تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

نجفی در دیدار با اعضای تشکل های صنفی معلمان



  

نجفی در دیدار با اعضای تشکل های صنفی معلمان

حاجی بابایی ، مد نظر روحانی نیست

گروه اجتماعی:رسیدگی به نحوه جذب نیرو ،ایجاد زمینه های مناسب برای مشارکت موثر معلمان در تصمیم گیری ها، نظارت بر نهادهای اقتصادی آموزش و پرورش مثل صندوق ،انتقاد از اعضای کمیته انتخاب شده برای آموزش و پرورش و همچنین عنوان شدن مبحث افزایش حقوق معلمان نزدیک انتخاب کابینه ،لزوم پایبندی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم به اصول قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس،انتقاد از نزول تعلیم و تربیت و نگاه به معلم در سالهای اخیر ،لزوم اقدام برای آزادی معلمان دربند و قبول وزرات آموزش و پرورش توسط دکتر نجفی از مهمترین مباحثی بود که 4 تشکل صنفی در دیدار با وی مطرح کردند اما او در این باره گفت: روحانی به دنبال انتخاب افرادی است که اصطکاک کم تری با مجلس داشته باشد . من فکر می کنم که آقای عالمی گزینه خوبی هستند .
به گزارش پایگاه فرهنگیان نیوز ، نشست نمایندگان تشکل های معلمی سراسر کشور روز شنبه ساعت 14 با آقای دکتر نجفی ، مشاور دکتر روحانی در حوزه آموزش و پرورش و نیز رئیس کمیته فرهنگیان برگزار شد . محمدی یکی از اعضای انجمن اسلامی معلمان از دکتر نجفی به دلیل تشکیل کمیته و نیز جلسه حاضر تشکر کرد و گفت : دوستانی از کانون صنفی معلمان ، سازمان معلمان و مجمع ، متحمل هزینه ها و رنج های بسیاری در این مدت شدند . موقعی که ما در انجمن با دوستان جلسه می گذاشتیم از ابتدا تا انتهای جلسه ، دچار ترس و لرز بودیم و البته اکنون وضعیت خیلی بهتر شده است ؛ اولویت ، با بزرگواران این تشکل هاست که به خاطر نقد وضعیت موجود و اعتراض ، مورد بی مهری قرار گرفته اند .
وی افزود:چهار تشکل سازمان معلمان ، کانون صنفی معلمان ، انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ، رسما از آقای دکتر روحانی حمایت کردند . ستادهای آقای روحانی در سراسر کشور را معلمان تشکیل می دادند و کمیته های فعال در ستادها هم ، همین کمیته های آموزش و پرورش بودند. در این سال ها ، به مسائل اساسی آموزش و پرورش رسیدگی نشد ، مشکلات عدیده ای خارج از آموزش و پرورش به آن تحمیل شد ؛ حتی خود مدیریت های اجرایی آموزش و پرورش مشکل ایجاد می کردند . حرکت های کلان در سطح آموزش و پرورش غیر کارشناسی بود . فعالیت های انجام شده در آموزش و پرورش ، از معیارها و استانداردهای جهانی به دور بود . ما به مدیری احتیاج داریم که این وضعیت را بشناسد و آن را اجرایی کند .
یک عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نیز گفت: ترکیبی که شما برای کمیته خود انتخاب کرده اید جالب نیست و افکار عمومی معلمان را نمایندگی نمی کند . برنامه هایی که وزیران مختلف ارائه می کنند ، خیلی با هم فرق نمی کند و مهم نوع عملکرد است . چند موضوع اساسی باید اول مطرح شوند؛یکی این که معلمان و دانش آموزان ، از حقوق انسانی برخوردارند و نباید به چشم سیاهی لشکر به آن ها نگاه شده و از آن ها استفاده ابزاری شود . دیگر این که ، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه ، دو نهاد مستقل از هم هستند و نباید آموزش و پرورش زیر مجموعه حوزه علمیه باشد . باید نفوذ نهادهای دیگر را در آموزش و پرورش به حداقل رساند و نباید فضای آموزش و پرورش امنیتی باشد . مثلا در مورد همین راهیان نور ، کسی در برابر حوادث به وجود آمده ، پاسخگو نیست و اصلا چرا حق انتخاب از دانش آموزان گرفته شده است ؟ آیا دانش آموزان حق انتخاب در مورد بازدید از آثار ملی مثل تخت جمشید را هم دارند .
وی افزود:وزیری که انتخاب می شود باید بتواتند تغییر ایجاد کند . نشود فردی انتخاب شود که تحت عنوان فراجناحی و... دوباره همین بلاها رابه شکلی دیگر سر معلمان و آموزش و پرورش دربیاورد چرخ آموزش و پرورش باید توسط کسانی بچرخد که بابت آن هزینه داده اند . کارهایی که وزیر آینده باید انجام دهد یکی نحوه جذب نیرو در آموزش و پرورش است . دیگر این که باید به دنبال راهکارهای مناسب برای مشارکت موثر معلمان در تصمیم گیری ها و مثلا از طریق تغییر برخی قوانین بود . کار مهم دیگر ، باید نظارت بر نهادهای اقتصادی آموزش و پرورش مثل صندوق ذخیره فرهنگیان باشد .
علی رضا هاشمی از سازمان معلمان ایران نیز خطاب به دکتر نجفی گفت: می گویند ، گذشته ها ، گذشته است ؛ مگر می شود گذشته را فراموش کرد این کمیته ای که شما انتخاب کرده اید محل اشکال است . مثلا یکی از اعضای کمیته شما ، اخیرا مصاحبه ای داشته و در آن چنین جملاتی را گفته است ... ما دختری داشتیم که دو�'م راهنمایی ازدواج کرد. ما باید از این ها حمایت کنیم. این کار، کار قشنگی است و این پسر و دختر جذب خیلی مسائل در جامعه نمی شوند... دخترها باید رشته هایی بروند که در زندگی شان مفید باشد مثلاٌ یک دختر مهندس مکانیک می خواهد چه کار کند؟
علی رضا هاشمی ادامه داد: یا مثلا فردی که هم اکنون نیز مسوولیتی در وزارتخانه دارد، همین چهار شنبه گذشته ، رتبه بندی معلمان را به مجلس دادند . این یک طرح چند صفحه ای است که بدون کارشناسی و تصویب مجلس ، به استان ها فرستادند و این آقا هم صحبت کرده است که آقای وزیر می خواهد حقوق معلمان را افزایش دهد ! نزدیک انتخاب کابینه ، این ها چه معنی می دهد.
وی افزود:این جلسه را خود ما گذاشتیم .این کسانی که شما در کمیته انتخاب کرده اید چه کسانی هستند و با چه معیاری انتخاب شده اند ؟!انتظار دوستان این بود که با قضیه جدی تر برخورد شود.
همچنین باغانی، عضو کانون صنفی معلمان در مورد مشکلات آموزش و پرورش گفت:مقوله آموزش و پرورش بسیار مهم است . با این آمارهای واقعی ، اگر آموزش و پرورش وارد این جریان نشود ، سقوط می کند ضرورت تغییر در آموزش و پرورش ، واقعا احساس می شود . وزیری که انتخاب می شود باید واقعا بتواند اصول قانون اساسی را اجرا کند . بتواند قوانین مصوب مجلس را عمل کند . به انجمن ها و تشکل های معلمان احترام بگذارد . وزیر باید به قوانین و موافقت نامه های جهانی احترام بگذارد . وزیر آموزش و پرورش باید بتواند کسب وجهه کند و اهل تعامل باشد .
یک عضوسازمان معلمان نیز گفت: وزیری که انتخاب می شود باید نگاه علمی و اصلاح طلبانه داشته باشد .باید این وضعیت را غنیمت شمرده و بهترین استفاده را از آن ببریم .
قدیمی از کانون صنفی معلمان همدان گفت : 42 تشکل در سراسر کشور ، روی شما حساب کرده اند . ما شنیده ایم که وزیر فعلی ، آقای حاجی بابایی ، لابی های گسترده ای را انجام می دهد تا همچنان وزیر باقی بماند . به قم رفته و با علما دیدار کرده است و حتی طومارهای بزرگی را به امضا رسانده است که وزیر بماند .آقای حاجی بابایی ، به نظر ما ، عملکرد خوبی در آموزش و پرورش نداشته است ، او استخدام های فامیلی زیادی داشته است که حتی در آزمون استخدامی هم شرکت نکرده بودند متاسفانه ، تعلیم و تربیت در حوز های مختلف سقوط کرده است و نگاه نازل به معلم در کشور نهادینه شده است . ما حساب کرده ایم 24 برابر کل جهان ، معلمان ما بابت انتقاد ، هزینه داده اند . وی افزو:در شاخص های آموزشی افت شدید داشته ایم و البته سعی کرده اند آن را با مهندسی آمار درست کنند .
یکی دیگر از حاضران که در سالهای اخیر به علت انتقاد و فعالیت های تشکل محور ، از تدریس محروم شده است از وزیر آینده خواست تا نسبت به آزادی معلمان دربند اقدام لازم را انجام دهد .
عضو کانون صنفی اصفهان نیز عنوان کرد که به نمایندگی از تمام تشکل های کشوری صحبت می کند . او تصریح کرد که در این 8 سال ، بزرگ ترین ظلم به تشکل ها روا داشته شده است .
در ادامه ، عضودیگراین سازمان از اصفهان هم تاکید کرد که آموزش و پرورش از نیروهای علمی تهی شده است و ضرورت تغییر در محتوای کتب درسی را بر شمرد استان کردستان هم در جلسه نماینده ای داشت .
،عضو کانون صنفی معلمان تبریز نیز گفت : در حال حاضر معلمان ، از محیط کار انزجار دارند و البته این ناشی از نگاه غلط به آموزش و پرورش است . در آموزش و پرورش ، نگاه متحجرانه حاکم بوده است و شاهراه توسعه فقط از طریق آموزش و پرورش است .
دکنر نجفی هم پس از شنیدن سخنان اعضای کانون های صنفی گفت: 80 درصد مطالب و انتقادات دوستان را قبول می کنم و بیست در صد بقیه هم جدید هستند . من در این مدت کوتاه باید از نظرات دوستانی آگاه می شدم که درگیر کارهای اجرایی بودند .می خواستم بدانم که در آموزش و پرورش چه اتفاقاتی رخ می دهد . چالش های وزیر بعدی چیست ؟ از نظر بودجه بندی ، در حال حاضر چه مشکلی دارد ؟ من حتی با برخی از مدیران اجرایی آقای حاجی بابایی هم جلسه داشته ام .وی در مورد گزینه های مطرح شده برای آموزش و پرورش گفت: . به احتمال 99 درصد ، آقای روحانی ، با آمدن آقای حاجی موافق نیست . البته آقای روحانی هم گفته است که انتظار نداشته باشید که همه انتخاب من از شما باشد .ممکن است آقای روحانی از من بخواهد که در جای دیگری باشم .
دکتر نجفی افزود:آقای حاجی بابایی ، اخیرا به گونه ای صحبت کرده است که انگار این جا سوئیس است و همه جا گل و بلبل تا جایی که می دانم آقای حاجی بابایی ، مد نظر آقای روحانی نیست .من شخصا دوست ندارم کار اجرایی بپذیرم . برخی آموزش و پرورش را قسمتی از حاکمیت می دانند در حالی که آموزش و پرورش بخشی از جامعه است . عده ای آموزش و پرورش را صرفا ایدئولوژیک می پندارند در حالی که بخش اعظمی از آن غیر ایدئولوژیک است من برای خودم نگرانی ندارم و از این هم نمی ترسم که مجلس احتمالا به من رای ندهد. اما در مجموع ، آقای روحانی به دنبال انتخاب افرادی است که اصطکاک کم تری با مجلس داشته باشد .
فرهنگیان نیوز - 20 تبر ماه  92
نظرات 1 + ارسال نظر
اسماعیل عبدی جمعه 21 تیر 1392 ساعت 11:25 ب.ظ

با درود.
قصد دارم وبلاگی را با نام حقوق معلم راه اندازی نمایم که در آن به مسایل حقوقی معلمان بپردازم . از جناب پیمان عطار و نبی الله باستان فارسانی نیز در هیات تحریر کمک می گیرم.در این راه از دوستان عزیزی چون شما تقاضای همراهی و مساعدت دارم. لطفا وبلاگ حقوق معلم را لینک نمایید.سپاسگزارم
آدرس وبلاگ:
www.Bield.mihanblog.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد