تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

فعالیت تشکل‌های صنفی حق معلمان است

 


فعالیت تشکل‌های صنفی حق معلمان است

سرپرست فعلی آموزش و پرورش به احتمال زیاد وزیر آینده این وزارتخانه است. فانی خود را گزینه اصلی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش می‌داند و معتقد است مشکلی در گرفتن رای اعتماد از مجلس ندارد. بعد از رد صلاحیت نجفی نخستین گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای آموزش و پرورش، فانی به عنوان سرپرست معرفی شد.

یعنی تشکل‌های صنفی معلمان در دوران شما فعال خواهند شد؟


بله. طبیعی است که تشکل‌ها در چارچوب قانون حق دارند حرکت کنند و به عنوان یک نهاد غیردولتی می‌توانند به کمک دولت بیایند و مشارکت کنند. تشکل‌ها می‌توانند بازخوردهای فعالیت‌های آموزش و پرورش را به ما بگویند و ما از طریق تشکل‌ها خودمان را مورد نقد قرار دهیم. من هیچ چیز مخفی و محرمانه‌یی ندارم و خوشحال می‌شوم عملکرد بنده و همکارانم را مورد نقد قرار دهند و راهنمایی اگر دارند بفرمایند. در این زمینه قرار شد تشکل‌ها سه نفر را به من پیشنهاد بدهند و من یک نفر را حکم بزنم. 

فعالیت تشکل‌های صنفی حق معلمان است

سرپرست فعلی آموزش و پرورش به احتمال زیاد وزیر آینده این وزارتخانه است. فانی خود را گزینه اصلی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش می‌داند
  
 فعالیت تشکل‌های صنفی حق معلمان است

سرپرست فعلی آموزش و پرورش به احتمال زیاد وزیر آینده این وزارتخانه است. فانی خود را گزینه اصلی روحانی برای وزارت آموزش و پرورش می‌داند و معتقد است مشکلی در گرفتن رای اعتماد از مجلس ندارد. بعد از رد صلاحیت نجفی نخستین گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای آموزش و پرورش، فانی به عنوان سرپرست معرفی شد.

اعتماد-مریم بابایی/ در حال حاضر اما به نظر می‌رسد فانی عملکرد محافظه‌کارانه‌یی در پیش گرفته است. فانی در گفت‌وگو با «اعتماد» علت این رویکرد را شروع آرام و بدون مشکل سال تحصیلی در پیش رو می‌داند. او در حال حاضر به کمک تیم کارشناسی خود در حال بررسی عمقی مسائل آموزش و پرورش است. انتقاد به نحوه اجرای سند تحول بنیادین در دوره گذشته، مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش، تامین نیروهای اردوهای راهیان نور، انتقاد به روند 6-3-3، رایزنی با سازمان مدیریت برای پرداخت بدهی‌های فرهنگیان، تصمیم‌گیری درباره معلمان، وضعیت معلمان شرکتی، اجرایی کردن مدل ارزیابی عملکرد معلمان، پیگیری پرداخت نشدن سهمی از پاداش فرهنگیان، وجود 500 هزار صندلی مدارس غیردولتی و مشکلات مدارس غیرانتفاعی، ادامه تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در سال جاری، در نظر گرفتن 50 میلیارد تومان از سوی دولت بابت سرانه مدارس و... از جمله موضوعاتی بود که علی اصغر فانی در نخستین نشست خبری خود درباره آنها صحبت کرد.


از زمان حضور شما به عنوان سرپرست در آموزش و پرورش، شاهد تغییر و تحولات چندانی در این وزارتخانه نبودیم، به نظر می‌رسد شما رویکرد محافظه‌کارانه‌یی را در این مدت در پیش گرفتید و جلب نظر مجلس برای شما نسبت به خواسته‌های معلمان در زمینه یکسری تغییر و تحولات در بدنه آموزش و پرورش در اولویت قرار داشته است. این باعث شده تا حدودی نسبت به روزهای اول اقبال معلمان نسبت به شما کم شود، نظر خودتان در این زمینه چیست؟

من معتقدم بین اقتضائات سرپرستی با اقتضائات غیرسرپرستی باید تفاوت قائل شد. موضوع این است که ما یک پدیده تا چند روز دیگر در پیش داریم و آن بازگشایی مدارس است. حضور حدود 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در بیش از 150 هزار مدرسه باعث می‌شود که ما با تامل در تغییر و تحولات حرکت کنیم. چیزی که فعلا برای من در اولویت قرار دارد، بازگشایی مدارس است. در حال حاضر در این مسیر هر مانعی باشد، باید فعلا برطرف شود.

آقای دکتر واقعیت این است که در چند سال گذشته یکسری از افراد با رانت‌های ارتباطی و بدون تخصص وارد بدنه ستادی آموزش و پرورش شدند، در حال حاضر مطالبه فرهنگیان تغییراتی در این زمینه است، شما چه برنامه‌یی برای این افراد دارید؟

اگر این پاسخ را حمل بر شعاری بودن نکنید، من واقعا اعتقاد به شایسته‌سالاری دارم. یعنی اگر افراد شایستگی پستی را دارند باید به آنها پست داد، من اعتقاد به این دارم که افرادی که ‌می‌خواهند مسوولیتی بگیرند، باید مسوولیت‌های قبلی را تجربه کرده باشند. یعنی ارتقای پلکانی و اینکه این طور نباشد که فردی بدون اینکه رییس آموزش و پرورش یک منطقه یا شهرستان بوده باشد، یک مرتبه رییس آموزش و پرورش استان یا معاون وزیر شود. در هر صورت آموزش و پرورش یک سلسله مراتبی دارد که باید رعایت شود. باید شناخت افراد نسبت به موضوع عمیق شود تا در حوزه مسوولیت‌شان صحیح عمل کنند. در یک جمله باید بگویم ملاک ما در انتصابات آموزش و پرورش شایسته‌سالاری است. یعنی شایستگان باید در پست‌هایی قرار بگیرند که کفایت اداره آن پست را داشته باشند. بعد از بازگشایی مدارس با ارزیابی که از نزدیک از بدنه آموزش و پرورش طی این مدت پیدا کردیم، با توجه به اولویت‌ها اقدام می‌کنیم. اما در حال حاضر عملکردهای شتابزده به هیچ‌وجه به نفع آموزش و پرورش نیست. این واقعیت را باید در نظر داشته باشیم این وزارتخانه با وزارتخانه‌های دیگر همچون وزارت علوم قابل مقایسه نیست. هر خللی در چرخه عظیم آموزش و پرورش ایجاد شود ضرر آن میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده‌هایشان را متضرر می‌کند.

پیش‌بینی شما این است که در صورت معرفی به مجلس و گرفتن رای اعتماد چند درصد معاونان تغییر خواهند کرد؟

اجازه بدهید من درصد مشخص و روشنی ندهم اما مبنای ما توانمندی، شایسته‌سالاری و تقید به تعهداتی است که آقای رییس‌جمهور در انتخابات داده‌اند. هم بنده و هم همکارانم در آموزش و پرورش مقیدیم که دیدگاه‌های رییس‌جمهور را که همان دیدگاه‌های مردم است در آموزش و پرورش جاری و ساری کنند. بالطبع با این نگاه در کنار رویکرد شایسته‌سالاری ممکن است به این نتیجه برسیم که همه را باید عوض کنیم یا ممکن است به یک جمع‌بندی برسیم که همه بمانند یا تغییرات مشخصی داشته باشیم.

آقای دکتر شما گزینه قطعی آقای روحانی برای معرفی به مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش هستید؟

از همان ابتدا نظر ایشان معرفی اینجانب به عنوان وزیر به مجلس بود و در این مورد با من صحبت شد.

فکر می‌کنید از مجلس رای اعتماد می‌گیرید؟

فکر نمی‌کنم برای جلب نظر مجلس و گرفتن رای اعتماد مشکلی داشته باشم. بازخوردی که از مجموعه مجلس به من رسیده این است که رای اعتماد می‌گیرم. در همین زمینه ما برنا‌مه‌مان را آماده کردیم و به محض اینکه کمیسیون آموزش مجلس دعوت کنند در مجلس حضور پیدا می‌کنیم و دیدگاه‌هایمان را به اطلاع نمایندگان می‌رسانیم.

طی دوره‌های گذشته تشکل‌های معلمان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بودند؛ به طوری که بیشتر این تشکل‌ها و فعالیت‌های صنفی معلمان تعطیل شد و حتی مشکلات و محدودیت‌هایی برای معلمان فعال در این زمینه پیش آمد، کم و کیف فعالیت‌های صنفی تشکل‌ها در دوران شما به چه صورت خواهد بود؟

ما در این زمینه نشستی با نماینده‌های چهار تشکلی که از آقای روحانی حمایت کردند، داشتیم و دیدگاه‌هایشان را گوش کردیم. جمع‌بندی جلسه این بود که ما یک مشاوری در امور تشکل‌ها داشته باشیم که حرف‌های تشکل‌ها را به ما منتقل کند و حرف‌های ما را به تشکل‌ها منتقل کنند. احساس شخصی‌ام اینکه بعد از جلسه دوستان تشکل‌ها از این تصمیم راضی بودند.

یعنی تشکل‌های صنفی معلمان در دوران شما فعال خواهند شد؟

بله. طبیعی است که تشکل‌ها در چارچوب قانون حق دارند حرکت کنند و به عنوان یک نهاد غیردولتی می‌توانند به کمک دولت بیایند و مشارکت کنند. تشکل‌ها می‌توانند بازخوردهای فعالیت‌های آموزش و پرورش را به ما بگویند و ما از طریق تشکل‌ها خودمان را مورد نقد قرار دهیم. من هیچ چیز مخفی و محرمانه‌یی ندارم و خوشحال می‌شوم عملکرد بنده و همکارانم را مورد نقد قرار دهند و راهنمایی اگر دارند بفرمایند. در این زمینه قرار شد تشکل‌ها سه نفر را به من پیشنهاد بدهند و من یک نفر را حکم بزنم.

راه‌حل شما برای مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش و مشکل همیشگی معیشت فرهنگیان چیست؟

من معتقدم ما اگر فقط متکی به بودجه دولت باشیم هیچ‌وقت مشکل‌مان حل نمی‌شود. نه مشکلات معیشتی فرهنگیان حل می‌شود و نه مشکلات جاری آموزش و پرورش. ما حسابی را در دوره جدید تحت عنوان اقتصاد آموزش و پرورش باز کردیم. آموزش و پرورش یک سرمایه‌دار فقیری است. یعنی در عین حال که خیلی امکانات داریم در فقر به سر می‌بریم. ما رقم بالایی را برای بیمه دانش‌آموزان و فرهنگیان می‌دهیم. امکانات فراوانی در هنرستان‌های کشاورزی داریم. خانه‌های معلم ‌فراوانی داریم، فضاهای آموزشی‌مان خیلی زمان‌ها بلااستفاده می‌ماند. ما باید از این امکانات به نفع فرهنگیان و آموزش و پرورش استفاده کنیم. من در برنامه‌هایم دو مقوله را کنار هم گذاشتم؛ اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان. من یقین دارم بخشی از مشکلات رفاهی فرهنگیان با مدیریت جدید اقتصاد آموزش و پرورش سامان پیدا می‌کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان در این زمینه فعال می‌شود؟

بله. ما صندوق ذخیره فرهنگیان را داریم که دوباره شروع به کار خواهد کرد. بخش زیادی از بانک سرمایه متعلق به آموزش و پرورش است. حتی برنامه من این است ما حقوق معلم‌هایمان را از طریق بانک سرمایه پرداخت کنیم. ما هر ماه رقم بالایی بودجه را در بانک‌ها می‌گذاریم. چندین روز خواب این پول اگر در بانک سرمایه باشد برای ما سود بالایی دارد که بتوانیم خرج معلمان کنیم. اینکه من می‌گویم آموزش و پرورش سرمایه‌دار فقیری است، با مطالعه این جمله گفتم. ما ظرف شش ماه می‌توانیم نخستین گام در زمینه حل مشکلات اقتصادی معلمان را‌ برداریم. ما شورایی از افرادی که در بحث‌های اقتصادی صاحب‌نظرند در آموزش و پرورش تشکیل دادیم. همین الان مشاور ما در حال بررسی صندوق ذخیره فرهنگیان است.

ارزیابی شما از عملکرد آموزش و پرورش در دوره گذشته چیست؟

توسعه کمی با کیفیت پایین. یعنی در این دوره در اقیانوسی با عمق نیم میلیمتر حرکت کردیم. یعنی سعی کردیم تنها اقدامات و فعالیت‌هایی داشته باشیم اما عمق کمی داشت. ما باید این عمق را افزایش دهیم.

فر هنگیان نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد