تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

نقدی بر مدارس غیردولتی


نقدی بر مدارس غیردولتی


نویسنده: محمدتقی سبزواری*

مدارس غیردولتی با هدف کاستن بار مالی آموزش و پرورش و کیفیت بخشی به آموزش در دوران وزارت دکتر نجفی مطرح و به تصویب رسید. به مرور این طرح توانست جای خود را در آموزش و پرورش باز کند. شخصیت های حقیقی و حقوقی فراوانی برای گرفتن مجوز اقدام کردند و تعداد کثیری از آنان در کوتاه مدت به اهداف مالی خویش دست یافتند. این مدارس توانستند اهداف دولت را در زمینه کاهش بار مالی اجرایی کنند ولی مشاهدات و بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که عمده این مدارس نتوانسته اند در زمینه های پرورشی و آموزشی موفق باشند. برداشتن امتحانات نهایی در بعضی مقاطع و توصیفی کردن امتحانات سبب شده تا اولیا، نمرات توصیفی را حمل بر صحت کنند. درخشش دانش آموزان مدارس دولتی در المپیادها و رتبه های کنکور نشان می دهد که عمده مدارس غیردولتی نتوانسته اند در بعد آموزشی موفق عمل کنند. عدم موفقیت در بعد پرورشی و بی توجهی نسبت به مسائل تربیتی برای جلب نظر دانش آموزان و اولیا از معضلاتی است که در مقاطع پایین شروع و در مقطع متوسطه نمود پیدا می کند. بی توجهی این مدارس نسبت به حقوق کارکنان و معلمان، نشان دهنده اغراض مادی موسسان این مدارس است. سیل عظیم بیکاران سبب شده تا فارغ التحصیلان تحصیلات عالیه بدون پرداخت حق بیمه و دریافت حقوق مکفی، به بیگاری کشیده شوند. ناتوانی مدارس غیردولتی در نیل به اهداف آموزشی و پرورشی و افتادن در ورطه بی اخلاقی، لزوم بازنگری در این موسسات را می طلبد. اکنون که صدور مجوز به افراد حقیقی، آزمون خود را پس داده، به نظر می رسد بررسی عملکرد موسسات حقوقی مورد توجه قرار گیرد. به نظر نگارنده صدور مجوز به افراد حقوقی، موسسات و تشکیلات فرهنگی همچون هیئات مذهبی، احزاب و جمعیت ها و شرکت های دولتی و غیر دولتی می تواند تا حد قابل توجهی مشکلات پرورشی و آموزشی را بدون تحمیل بار مالی به اولیا برطرف کند. هیئات مذهبی و احزاب برای نیل به اهداف عقیدتی و سیاسی، سعی در کیفی کردن کارنامه خویش را خواهند داشت. شرکت های دولتی و غیردولتی، بانک ها و موسسات تجاری نیز با اهداف تبلیغی کلان و عدم توجه به سوددهی کوتاه مدت رغبت فراوانی برای مشارکت خواهند داشت. تشویق موسسات فرهنگی و تجاری برای حضور در محیط های آموزشی، بدون تحمیل بار مالی به شهروندان، می تواند بار مالی و فرهنگی فراوانی را از دوش آموزش و پرورش بردارد. موسسات غیردولتی – حقوقی سال هاست که در محیط های آموزشی کشورهای توسعه یافته حضور دارند.
    
    عضو کانون فرهنگیان شیراز*

روزنامه اعتماد - 9 آبان 92

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد