نیست که وزیر آموزش‌وپرورش وجود معلمان حق‌التدریسی را تکذیب می‌کند. او همین چندماه پیش و در اسفند سال 91، زمانی که نماینده‌های مجلس او را به مجلس کشانده بودند تا بر سر همین موضوع استیضاحش کنند، وجود هرگونه معلم حق‌التدریسی در آموزش‌وپرورش را انکار کرد و حرفی که دیروز به نمایندگان مجلس زده را بر زبان آورد: «اگر یک معلم حق‌التدریسی پیدا کردید که در اولویت استخدام بوده و استخدام نشده، او را به من معرفی کنید تا ظرف یک ساعت او را استخدام کنم.»

ماجرای معلمان حق‌التدریسی آموزش‌وپرورش وقتی شروع شد که با وجود تعداد زیاد معلمان حق‌التدریسی، علیرضا علی‌احمدی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش، در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم، نوشت که استخدام معلمان حق‌التدریسی، آموزش‌وپرورش را منهدم می‌کند؛ موضوعی که باعث شد تعداد زیادی از این معلمان به مقابل مجلس بروند

  •  



  • معلمان حق‌التدریسی در انتظار استخدام آموزش و پرورش
  • وزیر ‌دوباره وجود حق التدریسی‌ها را تکذیب‌ کرد

  • الناز محمدی

  • * معلمان :‌ همه ما‌ را‌ می بینند جز آقای وزیر

    وزیر آموزش‌وپرورش تکذیب می‌کند. حتی حالا که کمتر از دو ماه به تمام شدن دوران تکیه‌اش به صندلی وزارت آموزش‌وپرورش مانده، او دست از تکذیب برنمی‌دارد. داستان، دوباره داستان حق‌التدریسی‌هاست؛ کسانی که وجودشان حالا چندسالی می‌شود که وبال گردن حمیدرضا حاجی‌بابایی شده است. برای همین هم است که دیروز برای چندمین بار به مجلس رفت تا باز هم درباره وضعیت نیروهای حق‌التدریسی و شرکتی آموزش‌وپرورش توضیح دهد؛ توضیحی که باز هم رنگ و بوی تکذیب داشت و اعتماد به نفس آقای وزیر.
    این‌بار و بعد از آن‌که شش ماه از درخواست سوال رجب رحمانی، نماینده تاکستان،برای سوال از او می‌گذرد، حاجی‌بابایی به مجلس رفت تا درباره نحوه گسترش و پذیرش دانشجو در سطح کشور، پرداخت نشدن پاداش و معوقات فرهنگیان، چگونگی تعیین مناطق آموزشی به عنوان مناطق محروم، نحوه توزیع اعتبارات بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس، اقدامات انجام شده درباره بیمه طلایی فرهنگیان و چگونگی تاسیس خانه فرهنگیان و البته وضعیت نیروهای حق‌التدریسی و شرکتی توضیح دهد. او برای تمام این‌ها جوابی داشت که بدهد و گفت که قوانین مصوب مجلس در حوزه آموزش‌وپرورش را صددرصد اجرا کرده است. حاجی‌بابایی این‌ها را گفت و وقتی نوبت به حق‌التدریسی‌ها رسید به گفتن یک جمله بسنده کرد: «ما در حال حاضر یک‌نفر حق‌التدریسی، شرکتی و آموزشیار در کشور نداریم و اگر موردی در جایی وجود داشت نماینده آن شهرستان به من بگوید تا مشکلش را حل کنم.»
    این اولین‌بار نیست که وزیر آموزش‌وپرورش وجود معلمان حق‌التدریسی را تکذیب می‌کند. او همین چندماه پیش و در اسفند سال 91، زمانی که نماینده‌های مجلس او را به مجلس کشانده بودند تا بر سر همین موضوع استیضاحش کنند، وجود هرگونه معلم حق‌التدریسی در آموزش‌وپرورش را انکار کرد و حرفی که دیروز به نمایندگان مجلس زده را بر زبان آورد: «اگر یک معلم حق‌التدریسی پیدا کردید که در اولویت استخدام بوده و استخدام نشده، او را به من معرفی کنید تا ظرف یک ساعت او را استخدام کنم.»
    ماجرای معلمان حق‌التدریسی آموزش‌وپرورش وقتی شروع شد که با وجود تعداد زیاد معلمان حق‌التدریسی، علیرضا علی‌احمدی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش، در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم، نوشت که استخدام معلمان حق‌التدریسی، آموزش‌وپرورش را منهدم می‌کند؛ موضوعی که باعث شد تعداد زیادی از این معلمان به مقابل مجلس بروند و در این‌باره اعتراض کنند. این داستان ادامه داشت تا محمود احمدی‌نژاد تصمیم گرفت برای دولت جدیدش حمیدرضا حاجی‌بابایی را برای وزارت آموزش‌وپرورش انتخاب کند و این‌بار همکاران قبلی حاجی‌بابایی در مجلس بودند که با زیادشدن اعتراض‌های معلمان حق‌التدریسی، تصمیم گرفتند تا با تصویب طرحی برای استخدام آن‌ها، حاجی‌بابایی را به استخدام این معلمان مجبور کنند. آن‌ها در طرحی که در مهرماه سال 88 تصویب کردند دولت را موظف کردند که از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف پنج سال نیروهای حق‌التدریس، نهضت سوادآموزی، مربیان پیش‌دبستانی و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تا سقف 60هزار نفر استخدام کند. در این قانون آمده بود که از تاریخ تصویب این قانون به کارگیری هرگونه نیروی حق‌التدریس جدید در وزارت آموزش‌وپرورش ممنوع است؛ قانونی که با وجود گذشتن چهارسال از آن زمان و برگزاری آزمون بعد از تصویب این قانون و استخدام 40‌هزار نیروی حق‌التدریسی، هنوز به واقعیت نپیوسته است؛ این را نمایندگان مجلس، هم تایید می‌کنند. همین یک ماه پیش بود که حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که کمبود معلم در مقطع ابتدایی ضربه زیادی به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند، گفت: «اگرچه استخدام نیروهای حق‌التدریسی مصوب مجلس است، اما درحال حاضر کمبود نیرو در مقطع ابتدایی نشان می‌دهد که وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای مصوبه مجلس سرپیچی می‌کند.» او گفته است که «با وجود آن‌که این قانون مصوب مجلس است و باید ظرف مدت دو سال این افراد به استخدام آموزش‌وپرورش درآیند، اما در حال حاضر شاهد کمبود نیرو در مقطع ابتدایی هستیم که نشان‌دهنده سرپیچی وزارت آموزش‌وپرورش از مصوبه مجلس است.» این فقط نمایندگان مجلس نیستند که حالا بر نیاز آموزش‌وپرورش به معلمان حرف می‌زنند؛ همین چندوقت پیش بود که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تهران گفت که آموزش‌وپرورش برای سال تحصیلی جدید به دو‌هزار معلم نیاز دارد.
    وزیر آموزش‌وپرورش در حالی از وجود نداشتن هیچ نیروی حق‌التدریسی حرف می‌زند که از مدارس کشور خبرهای دیگری در این‌باره می‌رسد. علی‌اکبر باغانی، کارشناس آموزشی، در گفت‌وگو با «بهار» می‌گوید‌ در‌حال حاضر معلمانی در مدارس وجود دارند که حتی شرکتی هم نیستند و مدیران مدارس برای رفع کمبود معلم‌ها با نیروهای آزاد قرارداد می‌بندند: «این مدیران حقوق این معلمان را به سختی و از خانواده‌هایی می‌گیرند که بعضی‌هایشان به سختی پول تحصیل فرزندانشان را می‌دهند. این مدارس به دلیل آن‌که سرانه‌شان که به چهار، پنج‌میلیون تومان می‌رسد به آن‌ها پرداخت نشده، به مقدار زیادی قرض دارند و تامین حقوق این معلمان برایشان سخت است.» این کارشناس آموزشی درباره حرف‌های دیروز حاجی‌بابایی در مجلس می‌گوید که وزیر آموزش‌وپرورش صداقت و شفافیت لازم را در برابر مردم ندارد: «شفاف نبودن وزیر در این سال‌ها یکی از مشکلات بزرگ آموزش‌وپرورش بوده است. او برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مشکلات زیادی داشت و حالا هم با وجود آن‌که تعدادی از مدارس، معلمان شرکتی را به عنوان نیروی کمکی به کار گرفته‌اند، وجود آن‌ها را انکار می‌کند. تعداد زیادی از این معلمان حتی قرارداد کتبی هم ندارند و به صورت شفاهی با مدیران مدارس توافق می‌کنند.» باغانی امیدوار است که وزیر آینده آموزش‌وپرورش بتواند مشکلات این معلمان را حل کند و وزارت آموزش‌وپرورش را از این وضعیت بغرنج خارج کند.
    خانم خویا یکی از معلمانی است که در چندسال گذشته برای استخدام در آموزش‌وپرورش با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و جزو نیروهایی شرکتی‌‌ است که استخدام نشده و در حال حاضر بیکار است. او که فارغ‌التحصیل رشته آموزش ابتدایی از نظام معلمان است به «بهار» می‌گوید: «من در سال 88 بعد از فراخوان یکی از مدارس منطقه 10 تهران برای همکاری به این مدرسه رفتم و به‌طور حق‌التدریسی مشغول به کار شدم. بعد از آن بود که آقای حاجی‌بابایی گفت هیچ صلاحیتی برای معلمان حق‌التدریسی نمی‌بینم من را اخراج کردند. بعد از آن در آزمون استخدامی شرکت کردم و با این‌که مطمئن بودم در آزمون قبول می‌شوم، من را رد کردند و الان نیروی آزاد مدارس غیرانتفاعی‌ام و حقوقم از پولی که اولیای دانش‌‌آموزان می‌دهند تامین می‌شود.»
    معلمان شرکتی در مدارس پیش‌دبستانی اما تعداد بیشتری دارند. این معلمان بعد از آن‌که حاجی‌بابایی، چندسال پیش
    به صراحت گفت که هیچ‌گونه تکلیفی برای استخدام مربیان پیش دبستانی ندارد تا به حال چندین‌بار برای اعتراض به وضعیت شغلی‌شان به مقابل مجلس رفته و اعتراض کرده‌اند. بعد از این اعتراض‌ها بود که نمایندگان مجلس تصویب کردند که وزارت آموزش‌وپرورش تا سال 93 باید آزمونی را برگزار کند و براساس تخصص، جنسیت و منطقه، نیروهای مورد نیاز پیش‌دبستانی را استخدام کند؛ اتفاقی که تا به حال نیفتاده است. زهرا مباشر‌امینی معلمی است که 10 سال سابقه معلمی در مقطع پیش‌دبستانی را دارد. او در گفت‌وگو با «بهار» می‌گوید که هنوز منتظر است تا سال 93 استخدام شود: «در حال حاضر من نیروی شرکتی مدارس پیش‌دبستانی‌ام و 220هزارتومان حقوق می‌گیرم. من اول در مدرسه دولتی کار می‌کردم ولی وقتی که آقای حاجی‌بابایی وزیر شد دستور داد که ما را ساقط کنند و به صورت شرکتی دربیاورند. در حال حاضر همه مدارس پیش‌دبستانی غیرانتفاعی شده‌اند و وزیر به این صورت از زیر استخدام کردن ما در رفته است.» فریبا خسروی‌ معلم دیگری است که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی به صورت شرکتی در یک مدرسه پیش‌دبستانی کار می‌کند به «بهار» می‌گوید: «با وجود آن‌که آموزش‌وپرورش قول استخدام را به ما داده چندوقت پیش پیامک برای ما آمد که از قول خانم قربان، معاون پیش‌دبستانی وزارت، آمده بود که چون پیش‌دبستانی‌ها غیرانتفاعی‌اند، آزمون استخدامی برایشان برگزار نمی‌کنیم. ما اعتراضمان را به دیوان عدالت اداری هم داده‌ایم ولی این دیوان رای مثبت را به نفع ما صادر نمی‌کند.»
  • بهار -   29  خرداد   92
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد