تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

گزارش مبسوط دیدارشورای مرکزی تشکل های صنفی با آقای فانی

گزارش مبسوط دیدارشورای مرکزی تشکل های صنفی با آقای فانی

جلسه شورای مرکزی تشکل های صنفی سراسر کشور در تاریخ 18 مهر 1392 در سالن کنفرانس وزارت آموزش و پرورش در ساعت 11وپنجاه دقیقه ی صبح پنج شنبه برگزار گردید.

      در این جلسه پس از ورود دکتر فانی آقای ابوطالبی نماینده تشکل اصفهان ضمن تشکر از آقای فانی اعضای تشکل های صنفی حاضر در جلسه را معرفی نمود .سپس دکتر کریمی ازهمراهان آقای فانی وهماهنگ کننده ی جلسه، اظهار داشت:آنچه که من برداشت کرده ام تغییراتی است که در کانون های صنفی رخ داده است. کانون ها تشکل های بانفوذی در بدنه ی آموزش و پرورش هستند و این همان چیزی است که شما (دکتر فانی) به عنوان سرمایه ی انسانی مطرح می کردید. به جرأت می توان گفت که این نیرو در تشکل ها وجود دارد و این به دلیل اعتمادی است که بدنه ی آموزش و پرورش نسبت به این تشکل ها دارد .انتظار این تشکل ها این است که مشکلاتی که برای دوستان صنفی آنها ایجاد شده توسط شما پیگیری شود. دوستان صنفی این تشکل ها به دلیل ظلم ها و مشکلاتی که برایشان پیش آمده اعتراض کرده اند .

      جمع حاضر، نماینده ی طیف گسترده ای از فرهنگیان هستند که می توانند در امور آموزش و پرورش به شما کمک کنند. همچنین دیدگاه هایی تخصصی دارند که می توانید از آنها در جای جای وزارت خانه استفاده کنید. به صورت کلی می توانید با تعامل خوب با این تشکل ها از توانایی های آنها استفاده کنید.

      در ادامه آقای شعبانی نماینده ی تشکل اصفهان و رییس دوره ای شورای مرکزی کانون های صنفی معلمان سراسر کشور به معرفی کانون های صنفی معلمان و توانایی این تشکل ها پرداخت و این گونه شرح داد:

این همکاران منتخب 42 تشکل هستند که رنج های بسیاری در دفاع از حقوق حقه ی همکاران خویش برده اند. در سال های گذشته به دلیل عدم توجه آموزش و پرورش، مشکلات فراوانی برای این قشر عظیم ایجاد شده است...

جناب دکتر فانی!

      تشکل های صنفی می توانند پل خوبی بین بدنه و وزات آموزش و پرورش باشند. انسان های فرهیخته ای در این تشکل ها وجود دارند. در شرایط فعلی می خواهیم باز تعریفی از این تشکل ها داشته باشیم. چون ممکن است در یک زمان صحبت هایی در باره آن ها شده باشد (مثلا این تشکل ها را به سیاسی کاری متهم کرده باشند.) آقای درخشش میگفت: وقتی ما وارد مسائل معیشتی می شویم ما را به سیاسی کاری متهم میکنند. این آقایان وقتی نتوانستند ما را به سمت سیاسی شدن بکشانند، این تهمت ها را به ناروا به این ما زدند. در حالی که تشکل های صنفی معلمان این آگاهی را دارند و هرگز وارد مسائل سیاسی نشده و نخواهند شد در واقع چون روند واقعی و منطقی تشکل ها را نفهمیدند انگ سیاسی زدند. مـا از تاریخ یـاد گـــــرفته ایم که نباید دچار احساسات زود گذر بشویم. تشکل های صنفی حاضر همه دارای پروانه ومجوز هستند و تمام ضوابط کمیسیون ماده ی 10 احزاب را رعایت نموده اند، اگر این ضوابط را رعایت نمی کردیم پروانه هامان را لغو می کردند.( البته پروانه ی یک تشکل را لغو کردند و بلافاصله حرفشان را پس گرفتند.) ماده ی 1 اساسنامه می گوید ما تشکل صنفی علمی و غیر سیاسی هستیم و ما همیشه این بند را رعایت نموده ایم .تشکل های صنفی هرگز دنبال سهم خواهی نبوده و نیستند. ما هیچ وقت شبیه احزاب عمل نکرده ایم. در واقع خود تشکل ها قبول نکرده اند که حتی یک شخص سیاسی وارد جمعمان بشود. حال چرا چنین تعریفی ازکانون های صنفی کرده اند، نیازمند مطالعه ی شماست که ثابت شود.(هرکدام از اعضا جزو معلمین مطرح شهر خود هستند و...) حال اگر یکی از دوستان ما صدایش را بلند کرده است نشان دلسوزی نسبت به مردم و کشور است و هدفش چیزی جز اصلاح نبوده است بلندی صدای دوستان ما به دلیل انتقاد از وضع موجود آموزش و پرورش بوده؛ نه انتقاد از سیستم کلی کشور. بلند کردن صدای دوستان ما مصداق این آیه است که: ان الله لا یحب الجهر بالسوء من القول الا من ظلم .

      تشکل های ما در هر استان به دلیل توانمندی هایی که در آن ها وجود دارد می توانند بازوی توانمندی برای آموزش و پرورش باشند چون شناخت کافی از آموزش و پرورش دارند و صدای بدنه را می شنوند. ما می توانیم صادقانه و بدون هیچ گونه سهم خواهی کمک بکنیم .

      نهایتا، مـا آمده ایم تا بسازیم. تا دست در دست هم، آموزش و پرورش را از وضع فعلی نجات دهیم.

      در ادامه آقای محمود بهشتی از کانون صنفی معلمان ایران(تهران) سخنان خود را با تشکر از آقای فانی به خطر فراهم نمودن این دیدار این گونه ادامه دادند:

      ما نگرانیم از این که بعد از رأی اعتمادتان از مجلس، می توانیم شما را ببینیم یا نه؟! (در این جا آقای فانی ابراز کردند من قلباً و واقعا دوست دارم شما را ببینم .) 
ما از سال 1385 به این طرف یک دوره ای را طی کردیم و با تلاش کانون ها قانون مدیریت خدمات کشوری به نتیجه رسید. تلاش های تشکل ها در حال از بین رفتن بود و منجر به اتفاقات مقابل مجلس شد. اعضای تشکل ها هم پیمان بستند که تا آخر بایستد و ایستادند و از آن زمان به بعد پرونده ی تشکل های صنفی به دست نیرو های امنیتی افتاد (قبل از اون فضا حراستی بود.) ما مدعی نیستیم که خطا نداریم. وزارت کشور اگر علاوه بر صدور مجوز آموزش تشکیلاتی بودن را هم به ما می داد بهتر بود. از طرفی رسانه ای برای ما در نظر گرفته نشده بود. در این هشت سال برخورد های بدی با فرهنگیان شد.

      با آمدن آقای روحانی امیدی در در دل همه ایجاد شده است. بیشتر فرهنگیان در ستاد دکتر روحانی بودند و برای رای آوردنش و استقرار عقلانیت تلاش کردند. امیدواریم این تغییرات در آموزش و پرورش هم اتفاق بیفتد. می دانیم که دست شما هم بسته است. اما خواست ما این است که با اقتدار به مجلس بروید و با اقتدار در دولت حضور پیدا کنید. در این صورت مثل آقای نجفی از شما حمایت خواهیم کرد و انتظار داریم شما نیز از ما حمایت کنید .ما جزو معدود تشکل هایی هستیم که سهم نمی خواهیم، نخواسته و نخواهیم خواست و از سیاست زدگی و سیاسی کاری هم بـیـزاریم.

 سپس آقای بهشتی خواسته ها و انتظارات تشکل ها را این گونه بیان نمودند:

      با توجه به روابطی که با وزیر اطلاعات دارید، اولین خواسته ما این است که از نفوذ خود استفاده کنید تا این نگاه منفی که درباره کانون ها هست از بین برود. شما فهمیده اید و پذیرفته اید که ما ضد انقلاب نیستیم لذا از شما می خواهیم این نگاه مثبتتان را به دوستان دیگرتان منتقل کنید. شما هماهنگ کنید تا با وزیر اطلاعات یا با بخشی از اطلاعات که کارشان مربوط به فرهنگیان است جلسه ای داشته باشیم،تا این نگاه منفی از بین برود. البته ما از پیگیری هایی که در باره ی معلمان زندانی کرده اید تشکر می کنیم .

      جناب فانی گناه ما این بود که حرف هایی را که امروز در رسانه ها می زنند قبلا گفتیم (شاید ما نباید زود تر از بقیه می گفتیم. گناه ما زود بیان کردن مشکلات بود.) من خودم ترجیح می دهم که به جای رسول بداقی در زندان باشم .

(آقای فانی پرسیدند: چند نفر در زندان دارید؟) آقای بهشتی نام یاران زندانی را بیان نمودند و اضافه کردند: از بین این چهار همکار دو نفر آن ها یعنی رسول بداقی و سیدمحمود باقری مشکلشان کاملا صنفی است ما می توانیم با مدرک، صنفی بودن کار هایشان را ثابت کنیم .دوستان دیگری که پرونده هایشان مفتوح است؛ آقایان شعبانی،خواستار، بهشتی، باغانی، مختار اسدی و...(آقای بهشتی در باره ی آقای اسدی مفصل صحبت کردند.( آقای فانی گفتند که برای هرکدام از این دوستان گزارشی را تهیه کنید و توسط آقای بطحایی برای من بفرستید.

      آقای بهشتی ادامه دادند: آقای فانی! از شما می خواهیم این نگاه مثبتتان را به دوستان دیگرتان نیز انتقال دهید .درباره ی پروانه ی تشکل ها با آقای رحمانی فضلی صحبت کنید تا مشکل مجوز تشکل ها حل شود.

سپس آقای بهشتی انتظارات تشکل ها را تیتر وار بیان نمودند:

-         استفاده از مدیران کار آمد دارای روحیه ی عدم توجه به فشار ها و خواسته های فرا آموزشی و پرورشی

-         تلاش برای باز شدن فضای نقد و گفتگو با توجه به وعده و خواسته های آقای دکتر روحانی

-         انتخابی شدن مدیران مدارس توسط معلمان که در دولت آقای احمدی نژاد به حالت تعلیق درآمده؛ جهت نهادینه کردن جامعه ی مدنی

-         حضور آقای فانی در فضای مجازی برای ایجاد ارتباط نزدیک با بدنه

-         دور نگه داشتن آموزش و پرورش از نفوذ جریان های سیاسی

-         ایجاد مجلس معلمان (نظام معلمی وخبرگزاری معلمان )

-         ستونی در نشریه نگاه به تشکل های صنفی بدهید.

-         مشاور وزیر یا سرپرست در امور تشکل ها را نهادینه فرمایید.

-         در صندوق ذخیره ی فرهنگیان هیچ نظارتی از طرف فرهنگیان وجود ندارد، یک نفر را به عنوان امین جامعه ی فرهنگیان در این صندوق معرفی بفرمایید.

-         لغو احکام هیات های بدوی تخلفات اداری

-         حضور یک نفر از اعضای تشکل های صنفی در شورای آموزشی

-         استفاده از تشکل ها در برنامه ریزی (اگر خواستید ما می توانیم در تدوین برنامه ی شما برای ارایه به مجلس کمک کنیم)

در ادامه آقای دکتر فانی این گونه به ایراد سخن پرداختند :

      من جداً خوشحالم که در جمع شما که از استان های مختلف آمده اید هستم. من خودم را نماینده ی معلمان می دانم و در شرایطی که پذیرفتم به این جا بیایم به هیچ چیز جز آموزش و پرورش و استفاده از تجربیات 43 سال معلمی فکر نمی کردم و هیچ انگیزه ی دیگری نداشتم. هدفم به راستی آموزش و پرورش است .

      من معلمی را انتخاب کردم و آموزش و پرورش را دوست دارم، بنابراین خودم را نماینده ی معلمان می دانم و خودم را مکلف به دفاع از حقوق آنان می دانم. آموزش و پرورش زمانی درست می شود که معلمان آن انگیزه ی کافی و شایستگی حرفه ای داشته باشند، اگر این ها نباشد هیچ تحولی نخواهد داشت و اعتقاد دارم اگر می خواهیم تحولی در آموزش و پرورش رخ دهد کلید آن در دست معلم است .

من این پست را با عشق انتخاب کرده ام .اگر معلمم در زندان، تبعید و ممنوع التدریس است، با روحیه ی من سازگار نیست .

      راجع به پروانه ی فعالیت تشکل ها حتما پیگیری خواهم کرد. سعی می کنم با معاون سیاسی وزیر کشور ارتباط برقرارکنم و ترتیب یک ملاقات رابدهم .معتقدم فضای نقد باید باز شود، این موضوع را با حضورم در استان ها ثابت خواهم کرد. وقتی مدیر کل من ببیند من نقد پذیر هستم حساب کار دستش خواهد آمد .راجع به مدیران مدارس و انتخاب آن ها کارهایی در حال انجام است.در آموزش و پرورش و در همه ی رده ها ی آن باید مدیران محبوبیت و مقبولیت داشته باشند، یعنی زیر مجموعه باید آن ها را قبول داشته باشند، که این باعث می شود بیشتر  قضایا حل شود .

      فرهنگ لطافت و ظرافت باید در آموزش و پرورش اجرا شود و اگر کسی این ها را نداشته باشد نمی تواند در آموزش و پرورش کار کند. معلمان باید مدیرانشان را قبول داشته باشند، مدیر مدرسه باید رییس اداره را قبول داشته باشد و الی آخر، باید روحیه ی از بالا به پایین که ما را به این نقطه رساند ه عوض بشود.

      مجریان باید در برنامه های تغییر و تحول مشارکت داده شوند. ما فضا را باز می کنیم، اتاق فکر راه می اندازیم، اولویت هایی داریم که اعلام خواهیم کرد. در نشریه نگاه ستونی باز خواهیم کرد که سخنان معلمان را بشنویم. من سیاسی کار نیستم و آموزش و پرورش را سیاسی نمی کنم.

      آقای فانی هم چنین در رابطه با تشکیل مجلس معلمان گفت: پیش نویس مجلس معلمان را به ما بدهید تا بررسی و پی گیری کنم.در رابطه با معرفی مشاور هم اقداماتی انجام داده ام. مشاور هم به زودی معرفی خواهد شد .

در رابطه با دادگاه های تخلفات اداری فردی را معرفی کرده ام که دوستان معترض به وی رجوع کنند. احکام ناعادلانه دادگاه های تخلفات نیز تجدید نظر خواهد شد.

      من یک معلم هستم، آمده ام در وزارت آموزش و پرورش نماینده ی معلمان باشم و در دولت و در مجلس و هر جای دیگری که به عنوان نهاد رسمی محسوب شود، بتوانم از حقوق معلمان دفاع کنم.

      آقای عالمی را به عنوان مشاور امور اقتصادی و رفاهی انتخاب کرده ام .موضوع انتخاب مدیرکل های جدید هم تا یک ماه دیگر حل می شود.

      بعد از پایان جلسه اعضای تشکل ها دیدگاه های آقای فانی ونتایج جلسه ی مذکوررا مثبت ارزیابی کردند .

به نقل از وبلاگ    بیستون 

http://bastanfars.mihanblog.com/post/360

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد