تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

شرح یک ییام

شرح یک ییام 

                                                                     

هفته معلم امسال داشت شروع می شدسر سر درگم بودم که چه پیامی مانند هر سال برای این روز بدهم .هرچه فکرکردم نتیجه ای نگرفتم ٰ چون از شعارهای تکرار و مکررات توخالی این هفته در سالهای گذشته خسته و رنجیده خاطر بودم . بعضی از دوستان به مناسبت روز معلم پیامهایی دادن که ذر همینجا از ایشان تشکر می کنم که منت بر من گذاشتند و مرا مورد لطف قرار دادن . بعد از مدتی این پیام به ذهنم خطور کرد که تصمیم گرفتم و همان پیام را در وبلاگ بگذارم و گذاشتم . بعد همکاران از من پرسش می کردند این پیام چه معنی دارد . گفتم هرطور شما تصور و تفسیر می کنید آزادید .

روز معلم هر ساله به صورت صوری و توخالی بر گذار می شود و در مکانهای رسمی و کنترل شده و با مهمانان خاصی که از ماه ها پیش هماهنگ و دعوت شده اند که این مهمانها بیشترشان ساعتی د ر پای تخته درس عمرشان را سپری نکرده اند .ولی  صاحبان اصلی و ثابت این نوع جلسات یعنی معلمان شاغل و بازنشسته غایب هستند روز معلم باید معلمان حضور فعال و توسط تشکلهای صنفی مستقل باجلسات متنوع ومتعدد در سراسر کشور بطور گسترده بر گزار شود فرهنگیان فعال در امور فرهنگیان شاغل و بازنشسته و نه دولتی ساخته یا به دولت وابسته بر گزار شود و در این روز بتوانند مشکلات و نابسامانی فرهنگیان و آموزش و پرورش و نقاط  قوت و ضعف سیستم آموزشی کشور را نیز بیان کنکاش وبررسی شود .ولی وقتی چنینن اجازای به فرهنگیان    نمی دهند فقط بسنده میکنند جلسات دولتی ساخته واز پیش طراحی شده که نکند معلمی غیر خودی به جلسه بیایید ومشکلی را بیان کند که به تریپشان برخورد . روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی در هفته معلم هر ساله وعده های تکراری و سرخرمنی می دهند و هیچ ارزش مادی و معنوی نصیب معلم نمی شود ٰولی برای بر گزار کننده گان این جلسات از نظر مادی خیلی می رسد روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد.

وقتی زمان اجرای قانون خدمات کشوری  به پایان رسیده ٰ ولی این قانون هنوز به طور کامل برای فرهنگیان بخصوص بازنشستگان فرهنگی اجرا نشده  مانند تبصره 3 ماده 65 و ماده 125 و مواد زیاد دیگر این قانون و مطالبات آن قسمت اجرا شده قانون خدمات کشوری مدت شش سال است که هم از طرف آموزش و پرورش و هم از طرف سازمان بازنشستگی پرداخت نشده است روز معلم می تواند چه پیام دیگر داشته باشد .

وقتی ماده 125 قانون خدمات کشوری از سال 86 سال اجرای این قانون برای کارمندان وبازنشستگان فرودست دولت رعایت و توجه و اجرا نمی شود و همچنان در بایگانی خاک می خورد و با همه شکایتها و اعتراضها به وزارتخانه ها و ادارات مربوطه و مجلس و شکایات زیادی به دیوان عدالت اداری ٰ نتیجه ای حاصل نشده است و هر سه قوه یعنی مقننه ٰ مجریه و قضائیه نظاره گر این قانون گریزیها هستند و همگی دست رو دستشان گذاشته و ظلم مضاعفی که به این قشر جامعه  می شود توجه نمی کنند و پیامها و سخنهای بی محتوا و سرگرم کننده و وعده های سرخرمنی می دهند روز معلم می تواند چه پیامی داشته باشد .

وقتی فرهنگیان بخصوص بازنشستگان فرهنگی یعنی معلمین همین مسئولین و بچه هایشلن سالهای متمادی در لایه های زیرین خط فقر زندگی می کنند و با این که قانون نظام هماهنگ پرداخت و قانون خدمات کشوری گه می خواست تبعیضهای موجود بین کارمندان را از بین ببرد و نه اینکه این کار را انجام نداد بلکه چنان تبعیض آمیز اجرا شد که تفاوت حقوقهای پایین و بالا شاغلین وبازنشستگاان چنان است که سر انسان صوت می کشد ٰ که بعضی مواقع اختلاف حقوق پایین و بالا به چندین برابر و حتی به دو رقمی می رسد . !!! روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی تعداد زیادی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته مانند رسول بداقی  محمد داوری  محمود باقری وغیره در زندان بسر می برند  و بعضی نیز تبعید و ممنوع تدریس شده اند که تنها جرمشان دفاع از حقوق تبعیض آمیز و پایمال شده فرهنگیان و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه می باشد روز معلم   می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی فرهنگیان همگی چه شاغل و چه بازنشسته برای تغییر مادی و معنوی در زندگی خود و دیگر اقشار جامعه و بر داشتن تبعیض و ظلم و ستم سالهای گذشته از سرهمه ی ملت با جان و دل و همگام با اقشار دیگر به روحانی رای دادند و دولت "تدبیر و امید " را سر کار آوردند که امید زیادی داشتند و دارند  . درست است که دولت دراین مدت ده ماهه با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور پیش از دولت یازدهم نمی توانست تغییر اساسی در جامعه بوجود آورد تا بر همه مشکلات فائق آید وهمه مصادیق تبعیض و ظلم و ستم و اجحاف را از سر جامعه بردارد ولی می توانست در این راه قدم بردارد و برنامه ای برای این کارها داشته باشد . دولت بخصوص در مسایل داخلی با همان برنامه هاو مسئولین و افراد دولتهای پیش از خود در بیشتر وزاتخانه ها و استانها و شهرستانها می خواهد کارهای دولت را پیش ببرد که غیر محال است .  در بعضی از شهرستانها یک مسئول حتی تغییر نکرده است و در برابر مردم پاسخگو نیستند که در شان دولت "تدبیر و امید" باشد .!!! روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی فرهنگیان شاغل و بازنشسته در سال 93 و در زمان دولت "تدبیر وامید " مانند دولتهای نهم و دهم فقیرتر می شوند یعنی در سال جدید 20 درصد فقیرتر می شوند و به لایه های زیرتر خط فقر  سقوط می کنند روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد. وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو می تواند چه پیام دیگری راشته باشد .

                                                                                               علی اکبری پروشی  

http/://www.paroosh.blogfa.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد