تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

آموزش کارآمد مستلزم انتصابات جدی




نویسنده: عبدالجلیل کریم پور*


یکی از دغدغه هایی که با شروع سال تحصیلی خود را نمایان کرده و اثر قابل توجهی بر سیستم آموزشی کشور می گذارد بحث انتصابات هست که اگر به درستی انجام نگیرد، سیستم را دچار اختلال می کند. بحثی که از انتخاب بالاترین مقام اجرایی یعنی انتخاب وزیر تا مدیر فلان مدرسه در دورترین نقطه را تحت الشعاع خود قرار می دهد. اگر چه این یادداشت را مقال آن نیست تا به چرایی مظلومیت این نهاد بپردازد، اما باید این مهم را در صدر توجه قرار دادکه غفلت از این نهاد می تواند اثرات سویی بر پیکره نظام آموزشی وارد آورد. اگر توجهی جدی به بحث انتصابات کنیم درخواهیم یافت که یک انتصاب آموزشی خوب می تواند در بهره وری آموزشی موثر باشد که چنانچه گرفتار حاشیه هایی غیر از آن شود طبعا از کیفیت کار می کاهد. اگر مدیر مدرسه یی حتی در دورترین نقطه برخلاف قواعد یک انتخاب صحیح که مستلزم مولفه هایی چون توجه به قدرت اراده اجرایی و توانایی های مدیریتی است، انتخاب شود، ظلم بر دانش آموزی است که دستش از همه جا کوتاه است! باید توجه شود که هم خط و همراه بودن فقط در گردونه شایستگی معنی شود تا راهی به سرمنزل مقصود باشد! زمانی یک مدرسه از موقعیت خوبی برخوردار خواهد بود که مدیر خوبی داشته باشد. مدیری باذوق و علاقه مند، نه ملابنویسی که بخشنامه برایش تعیین تکلیف کند: مدیری که حوصله کار و تبحر مدیریت آموزشی را داشته و تملقش موجب مدیریتش نشده باشد. کمی از ظواهر بپرهیزد و دل در طبق اخلاص نهد و محیط را مملو از عشق کند. با صداقت قدم برداردکه اصل، رشد اندیشه و آگاهی است. یک مدیر خوب، یک مجموعه خوب را به همراه می آورد و مجموعه یی خوب، موفقیت بالارا. حال باید آنکه مدیر را انتخاب می کند، بخواهد تا مدیرش بخشنامه یی نباشد، از تملقش بپرهیزد، ببیند چه در چنته دارد، شخصیتش چقدر وابسته به میزش هست، چه درکی از محیط کارش دارد، چقدر خلاق و جسور است، در مدیریت چه چیز برایش اهمیت دارد و چه اندازه از روابط عمومی بالایی برخوردار است؟ سپس در انتخابش حداکثر حساسیت را به خرج دهد. بعد از آن ببیند آیا مدیر برای دلش کار می کند یا برای پستش! و بیشتر، فکرش به سمت چه کارهایی هست؟ آنکه مدیر را انتخاب می کند باید به شایستگی مدیر نیز توجه کند و اهل فن را برای این کار برگزیند، چرا که یک مدرسه خوب در گرو یک مدیریت خوب است! حال اگر انتصابی که انجام می شود به قواعد اصلی که مبتنی بر شایستگی است بی توجه باشد، می تواند زمینه ساز بی انگیزگی و ورود به عرصه روزمرگی باشد. پس می توان این نکته مهم را دریافت که تبحر، نقطه قوت یک انتصاب جدی است و غفلت از آن می تواند زمینه بروز ناکارآمدی را فراهم کند.
    
    دبیر آموزش 

اعتماد 15 مهر ماه 92

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد