ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
شاید بی انصافی باشد اگر معلم را همچون کارمندی در نظر بگیریم و او را با مادیات بسنجیم و هراز گاهی بخواهیم با درصدی افزایش حقوق، دلش را به دست آوریم. انگار فراموش کردهایم که او باید انسان بسازد، معلم باشد و در راه اعتلای فرهنگی جامعه گام بردارد.اگر نگاهی گذرا به وضعیت حقوقی معلمان در کشورهای مختلف داشته باشیم متاسفانه نمیتوانیم جایگاه خوبی از لحاظ دریافت حقوق برای معلمان خودمان پیدا کنیم. در اغلب کشورها معلمان جزو برخوردارترین قشر از لحاظ مادی محسوب میشوند و بر همین مبنا زمان بیشتری را صرف کنکاش در مسائل آموزشی میکنند. همه واقف بر این نکته هستیم که معلم علاوه بر تدریس، باید یک محقق آموزشی نیز باشد یعنی، زمانی را صرف ابتکار عمل در این زمینه بکند تا دانش آموزشش مطابق با وضعیت علمی جهانی پیش رود؛ نکتهای که مستلزم این مساله جدی است که دیگر دغدغهای غیر از این مسائل نداشته باشد. حال اگر منطقی به این مساله نظر افکنیم درمی یابیم که بسیاری از اوقات این قشر را چون کارمندی سطح پایین در نظر گرفته ایم. به طور مثال همین امسال در برابر افزایش حقوق 20درصدی کارمندان دولت که مشمول فرهنگیان نیز میشود، شاهد افزایش غیر رسمی حقوق نهادها و ادارات دیگر حتی تا مرز 80 درصد نیز هستیم که تبعیضی را به وجود میآورد. نمیشود هر روز فرزند یک فرهنگی شاهد اضافه کاری غیر آموزشی پدرش باشد که هیچ سنخیتی با پایگاه اجتماعی وی ندارد یا شاهد حضورش در کلاسهای کنکور، کلاسهای خصوصی یا آموزشگاههایی باشد که او را بر مبنای آنها قیمت گذاری میکنند. معلمی تعریف میکرد که به پسرم گفتم درست را بخوان تا انشاء ا... معلم شوی و به فرزندان این مرز و بوم خدمت کنی. در جوابم گفت: شما چه قدر از لحاظ مادی پیشرفت کرده اید که من وقتم را صرف این کار کنم! مگر نمیبینی فلانی با دیپلم بانکی چقدر از ما جلو هست و فلانی که حتی دیپلم ندارد در بازار چه غوغایی به پا کرده است! حال بیاییم قدری جدیتر از لحاظ مادی، به معلممان برسیم وآن گاه از او بخواهیم تا فقط معلم باشد و فقط معلمی کند و ما نیز هر روز شاهد ارتقای آموزشی بالایی در این سیستم باشیم.
آرمان - 17 خرداد 93
* دبیر آموزش و پرورش