تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه وفعا لیت کانون صنفی معلمان

تاریخچه وفعا لیت کانون صنفی معلمان 

دراواخرسا ل 1378تعدادی از معلمان دل سوخته که از مدیریت نا کار آمد آموزش و پرورش ووضع نا بسا مان معیشتی ومنزلتی معلما ن ناراضی بودن , به صورت خود جوش هیا ت مو سس کانون صنفی معلمان را تشکیل دادند.


در تاریخ 10/7/78 مجوز تاسیس کانون از طرف وزارت کشور صادر شد. و در تاریخ 17/12/78 اولین مجمع عمومی با حضورصد ها تن از معلمان به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره وتصویب اساسنامه کانون در دبیرستان البرز تشکیل شد . کانون صنفی معلمان معتقد است . که مشارکت معلمان جزازطریق توسعه ی تشکل های صنفی میسر نمی شود .لذا بنا دارد .تمهیدات لازم را برای نظارت سازمان یافته ی معلمان بر کلیه شئون آموزش و پرورش فراهم نماید . 
از مهمترین اهداف کانون:
ایجاد و حدت و همبستگی بین معلمان – دفاع از حقوق مادی و معنوی کلیه معلمان در سراسر کشور – ایجاد رابطه عمیق وپایدار بین معلمان و سایر اقشار جامعه فراهم نماید.- فراهم نمودن زمینه مشارکت معلمان در تصمیم سازی و تصمیم گیریهای آموزش و پرورش –رفع تبعیض بین معلمان , با سایرکارکنان دولت .



پاره ای از اقدامات انجام شده کانون :


1- عضویت فعال کانون در شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران کشور


2- افزایش حق التدریس و ارتقای شغلی معلمان


3- دیدار با وزرای سابق آموزش و پرورش جهت دفاع از حقوق مادی ومعنوی معلمان و نقد ساختار آموزش و پرورش 


4- دیدار با هیات ریُسه مجلس ششم – هفتم و مذاکره با کمسیون های مختلف مجلس در جهت حمایت از جایگاه معیشتی- منزلتی معلمان


5- تلاش برای اصلاح قانون و ترکیب شورای عالی آموزش و پرورش 


6- تاکید و تلاش تصویب لا یحه خدمات کشوری وتصویب و اجرای آن در بودجه سال 87 .( با همه کم وکاستی ها )

7- تلاش برای اجرای بازنشستگی 25 سال سابقه و30روزحقوق


8-پیشنهاد طرح انتخاب مدیران توسط معلمان که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. متاسفانه نا قص اجرا شد .


9- تلاش ش برای اصلاح وضعیت بیمه – صندوق ذخیره فرهنگیان – تعا ونی مصرف فرهنگیان 


10– تلاش برای بر قراری عدالت اجتماعی از طریق اجرای نظام هما هنگ پرداخت و امکانات زندگی متعادل برای معلمان 


ادامه و پا یداری کانون بر دا نایی و دور اندیشی – صرف وقت اعضای هیات مدیره و ارتباط سازمان یافته با بدنه معلمان , تقسیم مسئولیت , کوشش برای مدیریت مشارکتی تلاش کنند . معلمان به این باور برسندکه کانون با کمک معلمان پایه قدرت برای رسیدن به خواسته های صنفی است .مجموعه بزرگی از توقعات معلمان است . هر چه مشارکت اعضا ءبا کانون بیشتر باشد . سرعت رسیدن به خواسته ها سریع تر می شود.مشارکت سازمان یافته تاثیر فوق العاده ای در دستاوردهای صنفی دارد .مشکل اساسی نهاد های مدنی مشارکت ضعیف اعضاء است . از دیدن واقعیت و شناخت آن, و رودر رو شدن با مشکلات معلمان نترسیم.هیات مدیره کانون با حد اکثر توان در جهت ارتقای موقعیت شغلی معلمان و اصلاح ساختار آموزش و پرورش تلاش کنند و در جهت تجمع و همبستگی مشارکت معلمان ایجاد ارتباط با سایر نهادها برای کسب تجارب بیشترکوشش نماید.هرکس عضو هیات مدیره می شود . بداند که کانون مکانی برای کسب پست و مقام نیست. بلکه این یک حرکت اجتماعی و فرهنگی است .اگر قبول مسئولیت می کند .باید تا آخر بایستد. و مسئولیت پذیری و تعهد کاری دروجودش نهادینه شود. عضویت معلمان در هیات مدیره کانون به انر ژی , وقت پشتکار نیاز دارد.. بقای کانون به مشارکت و عضویت معلمان در کانون وابسته می باشد . امیدواریم همان گونه که کانون تا کنون دستاوردهای نسبی داشته است. با کمک هم در آینده نیز قدم های بلند تری بر داریم.پس در انتظار پیوستن شما به کانون هستیم.

محمد خاکساری یکی از موسسان کانون صنفی معلمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد