گروه جامعه- معرفی کابینه پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس بسیاری را به تحلیل و بررسی افراد مورد نظر رئیس جمهور برای وزارتخانهها انداخته است. وزارتخانههایی که هر کدام در حوزه اجرایی خود مهم و سرنوشت بخشهایی از جامعه را رقم میزنند و آموزش و پرورش نیز از این جهت مستثنی نیست. محمد علی نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده که پیش از این نیز سابقه وزارت در آموزش و پرورش را در کارنامه کاری خود داشته است و به گفته کارشناسان آموزشی اکنون نیز به دلیل نگاه متفاوت و اقدامات تاثیرگذارش در نظام آموزشی و بالا بردن شان و منزلت معلمان، به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم معرفی شده است. او در حال حاضر نیز به عنوان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران فعالیت میکند و قرار است با رای اعتماد مجلس، وزارتخانه ای پر چالش را مدیریت کند. اما گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در باره برنامه هایش برای اداره این وزارتخانه گفته است: به آقای روحانی گفتم موافق نیستم فردی که ۱۶ سال پیش وزیر آموزش و پرورش بوده دوباره وزیر شود و بهتر است شخص دیگری معرفی شود. نجفی با باین اینکه برای ادای تکلیف و کمک به کشور، تصدی وزارت آموزش و پرورش را پذیرفته است افزود: اگر از مجلس رأی اعتماد بگیرم، به تکلیفم عمل کردهام و اگر هم رأی نیاورم، تکلیف از دوشم برداشته میشود. وی در خصوص اینکه آیا به لحاظ رعایت اصل گردش نخبگان این شیوه که فردی که 16 سال پیش وزیر بوده دوباره وزیر شود درست است یا نه، تاکید کرد: من خودم به آقای روحانی گفتم که زیاد با این موضوع که وزیر 16 سال پیش دوباره به همان وزارتخانه بازگردد، موافق نیستم.وی در عین حال گفت: بالاخره تصمیم آقای روحانی این بود که به من تکلیف کردند.نجفی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش وزارت آموزش و پرورش باب میل شما نیست؟ گفت: باب میلم هست اما فکر میکنم بهتر بود فردی معرفی میشد که قبلا به عنوان وزیر در وزارتخانه خدمت نکرده است. وی در عین حال کلام خود را با این جمله کامل کرد که «منتهی احتمالا آقای روحانی گزینه مناسبتری پیدا نکردهاند که باید این سوال را از خودشان پرسید».
حاجی بابایی خیلی زحمت کشید!
خبرنگاری از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره عملکرد حاجیبابایی وزیر فعلی پرسید که نجفی پاسخ داد: به نظرم ایشان و تیمشان خیلی زحمت کشیدند اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم، بخش عمدهای از کارشناسان و فرهنگیان نسبت به عملکرد ایشان انتقادهایی دارند.این انتقادها بهخصوص در رابطه با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش زیاد است و کارشناسان در حوزه سند تحول بنیادین معتقدند که شتابزدگی در کار ایشان بوده است.نجفی در پاسخ به سوالی درباره احتمال اصلاح سیستم 3-3-6 در آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: نمیتوان درباره سال تحصیلی آینده که از مهر ماه آغاز میشود تغییری ایجاد کرد.وی درباره علت این موضوع توضیح داد: چون همه تصمیمات گرفته شده و نیروی انسانی نیز اختصاص داده شده؛ لذا در سال تحصیلی آینده هیچ تغییر اساسی نخواهیم داشت.نجفی تصریح کرد: در طول سال تحصیلی سعی میکنیم تا آنجا که ممکن است اشکالات را برطرف کرده و یک کار اساسی درباره تحول سند داشته باشیم تا انشاءا... تغییرات از سال 1393 اعمال شود.
کاری به حرفها ندارم
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: در برنامه بنده آمده که مجمعی از نخبگان و کارشناس آموزش و پرورش تشکیل میدهم تا تصمیماتی که در دو سال اخیر در این حوزه اتخاذ شده، مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم. وی در پاسخ به این سوال که گفته میشود، وزرایی که در فتنه 88 دخیل بودند از مجلس رای اعتماد نخواهند گرفت، گفت: بنده در این خصوص نظری ندارم. عملکرد من اگر خیلی هم خوب نبوده است منفی هم نبوده، اما در مورد بقیه وزرا اطلاعی ندارم این که درمورد کدام آقایان چه میگویند. به خاطر همین نمی توانم قضاوت کنم.نجفی با بیان اینکه مجلس نظر خودش را دارد، یک سری ملاکهای تخصصی و سیاسی در این موضوع دخیل هستند و نمایندگان میتوانند بر اساس این ملاکها تصمیم بگیرند، تصریح کرد: کسانی که به وزرا رای میدهند یا نمیدهند هم باید برای خودشان حجت شرعی داشته باشند و هم در درگاه خداوند و هم نزد وجدان خودشان باید بتوانند دفاع کنند.
مشکلات پیش روی آموزش و پرورش
آموزش و پرورش هم اکنون با چالشهای گسترده ای به ویژه از زمان آغاز تحول بنیادین و ایجاد نظام آموزشی جدید 6،3،3 همچون کمبود نیروی انسانی متخصص، مشکلات معیشتی و حقوق فرهنگیان، کمبود مدارس برای دانش آموزان کلاس ششمی، ازدحام در کلاسهای درس، نحوه بودجهبندی آموزش و پرورش، نحوه رتبه بندی معلمان، حذف پیش دبستانی ، ورود حجم گستردهای از معلمان به این وزارتخانه پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان و ... مواجه است. علیرضا کمرئی کارشناس آموزشی درباره نبود نیروهای متخصص بدون نگرش علمی و مدیریتی میگوید:« با توجه به ایجاد نظام جدید آموزشی و همچنین تغییر محتوای کتابهای درسی در هر پایه تحصیلی ضروری است نیروهای متخصص و کاردان جذب این وزارتخانه شود.» کمرئی توضیح میدهد:« به نظر میرسد وزیر پیشنهادی دولت یازدهم که سابقه نسبتا طولانی در مدیریت کلان آموزش و پرورش دارد، گزینه مطلوبی برای حل مشکلات آموزشی به ویژه در مباحث علمی است. چه، آشنایی کافی با ساحتهای مختلف تعلیم وتربیت در گذشته داشته و به نظر میرسد که لازم است پراکندگیهای در عمل، که به مثابه آفتی آموزش وپرورش را تهدید میکرده است، بر پایه یک انسجام ذهنی و فکری ، به تفکر یکپارچه در اجرا تبدیل شود .این امر در درجه نخست نیازمند ذهنی پویا ، مجموعه نگر و دارای نگرش سیستمی به آموزش وپرورش است. اقتصاد آموزش وپرورش، یکی از دغدغههای اساسی این عرصه اجتماعی است. بهبود آن مخصوصا در شرایط فعلی نیازمند تدابیرمشخص است. وزیر پیشنهادی در گذشته امتحان خود را در حوزه منزلت دهی به فرهنگیان و افزایش حقوق آنها پس داده است و امروز نیز در صورت کسب رای نمایندگان ملت باید بهبود وضعیت معیشتی معلمان، نحوه نظام رتبه بندی و نحوه صحیح بودجه آموزشوپرورش را در دستور کار خود قرار دهد. حال باید منتظر رای اعتماد مجلس نشینان به وزیر پیشنهادی و آینده آموزش و پرورش ماند.
روزنامه قانون =۱۷ مرداد ۹۲