تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تهدید امنیت معلم


تهدید امنیت معلم

نورعلی عباس پور *


 ﮐﻼﺱ ﻫــﺎﯼ ﺷــﻠﻮﻍ، ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣــﻮﺯﺍﻥ ﻣﺸﮑﻞ ﺳــﺎﺯ، ﻧﺎﮐﺎﺭﺁﻣﺪﯼ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﮕﺎﻫﯽ، ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻳﺎﺩﺩﻫﯽ ﻭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ، ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﭘﯽ ﺩﺭﭘﯽ ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﻧﺎﺑﺴﺎﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﺪﺍﺭﺱ، ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻼﺱ ﺩﺭﺱ ﺑﺎ ﺩﺭﺩﺳﺮﻫﺎﻳﯽ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﺎﺳﺘﯽ ﻫﺎ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﯽ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﻌﻠﻢ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﭼﺮﺍﮐﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺩﺭ ﺻﻒ ﺍﻭﻝ ﻭ ﻣﺠﺮﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﻠﺖ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﻴﺮﺭﺱ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺍﺗﻬﺎﻣﺎﺕ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺑﻪ ﺭﻏﻢ ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺣﺎﮐﻢ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﮐﻨﺪ ﻭ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻫﺪﻑ ﻫﺎﯼ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ ﺷﺪﻩ ﺳــﻮﻕ ﺩﻫﻨﺪ، ﺗﺪﺭﻳﺲ ﺷﺎﻥ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺮ ﮐﻼﺱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻠﻤﯽ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﮐﻨﻨﺪ ،  ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺣﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﻣﻌﻠﻢ ﺍﺯ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺿﻤﺎﻧــﺖ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﺭﻧﺘﻴﺠﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻬﺪﻳﺪﺍﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﻴﺮﺩ. ﻣﻌﻠــﻢ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺧﻮﺩ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷــﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﺶ ﺣﻔﻆ ﺷــﻮﺩ.

ﻣﻌﻠﻤــﺎﻥ ﻋــﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣــﻮﺯ ﺧﺎﻃﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﻼﺱ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻔﺎﺩ ﺁﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻧﻀﺒﺎﻃﯽ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻪ ﮐﻼﺱ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺍﺫﻳﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﻣﺒﺎﺩﺭﺕ ﻭﺭﺯﻧﺪ. ﭼﻨﻴﻦ ﻭﺿﻌﻴﺘﯽ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻫﺎﯼ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﻭ ﻓﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺳﺒﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻫﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺭﻗﻢ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮﻡ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﺮﻡ ﺧﻴﺰ ﻭ ﻣﺤﻼﺗﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻴﺸــﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﻋﺘﻴﺎﺩ ﻭ ﻃﻼﻕ ﺭﻧﺞ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ، ﺟﺪﯼ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ.

ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺍﺫﻳﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﻭ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﻋﮑﺲ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺩﺭﺧﻮﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻞ ﺷﻴﻮﻉ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺍﺕ ﻣﻌﻠﻢ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻧﻀﺒﺎﻃﯽ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺍﻳﻦ ﺣﻖ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺩﺍﺩﻩ ﺷــﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﯼ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﺍﺧﻼﻝ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ، ﺗﻨﺒﻴﻪ ﺷﻮﺩ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺍﺯ ﺗﻨﺒﻴــﻪ ﺑﺪﻧــﯽ ﻭ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﺳــﺘﯽ ﻣﻨﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺍﺩ ﺁﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﺷﻮﺩ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪﺗﻨﺒﻴﻪ ﺑﺪﻧﯽ ﻣﺘﻮﺳﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.

ﻣﺰﻳﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺣﻖ ﺍﺭﺯﺷﻴﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻌﻠﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ ﻋﻤﻼ ﺍﺯﺍﻭ ﺳﻠﺐ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺪﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺗﺮﺗﻴﺒﯽ ﮐﻪ ﺷﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻧﻤﺮﻩ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﺭﺍ ﮐﺴﺐ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﭘﺎﻳــﻪ ﻳﺎ ﺩﺭﺱ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮕﻴﺮﺩ.

ﺑﻬﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﺭﻭﺱ ﻭ ﮐﻢ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺗﻠﻘﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﺭﻭﺱ ﻣﻬﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﮔﺎﻫﺎ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﺧﺪﺷﻪ ﺩﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﻳﯽ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺗﺎﺭﻳﺦ، ﺟﻐﺮﺍﻓﯽ، ﺩﻳﻨﯽ، ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ، ﻫﻨﺮ ﻭ... ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺍﻧﻀﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮﻭﺯ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﻭ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ، ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺟﻬﺖ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﻼﺱ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺍﺫﻳﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺗﻮﺳــﻂ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﻪ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻏﺪﻏﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷــﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﻠﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟
ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺭﻭﺣﯽ ﻣﻌﻠﻢ ﻓﮑﺮﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟
ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﺮﺽ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻣﻌﻠﻢ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﭼﻪ ﺳﺎﺯﻭﮐﺎﺭﯼ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟

* ﻣﺪﺭﺱ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎﻥ

روزنامه آرمان ، یکشنبه ، 17 آذر 92 ، گزارش اجتماعی ، 7

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد