تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان


مشکلات آموزش و پرورش از نگاه یک فرهنگی
  

به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد بهترین مترجم کسی است که سکوت دیگران را ترجمه کند شاید سکوتی تلخ گویای دوست داشتنی شیرین باشد. با آرزوی توفیق برای دولت تدبیر و امید و سرپرست وزارت آموزش و پرورش جناب آقای دکتر دکتر فانی به عنوان یک فرهنگی که چندین سال در حوزه های آموزشی و اداری خدمت نموده ام ، چند سطری گذرا به مسائل موجود در آموزش و پرورش می پردازم.مشکلاتی که هر از چندگاهی به زبانی و بیانی به صور مختلف ایراد می شود .از این رو به صورت مختصر بر اساس دیدگاه و نظر خود مسائل و مشکلات را مرور می کنم شاید مترجم سکوت همکارانم باشم که در سکوت تلخ و دوست داشتنی بسیار گفته دارند . فرهنگیان و معیشت: رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی شاید اصلی ترین دغدغه فرهنگیان در طول چندین سال بوده و هست به صورتی که حتی با اجرای نظام پرداخت هماهنگ نیز نتوانسته اند جبران مافات نمایند .شکی نیست که فرهنگیان هیچگاه شان ، منزلت و ارزش کار خود را وابسته به وضعیت معیشتی ننموده و دانش آموزان را به عنوان فرزندان خود دانسته و می دانند. آنان علی رغم همه کاستی ها کم کاری راهی در وجودشان ندارد لکن، باید پذیرفت تبعیض های موجود در دریافتی های بین نهاد ها و سازمان ها و مزایای مختلف برایشان سخت و سنگین است. دریافت کمتر، نداشتن حق مسکن ، اختلاف در تسهیلات در تمامی مدارک یکسان برای معلمی که بار سنگین تعلیم و تربیت را به دوش می کشد غیر قابل قبول است. آنان اکنون انتظار دارند که فرزندان دیروزشان بر مسند مجلس تکیه زده اند و چه بسا خود نیز چندی فرهنگی بود ه اند بیشتر دغدغه های آنان را دریابند و بدانند که فرهنگیان همواره در سکوتشان فریاد می زنندکه ما زیاد هستیم اما زیادی نیستیم.شاید اجرای کامل نظام هماهنگ با حمایت قاطعانه دولت، پیگیری وزارت و مجلس تا حدودی باعث رفع تبعیض شود تا اختلاف بین مدارک در آموزش و پرورش با وزارت علوم و سایر سازمان ها علی رغم کار سنگین بر طرف گردد. فرهنگیان و ادامه تحصیل: افزایش دانش و آگاهی از مهم ترین مسائلی است که همواره مورد توجه معلمان بوده است . امروز معلمی را نمی توان یافت که علی رغم بی تاثیر بودن و یا تاثیر کم حقوق گرایش به تحصیل نداشته باشد.فراهم کردن این زمینه بر عهده دست اندرکاران می باشد که می توانند همچون گذشته با مامور به تحصیل نمودن همکاران و ارج نهادن به تلاش آنان یاری گر آنان باشیم.از سویی دیگر فراهم کردن زمینه برای ورود فرهنگیان به امور پژوهشی و بها دادن به تحقیقات فرهنگیان و تاثیر آن بر رتبه ، طبقه می تواند عاملی موثر برای گرایش فرهنگیان به امر پژوهش گردد. جوان گرایی در مدیریت : استفاده از نیروی جوان و جوانگرایی در امور مدیریتی علی رغم احترام و استفاده از تجربیات گذشتگان می تواند عاملی مهم برای شکوفایی و تحولات نو باشد و به یاد داشته باشیم در بسیاری از صحنه ها جوانان با درایت سنت های غلطی را که بسیاری هراس از شکستنش داشتیم کنار نهادند و چون دوران دفاع مقدس با صلابت وارد شدند، اکنون نیز به نظر می آید برای تغییر در ساختارهای سنتی و هدایت آموزش و پرورش به سویی تعالی و پیشرفت می توان به آنان امیدوار بود و از نشاط و پویایی آنان بهره برد. فنا وری های نوین: امروزه در جامعه جهانی در همه زمینه ها ما شاهد رشد فناوری های نوین و بهره بردای از تکنولوژی های جدید می باشیم که استفاده از چنین امکاناتی اجتناب ناپذیر می نماید. بنابراین می بایستی زمینه ای فراهم گردد تا مدارس ما از شیوه سنتی به سمت نوگرایی با متدهای نوین تدریس پیش برود. بایستی قبول کرد که نسل امروزین که چندین گام از ما جلوتر هستند نیز نمی توانند با شیوه های سنتی که متاسفانه متکلم وحده شدن معلم است کنار بیاییند و به قول خودشان: فسانه شد حدیث سکندر و دارا حدیث نو آر که نو را حلاوتی است دگر البته شاید پاسخ همکاران و وزیر محترم برایمان آشکار باشد که ، با این بودجه همین که ما می توانیم مدارس حاضر را پابرجا نگهداریم و حقوق فرهنگیان را پرداخت کنیم جای امیدواریست و آرزوی ما نیز آرزوی شماست .اما باید قبول کنیم که : شاگردانی که بدون نوآوری ! همواره سخن استاد خویش را تکرار می کنند هیچگاه برای خود و استادشان فر و شکوهی ، به ارمغان نمی آورند .اما چرا تنها می بایست بار هزینه ها را تنها بر دوش آموزش و پرورش گذاشت؟ آیا نمی شود با راهکار هایی سنجید تا بتوان از آن برای کمک به آموزش و پرورش بهره گرفت. آیا نمی شود با کمک مجلس قانونی تصویب نمود که دیگر نهادها هم در قبال فرزندان این مرز و بوم مسئولیت داشته باشند؟ راهکارهایی همچون تصویب قانونی که بر اساس آن به ازای استخدام هر فرد در نهاد،سازمان،و.... نیم درصد از حقوق ماه اول به حساب آموزش و پرورش واریز گردد نه بخاطر چندین سال زحمات این سازمان و بهره وری نهادهای دیگر بلکه برای کمک به نسل آینده؛دریافت درصدی از عوارض گمرکی واردکنندگان گرفته برای پرورش نسلی که ما را به سمت خودباوری پیش ببرد نه اینکه در حسرت امکانات نوین بماند؛ بسیاری از شهرداریها از پرداخت درصد مربوط به آموزش و پرورش شانه خالی می کنند که با پیگیری و الزام نمودن به پرداخت مطالبات آموزش و پرورش قبل از تخصیص هرگونه اعتبار می توان گامهایی موثر در راستای کاهش بودجه آموزش و پرورش برداشت. دانش افزایی هدفمند: تجهیز مدارس به امکانات نوین نیازمند داشتن نیروی کارآمدی است که بتواند از آن استفاده بهینه نماید نه آنکه از امکانات به عنوان دکوراسیونی استفاده شود.این امر نیز نیازمند آموزش به همکاران فرهنگی می باشد . اگرچه درصدی آشنایی کامل با این تجهیزات را دارند اما قشر عظیمی هنوز یا احساس تغییر نکرده یا هنوز به گمان آن که در زمان حال نیازی به یادگیری نیست به دنبال یادگیری آن نیستند.از این رو آشنا سازی و برنامه ریزی برای این نیرو علاوه برآن که می بایستی در دانشگاه فرهنگیان شروع گردد زمینه ای برای دیگر همکاران در کارگاه های دانش فزایی وجود داشته باشد. شاید پاسخ بسیاری از همکاران چنین باشد با این همه ضمن خدمتی که داریم دیگر نیازی به آن نیست.جمله ای که به وفور شنیده می شود .به راستی نیز چنین است ضمن خدمت اکنون مدرکی برای گرفتن طبقه و رتبه شده است. اما به نظر می آید به شرطی ضمن خدمت و دانش افزایی تاثیر گذار خواهد بود که علاوه بر آزمون تئوری ،آزمونهای عملی نیز به همراه داشته باشد. ضمن خدمت و اخذ مدرک: از جمله مسائلی که چندصباحی به وفور وبه سخره از زبان فرهنگیان شنیده می شود و چند صباحی نیز سخن از بخشنامه آن به میان آمده است گرفتن مدا رک معادل دکترا و ارشد با گذراندن ضمن خدمت که در آن صورت خوشا به حال کسانی است که روابط دارند و کلاس نمی روند و امتحان نداده گواهینامه هم دریافت می کنند.در آن صورت میخی دیگر بر تابوت تخصص و علم آموزی باید کوبید. تجدید نظر درنظام رتبه بندی : نظام رتبه بندی : نسخه ای که جدیدا برای آموزش و پرورش پیچیده شده است .نسخه ای که می گویندخوشا به حال آنان که در کلان شهرها هستند و ضمن خدمت فراوان ومشکلات اندک .اما آنانکه در چادر عشایر و کپر و روستاهای دور افتاده اند چه گناه دارند که نه مجال شرکت دارند نه مجال حضور و کسی نیست به جایش امتحان بدهند. از سویی چقدر شفاف به نیروهای اداری توهین می شودماده 2 ص20 تبصره1آنانکه صلاحیتشان تائید نشد در مشاغل اداری به کار گرفته شوند.فراموش نکنیم معلیمن چه درزمینه آموزشی و یا اداری هر دو در یک صحنه نقش ایفا می کنند و آنان که سختی کار اداری را به تن خریده اند افسوس حضور در کلاس را می خورند و تنها برای چرخیدن این چرخه فرهنگی وارد گود کار اداری علی رغم افزایش ساعت کاری شده اند، به صورتی که اکنون خروج از کادر اداری و گرایش به آموزش افزایش پیدا کرده است و این تمایز عاملی خواهد شد برای کاسته شدن از کارآمدی سیستم اداری که به عنوان هسته فکری آموزش و پرورش قلمداد می شود. اهمیت تشکل های صنفی :تلاش در جهت احیاء تشکلها و اصناف فرهنگیان می تواند عاملی باشد تا خواسته و مطالبات فرهنگیان در چهارچوبی قانونی پیگیری گردد تا دیگر صدا و خواسته هایی به نام فرهنگیان به میان نیاید. فراموش نکنیم فرهنگیان چیزی جز عزت و سربلندی ایران اسلامی نمی خواهند و تشکلهایشان می تواند زبان گویا و همیار وزارت آموزش و پرورش برای رسیدن به آمال و برنامه ها باشد. در پایان امید بر آن دارم آقای دکتر فانی بتوانند با گام هایی استوار و دوراندیشانه نامی نیک در تاریخ آموزش و پرورش از خود به یادگار بگذارند. حسن امیریمشهد-ناحیه4

http://farhangiannews.ir/view-12026.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد