تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

جزئیات جدید رتبه‌بندی معلمان


حاجی‌بابایی اعلام کرد:

جزئیات جدید رتبه‌بندی معلمان


وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات نظام رتبه‌بندی معلمان، گفت: آموزش و پرورش موظف شده طی سه سال این نظام را اجرا کند و این آغاز بازمهندسی نیروی انسانی آموزش و پرورش است.

حمیدرضا حاجی بابایی در نشست خبری امروز خود درباره نظام رتبه بندی معلمان، گفت: در مرداد ماه سال گذشته جلسه مشترکی با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مشهد برگزار کردیم که در آن نظام رتبه بندی معلمان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: آموزش و پرورش جزئیاتی درباره نظام رتبه بندی معلمان به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد و یکی از مهم ترین موضوعاتی که عنوان شد، این بود که نظام رتبه بندی معلمان در حیطه قانون خدمات مدیریت کشوری نباشد که این امر نیز نیازمند مصوبه مجلس است.

حاجی بابایی ادامه داد: جزئیات نظام رتبه بندی معلمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده و بخش مهمی از قوانین آن که دارای بار مالی است به امضای دولت رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این نظام رتبه بندی ماده واحده ای وجود دارد که در لایحه پیشنهادی به هیات دولت جهت ارسال به مجلس آمده است و بر این اسا دولت مکلف است به منظور جذب و تامین منابع انسانی آموزش و پرورش در تمام دوره های تحصیلی و اداری به صورت امر حاکمیتی، نظام جذب منابع انسانی آموزش و پرورش را تدوین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

وی تصریح کرد: همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف شده طی یک دوره زمانی سه ساله ضمن اجرای زیر نظام های شش گانه مصوب سند تحویل بنیادین، نسبت به اصلاحات ساختاری و محتوایی فعالیت های آموزش و پرورش و ارتقا، کارآیی و مهندسی نیروی انسانی خود اقدام کند.

به گفته حاجی بابایی، در نظام رتبه بندی معلمان، اهداف، جزئیات، شیوه نامه ها، گزینش و همچنین ارتقای جایگاه معلمان مورد بررسی و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته و دولت نیز نحوه تشکیل کارگروه های ممیزی استانی، عناوین رتبه ها، هیات ممیزی استانی و مرکزی، نحوه تشکیل گروه ها و گواهینامه صلاحیت حرفه ای را مشخص کرده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، آنچه که در دولت در خصوص نظام رتبه بندی معلمان مصوب شده در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری است، اما آموزش و پرورش از مجلس درخواست کرده تا این نظام را به صورت مستقل و خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب کند.

وی در توضیح بیشتر گفت: این نظام رتبه بندی همزمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی آموزش و پرورش در حال بحث و بررسی است و زمانی که مجلس آن را مصوب کند، شورای عالی آموزش و پرورش آن را در دستور کار قرار خواهد داد و دولت نیز برای تامین بار مالی آن را مصوب خواهد کرد. بر اساس این نظام رتبه بندی، پرونده تعیین سطح معلمان برای قرار گرفتن در رتبه های مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم در دستور کار قرار می گیرد. ضمن آنکه برای تعیین این سطح، معلمان باید شش ماه دوره حرفه معلمی را بگذرانند و پس از گرفتن مجوز گواهی حرفه معلمی، می توانند در کلاس ها حضور داشته باشند.

به گفته حاجی بابایی، تا زمانی که معلمان در سطح بندی ها این رتبه ها را کسب نکنند، روال قبلی کار آنها ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه رجایی و در موارد خاص تنها از طریق آزمون، نیروهای تخصصی خود را به کار خواهد گرفت و تنها کسانی می توانند سر کلاس ها به امر تدریس مشغول شوند که پس از گذراندن دوره شش ماهه گواهی حرفه ای معلمی را دریافت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که مهندسی نیروی انسانی از نظام رتبه بندی معلمان آغا می شود، گفت: پیش بینی می شود طی سه سال از طریق تعاریفی که برای این نظام رتبه بندی شکل گرفته و گزینش تخصصی، بتوانیم نظام رتبه بندی معلمان را آغاز کنیم.

به گفته حاجی بابایی، با اجرای این قانون، معلمی که به رتبه استاد معلمی برسد، حداقل 60 تا 70 درصد افزایش حقوق خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که ما آموزش و پرورش را دانشگاهی می دانیم که از مقطع ابتدایی شروع و به دانشگاه ختم می شود، گفت: در مقایسه حقوق یک معلمی که به فرض 12 سال سابقه دارد و دارای رتبه استاد معلمی است با یک استاد دانشگاه نباید حقوق این معلم حداقل از 80 درصد حقوق استاد دانشگاه پایین تر باشد و ضرورت این امر در مصوبه دولت تاکید شده است.

 

جام جم - ۵    تیر ماه    ۹۲

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد