تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

قانون فعالیت ا حزاب , جمعیتها , انجمن های سیاسی و صنفی

قانون فعالیت ا حزاب , جمعیتها , انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیت های دینی (مصوب 7/6/1360 ) و آئین نامه اجرایی مربوطه

 

 

 

 به نام خدا

 

وزارت کشور

قانون فعالیت احزاب , جمعیتها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده که در جلسه مورخ 7/6/1360 مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نماه شماره 612 مورخ 11/7/1360 شورای موقت ریاست جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیری واصل گردیده است برای اجرا به پیوست ابلاغ می گردد.

 

نخست وزیر – محمد رضا مهدوی کنی

 

قانون فعالیت احزاب , جمعیتها ی سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده

 

فصل اول – تعاریف

 

ماده 1: حزب , جمعیت , انجمن , سازمان سیاسی و امثال آنها تشکیلاتی است که دارای مرامنامه و اساسنامه بوده و توسط یک گروه اشخاص حقیقی معتقد به آرمانها و مشی سیاسی معین تاسیس شده و اهداف , برنامه ها و رقتار آن به صورتی باصول اداره کشور و خط مشی کلی نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط می باشد.
ماده 2 :انجمن , جمعیت , اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که بوسیله دارندگان کسب یا پیشه یا حرفه و تجارت معین تشکیل شده ,اهداف , برنامه ها و رفتار آن بگونه ای در جهت منافع خاص مربوط به آن صنف باشد.
ماده 3 : انجمن اسلامی هر واحد اداری , آموزشی صنفی , صنعتی و یا کشاورزی تشکیلاتی است مرکب از اعضای داوطلب همان واحد که هدف آن شناختن و شناساندن اسلام , امر به معرف و نهی از منکر و تبلیغ و گسترش انقلاب اسلامی باشد.
ماده4: انجمن اقلیت های دینی موضوع اصل 13 قانون اساسی تشکیلاتی است مرکب از اعضای داوطلب همان اقلیت دینی که هدف آن حل مشکلات و بررسی مسائل دینی , فرهنگی , اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت باشد.
ماده 5- منظور از کلیه گروههای مذکور در مواد بعدی این قانون , احزاب , جمعیتها , انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده موضوع اصل 26 قانون اساسی می باشد.

 

فصل دوم – حقوق گروهها

 

ماده 6- فعالیت گروهها آزاد است مشروط بر اینکه مرتکب تخلفات مندرج در بندهای ماده 16 این قانون نگردند.
تبصره 1- کلیه گروهها موظفند مرامنامه , اساسنامه , هویت رهبری خود و تغییرات بعدی آنها را باطلاع وزارت کشور برسانند.
تبصره 2-  برگزاری راهپیمایی ها با اطلاع وزارت کشور بدون حمل سلاح در صورتیکه به تشخیص کمیسیون ماده 10 مخل بمبانی اسلام نباشد و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارکهای عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است.
ماده 7- کلیه اعضای ساواک منحله فراماسونها , کسانیکه در فاصله 28 مرداد 1332 تا 22 بهمن 1357 به وزارت رسیده و یا به عضویت مجلس سنا یا شورای ملی در آمده اند گردانندگان رژیم سابق و حزب رستاخیز و کسانیکه بموجب احکام دادگاهها طیق موازین اسلامی از حقوق اجتماعی محروم شده و یا می شوند از حق تاسیس جمعیت و حزی سیاسی و یا شرکت در هیئت رهبری آن محرومند.
ماده 8- به وزارت کشور اختیار داده می شود با رعایت این قانون نسبت به ثبت گروهها و صدور پروانه برای آنها اقدام نماید.
ماده 9- پرونده مربوط به تقاضای صدور پروانه که طبق آئین نامه اجرایی این قانون تنظیم می شود حداکثر ظرف یکماه وسیله وزارت کشور به کمیسیون ماده 10 این قانون احاله و پس از تصویب کمیسیون ظرف 10 روز پروانه گروهها با امضا وزیر کشور صادر خواهد شد.
ماده 10- بمنظور صدور پروانه جهت متقاضیان و نظارت بر فعالیت گروهها و انجام وظایف مطرحه در این قانون کمیسیونی بشرح زیر در وزارت کشور تشکیل می گردد:

1.        نماینده دادستان کل کشور

2.        نماینده شورای عالی قضایی

3.        نماینده وزارت کشور

4.        دو نماینده بانتخاب مجلس شورای اسلامی از بین داوطلبانی که از داخل مجلس و یا خارج آن به معرفی یکی از نمایندگان حداکثر تا یک هفته قبل از انتخابات کتبا به کمیسیون داخلی معرفی شده باشند , تاریخ انتخابات حداقل15 روز قبل توسط رئیس مجلس در جلسه علنی اعلام خواهد شد.

تبصره 1 – نمایندگان مذکور باید ظرف یکماه از تاریخ تصویب این قانون انتخاب و به وزارت کشور معرفی شوند و وزیر کسور حداکثر تا ده روز پس از آن موظف به  تشکیل اولین کمیسیون می باشد . 
تبصره 2 – نمایندگان فوق الذکر برای مدت دو سال انتخاب می شوند .
تبصره 3 – کمیسیون مینواند از نمایندگان سایر سازمانها و افراد صاحبنظر جهت مشاوره دعوت به عمل آورد . جلسات کمیسیون با حضور دو سوم  اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق مجموع اعضای کمیسیون معتبر خواهد بود .
تبصره 4 – هزینه کمیسیون از محل اعتبارات وزارت کشور ( برنامه امور سیاسی و اجتماعی ) تامین میگردد .

ماده 11 –اساسنامه و مرامنامه گروهها پس از صدور پروانه باید به هزینه موسسین در روزنامه رسمی چاپ و منتشر گردد .
ماده 12 – کمیسیون مذکور  در ماده ده موظف است به پرونده های رسیده به نوبت رسیدگی نماید و در صورتی که پس از رسیدن نوبت ظرف سه ماه بدون ارائه دلیل اعلام نظر ننماید وزارت کشور موظف است پروانه در خواست شده را  صادر کند .
ماده 13 – مرجع رسیدگی به شکایات گروهها از کمیسیون موضوع ماده 10 محاکم دادگستری با رعایت اصل 168 قانون اساسی میباشد و رای صادره قطعی است .
ماده 14 – گروههای متقاضی پروانه باید در اساسنامه و مرامنامه خود صراحتا التزام خود را نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان کنند . 
ماده 15- هر گونه تغییری در هیئت رهبری , مرامنامه و اساسنامه گروهها باید به کمیسیون موضوع ماده 10 اعلام و توسط آن مورد رسیدگی قرار گیرد.
تبصره 1- چنانچه تغییرات اعلام شده موضوع ماده 15 موجب مغایرت اساسنامه و یا مرامنامه گروه با ماده 14 بشود یا بعضی از اعضای هیئت رهبری مشمول ماده 7 گردد کمیسیون ماده 10 پروانه گروه را توقیف خواهد نمود 
تبصره 2- ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ توقیف و یا اعلان آن در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار , گروهی که پروانه او توقیف شده است می تواند بدادگاه شکایت کند.
دادگاه ظرف سه ماه رسیدگی نموده رای قطعی صادر خواهد نمود.
ماده 16- گروههای موضوع این قانون باید در نشریات , اجتماعات و فعالیتهای دیگر خود از ارتکاب موارد زیر خودداری کنند:
الف) ارتکاب افعالی که به نقض استقلال کشور منجر شود.
ب) هر نوع اطلاعات , مبادله اطلاعات , تبانی و مواضعه با سفارتخانه ها ، نمایندگیها , ارگانهای دولتی و احزاب کشور های خارجی در هر سطح و به هر صورت که به آزادی استقلال , وحدت ملی و مصالح جمهوری اسلامی ایران مضر باشد.
ج) دریافت هر گونه کمک مالی و تدارکاتی از بیگانگان
د) نقض آزادیهای مشروع دیگران
ه) ایراد تهمت , افترا و شایعه پراکنی
و) نقض وحدت ملی و ارتکاب اعمالی چون طرح ریزی برای تجزیه کشور 
ز) تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت با استفاده از زمینه های متنوع فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در جامعه ایران.
ح) نقض موازین اسلامی جمهوری اسلامی.
ط) تبلیغات ضد اسلامی و پخش کتب و نشریات مضله.
ی) اختفا و نگهداری و حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز.
ماده 17 – در صورتیکه فعالیت تشکیلاتی یک گروه منشا تخلفات مذکور در ماده 16 باشد کمیسیون می تواند بر حسب مورد بتفضیل زیر عمل نماید.

1.        تذکر کتبی

2.        اخطار

3.        توقیف پروانه

4.        تقاضای انحلال از دادگاه

ماده18- بودجه گروهها باید از طریق مشروع و قانونی تامین و به شکل مشروع و قانونی صرف گردد.
تبصره : در آمد و هزینه گردههای پروانه دار باید در دفاتر قانونی ثبت گردد.و در پایان سال مالی برای بررسی در اختیار کمیسیون ماده 10 قرار گیرد.
ماده 19- شورای عالی قضایی موظف است ظرف یکماه از تاریخ تصویب این قانون لایحه تشکیل هیئت منصفه محاکم دادگستری موضوع اصل 68 قانون اساسی را تهیه و با رعایت اصل 74 قانون اساسی تقدیم مجلس نماید.
قانون فوق مشتمل بر نوزده ماده و نه تبصره در جلسه روز شنبه هفتم شهریور ماه یکهزارو سیصدو شصت بتصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی

 

تصویب نامه هیت وزیران

 

  • هیئت وزیران در جلسه 30/3/1361 بنابه پیشنهاد شماره 43/4/2006 مورخ 31/1/1361 وزات کشور آئین نامه اجرایی فعالیت احزاب ، جمعیتها ، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی و اقلیتهای دینی مربوط به قانون مصوب 7/6/1360 مجلس شورای اسلامی را بشرح ذیل تصویب نمود .

 

فصل اول – تشکیل گروهها

 

ماده 1- در این آئین نامه بجای احزاب سازمانها و جمعیتا و انجمنها سیاسی کلمه گروهها یا گروه بکار برده می شود 
ماده 2- تاسیس کنندگان گروه (هیئت موسس ) اشخاص حقیقی هستند که دارای شرایط زیر می باشند :
الف : نداشتن سوابق سوء مندرج در ماده 7 قانون احزاب 
ب : داشتن حداقل 25 سال تمام 
ج:التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 
د: تابعیت ایران 
ه: نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی
تبصره 1 – حداقل تعداد اعضای هیئت موسس ویا رهبری 3 نفر می باشد 
ماده 3- متقاضیان تشکیل گروه باید این مدارک را در تهران و شهرستانها به فرمانداری محل تسلیم نمایند و رسید دریافت دارند :
الف ) برگ در خواست طبق فرم وزارت کشور در 5 نسخه 
ب) برگ مشخصات هیئت رهبری و اجرایی کشور در 5 نسخه 
ج) مرامنامه اساسنامه و ائین نامه انضباطی – مالی گروه در 2 نسخه 
د) فتوکپی مصدق شناسنامه اعضای هیئت موسس ،رهبری و اجرایی هر یک در 4 برگ 
ه) گواهی عدم سوءپیشینه برای هریک از اعضای هیئتهای موسس ، رهبری و اجرایی 
و) عکس جدید تمام رخ 4×6 شش قطعه 
تبصره 1- هیئت رهبری به مجموعه افرادی اطلاق می شود که اجرای تصمیمات متخذه  در هیئت رهبری و سایر کارهای اجرای گروه را به عهده دارند .
تبصره 2- مرامنامه گروه باید مبین این نکات باشد :
الف) آرمانها ، نوع بینش نسبت به ادیان رسمی، مسائل فرهنگی ، اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی ، نظامی ،اداری ،قضایی و نظام قانون گذاری .
ب) هدف از تشکیل گروه 
ج) خط مشی که برای رسیدن به هدف انتخاب می شود .
تبصره 3- اساسنامه باید حاوی این نکات باشد 
الف – نوع تشکیلات 
ب-ارکان تشکیلات و تعریف وشرح وظایف و نحوی فعالیت و حدود اختیارات و مسئولیت هر رکن
ج- نحوی تصویب مرامنامه و اساسنامه و تغییر ویا تجدید نظردر انها 
د- نحوی تصویب آئین نامه های اجرایی و دستور العمل ها 
ه- نحوی تعیین  هیئت رهبری و مسئولین اجرایی 
و- منابع مالی 
ز- شرایط عضویت 
ح- نحوی انحلال

تبصره 4- تشخیص صلاحیت مسئولین ارکان به عهده کمیسیون ماده 10 می باشد 
ماده 4 – تقاضای تشکیل دفاتر فرعی در هر شهرستان باید به فرمانداری محل تسلیم شود 
فرمانداری با در نظر گرفتن مسائل امنیتی ، سیاسی و اجتماعی محل نسبت به در خواست واصله اظهار نظر می نماید و نتیجه را به استانداری ارسال و استاندار ضمن اظهار نظر صریح مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به وزارت کشور اعلام میکنید
تبصره 1- محل انبار ، چاپخانه ، تشکیل کلاس و نمایشگاهها و کتابخانه ها و نظایر آن مشمول ماده فوق میگردد .
تبصره 2- گروهها به جزء محلهای مذکور در ماده 4 و تبصره 1 ماده 4 دفاتر خود در جای دیگر بدون اطلاع و اجازه وزارت کشور حق فعالیت ندارند در صورت مشاهده تحت تعقیب قانونی قرار میگیرند

ماده 5 – هر گونه تغییر در اساسنامه و مرامنامه باید لااقل 1 هفته قبل از این که به موقع اجرا گذاشته شود از طریق فرمانداری مربوط به اطلاع وزارت کشور برسد 
تبصره 1- اساسنامه و مرامنامه وتغییرات آن پس از تایید کمیسیون ماده 10 با هزینه گروه باید در روز نامه رسمی کشور جمهوری اسلامی چاپ شود 
تبصره 2- اساسنامه و مرامنامه تغییر یافته پس از چاپ در روزنامه رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافته و قابل اجرا می باشد .
ماده 6- هر گونه تغییر هیئت رهبری و کادر اجرای باید کتبان طی نامه رسمی و ممهور به مهر گروه ظرف 1 هفته به فرمانداری محل اطلاع داده شود.
تبصره – اعضای هیئت رهبری یا اجرای جدید با ید در دست داشتن معرفی نامه رسمی از گروه مربوطه شخصا در فرمانداری محل حضور یافته و برگ مشخصات مربوط به خود را تکمیل نماید 
ماده 7- کلیه کارهای مقدماتی لازم برای تصمیم گیری کمیسیون ماده 10 ( در یافت تقاضا تکمیل فرمهای مربوطه ، تحقیقات لازم ونظایر آن ) به عهده وزارت کشور می باشد.
ماده 8- پس از تسلیم کلیه مدارک مذکور در قانون توسط متقاضی ،وزارت کشور ظرف مدت یکماه تحقیقات لازم پیرامون هیئت موسس و سایر مسئولین را انجام داده و پرونده تسلیم شده را به کمیسیون ماده 10 احاله و شماره ردیف مربوطه را به متقاضی خواهد داد
فصل دوم – کمیسیون ماده 10 قانون احزاب 
ماده 9 – محل تشکیل جلسات کمیسیون در وزارت کشور می باشد 
ماده 10 – کمیسیون حداقل با حضور 4 نفر از اعضای خود رسمیت پیدا میکند 
ماده 11- اعضای کمیسیون در اولین جلسه رسمی از بین خود ویا خارج از خود 1 نفر را به عنوان دبیر انتخاب می نمایند .
تبصره – اگر دبیر کمیسیون از بین اعضاء کمیسیون نباشد حق رای ندارد .
ماده 12 – افراد مورد نیاز برای دبیرخانه کمیسیون ازطرف وزارت کشور در اختیار کمیسیون قرار داده می شود .
تبصره – اعتبارلازم برای تامین هزینه های کمیسیون در برنامه سیاسی واجتماعی بودجه وزارت کشور منظور می گردد.
ماده 13 – اداره جلسات کمیسیون بعهده نماینده وزارت کشور می باشد .
ماده 14 – کلیه مکاتبات و یا دعوتنامه ها با امضاء دبیر انجام می گیرد .
ماده 15- مسئولیت برنامه ریزی وتنظیم جلسات و دعوت از سایر اعضای کمیسیون بعهده دبیر کمیسیون میباشد .
ماده 16- کمیسیون بمنظور مشورت می تواند از نمایندگان سایر دستگاهها و افراد صاحب نظر دعوت بعمل آورد .
تبصره 1- کسانی که بمنظور مشاوره دعوت می شوند حق رای ندارند .
ماده 17 – دعوت از سازمانها ویا افراد صاحب نظر می تواند به پیشنهاد هریک از اعضا ی کمیسیون و موافقت دو نفر دیگر از اعضاء صورت گیرد .
ماده 18 – مصوبات کمیسیون با حداقل 3 رای معتبر وقابل اجرا ء خواهد بود .
ماده 19- اتخاذ تصمیم در مورد صدور و یا عدم صدور پروانه متقاضیان تشکیل گروه بعهده کمیسیون می باشد که پس از ارائه پرونده کامل که حاوی نضریه وزارت کشور با شد انجام خواهد شد .
ماده 20 –
 کمیسیون موظف است تاریخ شروع رسیدگی به هر پرونده را به وزارت کشور و متقاضی اعلام دارد .
ماده 21- کمیسیون ماده 10 رسیدگی به تخلفات گروهها را خارج از نوبت قرار می دهد.
ماده 22- توقیف پروانه گروه کتبا به گروه ابلاغ و در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می شود .
ماده 23- کمیسیون مکلف است قبل از طرح هر پرونده نتیجه رسیدگی به پرونده نوبت قبل را اعلام دارد .
ماده 24- تدوین هر نوع روش کار یا نظامنامه داخلی و هر گونه تغییر در آنها با توافق اکثریت مطلق اعضاء کمیسیون مورد تصویب قرار میگیرد .ماده 25- هریک از اعضاء کمیسیون در صورتیکه استعفاء دهند مکلف است تا تعیین جانشین در جلسات کمیسیون کما فی السابق شرکت کند .
ماده 26- حدااکثر یک ماه قبل از خاتمه دوره نمایندگی اعضای کمیسیون وزارت کشور  مراتب را جهت تعیین نمایندگان جدید بمراجع مربوطه اعلام میکند.

ماده 27- پس از تصویب آئین نامه اجرایی کمیسیون در اولین جلسه رسمی خود روش کار و نظامنامه داخلی خود را تنظیم می نماید .

 

  • هیات وزیرا ن در جلسه مورخه7/5/1368بنابه به پیشنهاد شماره 16422/م مورخه 10/7/1368 وزارت کشور آئین نامه اجرایی انجمنهای اسلامی واحدهای اداری را بشرح زیر تصویب نمودند .

 

آیین نامه اجرایی انجمنهای اسلامی واحدهای اداری

 

ماده 1 – تعریف

 

انجمن اسلامی نهادی است خودجوش، متشکل از نیروهای داوطلب و معتقد به اسلام،ولایت فقیه، قانون اساسی،عامل به احکام اسلام و متقاضی انجام فعالیتهای ایثارگرانه و مبشر تفاهم و وحدت به منظور تعمیق دستاوردهای انقلاب اسلامی در محیط کار و نیز همکاری و معاونت با مسئولین جهت تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب اسلامی در هر واحد اداری تشکیل و دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد .
تبصره 1 – واحد اداری عبارتست از وزارتخانه ،سازمان دولتی یا موسسات عمومی و ادارات کل استانی که بموجب قانون وظایف خاصی را بعهده دارد .
تبصره 2 –در واحدهای نظامی ، انتظامی و اطلاعاتی و سازمانهای وابسته که دارای دوایر عقیدتی سیاسی یا واحدهای مشابه هستند انجمن اسلامی تشکیل نمی گردد .
تبصره 3 – تشکیل انجمن اسلامی در واحد های اداری خصوصی در صورت وجود داوطلب و شرایط مندرج در آئین نامه بلامانع است .

 

ماده 2 –اهداف

 

الف ) اهتمام در شناختن و شناساندن اسلام ناب محمدی و رشد و ترویج ارزشهای متعالی آن از طریق :

1.        تشکیل کلاسهای عقیدتی ، فرهنگی و سیاسی برای اعضاء و علاقمندان

2.        تشکیل کتابخانه ، توزیع کتاب ، نوار و نشریات اسلامی

3.        برگزاری مراسم مذهبی و بر پایی نمازهای جماعت

4.        تشکیل جلسات وعظ و خطابه بمناسبتهای گوناگون

5.        تشکیل نمایشگاهها ، اردوها و گردهمایی های مذهبی ، فرهنگی، تحقیقاتی و هنری 

تبصره –تعیین ائمه جماعات ادارات وسازمان با تایید مدیریت مربوطه انجام خواهد شد

ب) اهتمام در تحقق بخشیدن امر بمعروف و  نهی از منکر برای پاسداری از ارزشهای اسلامی از طریق :

1.        برخورد اصولی و منطقی و ارشادی با کلیه مظاهر فساد و تباهی در جهت ایجاد محیط سالم و مساعد برای رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی

2.        تلاش در جهت کسب بینش و اخلاق اسلامی و شناخت شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و اهتمام در تحقق آن با توجه به مراتب زیر

3.        تماس و مذاکره خصوصی با توجه به مراتب امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب احکام شرعی

4.        گزارش کتبی مستدل و محرمانه به مقام مسئول

5.        گزارش موضوع به مقامات ذیصلاح نظیر حراست , هیئت رسیدگی به تخلفات اداری, کمیته های انضباطی و مقامات دستگاه مربوطه و در صورت عدم اخذ نتیجه به مسئولان کشور

ج) حفظ و حراست از دستاورد های انقلاب اسلامی از طریق حضور در صحنه های عبادی و سیاسی و حرکتهای مردمی و مقابله با عوامل استکباری شرق و غرب مطابق با مقررات جاری کشور

 

ماده 3 – ارکان

 

ارکان انجمن اسلامی عبارتند از مجمع عمومی و شورای مرکزی.
مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم گیری انجمن اسلامی است که وظایف و اختیارات آن عبارتند از :

1.        استماع گزارش شورای مرکزی

2.        تایین خط مشی کل انجمن

3.        تغییرات در اساسنامه

4.        انتخابات شورای مرکزی جدید

5.        انحلال انجمن اسلامی

تبصره 1- اولین مجمع عمومی جهت تصویب اساسنامه و انتخاب شورای مرکزی به دعوت هیئت موسس که حداقل تعداد آن 5 نفر خواهد بود تشکیل می شود.
تبصره 2- هیئت موسس ضمن مراجعه به فرمانداری یا بخشداری محل نسبت به تکمیل و تحویل مدارک و فرمهای مربوط اقدام می نماید.
تبصره3- هیئت موسس بعد از احراز شخصیت حقوقی انجمن کلیه امور را به اولین شورای مرکزی انتقال خواهد داد.
تبصره4- درمورد  انجمن های اسلامی موجود شورای مرکزی فعلی بجای هیئت موسس عمل  خواهد کرد.
تبصره 5- رسمیت جلسات با دعوت از کلیه اعضا و در موارد فوق با حضور 4/3 اعضا معتبر بوده که در کلیه رای گیریها ملاک اکثریت مطلق اعضا حاضر خواهد بود و در صورت عدم حصول حد نصاب جلسه دوم یکماه بعد با حضور اعضا حاضر رسمیت خواهد یافت.

 

ماده 4 – شورای مرکزی

 

هر انجمن اسلامی دارای یک شورای مرکزی می باشدکه ملزم به رعایت قوانین و مقررات مربوط بوده و در مقابل مجمع عمومی و کمیسیون ماده 10 قانون احزاب پاسخگو خواهد بود. حداقل تعداد اعضا آن 5 نفر و حداکثر 9 نفر می باشد.
تبصره – شورای مرکزی نمی تواند بدون دلیل موجه از عضویت متقاضیان واجد شرایط در انجمن اسلامی جلوگیری به عمل آورد.
ماده 5 – در هر واحد فقط یک انجمن اسلامی تشکیل می گردد.
تبصره 1- برگزاری انتخابات شورای مرکزی با تایید نماینده وزارت کشور و نماینده وزیر یا بالا ترین مقام مسئول سازمانهای مستقل رسمیت خواهد داشت.
تبصره2- در واحد هایی که بیش از یک انجمن اسلامی تشکیل شده باشد با رعایت موارد مقرر در تبصره 1 ماده 5 و همکاری تمامی انجمن های اسلامی آن واحد انتخابات شورای مرکزی جهت تشکیل یک انجمن اسلامی برگزار خواهد شد.
ماده 6- انجمن های اسلامی میتوانند  به منظور دستیابی بهتر به اهداف مندرج در این آیین نامه و همکاری نزدیک با دیگر انجمن های اسلامی جلسات مشترک داشته باشند .
ماده 7- انجمن های اسلامی در واحد هایی تشکیل می گردند که حداقل تعداد کارکنان آن 100 نفر و متقاضیان عضویت حداقل 5 نفر باشند .
تبصره- اجتماع دو یا چند هم سنخ در یک محدوده جغرافیایی برای احراز حد نصاب مقررجهت تشکیل انجمن های اسلامی با تایید فرمانداری محل بلا مانع است.
ماده 8-  منابع مالی و امکانات  
هزینه های انجمن های اسلامی ازطریق پرداخت حق عضویت اعضا , اعانات مردمی , وقف , هبه  غیر از اعمال تجاری تامین می شود .
تبصره – مسئول واحد موظف است امکانات مورد نیاز را در حد متعارف جهت فعالیت انجمن اسلامی در اختیار قرار دهد.
ماده 9- فعالیت انجمن اسلامی نباید در فعالین جاری  واحد ذیربط اختلال به وجود آورد و برگزاری برنامه در وقت اداری باید با اجازه مقام مسئول دستگاه باشد .
ماده 10 – کارمندان بخش دولتی نمی توانند به صورت تمام وقت به انجمن اسلامی مامور گردند 
ماده 11- اعضای انجمن اسلامی باید جزء کارکنان واحد ذیربط بوده و در همان محل شاغل باشند .
ماده 12- نماینده رئیس جمهور در صورت ضرورت می تواند در مجامع عمومی انجمن های اسلامی شرکت نماید 
ماده 13- به منظور تقویت و رسیدگی به مشکلات انجمن ها و تحقق تفاهم و همکاری انجمن ها و مدیریت های اداری دفتری در نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد.
تبصره – رویه های ابلاغی از سوی این دفتر که برای اصلاح و هماهنگی کار انجمن ها صادر می شود مجری خواهد بود .
ماده 14- انتخابات شورای مرکزی انجمن ها هر دو سال یکبار انجام می شود .

 

  • هیات وزیران در جلسه مورخ 13/2/1368 با توجه به نامه شماره 5374/64 مورخ 31/1/66 ریاست جمهوری تصویب نمودند آیین نامه اجرایی وتحد های صنفی موضوع تصویب نامه 11054 مورخ 1/10/65 به شرح زیر اصلاح گردد.

 

آیین نامه اجرایی واحد های صنفی موضوع قانون فعالیت احزاب مصوب 7/6/60
مجلس شورای اسلامی

 

ماده 1- در این آیین نامه منظور از انجمن , جمعیت , اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که به وسیله دارندگان کسب , پیشه , حرفه و تجارت معین تشکیل می گردد و اهداف , برنامه و رفتار آن به گونه ایی در جهت منافع خاص مربوط به آن صنف می باشند . اعم از اینکه دارای قانون و مقررات خاص باشند یا نباشند مانند پزشکان , وکلای دادگستری , روزنامه نگاران , صنعتگران , صاحبان دفاتر اسناد رسمی , جامعه داروسازان و کانون صنفی فرهنگیان , کانون بازنشستگان و امثال آن که در یک محدوده جغرافیایی شهری فعالیت دارند.
تبصره – صنوف مشمول این ماده مکلفند در اساسنامه خود نکات زیر را رعایت کرده و یک نسخه از آن را به وزارت کشور تسلیم نماید.

1.        ارکان تشکیلات ( تعریف , وظایف و اختیارات هیئت مدیره و نحوه انتخابات )

2.        منابع مالی و آیین نامه مربوطه

3.        شرایط عضویت

4.        نحوه انحلال

5.        حوزه فعالیت

ماده 2- کلیه صنوف مشمول ماده 1 جهت اخذ پروانه فعالیت موظفند مدارک ذیل را در تهران و شهرستانها جهت اخذ پروانه فعالیت به فرمانداری محل تسلیم نمایند .
الف) فرم تکمیل شده تقاضای ثبت طبق نمونه وزارت کشور 
ب ) فرم مشخصات هر یک از اعضای هیئت مدیره طبق برگه مشخصات وزارت کشور 
ج) تصویر تمام صفحات شناسنامه هر یک از اعضای هیات مدیره
ه) عکس جدید هر یک از اعضای هیئت مدیره 4 قطعه
ماده 3- اتحادیه و انجمن های فوق الذکر موظفند یک نسخه از نشریات خود را مرتبا به وزارت کشور ارسال نمایند 
ماده4- مسئولین انجمن ها و اتحادیه های صنفی موظفند که برای برگزاری سمینار و اجتماعات عمومی در میادین و پارکها برنامه اجرایی خود را که خارج از شرح وظایف مندرج در قانون نظام صنفی می باشد حداقل 10 روز قبل به اطلاع وزارت کشور رسانیده و مجوز لازم را کسب نماید.
ماده 5- انجمن ها و اتحادی های صنفی حق فعالیت سیاسی و یا وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی به نام انجمن و اتحادیه را ندارند .
ماده 6- پرونده مربوط به تقاضای صدور پروانه که طبق آیین نامه اجرای این قانون تنظیم می شود حداکثر ظرف یکماه به وسیله وزارت کشور به کمیسیون ماده 10 قانون احاله و پس از تصویب کمیسیون ظرف 10 روز پروانه با امضا وزیر کشور صادر خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد