تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ترک تحصیل سالانه 80 هزار دانش آموز




 
ترک تحصیل سالانه 80 هزار دانش آموز
14 درصد افراد بالای 6 سال کشور بی سوادند



اعتماد| سالانه 22 هزار کودک به موقع وارد مدرسه نمی شوند و 80 هزار دانش آموز اول تا چهارم دبستان نیز با ترک تحصیل، در معرض بازگشت به بی سوادی قرار می گیرند. افزایش سالانه 80 هزار نفر به آمار بی سوادان در کشور در حالی است که سرشماری سال 90 نشان می دهد، 14 درصد افراد بالای 6 سال و 7 درصد گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور بی سوادند. همچنین براساس گزارش مرکز آمار 25 درصد بزرگسالان کشور تنها تحصیلات دوران ابتدایی را به پایان رسانده اند. براساس آنچه از سرشماری سال 90 اعلام شده است، 9 میلیون و 719 هزار نفر در کشور، خود را در گروه سنی بالای 6 سال، بی سواد مطلق اعلام کردند که حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند. همچنین بر اساس گزارش توسعه انسانی 2010 نرخ باسوادی بزرگسالان بالای 15 سال در ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر عربستان، قطر، بحرین و ترکیه پایین تر است. برنامه توسعه سازمان ملل ایران را از نظر نرخ باسوادی در میان 178 کشور دنیا در جایگاه، 120 قرار داده است



 
ترک تحصیل سالانه 80 هزار دانش آموز
14 درصد افراد بالای 6 سال کشور بی سوادند



اعتماد| سالانه 22 هزار کودک به موقع وارد مدرسه نمی شوند و 80 هزار دانش آموز اول تا چهارم دبستان نیز با ترک تحصیل، در معرض بازگشت به بی سوادی قرار می گیرند. افزایش سالانه 80 هزار نفر به آمار بی سوادان در کشور در حالی است که سرشماری سال 90 نشان می دهد، 14 درصد افراد بالای 6 سال و 7 درصد گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور بی سوادند. همچنین براساس گزارش مرکز آمار 25 درصد بزرگسالان کشور تنها تحصیلات دوران ابتدایی را به پایان رسانده اند. براساس آنچه از سرشماری سال 90 اعلام شده است، 9 میلیون و 719 هزار نفر در کشور، خود را در گروه سنی بالای 6 سال، بی سواد مطلق اعلام کردند که حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند. همچنین بر اساس گزارش توسعه انسانی 2010 نرخ باسوادی بزرگسالان بالای 15 سال در ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر عربستان، قطر، بحرین و ترکیه پایین تر است. برنامه توسعه سازمان ملل ایران را از نظر نرخ باسوادی در میان 178 کشور دنیا در جایگاه، 120 قرار داده است گزارش های متفاوت نرخ باسوادی در ایران را بین 85-77 درصد اعلام کرده اند. همچنین بر اساس آمارهای سازمان ملل در ایران 9 میلیون و 800 هزار نفر به طور کامل بی سوادند، بیش از 10 میلیون نفر دارای تحصیلات حداکثر پنجم ابتدایی هستند و حدود 22 میلیون نفر تحصیلات حداکثر راهنمایی دارند. این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر علاوه برآمار بزرگسالان بی سواد، سالانه از بابت ترک تحصیل دانش آموزان مدارس دست کم 80 هزار نفر به این آمار اضافه می شوند. به گفته علی باقرزاده، رییس نهضت سوادآموزی کشور بر اساس شاخص های تعریف شده، نرخ «جذب خالص کودکان در مدرسه» عبارت است از تقسیم عدد «تمام ثبت نام شده ها» بر عدد «تمام متولدان آن گروه سنی» که اگر این دو عدد برابر باشد، جذب خالص در مدرسه 100 درصد اتفاق افتاده و اگر صورت کسر کوچک تر باشد، نتیجه کمتر از 100 درصد می شود. در حال حاضر، نرخ جذب خالص حدود 98 درصد است: یعنی 2 درصد از کودکان لازم التعلیم به موقع وارد مدرسه نمی شوند. این دو درصد نیز مربوط به دانش آموزانی است که یا فوت کرده اند و شناسنامه آنها ابطال نشده است یا مربوط به کسانی است که با شش سال تمام وارد مدرسه نمی شوند و فرصت را از دست می دهند: این عدد، حدود 22 هزار نفر در هر سال است. اما نکته این است که سالانه 80 هزار دانش آموز ریزش می کنند و از اول به دوم، دوم به سوم و سوم به چهارم دبستان نمی رسند. باقر زاده در گفت وگو با «نسیم» تاکید کرده است: «با توجه به اینکه نظام ارزشیابی ما در حال حاضر «توصیفی» است و صرفا روی مهارت های خواندن و نوشتن تاکید نمی شود، بنابراین اگر دقت نشود، سالانه 80 هزار نفر در معرض بازگشت به بی سوادی قرار می گیرند، یعنی ممکن است با ترک تحصیل (بنا به هر دلیلی) و گذشت زمان، مهارت های خواندن و نوشتن را از دست بدهند. بر اساس شاخص های علمی تعریف شده، مجموع «ترک تحصیل و تکرار پایه» را «افت تحصیلی» می گویند. در حال حاضر با نظام ارزشیابی توصیفی و همچنین با تغییر ساختار آموزشی از سوی آموزش و پرورش، در دوره ابتدایی تکرار پایه و مردودی نداریم، اما ترک تحصیل به عنوان نمادی از افت تحصیلی، همچنان وجود دارد. البته آمارهای وزارت آموزش و پرورش در این زمینه متفاوت است. معاون آموزش و ابتدایی وزیر آموزش و پرورش آبان ماه 91اعلام کرد تنها پنج هزار نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده اما رییس مرکز آمار آموزش و پرورش بهمن ماه 91گفت که اسامی 145هزار لازم التعلیم بازمانده از تحصیل شناسایی و به معاونت آموزش ابتدایی ارائه شده است. مسوولان آموزش و پرورش می گویند در سال تحصیلی 91-90پنج میلیون و 945هزار و 90نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل تحت پوشش تحصیلی آموزش و پرورش قرار گرفتند. این در حالی است که آمارهای غیر رسمی تعداد بیشتری از دانش آموزان را شامل می شود.

اعتماد 23   تیر ماه     92


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد