تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

رشوه خواری و فساد اداری.....راه مقابله



رشوه خواری و فساد اداریf_bribery.gif

       به گزارش دیدگاه نیوز و به نقل از آژانس :

  Transparency Internationa Corruptionدر سال 2007  کشور ایران در میان 180 کشور جهان از نظر مشاهدات  فساد مالی و اداری در رده 131 جهان قرار گرفت.

قابل ذکر است که ایران  در سال 2003 میلادی

 در رده 87 جهان قرارداشت ولی در سال 2007 میلادی با 44 رتبه منفی به مقام 131 جهان سقوط کرده است .

این گزارش نشان میدهد که در طی چهار سال گذشته میزان فساد اداری و رشوهخواری  در ایران به اندازه پنجاه درصد افزایش داشته است.

پس از ایران کشورهای لیبی  و نپال قرار دارند. در این گزارش  کشور پاکستان از نظر  فساد مالی و اداری در رتبه 138جهان میباشد.کشور های هند و چین دراین  گزارش مشترکا در رده 72 و روسیه در رده 14۳ جهان مشخص شده اند.

 

در همین حال کشورهای نیوزیلند,دانمارک, فنلاند, سنگاپور و سوئد به ترتیب

مقامهای اول تا پنجم را بخود اختصاص داده و به عنوان پاکترین کشورها از نظر داشتنسیستم مالی و اداری در جهان شناخته شده اند.

شیطان بزرگ ! (کشور آمریکا) از نظر وجود فساد مالی و اداری و رشوه خواری در مقام

بیستم جهان قرار گرفته, در حالیکه کشور آلمان ,ایرلند, ژاپن و فرانسه قبل از آمریکا  بهترتیب در مقامهای 16 تا 19قرار گرفته اند.

 انگلستان در رده سیزدهم و هنگ کنگ در رده چهاردهم فساد مالی و اداری در جهانقرار قرار گرفته اند. 

جالب است بدانید کشورهای اسرائیل در رده 30 و قطر 32 , امارات 34,بحرین 46

اردن  و عمان  53, کویت 60, ترکیه 64 و عربستان سعودی 79,سوریه 138,لبنان ۹۹  ,مصر105,عراق178 و کشور  سودان در رده 179 قرار دارند


         یک مشاور اقتصادی ارشد هندی، «کوشیک باشو»، در مقاله ای در وب سایت شخصی اش پیشنهاداتی برای قانونی کردن برخی انواع رشوه داده است. 


         شاخص فساد: این شاخص توسط سازمان «شفافیت بین الملل» ارائه شده. رنگ قرمز نشان دهنده بوروکراسی هایی است که فساد در آنها زیاد است و رنگ زرد بیانگر فساد کمتری است. 

     فساد یک مشکل بزرگ و روبه رشد در هند است و بیش از نیمی از هندیها گفته اند که در سال گذشته مجبور به پرداخت رشوه شده اند. 

        باشو یک نمونه از این «رشوه های آزاردهنده» را پرداختهای غیرقانونی برای ارائه خدمات اساسی، مثل گرفتن 100 روپیه اضافی برای صدور گواهینامه رانندگی یا صدور یک مجوز عادی، می داند. 

      انواع مختلفی از رشوه خواری در هند وجود دارد که باشو پیشنهاد می کند باید صورت قانونی به خود بگیرند، با توجه به اینکه در قوانین فعلی هند هم رشده دهنده و هم رشوه گیرنده مجرم شناخته می شوند. 

    باشو تلاش می کند تا قوانین مربوط به این نوع از رشوه را تغییر دهد. طبق قوانین هند هم رشوه دهنده و هم رشوه گیرنده باید جریمه شوند. 

     بر مبنای قوانین فعلی هند هر دو طرف یک رشوه گیری، در صورت گرفتار شدن، مجرم شناخته شده و هر کدام باید جریمه ای معادل 100 روپیه پرداخت کنند. 

     باشو پیشنهاد رادیکالی ارائه می دهد، وی می گوید جریمه رشوه گیرنده، یعنی مقامات دولتی، را به200 روپیه افزایش دهید و بگذارید رشوه دهنده از جریمه معاف شود. به این طریق دولت همان میزان از جریمه را به دست خواهد آورد اما کسی که رشوه پرداخته جریمه نمی شود در عوض رشوه ای که پرداخته پس می گیرد. 

     حال فساد چگونه کاهش پیدا خواهد کرد؟ باشو استدلال می کند که با وضع این قانون، کسی که کارش انجام نمی شود، رشوه را پرداخت می کند و کار خود را انجام می دهد اما بعد از پرداخت رشوه بدون ترس از جریمه شدن می تواند شکایت کند و ضمناً پولی را هم که بابت رشوه پرداخت کرده پس بگیرد. 

     این ایده جذاب با انتقادات زیادی در هند مواجه شد، اما این منتقدان یک مسئله را فراموش می کنند و آن اینکه هند برای درمان این سرطان، فساد اقتصادی، نیاز به ایده های نو و ابتکاری دارد فقط از این طریق است که می توان مانع از بدتر شدن اوضاع فساد اقتصادی نه تنها در هند بلکه در سراسر جهان شد. 

     پائین ترین آمار فساد متعلق به کدام کشور جهان است؟ سنگاپور در حدود 5 دهه پیش سنگاپور کشور کوچکی تازه استقلال یافته ای بود. این کشور همچنین از رشد سریعی برخوردار بود و در آنجا هم مانند دیگر کشورهای جهان سوم انعام دادن یک سنت فرهنگی بود. 

     این سنت در دوره زمامداری «لی کوان یو» تغییر کرد، او تصمیم گرفت حقوق پرداختی کارمندان دولت را به اندازه حقوق کارکنان بخش خصوصی افزایش دهد تا هرگونه انگیزه رشوه خواری و فساد را در میان آنها از بین ببرد. 

      راه حل سنگاپور گران تمام می شود، بویژه برای کشورهای بزرگی که دارای بوروکراسی های بزرگی نیز هستند. اما باز هم در مقایسه با هزینه های سنگینی که فساد اقتصادی به کشورها تحمیل می کند، روش مقرون به صرفه ایست. 

      یکی دیگر از ایده های نوآورانه برای مقابله با فساد در افریقا بوجود آمد. «مو ابراهیم» یک میلیاردر سودانی، شگفت زده بود از این مسئله که چگونه علیرغم اینکه قاره افریقا دارای غنی ترین معادن و منابع طبیعی است، در عین حال مردمان ان فقیرترین مردم جهان هستند. 

      از آنجایی که شناسایی رهبران فاسد مشکل است، وی تلاش کرد تا انگیزه های رهبران فاسد را کاهش دهد پس یک جایزه سالانه به نام «جایزه ابراهیم» بنیان گذاشت. 

      وی اعلام کرد که به هرکدام از رهبران افریقایی که با فساد مبارزه کند 5 میلیون دلار پاداش خواهد داد بعلاوه 200 هزار دلار حقوق اضافی سالانه. 

       مشکل آن بود که آنها نتوانستند برای سالهای 2009 و 2010 برنده ای را معرفی کند. هیئت منصفه بنیاد ابراهیم نتوانست کسی را پیدا کند که واقعاً شایستگی دریافت این جایزه را داشته باشد. 

       با مطالعه این روایت نباید از مقابله با فساد ناامید شد. فساد و رشوه گیری بخش ذاتی فرهنگ   جوامع انسانی نیست و نمونه سنگاپور نشان داد که این مشکلات قابل تغییر است. سیاستهای هوشمندانه دولت، رهبری خوب و استفاده از کمکهای بخش های خصوصی و عمومی می تواند منجر به کنترل این معضل شود. 

       نباید از یاد برد که خشم مردمی فعلی علیه دولتها در جهان عرب بیشتر نشأت گرفته از وجود فساد و سرکوب گسترده در این کشورها بوده است، به همین دلیل بسیار ضروری است که برای مقابله با معضل فساد بدنبال ایده های نو باشیم، ما به ایده های افراد بیشتری چون آقای «کوشیک باشو» نیاز داریم. 


منبع: سی ان ان 
تاریخ: 16 می 2011 

برگردان: قاسم توکلی

http://www.rahavardeman.blogfa.com/post-234.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد