تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

آموزش و پرورش در یک سال گذشته :

آموزش و پرورش در یک سال گذشته :
از وعده بهبود معیشت معلمان تا کارت زرد و طرح استیضاح وزیر
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

آموزش و پرورش در یک سال گذشته فراز و نشیبهای فراوانی را طی کرد و با وجود اینکه به نظر می رسید فانی که از جنس خود معلمان است بتواند در هدایت این وزارتخانه موفق باشد اما هنوز نتوانسته وعده های خود را عملی کند.

 خبرآنلاین، آموزش و پرورش که به عقیده بسیاری کارشناسان مهمترین نهاد آموزشی برای خانواده هاست سالهاست که دچار چالشهایی است. در دولت روحانی، ابتدا قرار بود محمدعلی نجفی وزیر شود که با رای نیاوردن او، علی اصغر فانی ابتدا سرپرست و بعد به عنوان وزیر رای اعتماد آورد. اما او هم با چالشهایی مواجه شد چون درصدد تغییراتی برآمد که در دوره قبل انجام شده بود و برای همین تا مرز استیضاح هم پیش رفت.
فانی وزارتش را با تغییرات پی در پی مدیران انجام داد و قولهایی برای افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام آنها داد اما به نظر نظام آموزش و پرورش کشور در یک باتلاقی فرو رفته که امکان حرکت ندارد.

 

وعده های وزیر
در جدول زیر وعدهایی که وزیر آموزش و پرورش در ابتدای حضورش در این وزارتخانه داد آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
تقویت دانشگاه فرهنگیانفانی در جلسه رای اعتماد خود گفت که تقویت مراکز تربیت معلم اهمیت ویژه‌ای دارد و با تاسیس دانشگاه فرهنگیان امید است که زمینه تحول آموزش و پرورش فراهم شود.اما پس از مدتی شایعه انحلال این دانشگاه شنیده شد که فانی آن را تکذیب کرد. او برای اعتبار بخشی به این دانشگاه اعلام کرد که استخدام در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود.
معیشت معلمانفانی در مجلس گفت که معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد و یک معلم باید بتواند با فراغ بال همه زندگی خود را وقف دانش‌آموزان کند. قرار بود در این یکسال حقوق معلمان افزایش یابد و حتی او در بازدید از یک مدرسه ابتدایی گفت که پیگیری خواهم کرد که پرداختی به معلمان ابتدایی افزایش پیدا کند. اما وقتی فانی پس از یکسال در مجلس حضور یافت دوباره اعلام کرد که معلمان امروز منتظر اقدام مجلس و دولت برای ارتقای وضعیت معیشتی خود هستند.
ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی آموزش و پرورشهم اکنون 67 درصد از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند و در این میان قریب 9 درصد آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانش‌آموز یک معلم به کار اشتغال دارد. در توزیع جغرافیایی نیروی انسانی هم مشکلات وجود دارد، چرا که در برخی شهرستان‌ها نیروی انسانی با کمبود مواجه است، اما در شهر دیگری در همان رشته و جنسیبت با مازاد نیرو مواجه است. اما هنوز هم این مشکل وجود دارد و فانی اعلام کرده است که حل این مشکل در درازمدت امکان دارد.

اقدامات یک سال گذشته

در جدول زیر اقدامات فانی در آموزش و پرورش آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
تغییر و تحولات مدیریتیبه محض آنکه علی اصغر فانی رای اعتماد خود را از مجلس گرفت، تغییر و تحولات مدیریتی در این وزارتخانه آغاز شد. معاون آموزش ابتدایی، مدیر کل مدارس خارج از کشور،مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، رئیس مرکز سنجش، مدیر کل وزارتی ،معاون پرورشی، مدیر کل ارزیابی با حکم وزیر منصوب شدند. بر همین اساس فاطمه قربان جای خود را به محمد دیمه ور در معاونت آموزش ابتدایی، یزدی خواه جای خود را به اسفندیار چهاربند در شهر تهران،قاسم مستقیم جای خود را به سید رحیم میر شاهولد در اداره ارزیابی داد. همچنین خلیل بابالو مدیر مدارس خارج از کشور، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و تربیتی، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش شد.
اعتبار سیستم گرمایشی مدارسبا آغاز فصل سرما بخشی از قول های مربوط به واریز اعتبار سیستم گرمایشی مدارس به حساب آموزش و پرورش صادر شد و 100 میلیارد تومان از اعتبار 200 میلیاردتومانی مصوب مجلس، از حساب خزانه به حساب آموزش و پرورش رسید.
ثبت نام دانش آموزان بدون شناسنامهاجازه ثبت نام دانش آموزان بدون شناسنامه داده شد. یعنی بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، به مدیران مدارس اجازه داده می‌شود که دانش‌آموزان را بدون شناسنامه ثبت‌نام کنند اما باید در مهلتی معین، شناسنامه خود را ارائه دهند.
احیای پیش دبستانیپیش دبستانی که در دولت گذشته تقریباً در مرحله فراموشی بود، دوباره در دولت یازدهم مورد توجه مسوولان قرار گرفت و حالا این بار قرار است که پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبانه راه اندازی شود. حتی سازمان پژوهش نیز مکلف به تدوین کتاب هایی برای مناطق دو زبانه در مقطع پیش دبستانی شده است.
شیر مدارسنخستین خبر خوشی که در حوزه آموزش و پرورش دولت یازدهم به گوش رسید، بازگشت دوباره شیر در مدارس است. شیر که در سال 91 به دلیل کمبود اعتبار به صورت ناقص در مدارس توزیع شد و حتی در برخی از مدارس نیز شیر توزیع نشد. این خبر را ابتدا دوستداران آموزش و پرورش در صفحه فیس بوک خود گذاشته و پس از آن رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی برای ارائه گزارش 100 روزه دولت این خبر را اعلام کرد و سپس معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش توزیع شیر را تایید کرد.
طرح رتبه بندی مدارساکنون طرح رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و این طرح در آینده به صورت لایحه تقدیم مجلس شود که در آن موارد مهمی مانند انگیزش ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان و معیشت آنان مورد توجه قرار دارد.

برنامه هایی که منجر به کارت زرد شد
وزیر آموزش و پرورش برای اجرای برنامه های خود اقداماتی را هم در آموزش و پرورش انجام داد که مشکلاتی را هم برای او به وجود آورد و باعث کارت زرد گرفتن او از مجلس شد. در جدول زیر این برنامه ها آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
انتصابات آموزش و پرورشمهمترین اقدامی که وزیر آموزش و پرورش را در اولین ماههای وزارتش به مجلس کشاند،انتصاباتش در آموزش و پرورش بود که توضیحات او نمانیدگان را قانع نکرد و چهارمین کارت زرد به کابینه یازدهم صادر شد. به نظر نمایندگان این انتصابات سیاسی بود و بدون منطق کارشناسی و شایسته سالاری انجام شده بود. اما فانی معتقد بود از زمانی که نمایندگان اعتراضاتشان را به انتصابات مطرح کردند انتصابات کاهش یافته و همچنین مدیران بازنشسته ای که بکار گرفته شده اند به علت جو سیاسی دولت قبل استعفا داده اند و در واقع زمان استعفای آنها فرا نرسیده بود.سرانجام نمایندگان با 71 رای موافق 115 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در مجلس به وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دادند. بر اساس آئین نامه داخلی مجلس بعد از 3 کارت زرد به یک وزیر استیضاح وی به جریان می افتد.
ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورشاین خبر به سرعت در میان معلمان و رسانه ها پیچید، چرا که همه ساله آموزش و پرورش بخشی از نیروهای قراردادی خود را به استخدام دولت در می آورد.علی اصغر فانی در این زمینه گفت: ما به هیچ وجه نیروی انسانی جدید استخدام نمی کنیم حتی اگر کسی بخواهد رایگان کار کند به خدمت او نیازی نیست چرا که حدود 100 هزار نیروی ناکارآمد فعلی از همین طریق به آموزش و پرورش تحمیل شده است.
بابک زنجانی و کودکان شین آبادی- شرکت بابک زنجانی در اطلاعیه ای اعلام کرد حاضر است هزینه های درمان کودکان شین آبادی را برای عمل های جراحی زیبایی پرداخت کند که بلافاصله روابط عمومی آموزش و پرورش در برابر آن واکنش نشان داد و توضیح داد: این وزارت خانه از پذیرش هر گونه مشارکت ، که با انگیزه ای سیاسی یا در جهت تطهیر افرادی که در مظان اتهامات و گمانه زنی های رسانه ای هستند ، معذور است.
روز بدون کیف و کتاب- تعطیلی پنج شنبه مدارس که از زمان دولت دهم آغاز شده بود مخالفانی داشت و در دین دوره هم وزیر آموزش و پرورش ابتدا اعلام کرد که این تعطیلی لغو می شود اما پس از مخالفتهایی که شد، اعلام شد که این روز از سال 93 به نام روز بدون کیف و کتاب است و منظور وزیر آموزش و پرورش این است که در این روز مدارس تعطیل نیستند اما برنامه های فوق برنامه اجرا می شود.

موضوع استیضاح وزیر


اما اسفند سال 92 طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به امضای 90 نماینده رسید. بی‌توجهی به فرهنگیان و ایثارگران و خانواده شهدا، عدم پرداخت حقوق مربوط به مناطق جنگی معلمان ایثارگر، کاهش یک رتبه شغلی از احکام کارگزینی بازنشستگان، عدم پرداخت حق تدریس معلمان و قطع ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از مهم‌ترین دلایل این طرح استیضاح است.

اما نمایندگانی هم بودند که مخالف این استیضاح بودند و معتقد بودند که هنوز زمان کمی از وزارت او گذشته و برای تصمیم گیری زود است.همان زمان وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تلاش برخی نمایندگان برای ارائه طرح استیضاحش گفت:‌ مجلس یک حقی دارد و ما به حق مجلس احترام می‌گذاریم . با تعطیلات نوروز این موضوع منتفی شد.

 

 

حوادث آموزش و پرورشی
اما آموزش و پرورش در یک سال گذشته بدون حادثه سپری نشد . در این جدول حوادث آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
خودکشی دانش آموزدانش آموزی که به جرم داشتن موبایل از مدرسه اخراج می شود و وقتی با پدر به مدرسه مراجعه می کندمدیر مدرسه از ورود دانش اموز امتناع می کند و در نهایت دانش اموز دست به خودکشی می زند. موضوعی که نمایندگان مجلس را برای بررسی دلایل این اخراج و خودکشی حساس کرد.
تجاوز به دو دانش آموزپدر و مادر ۲ دانش‌آموز یک دبستان پسرانه در شهرک دانشگاه تهران به دادگاه کیفری رفتند و از ناظم مدرسه پسرشان شکایت کردند. آنها در شکایتشان گفتند متوجه شده‌اند که ناظم مدرسه، پسرشان را آزار و اذیت جنسی داده است. بعد از آن معاون این مدرسه بازداشت شد و حالا پرونده در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری تهران در جریان است.حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش است این اتفاق را تأیید کرد و گفت در ایران نمی‌توان مسائل مربوط به امور جنسی را در کتاب‌ها آورد یا مستقیم به دانش‌آموزان آموزش داد، بلکه باید فکری به حال آموزش خانواده‌های دانش‌آموزان کرد.

 http://www.farhangiannews.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد