ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
مهدی نوید ادهم
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش
نیروی انسانی از هر سرمایه طبیعی دیگری مانند نفت، گاز، معادن و... با ارزشتر است و مناسبترین سنی که میتواند این سرمایه عظیم اجتماعی را برای آینده بهبود ببخشد دوران کودکی و نوجوانی است، چرا که در این دوره است که شخصیت فرد شکل نگرفته و اگر در این سنین در معرض بهترین آموزشها قرار گیرد میتوان در آینده شاهد نسلی پویا، اثربخش، فعال و کارآمد بود. نسلی که میتواند موتور توسعه کشور باشد.
تجربه بینالمللی هم ثابت کرده است که کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، کره و... راه توسعه و پیشرفت را از آموزش به کودکان شروع کردهاند. آیات و روایات اسلامی هم این تفکر و نگاه را تأیید میکند. بنابراین اگر بپذیریم بهترین سن برای یادگیری و آموزش سنین کودکی است، نقش آموزش و پرورش که در خدمت این کودکان است از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد. از این رو است که آموزش و پرورش را موتور توسعه کشور میدانند.
هدف نهایی در نظامهای آموزشی فراهم آوردن زمینه شناسایی، رشد و شکوفایی استعدادها و تعلیم و تربیت افراد به منظور حضور فعال و مؤثر در جامعه و انتقال فرهنگ به آنان است. در این نظام، افراد علاوه بر کسب اطلاعات، دانش و مهارت، برای ایفای نقشهای مختلف در جامعه آماده شده و با هنجارها و قواعد اجتماعی آشنا میشوند. به همین دلیل، آموزش و پرورش، حقی همگانی است.
گاهی به غلط دیگر عناصر آموزشی مانند کتاب درسی در کشور ما پر رنگ جلوه داده شده و نقش آنها مهم تلقی میشود. درحالی که اصلیترین عنصر تعلیم و تربیت، معلم است. عواملی چون صلاحیت حرفهای معلم، شخصیت، باورهای معلم و توانمندی علمی و تخصصی در موفقیت یا ناموفق بودن معلم در نظام تعلیم و تربیت ایفای نقش میکند، از این رو است که چگونگی جذب و ارتقای صلاحیت حرفهای معلمان جزو پیچیدهترین فعالیتها در نظامهای آموزش و پرورش در سطح بینالمللی است. امروز به این نتیجه رسیدهایم هرچه معلم با کیفیت بالاتری داشته باشیم، در ارتقای کیفیت نسل جوان میتوانیم بیشتر امیدوار باشیم. در اداور گذشته در آموزش و پرورش نسبت به چگونگی جذب و نگهداشت معلم، مراحل مختلفی را طی کردهایم. در کشور ما تربیت معلم پیشینه 100ساله دارد.
از زمان تأسیس دارالفنون تاکنون تربیت معلم در دستور کار قرار گرفته است. روزگاری دانشسراهای تربیت معلم و بعد هم مراکز تربیت معلم و در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان که اصلیترین مرکز تأمین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش است. با وجود نقش بیبدیل و حساس نظام آموزشی بویژه آموزش و پرورش در رشد و تعالی نیروی انسانی و تولید سرمایه فرهنگی و اجتماعی و نیز جایگاه تعیینکننده آن در پیشرفت و توسعه کشور و با وجود تعالیم انسان ساز مکتب اسلام و تأکیدهای رهبران جامعه، متأسفانه در کشور ما، این جایگاه و نقش مورد توجه سیاستگذاران و تصمیم گیران و برنامه ریزان قرار نگرفته است. در حالی که برای پیشرفت و توسعه کشور لازم و ضروری است که هرچه بیشتر به نظام آموزش و پرورش توجه کنیم و برای معلم این عنصر مهم تربیتی و آموزشی سرمایهگذاری کنیم و مقام او را پاس بداریم
ایران - 11 اردبهشت 93