تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش:امسال 39هزارکودک از تحصیل بازماندند


معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش:
امسال 39هزارکودک از تحصیل بازماندند



مهر: معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش از وجود 39هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده در سال تحصیلی 93-92، 39هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده اند اما با تلاش های وزارت آموزش وپرورش و ادارات آن در استان های مختلف تاکنون چهارهزارنفر به تحصیل بازگشته اند. محمد دیمه ور در نشست خبری ای که روز یکشنبه در معاونت آموزش ابتدایی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: پس از تطبیق اطلاعات دانش آموزان ثبت نام شده با اطلاعات سازمان ثبت احوال مشخص شد تعداد 39هزارنفر از افراد واجب التعلیم از تحصیل بازمانده اند. البته بخش قابل توجهی از این افراد مربوط به گذردوره هستند که باید به کلاس اول رفته اما در زمان لازم ثبت نام نکرده اند. وی افزود: اسامی این افراد به ترتیب استان و شهرستان و منطقه در اختیار ادارات آموزش وپرورش قرار گرفته که آنها این افراد را شناسایی و نسبت به بازگرداندن آنها به تحصیل اقدام کنند. دیمه ور، توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: البته بخشی از این دانش آموزان استثنایی و عقب مانده ذهنی هستند که برخی از این افراد آموزش ناپذیر بوده یا اینکه خدمات ویژه دانش آموزان استثنایی در استان ها به سهولت در اختیارشان قرار نمی گیرد. معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش همچنین توضیح داد: یکی از علل دیگر وجود دانش آموزان محروم از تحصیل مشکلات فرهنگی است چراکه برخی از کلاس ها به ویژه کلاس های زیر 10نفر به صورت مختلط برگزار می شود که برخی خانواده ها به دلیل مشکلات فرهنگی اجازه تحصیل به فرزندانشان را در این کلاس ها نمی دهند. وی بخش دیگری از مشکلات دانش آموزان بازمانده از تحصیل را مشکلات معیشتی عنوان کرد و افزود: بسیاری از خانواده ها نیز به دلیل درآمد پایین و مشکلات فرهنگی و معیشتی اجازه تحصیل به فرزندانشان را نمی دهند اما ما تلاشمان را کرده ایم تا بسیاری از این افراد به تحصیل بازگردند که از آذرماه تاکنون حدود چهارهزارنفر از دانش آموزان موفق به بازگشت به تحصیل شده اند. دیمه ور درباره آیین نامه اجرایی جریمه والدینی که فرزندان را محروم از تحصیل می کنند گفت: این قانون در سند تحول نیز پیش بینی شده است اما قبل از آن باید مشکلات ابتدایی خانواده ها را شناسایی و بررسی کرد و جریمه نقدی والدین راهکار آخر ما برای بازگرداندن دانش آموزان به تحصیل است. وی در پاسخ به خبرنگاری درباره مدارس روستامحور و اینکه بسیاری از دانش آموزان موفق به تحصیل در این مدارس نمی شوند گفت: یکی از وظایف اصلی ما ایجاد فرصت دسترسی برای آحاد افراد لازم التعلیم است و رفع محرومیت در مناطق کمترتوسعه یافته را وظیفه ذاتی خود می دانیم. معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش ادامه داد: اولویت ما ایجاد مدرسه در هر روستاست. نکته جالب آن است که تعداد قابل توجهی از مدارس در کشور با تعداد دانش آموزان کمتر از 10نفر اداره می شود اما ما برای آنها هیچ ممانعتی برای تحصیل در مدارس روستامحور نداریم، ترجیح ما آن است که دانش آموز در خود روستا و در کنار خانواده آموزش های لازم را ببیند مگر آنکه با کمبود معلم متخصص مواجه شویم که در این صورت از مدارس روستامرکزی استفاده خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه مدارس روستامرکزی بیشتر در دوره متوسطه اول و دوم کارایی دارد درباره کمبود فضاهای آموزشی در روستاها گفت: ما نیز قبول داریم که امکانات و فضای آموزشی مطلوب نیست، البته در بسیاری موارد به سمت بهبود حرکت کرده ایم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. در حال حاضر نیز 200میلیاردتومان برای تجهیز مدارس اختصاص یافته که امیدواریم امکانات لازم را برای مدارس روستایی و کمترتوسعه یافته ایجاد کند. دیمه ور درباره روز بدون کیف و کتاب و همچنین محتوای آموزش در این روز گفت: در این زمینه کارگروهی تشکیل شده که نظرات مختلف کارشناسان و وزیر آموزش وپرورش را کسب کرده و امروز قرار است به جمع بندی نهایی برسیم؛ من در این زمینه نظر شخصی ندارم. وی درباره برگزاری کلاس های جبرانی با توجه به تعطیلی مدارس در روزهای برفی و آلودگی هوا گفت: بر اساس زمان آموزش دانش آموز باید 25 جلسه آموزشی در مدرسه باشد البته در برنامه درسی ملی انعطاف لازم برای وجود چنین روزهایی پیش بینی شده است، از سوی دیگر این ظرفیت در میان معلمان ایجادشده که در صورت تعطیلی مدارس کلاس های جبرانی را برگزار کنند. ضمن آنکه در پایان سال تحصیلی ظرفیت جبران کلاس درسی نیز وجود دارد

شرق - 21   بهمن   92

    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد