تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

آموزش و پرورش در لهستان


آموزش و پرورش در لهستان



  یک سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیرد.

یک سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیرد. چرخه های آموزشی باید به گونه ای تنظیم شوند که تمامی جوانان و کودکانی را که از نظر رشد فیزیکی و مغزی در یک حد هستند، پوشش دهند .با بررسی ساختار آموزش مدارس و دانشگاه ها در کشورهای توسعه یافته می توان سه شکل سازماندهی شدة غالب در آموزش مدرسه ای و سه مرحله آموزش دانشگاهی را تشخیص داد .

انواع مدارس در لهستان به شکل زیر پایه ریزی شدند :
دبستان شش ساله، راهنمایی سه ساله، دبیرستان تخصصی سه ساله، مدرسه حرفه ای دو ساله، دورةآموزش اجباری برای تمامی کودکان هفت ساله آغاز و تا هیجده سالگی ادامه می یابد .
مدرسه اجباری تمام وقت نه سال به طول انجامیده و دبستان و راهنمایی را دربر می گیرد .
در پایان دوره دانش آموزان از طریق آزمون های استاندارد شدة خارجی و امتحانات داخلی بخش می شوند .
در پایان سه سال دبیرستان تخصصی، یک امتحان گزینش در دانشگاه (matura) برگزار می شود .
فارغ التحصیلان دورة دو سالة دبیرستان های حرفه ای نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند به شرط آنکه دورة سه سالة دبیرستان جبرانی را با موفقیت پشت سربگذارند .

 

آموزش و پرورش در لهستان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

    یک سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیرد.

یک سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیرد. چرخه های آموزشی باید به گونه ای تنظیم شوند که تمامی جوانان و کودکانی را که از نظر رشد فیزیکی و مغزی در یک حد هستند، پوشش دهند .با بررسی ساختار آموزش مدارس و دانشگاه ها در کشورهای توسعه یافته می توان سه شکل سازماندهی شدة غالب در آموزش مدرسه ای و سه مرحله آموزش دانشگاهی را تشخیص داد .

 آموزش و پرورش در لهستاندرزبان لهستانی این مراحل عبارتند از :
ابتدایی،راهنمایی (gymnasium) و دبیرستان در بخش مدرسه.
لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در سطح دانشگاه .

در لهستان سیستم پیشنهاد شده براساس این تقسیم بندی شکل گرفته است. قبل از ورود به مدرسه یک دوره آمادگی پیش دبستانی یک ساله (کلاس صفر (zero class) برای کودکان گذاشته می شود که شاید درآینده به چرخه اجباری انتقال یابد و یا ممکن است به ساختار ابتدایی وارد شود. به هرحال در حال حاضر پیشنهاد شده است که این ساختار پیش دبستانی همینطور باقی بماند آموزش ابتدایی شش سال است و برای دانش آموزان سنین هفت الی دوازده سال برگزار می شود. در این دوره رشد کودکی رخ می دهد. دراین دوره هدف و تأکید اصلی انتقال مهارتهای پایه ای به کودکان و بزرگ کردن آنها در عین ارتباط تنگاتنگ با والدینشان است .

در طول این دوره برنامة آموزشی بصورت بخشهای آموزشی منسجم ارائه می شود نه به صورت واحدهای جداگانه با توجه به کارهایی که در این دوره صورت می گیرد، دبستان باید تا، حد امکان در نزدیکی منزل دانش آموزان واقع شده باشد و والدین باید درکارهای مدرسه نقش تصمیم گیری فعال داشته باشند. در پایان چرخة آموزش ابتدایی، یک آزمون بخش مهارت برگزار می شود از طریق این آزمون میزان اطلاعات و دستاوردهای دانش آموزان برای معلمان و والدین مشخص می شود و نقص هایی که باید برطرف شوند نیز آشکار می شود. این آزمون در گزینش دانش آموز برای مدارس بعدی اش تأثیری ندارد .

دورة راهنمایی یک دوره مدرسه اجباری عمومی است که سه سال به طول می انجامد و برای نوجوانان بین سیزده تا شانزده سال طراحی شده است. دراین دورة آموزش بصورت واحدی صورت می گیرد و واحدهابسیار متنوع اما حاوی مطالب پایه ای هستند.یکی از اهداف این دوره تشخیص توانایی ها و علایق دانش آموزان است. بعد از پایان این چرخة آموزشی دانش آموز باید بتواند تا حدی مسیرآموزشی آینده خویش را مشخص کند. آزمون سنجش مهارتی که درپایان دوره برگزار می شود نیز چنین هدفی را دنبال و دانایی و مهار دانش آموزان برای ورود به دبیرستان را ارزیابی می کند. در این مرحله نوجوانان شانزده ساله باید بتوانند انتخاب اولیه خود را در مورد مسیرتحصیلی آینده خویش انجام دهند .

دبیرستان یک دورة سه سالة آموزشی است که در پایان آن آزمون بلوغ (maturati) نهایی برگزار می شود . دبیرستان ها نه تنها از نوع کلاسیکی ریاضیات و علوم انسانی هستند، بلکه انواع اقتصادی و تکنیکی نیز دیده می شود و بدین ترتیب به دانش آموزان جهت گیری حرفه ای مناسب را ارائه می دهند. در سیستم جدید پیشنهاد شده مدارس تکنیکی (فنی ( موجود با دبیرستان های ویژه (تخصصی) جایگزین شوند. در تمامی دبیرستان ها الزاماً یکسری واحدها د رسطح پیشرفته ارائه می شود.

بخش دیگر برنامه آموزشی شامل دروس گوناگونی است که در بخش انتخابی آزمون، بلوغ از آنها سؤال مطرح می شود از آزمون بلوغ به عنوان پایه ای برای پذیرش در دوره های آموزش عالی نیزاستفاده می شود. یک مؤسسة آموزش عالی اجازه ندارد دوباره آزمونی مشابه matura را برگزار کند اما می تواند یکسری آزمون های ورودی خاص مربوط به واحدهای خاص از قبیل قابلیت های هنر و سلامت جسمی را برگزار کند.

در مدرسة حرفه ای (Nocational school) واحدهای بسیار گوناگونی در یک سیکل آموزشی دوساله تدریس می شود فارغ التحصیلان این مدرسه خود را برای کار فنی آماده می کنند. آموزش ها به گونه ای صورت می گیردکه این دانش آموزان انعطاف پذیری لازم برای وفق دادن مهارت های خود و نیازهای در حال تغییر بازار کار را داشته باشند. این انعطاف پذیری از طریق آموزش ویژه در یک نیمسال تحصیلی در آنها پدید می آید .

دورة دو سالة دبیرستان جبرانی نیز برای فارغ التحصیلان مدارس حرفه ای که تصمیم گرفته اند دورة دبیرستان عادی خود را ادامه دهند (یعنی دبیرستانی که به امتحان بلوع منتهی می شود نه دبیرستان های فنی و حرفه ای) برگزار می شود .

مدارس آموزش عالی، فارغ التحصیلان دبیرستانی رابه دونوع مؤسسه هدایت می کنند: مدارس آموزش عالی حرفه ای و مدارس آموزش عالی دانشگاهی. در چنین مدارسی یا واحدهای نخستین مدرک (First degree) با میانگین طول دورة شش تا هشت نیمسال ویا واحدهای مدرک لیسانس بورسیه (uniform masterdegree) با طول دورة ده تا دوازده نیمسال ارائه می شود. فارغ التحصیلان مدارس عالی حرفه ای و واحدهای دانشگاهی با نخستین مدرک می توانند تحصیلات خود را در واحدهایی که مدرک لیسانس می دهند (به مدت سه تا پنج نیمسال) ادامه دهند .

انواع مدارس در لهستان به شکل زیر پایه ریزی شدند :
دبستان شش ساله، راهنمایی سه ساله، دبیرستان تخصصی سه ساله، مدرسه حرفه ای دو ساله، دورةآموزش اجباری برای تمامی کودکان هفت ساله آغاز و تا هیجده سالگی ادامه می یابد .
مدرسه اجباری تمام وقت نه سال به طول انجامیده و دبستان و راهنمایی را دربر می گیرد .
در پایان دوره دانش آموزان از طریق آزمون های استاندارد شدة خارجی و امتحانات داخلی بخش می شوند .
در پایان سه سال دبیرستان تخصصی، یک امتحان گزینش در دانشگاه (matura) برگزار می شود .
فارغ التحصیلان دورة دو سالة دبیرستان های حرفه ای نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند به شرط آنکه دورة سه سالة دبیرستان جبرانی را با موفقیت پشت سربگذارند .

سیستم جدید سنجش دانش آموزان، ارزیابی و بررسی بهتری از کیفیت کارهای مدرسه ( آموزشی) را به دست می دهد .

برنامة آموزشی جدیدی برای تمامی مقاطع تحصیلی تدوین شد. این برنامه ها۸۰ درصد کل فعالیت های برنامة هفتگی دانش آموزان را پوشش می دهد.۲۰درصد بقیه به عهدة مدرسه گذاشته شده است. هر مدرسه می تواند یکی از برنامه های آموزشی فهرست شده بوسیلة وزیرآموزش و پرورش ملی را انتخاب کند و یا ممکن است از برنامة درسی مؤلف(author curricula) که بوسیله خود معلمان تنظیم می شود، استفاده کنند. انتظار می رود هر مدرسه با ایجاد ارتباطی نزدیک با والدین دانش آموزان، برنامه ای برای توسعه و پیشرفت آموزش اخلاقی آنان تنظیم کند .

براساس آمارهای رسمی اعلام شده ۹۸ درصد مردم این کشور باسوادند واین مساله شاید ناشی از اجباری و مجانی بودن تعلیمات ابتدایی است. نظام آموزش وپرورش این کشور مانند بسیاری از کشورها زیر نظر دولت برنامه ریزی شده و اداره می شود، اما با وجود این تعدادی دبیرستان خصوصی و مؤسسه عالی غیردولتی نیز در این کشور وجود دارد که توسط کلیسا اداره می شوند. تعلیمات عمومی به چهار دوره مشخص تقسیم می شود .

۱) کودکستان

۲) دوره ابتدایی

۳) دوره دبیرستان

۴) دوره دانشگاهی که مدت تحصیل درآنها به نسبت رشته تحصیلی بین چهار تا هفت سال متغیر است تحصیل در تمامی سطوح آموزشی از ا بتدایی تا پایان دانشگاه مجانی بوده و در مدارس متوسطه و عالی کمک هزینه نیز به دانشجویان و دانش آموزان تعلق می گیرد .

با اینکه آموزش در لهستان رایگان است ولی به دلیل مشکلات مالی والدین دانش آموزان باید هر ماه برای تأمین هزینه های ادامه کار مدارس پول بدهند .

حقوق معلمان نیز درسطح خیلی پایین بوده و۸۰درصد حقوق متوسط کشور است. تعداد ساعت کار در هفته ۱۸ ساعت است این رقم باید به بیش از بیست ساعت افزایش یابد .

در عین حال مردم لهستان از لحاظ فرهنگی به دلیل با لا بودن سطح سواد عمومی و همچنین قدمت تاریخی بسیار غنی هستند. تاکنون دانشمندان مختلفی را از جمله کپرنیک به جهان علم تقدیم کرده اند. نویسندگانی مانند آدام متسکویچ، وپولیوش اسلواتسکی، ازدیمیها، هریک سینکویچ ونیزولادیلاوردیموند برندگان جایزه نوبل در سال های ۱۹۰۵و ۱۹۲۴ شهرت جهانی دارند و بیشتر آثارشان به زبان های مختلف ترجمه شده است .

در زمینه موسیقی فردریک شوپن و آرتور روبشتاین که از بزرگترین موسیقی دانان جهان به شمار می روند اهل لهستان هستند.
ضوابط پذیرش تحصیلی

تمامی دانش آموزان از پرداخت هرگونه شهریه ای به مدارس معاف هستند.تنها معیار پذیرش مقطع سنی است یعنی دانش آموزان به سن هفت سالگی رسیده باشند .

والدین موظف به ثبت نام کودکانشان در نزدیکترین مدرسه به محل اقامتشان هستند .
طول دوره آموزشی

سال تحصیلی به دو نیم سال تحصیلی تقسیم شده است.سال تحصیلی شامل ۱۸۵روز از سپتامبر تا ژوئن است. رشته های اجباری به طور عمومی وکلی در طی پنج روز هفته آموزش داده می شوند .
ظرفیت کلاس

در سال ۲۰۰۰، نسبت دانش آموزان به معلم در آموزش ابتدایی ۱۵به یک و میانگین ظرفیت هرکلاس ۲۱ دانش آموز بوده است. معیار اصلی تشکیل کلاس سن است و فقط یک معلم مسئول آموزش کل رشته ها وموضوعات تحصیلی در مرحله اول به استثنای آموزش زبان خارجی در آن دسته از مدارس است که بودجه مالی برای این نوع آموزش کفایت می کند. از چهارمین سال آموزش، هرموضوع تحصیلی از طریق یک معلم ویژه ومتخصص آموزش داده می شود .
کنترل ومحتوای برنامه های آموزشی

شالوده برنامه های آموزشی مقطع آموزش اجباری برای تمامی دانش آموزان یکسان است. مدارس می توانند کتاب های درسی را از فهرست مورد تأیید وزارت آموزش انتخاب کنند. آنها برای تصمیم گیری در مورد آموزش و روش های ارزیابی، ارائه روش های آموزشی نوین وابتکاری وارائه برنامه های آموزشی خاص آزاد هستند .
ارزیابی تحصیلی

ارزیابی دانش و مهارت های دانش آموزان هنوز درکشور لهستان به صورت استاندارد در نیامده است و به طورکلی تحت اختیار و صلاحدید معلمان است. ارزشیابی از دانش آموزان درطی سال تحصیلی اعمال می شود. نتایج بدست آمده درپایان هرنیم سال تحصیلی بایدازجانب شورای معلمان هر مدرسه مورد نظارت قرارگیرد. دانش آموزانی که نمرات رضایت بخش را کسب کرده اند باید همان ترم تحصیلی را مجدداً تکرار کنند.
برنامه های آموزشی

در مقاطع آموزش پایه دانش آموزان باید به طور ویژه آموزش های زیررا ببینند :
یاد بگیرند چگونه خودرابه نحو صحیح وآزادانه مطرح کنند. و به صورت قابل فهم بخوانند و بنویسند .
مطالعة نظراتی که برایشان مفید است وکسب اطلاعات مناسب برای آنکه حداقل بتوانند در مراحل بعدی ادامه تحصیل دهند .
درک مفاهیم ومطالبی که گفته می شودونه فقط به خاطر سپاری آنها.
افزایش توانائی های دانش آموزان درمشاهدة انواع مختلف وابستگی ها وارتباطات.
درک اطلاعات مربوط به هررشته که واجد ارزش شناخت است به گونه ای که به درک بهتر جهان، مردم و خود دانش آموزکمک کند .
مطالعة اصول پیشرفت شخصی وقوانین زندگی اجتماعی.
شناسایی آثار هنری ملی ازنقطه نظراروپایی .
مدرسه باید توانائی های دانش آموزان رابگونه ای گسترش دهدکه بدانند چگونه ازاطلاعاتی که فراگرفته اندبرای آماده سازی بهترجهت کاردردنیای مدرن بهره گیرند.انتظار می رود معلمان شرایطی را پدید آورندکه شاگردان مهارت های زیر را کسب کنند :
چگونه فرآیند یادگیری، خودرا ارزیابی و بررسی مدیریت را طراحی کنند و چگونه مسئولیت های بیشتری را در زمینة آموزش خویش برعهده گیرند .
چگونه درشرایط مختلف بطور مؤثر ارتباط برقرار کنند و نظرات خودرا بیان نموده و به عقاید دیگران احترام بگذارند به درستی از زبان مادری خود استفاده کرده و درجمع سخنرانی کنند .
چگونه به صورت مؤثر درتیم ها وگروه های کاری فعالیت کنند و ارتباطات فردی به وجود آورند. تصمیمات فردی یا گروهی بگیرند با استانداردهای پذیرفته شده هماهنگ عمل کنند .
چگونه مشکلات و مسائل راحل کنند.
چگونه به دنبال اطلاعات باشند و از بین منابع مختلف این اطلاعات را انتخاب و آنها را بکار ببرند و چگونه از تکنولوژی اطلاعات به نحو مؤثر و مناسب بهره برند .
چگونه اطلاعات کسب شده رادرعمل بکاربندند و تجارب و عادات لازم را فرا گیرند .
چگونه علایق فردی و مهارت های ذهنی (منطقی)خود را گسترش دهند.
چگونه روش ها و تکنیک های مختلف حل مسائل و معضلات اجتماعی را از طریق مذاکره فراگیرند .
معلمانی که والدین رادرمسئولیت های آموزشی فرزندانشان یاری می دهند باید به شاگردان کمک کنند تابه مواردواهداف زیردست یابند :
اهمیت دادن به پیشرفت شخصی دانش آموزان درمحیط مدرسه که شامل پیشرفت های ذهنی، فیزیکی، اجتماعی، سلامتی، اخلاقی و روحی است.
تشویق دانش آموزان به گشتن به دنبال حقیقت، درستی و زیبایی درجهان.
آگاهی دادن به دانش آموزان درزمینة استفاده عملی ازاطلاعات باتوجه به دروس و واحدهای هردرس در هر سطح آموزشی .
حمایت ازخودوابستگی دانش آموزان که سبب می شود آنها به دنبال حقوق افراد وکل جامعه باشند.
تشویق دانش آموزان به جستجوکردن، کشف کردن وتلاش برای رسیدن به اهداف بزرگ زندگی و ارزش های والا از طریق کار با این هدف که فردجایگاه خویش را در جهان بیابد .
به دانش آموزان احترام به ارزش های عمومی جامعه آموزش داده شود و آنها را برای زندگی در خانواده، جامعه محلی و کشور خودآماده کنند. این آماده سازی باتوجه به ارزش های فرهنگی و خصوصیات وطن پرستی انجام می شود .
کمک به دانش آموزان برای تشخیص ارزش های اخلاقی که دریک سیستم وجوددارد تابتوانند انتخاب های درست را انجام دهند و فرصت خود اصلاحی برایشان فراهم آید .
ایجاد روحیة مثبت گرایانه در مکالمات دونفره به دانش آموزان آموزش دهندکه به سخنان دیگران گوش فراداده و مقاصد ایشان را سریعاً دریابند بین جامعة مشترک دانش آموزان ومعلمان همکاری ایجاد شود. توجه معلمان باید بیشتربه سمت پیشرفت فردی دانش آموزان باشد. معلمان باید با همکاری هم آگاهی های لازم چه ازنظراطلاعاتی چه ازنظر صفات وچه از نظر مهارتی در اختیار شاگردان قرار دهند. این موضوع بخصوص در مراحل اولیه آموزش بسیار اهمیت دارد.
آموزش پیش دبستانی

این مقطع آموزشی به عنوان نخستین مقطع از نظام آمورشی تلقی می شود. این مقطع کودکان ۳ تا ۶ سال را دربر می گیرد. کودکان شش ساله یک سال دوره آمادگی برای ورود به دبستان را فرا می گیرند. استفاده از مدارس پیش دبستانی دولتی و خصوصی می تواند به صورت پرداخت شهریه باشد .

برنامه های آموزش پیش دبستانی که به نام دوره های تربیتی کوتاه آموزش پیش دبستانی گروه سنی سه تا شش سال نامیده می شود و درحال اجراست از ۱۱ آوریل سال ۱۹۹۲ به وسیله وزارت ملی آموزش انجام می گیرد. دستورالعمل های عمومی دوره های تربیتی کوتاه مدت برای آموزش پیش دبستانی و تنظیم وظایفی است که باید توسط دو موسسه حداقل پنج بار در روز انجام شود. این دستورالعمل ها علاوه بر برنامه هایی است که توسط معلمان خصوصی انتخاب می شوند. در تنظیمات جدید وزارت آموزش، سه برنامه را برای اجرا تعیین کرده است:

ـ برنامه های پرورشی پیش دبستانی .

ـ برنامه های آموزشی پیش بستانی .

ـ برنامه های مراقبتی.

با این حال گام های رشد آموزش پیش دبستانی در مناطق روستایی لهستان هنوز هم خیلی آرام است که این خود به دلیل عقب ماندگی اجتماعی و فرهنگی روستاهای این کشور و ثابت ماندن در یک سطح پایدار است.
آموزش ابتدایی

ورودی های جدید کلاس اول در لهستان علاوه بر کودکان هفت ساله که سن قانونی ورود به دبستان را دارند بچه های کوچکتر که زودتر آموزش را شروع کرده اند و نیز کودکان بزرگتر که به دلایل گوناگونی نتوانسته اند در سن هفت سالگی تحصیل را شروع کنند را تشکیل می دهد .

در میان ورودی های جدید کلاس اول ابتدایی تعداد روزافزونی ازکودکان خارجی و مهاجر مشهود است.

این کودکان در داده های آماری که به جمعیت دانش آموزان مربوط می شود وجود دارند ولی مشمول داده ها در جمعیت گروه های سنی نیستند.

آنالیزهای داده ها، ما را به مشاهده اخص نرخ ورودی معین رهنمون می شود که به طور قطعی در مناطق روستایی پایین است.

نرخ ورودی های خاص که شاخص کودکان جدید به کلاس اول ابتدایی هستند در لهستان توسط اداره مرکزی آمار از سال تحصیلی ۱۹۹۵ـ۱۹۹۴ محاسبه شده استNIRt خصوصیات کودکان ۷ ساله را که سن قانونی ورود به مدرسه ابتدایی را دارند به عنوان درصدی از جمعیت متشابه در کشور ترسیم می کند .

توزیع شاخص در سال های تحصیلی، رشد آرام ولی ممتدی را در این سال نشان می دهد.

همچنین این توزیع، اختلاف های مهم وپایداری را بین شهرهای کوچک وروستاها نشان می دهد

در لهستان دانش آموزان ابتدایی سالانه به وسیله بیش از ۳۰۰ هزار معلم آموزش داده می شوند.

معلمان مدارس ابتدایی با تحصیلات دانشگاهی همچنین با پایان دوران متوسطه در مدرسه به گرفتن درجه لیسانس از دانشگاه یا درجه فوق لیسانس در یک رشته علمی خاص مبادرت می ورزند.

معلمان برای استخدام نیاز دارند تا پس از پایان دوره متوسطه در دبیرستان یا گرفتن یک درجه علمی در دانشگاه به تناسب در یک دوره تعلیمی آموزش ببینند یا دانشکده های تربیت معلم را تمام کرده باشند یا سرانجام پس از آموزش متوسطه یک دوره امتحان ورودی آموزش تدریس را بگذرانند.

به واسطه کوشش های اجتماعی فوق العاده و اتخاذ سیاست آموزشی مناسب بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ درصد معلمان با تحصیلات دانشگاهی به روش های معین افزایش یافته است.

نرخ دانش آموزان نسبت به معلمان ابتدایی در روستاها از شهرهای کوچک و بزرگ پایین تر است و محاسبات، اختلاف چهار تا پنج دانش آموز را نشان می دهد.

معلمان مدارس روستایی در این نسبت دارای امتیاز هستند درحالی که معلمانی که در مناطق شهری هستند در شرایط غیرپیشرفته قرار دارند.
آموزش متوسطه

مدارس متوسطه در لهستان شامل دبیرستان چهارسال، دوره پیش دانشگاهی برای آموزش دانشگاهی و مشاغل تخصصی، مدارس فنی چهار و پنج ساله برای آمادگی مشاغل تخصصی و آموزش دانشگاهی، مدارس فنی چهارساله برای آموزش کارگران، مدارس سه ساله فنی و حرفه ای برای آموزش مقدماتی کارگران است.

دانش آموزان بر اساس امتحانات ورودی در مدارس متوسطه پذیرفته می شوند.

مدارس برنامه درسی را که از سوی وزارت آموزش ملی مورد تأیید و تصویب قرار گرفته است را اجرا می کنند. سال تحصیلی ۱۰ ماه به دو نیم سال تحصیلی تقسیم بندی شده است .
پذیرش تحصیلی

تا پیش از اعمال اصلاحات در ساختار آموزشی لهستان، ارائه گواهینامه پایان دوره ابتدایی برای پذیرش در مدارس متوسطه مقدماتی به استثنای مدارس فنی و حرفه ای مقدماتی و حضور در امتحانات ورودی برای انتخاب دانش آموزان مطابق با دانش و مهارتشان الزامی بود .

با آغاز اصلاحات آموزشی از سال تحصیلی ۲۰۰۳ـ۲۰۰۲ گواهینامه پایان مقطع مقدماتی متوسطه برای پذیرش مورد نیاز است .

وزارت آموزش شالوده و اساس برنامه های درسی را برای آموزش عمومی در هر نوع از مدرسه تعیین و تعریف می کند. معلمان می توانند کتاب های درسی را از فهرست مورد تأیید وزارت آموزش انتخاب کنند. آنها برای تصمیم گیری در مورد روش های آموزش و ارزیابی، معرفی و ارائه روش های نوین آموزش و تشریح برنامه های درسی خاص آزاد هستند.
ارزیابی تحصیلی

ارزیابی در این مقطع از آموزش مشابه ارزیابی آموزش پایه است. در پایان دوره تمامی مدارس (به استثنای متوسطه فنی و حرفه ای مقدماتی) امتحانات نهایی را به عمل می آورند.

متوسطه تکمیلی عمومی، متوسطه فنی و متوسطه فنی و حرفه ای ممکن است گواهینامه ای را برای آن دسته از دانش آموزانی که دوره فوق را با موفقیت تکمیل کرده اند و در امتحان نهایی قبول شده اند صادر کند که برای پذیرش در آموزش دانشگاهی مورد نیاز است.

متوسطه فنی و حرفه ای مقدماتی گواهینامه پایان دوره را صادر می کند که مدرکی دال بر دست یافتن به حرفه ای مقدماتی در بازار کار است.

مدارس متوسطه تکمیلی، دانشجویان را برای زندگی حرفه ای و تخصصی آماده می کنند و به دانش آموزان، عنوان کارگر ماهر یا عنوان معادل داده می شود .
سیستم نمره دهی

سیستم نمره دهی مراکز آموزش متوسطه به شرح زیر است:

ـ عالی: ۶

ـ خیلی خوب: ۵

ـ خوب: ۴

ـ رضایت بخش: ۳

ـ متوسط: ۲

ـ مردود:یک

ـ بالاترین نمره: ۶ (عالی)

ـ نمره قبولی: ۲

ـ پایین ترین نمره: ۱ (مردود)

اغلب علامت های + و به نمرات فوق اضافه می شود.
آموزش فنی و حرفه ای

تحصیلات تکمیلی فنی و فنی و حرفه ای در مراکز زیر ارائه می شوند:

۱) کالج های فنی و حرفه ای

پس از قبولی در امتحان ورودی دانشجویان یک دوره ۲ ساله تحصیلی را به پایان می رسانند که منتج به کسب دیپلم پایان مدرسه متوسطه حرفه ای و تخصصی می شود .

۲) کالج های آموزش فنی

طول دوره تحصیلی پس از امتحان ورودی دو سال است و منتج به کسب گواهینامه پایان مدرسه متوسطه تخصصی و حرفه ای می شود و یا طول دوره تحصیلی چهارساله برای فارغ التحصیلان مدرسه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است که منتج به کسب گواهینامه پایان دوره و گواهینامه معلمی فنی و حرفه ای و عملی می شود.

۳) کالج های آموزش زبان های خارجی

دوره سه ساله تحصیلی پس از امتحان ورودی در نظر گرفته شده است که منتج به دیپلم معلم زبان خارجی دبستان و مدارس متوسطه می شود .

۴) کالج های آموزشی

طول دوره تحصیلی دو سال پس از امتحان ورودی در نظر گرفته شده است که منتج به کسب دیپلم معلمی پیش دبستان و آموزش دبستان می شود.

۵) پلی تکنیک ها وآکادمی های کشاورزی

دوره های سه ساله که منتج به کسب عنوان تخصصی دارنده جواز و گواهینامه، برنامه های چهارساله که منتج به کسب عنوان تخصصی مهندسی و دوره پنج ساله مدرک کار شناسی ارشد که منتج به عنوان تخصصی کار شناسی ارشد می شود . از پاییز ۱۹۹۹ به تعداد نه مرکز حرفه ای و تخصصی در این کشور افتتاح شده است. این مراکز مشابه مراکز آلمانی با عنوان FACHHOCHSCKULE بوده و مدارک کارشناسی با طول دوره تحصیلی سه سال را ارائه می دهند. این مراکز دانشجویان را برای مشاغل تکنسین آزمایشگاه و حقوق یار و پزشک یار و معلمی مدرسه آموزش می دهند.

http://www.farhangiannews.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد