تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

نقش فقر در رفتار نامناسب احتماعی....

 

 


     خشونت و جرم دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها مسائل اقتصادی است. تقریبا در تمام دنیا تورم، فقر و بیکاری به عنوان موارد مهم دخیل در بروز جرایم و خشونت ها و بزه ها برشمرده می شود. 

    کشور ما نیز از این امر مستثنا نیست و باتوجه به این که در سال های گذشته با وجود تورم و افزایش قیمت ها، درآمد افراد افزایش چندانی نیافته است، زمینه های زیادی برای وقوع جرایم ناشی از مسائل اقتصادی وجود دارد. 

     در سال 
۹۰ همزمان با افزایش میزان تورم، سازمان پزشکی قانونی از ارجاع ۵۶۷ هزار و۳۱۵ پرونده نزاع به این سازمان گزارش داد و مسلم است که مسائل اقتصادی نقش زیادی در این میزان نزاع و خشونت داشته است. 

     کارشناسان معتقدند تقسیم ناموزون و ناعادلانه فرصت ها موجب شده عده ای راه های مجرمانه و غیرقانونی را برای دستیابی به ثروت و پیشرفت برگزینند. بسیاری از مجرمان پس از دستگیری مدعی می شوند برای انتقام از طبقه مرفه جامعه تصمیم به سرقت گرفته و حق از دست رفته خود را از آنها می گرفتند. 

      نوسان قیمت ها و دستمزد ها و بازار و پول تاثیر فراوانی در ارتکاب جرایم مالی دارد، به طوری که اگر اوضاع اقتصادی بهبود یابد، جرایمی چون دزدی و قتل با انگیزه مالی کاهش می یابد و بالعکس اوضاع نامساعد اقتصادی موجب ازدیاد این گونه جرایم می شود.سرهنگ رضا غنی لو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در این باره معتقد است که در وقوع جرایم بخصوص جرایم خشن عوامل مختلفی نقش دارد که برخی از این عوامل در کشورهای مختلف، مشترک است. مطالعات جهانی نشان داده، تورم و فاصله طبقاتی نقش موثری در افزایش وقوع جرایم بخصوص جرایم خشن دارد. 

     دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز با اشاره به این که میان فقر، بیکاری و تورم با افزایش جرم و خشونت در کشور رابطه ای صددرصد مستقیم برقرار است، در این باره می گوید: وقتی فقر، بیکاری و شکاف طبقاتی در جامعه بوجود بیاید، ما شاهد انفجار رفتاری به لحاظ طلاق و رفتار بد والدین با کودک در درون خانواده و پرخاشگری های افراد با یکدیگر در کوچه و خیابان هستیم 

     وی ادامه داد: «این مساله باعث می شود بتدریج خشونت در خانواده شکل بگیرد و سپس به درون جامعه راه پیدا کند و از درون جامعه، خشونت دوباره به درون خانواده بازمی گردد 

     در بررسی هایی که روان شناسان اجتماعی انجام داده اند، مشخص شده است بسیاری از رفتارهای نادرست پدر و مادر با کودک به دلیل فشارهای اجتماعی از قبیل فقر، بیکاری، تورم و شکاف طبقاتی است. 

     در عین حال یکی از دلایل فقر، بیکاری است که خود به افزایش خشونت و جرم منجر می شود. وقتی فرد بیکار می شود و نمی تواند مایحتاج خانواده خود را تامین کند، به خشونت روی می آورد. 

     سرهنگ فریدون محمدبیگی معاون اجتماعی پلیس پیشگیری، بیکاری را مهم ترین دلیل ارتکاب جرایم توسط جوانان زیر 
۲۵ سال می داند و بر این باور است که بیکاری و درآمد پایین باعث می شود افراد به ارتکاب جرایمی مانند سرقت، زورگیری و نزاع روی آورند. از سوی دیگر، فاصله طبقاتی مردم نیز یکی از دلایل افزایش جرایم در جامعه است. بسیاری از افراد از این که پول های بادآورده چطور زندگی برخی افراد را تغییر می دهد، احساس تضاد می کنند. افراد می بینند که از دسترنج و زحمت خود به جایی نمی رسند اما پول ها و موقعیت های بادآورده و یکشبه چطور زندگی دیگران را تغییر می دهد، از این رو برای تغییر موقعیت خود به بیراهه کشیده می شوند
. 

     آنچه که در این میان توجه به آن لازم است، این است که برای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از فقر باید همزمان با فرهنگ سازی و ارزش های اخلاقی، سیاستگذاری لازم برای فقرزدایی پررنگ شده و درآمدها به صورت عادلانه توزیع شود و فاصله طبقاتی کاهش یابد. توزیع عادلانه یارانه ها از سوی دولت، گرفتن مالیات از طبقه ثروتمند، ارائه خدمات اجتماعی از سوی دولت، گسترش سازمان های بیمه و خدمات بازنشستگی و رفع معضل بیکاری از جمله روش های کاهش جرایمی است که منشا اقتصادی دارد. 

      دولت لازم است با ایجاد اشتغال در شهرهای کوچک از مهاجرت های بی رویه به شهرهای بزرگ جلوگیری کند و در عین حال با ایجاد اشتغال در شهرها، موجب کاهش فاصله طبقاتی میان شهروندان شود.



روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir ) 
 

به نقل از وبلاگ راوردمن 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد